Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ik kan de oude Oto onmogelijk even snel alen lopen als de 64 er Oto. de laatste loopt echt voorbeeldig.
Het oude otootje heeft een JRT cil/zuiger terwijl de nieuwe oto een iets door mijzelf bewerkte standaard cil met zuiger met kort hemd heeft.

Het verschil blijft toch steeds een dikke 3km/h.
Kan het zijn dat het kopje met de schuine bougie een foutieve vorm heeft voor het JRT cilindertje? Werkt een kopje van de latere oto met een bolvormige verbrandingskamer wellicht beter?
Blokjes zijn qua opbouw en uitlaat systeem verder gelijk.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Bij De JRT komt de zuiger niet tot boven, dit geeft dus een minder hoge compressieverhouding. Als het slechts 3 km/u scheelt met een voorbeeldige Solex, dan mag je volgens mij niet mopperen wink

Er zijn manieren om die zuiger hoger te krijgen, dan heb je die 3 km/u zņ gevonden.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Kopje is o.6 mm afgedraaid, maar ik moet dus verdergaan totdat het kopje tegen de rand op de cilinder aanligt?
Mijn idee is dat de vorm van de kop de spoeling negatief beinvloedt.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Er zijn kopjes, en de verbrandingsruimte is bij sommige wat groter. Vergelijk maar eens.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: 49cc
Ik kan de oude Oto onmogelijk even snel alen lopen als de 64 er Oto. de laatste loopt echt voorbeeldig.
Het oude otootje heeft een JRT cil/zuiger terwijl de nieuwe oto een iets door mijzelf bewerkte standaard cil met zuiger met kort hemd heeft.

Het verschil blijft toch steeds een dikke 3km/h.
Kan het zijn dat het kopje met de schuine bougie een foutieve vorm heeft voor het JRT cilindertje? Werkt een kopje van de latere oto met een bolvormige verbrandingskamer wellicht beter?
Blokjes zijn qua opbouw en uitlaat systeem verder gelijk.


Het klopt wel dat de zuiger bij een JRT niet helemaal tot aan de bovenkant komt en bij de Alu. cilinders neemt het vermogen wat af als deze op temperatuur komt.
Ik heb daar ooit eens een cilinder vanaf de onderkant ingekort.
Je kunt ook een dunne voetpakking gebruiken, scheelt weer een paar tienden.
Een voetpakking van 0,3mm (carter)pakkingpapier werkt goed, wel het carterdeksel goed uitlijnen met het carter.
Je kunt ook de kopjes onderling uitwisselen om erachter te komen of hier een merkbaar verschil in zit (in feite de meest simpele manier om verschil te constateren).
Wel opletten met het afdraaien van het kopje dat er tussen zuiger en kop voldoende ruimte overblijft.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Heb helaas geen wisselkop liggen.
Ik overweeg idd een bolvormig kopje, maar moet dan ook meteen een luchtfilterdeksel hebben van de hoge soort waar de bougie in past.
Iemand nog een net setje liggen voor een nette prijs?


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als ik het niet begrijp hoor ik het wel maar je hebt 2 x een Oto , 1960 en een 1964 .
je kan toch onderling de kopjes uitwisselen ??
kan je hooguit 2 koppakkingen kosten, meer niet.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
nou er kan veel meer aan de hand zijn, 3 jaar terug twee bijna identieke solexen klaar gemaakt voor de 24 uurs race voor een bepaald team, nou de een lopen als een beest en de ander voor geen meter.
hebben ze zelf alles, maar dan ook alles omgewisseld want ze dachten mogelijk dat het aan het tunen lag, nou de slechte precies even slecht en wat eerst slecht liep op het goede onderblok laten we maar zeggen liep meteen weer goed, me toen de pest pokke gewerkt om die slechte ook aan de gang te krijgen.

ik heb helemaal niets met die bolvormige kopjes laat ze het liefst vol lassen

Last edited by Joan; 15/02/16 08:36 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Heb compressie nu wat verhoogd. Wordt het zeker wat beter van. Verbrandingskamer heeft nu een inhoud van ca 9cc en was ca 10.5 cc. Bij de JRT komt de zuiger idd ca 1mm minder hoog waardoor het kopje dus ook wat vlakker moet of als ff anders aangaf: De cilindervoet afvlakken en een dunnere pakking gebruiken. Ditt laatste is misschien wel de beste methode omdat de poorten ddan ook wat langer openstaan.
Heb nu wel het idee dat de zaak wat warmer wordt. Misschien toch beter om een nieuwer type kopje n
te gaan gebruiken, want met die bolvorm wordt de verbranding wel gelijkmatiger verdeeld en heb je zeker minder hotspots in het kopje.
Ik rij eerst wel weer even door zo.(Als het wat warmer is want het was vanochtend verrekte koud met een fris briesje en -2 graden haha)
Ik ben iig op de goede weg zo.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
Origineel bericht van: 49cc
Heb compressie nu wat verhoogd. Wordt het zeker wat beter van. Verbrandingskamer heeft nu een inhoud van ca 9cc en was ca 10.5 cc. Bij de JRT komt de zuiger idd ca 1mm minder hoog waardoor het kopje dus ook wat vlakker moet of als ff anders aangaf: De cilindervoet afvlakken en een dunnere pakking gebruiken. Ditt laatste is misschien wel de beste methode omdat de poorten ddan ook wat langer openstaan.
Heb nu wel het idee dat de zaak wat warmer wordt. Misschien toch beter om een nieuwer type kopje n
te gaan gebruiken, want met die bolvorm wordt de verbranding wel gelijkmatiger verdeeld en heb je zeker minder hotspots in het kopje.
Ik rij eerst wel weer even door zo.(Als het wat warmer is want het was vanochtend verrekte koud met een fris briesje en -2 graden haha)
Ik ben iig op de goede weg zo.

ik denk korter toch, of zie ik het verkeerd, als je de onderkant van de cilinder afhaalt

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Klopt, mijn vingers liggen op dit moment op de houtkachel te ontdooien.
Bij cilinder inkorten staat alleen de inlaat langer open, de rest korter.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
ja klopt inlaat langer open

Last edited by dreke2; 17/02/16 11:58 AM.

't is ginne logie!
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
En het spoelen van de spoelpoorten nog beroerder dan wat het al is.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Aan andere kant krijg je wel extra compressie doordat de poorten vroeger sluiten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Aan andere kant krijg je wel extra compressie doordat de poorten vroeger sluiten.


Als je niets boven krijgt kun je niet samenpersen.

Verlagen zou ik zeker niet doen. Eerder verhogen 2mm en zuiger 4 mm inkorten.

Kopje 2 mm afvlakken.

Last edited by Alfons_Amuse; 17/02/16 08:20 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: 49cc
want met die bolvorm wordt de verbranding wel gelijkmatiger verdeeld en heb je zeker minder hotspots in het kopje.

rare opmerking, heb je kunnen kijken wat daarbinnen gebeurd?
er zijn hordes duur betaalde onderzoekers bezig geweest om te kijken wat er nu precies gebeurd en daar zijn onnoemelijk veel configuraties bedacht om de verbranding te stimuleren, die solex bolvorm was zo ongeveer de eerste die de prullebak inging sachs en zundapp scoorden goed zo ook kreidler, alle 3 een heel verschillende vorm

en verder wil die "brand" niet zo goed lukken als je de delen zuurstof en koolwaterstoffen niet goed bij elkaar brengt dus compressie is een eerste vereiste


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Kijken wat daarbinnen gebeurt lukt mij ook niet. Het is natuurlijk geen viertakt, want daarbij is een bolvormige kamer een van de betere vormen.Ik kan snappen dat de kop een meer onregelmatige vorm zou moeten hebben om de juiste vorm van spoelen/stromingen te bevorderen. Maar:
Wat je eigenlijk zelf al zegt: De "duurbetaalde mensen" denken er goed over na. Juist hieruit kun je de conclusie trekken dat het latere bolvormige kopje met de pit er rechtop in kennelijk beter is dan de kopjes die hiervoor gebruikt werden.Of zie ik het verkeerd?

Last edited by 49cc; 19/02/16 11:27 AM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: 49cc
Wat je eigenlijk zelf al zegt: De "duurbetaalde mensen" denken er goed over na. Juist hieruit kun je de conclusie trekken dat het latere bolvormige kopje met de pit er rechtop in kennelijk beter is dan de kopjes die hiervoor gebruikt werden.Of zie ik het verkeerd?

bij solex was het enige dat werkelijk van toepassing was, hoe kan het met minder onderdelen en hoe kan het met minder arbeidsuren.
het liefste hadden ze alles aan elkaar geklonken. als het maar loopt is het goed genoeg . die bolvorm zorgt dat je het kopje makkelijker giet zonder rare extra toeslagen, dan blijkt dat bij een echte bolvorm er niet genoeg draad is voor de (recht op) bougie dus dan maar een dammetje extra.

Kun je je voorstellen wat een last het is om de positie voor een schuine bougie machinaal te moeten bewerken?
recht naar beneden werken kun je thuis nog wel onder een kolomboor om je er een indruk van te wekken .
zo maakte ik ook eerst mijn imitatie kopjes, nu kies ik voor de bougie schuin naar voren, maar dat is een hele opstelling kan ik je wel vertellen.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Die bougie is ook onder de luchtfilterkap gekomen vanwege het storen op radio en televisie. 1960 of 1961 werd bepaald dat auto's motoren en bromfietsen niet meer mochten storen.

Door de bougie onder de luchtfilterkap te plaatsen spaarde Solex de kosten van een ontstoorde bougiedop. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: john meisters
Die bougie is ook onder de luchtfilterkap gekomen vanwege het storen op radio en televisie. 1960 of 1961 werd bepaald dat auto's motoren en bromfietsen niet meer mochten storen.

Door de bougie onder de luchtfilterkap te plaatsen spaarde Solex de kosten van een ontstoorde bougiedop. wink


dat is dan 2 Bzzzzzzzzzzzzzzzzzzz's in 1 Beng

Last edited by Joan; 19/02/16 05:51 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Duidelijk. Ik ga dus maar weer lekker door met mn schuine koppie..
Kennelijk zit het verschil dus in de cilinder/zuiger want de rest is gelijk. Ga voor de zekerheid de zaak nog even uitklokken of de merktekens op het vliegwiel tov bdp wel gelijk staan.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
COMPRESSIE !!

Dat blijkt het toverwoord. Jullie hebben me op het goede spoor gezet. Dank !!

Zuiger komt idd op ca 1 mm na bovenin. Had nog een 1.7 mm afgedraaid kopje liggen. Proefrit vanmorgen: Windkracht 6 en helling op dik 30 km/h. Neutraal windje ca 39 km/h en voor de wind ongeveer 47 km/h.

Meer hoeft niet dat kan het blokje nmm niet hebben. Ik ben eerst blij zo, juist omdat hij ook mooi loopt als je bv maar 20 rijdt. Gek genoeg is de trekkracht zo tegen de wind in prima, maar het accelereren tot bv 20 km/h zou nog wel wat beter kunnen.
Heb wel het idee dat het blokje wat warm wordt. De opmerking blijkt ook te klopen dat het vermogen wat afneemt als het cilindertje echt goed heet is.
Ontsteking staat precies op het merkteken en bougie is lichtgijs/bruin.sproeier (30) lijkt dus ook te kloppen.
Nu de pekel maar weer weg dan kunnen we weer km,s maken...

Last edited by 49cc; 20/02/16 10:06 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat loopt hard zeg. Wat heb je allemaal gedaan. Waarom zo hard of is het zomaar voor de lol.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Gewoon voor de lol. Is wel lachen om met een aftands uitziend, maar volledig authentiek ogend ding met een aardappelkist achterop een beetje door te (kunnen)rijden. Rij lang niet altijd volgas. Voor speciale gelegenheden alleen. Tis niet zodanig dat ik de hele solexclan in discrediet breng. Gewoon netjes snel haha.

Wat ik heb gedaan? Goed naar iederen hier geluisterd.
Blokje en cil netjes uitgelijnd. Pakkingen mooi op maat gemaakt, dus geen barrieres in in/uitlaat. Standaard carb met sproeier 30. Goed luchtfilter van twinair. 2 gaatjes van 9mm in filterhuis. Snelle uitlaat. JRT cilinder. 3 mm truc van Joan hou ik nog even in het achterhoofd. Verder: Kopje nu ca 1.7 mm afgedraaid om iets verder te gaan dan het compenseren van de zuiger die net niet helemaal bovenin komt. Ontsteking nauwkeurig met stroboscoop afgesteld, bandjes goed op spanning, aanlegdruk vd rol niet te groot(veren iets uitgerekt), zorgen dat je wielen mooi lcht lopen met nieuw vet erin.Last at not least: De bekende nieuwe carborundum rol zodat je aandrijfverliezen icm een harde band zo laag mogelijk zijn.
Ohw ja: Een zoveel mogelijk airodynamische houding aannemen haha. Met rechtop houding zal er zo,n 2 km/h afgaan tegen de dikke bries in.

Volgende project gaat een Oto tussen 60-65 worden die ik volledig als nieuw wil maken, of ik moet er 1 vinden die echt nog heeeel erg netjes is. Ik heb er al 1 , maar die is weer net te "echt" om geheel te restaureren. Heb dan mooi van alles wat voor diverse gelegenheden. Komend najaar maar eens even kijken wat er aangeboden wordt.

Last edited by 49cc; 21/02/16 05:22 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
49cc Offline OP
Aan het inrijden
***
OP Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Origineel bericht van: FFAnders
Wel opletten met het afdraaien van het kopje dat er tussen zuiger en kop voldoende ruimte overblijft.


Voldoende ruimte: Houdt dat in minimaal 1.1 mm?? Dit noemde jouke namelijk, of worden hiervoor andere waardes gehanteerd??

(Denk hierbij even aan oorzaak warmteontwikkeling waar ik nu wat last van heb) Alhoewel: Meer arbeid houdt natuurlijk ook meer warmte in.....

Last edited by 49cc; 21/02/16 07:12 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als alleen van de kop afdraait kan het haast niet misgaan, je hebt altijd nog de
centreerrand waar de koppakking om zit en die is ook zo'n 1mm hoog.
Je ziet het wel, de bovenste cilinderkoelrib zit nu dichter bij de onderste kopkoelrib.
Die opmerking van mij geld meer voor als je de cilinder bij de voet af zou draaien,
dan komt de zuiger hoger, dus dichter bij de kop.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 192 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.057s Queries: 67 (0.019s) Memory: 1.1731 MB (Peak: 1.4949 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-05 07:45:22 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS