Heb nu weer wat nieuws : wilde kijken of het neutraallampje bij dit blok ook werkte. Helemaal niets meer !??
Hoe kan dit nu weer, er zit stroom in de accu en er is helemaal niets aan het electonische gedeelte gedaan. Toen ik de MT in de schuur zette na de vastloper werkte alles gewoon, rara hoe kan dit ??
Han
Sorry, beetje onduidelijk in het bericht gezet. Met helemaal niets meer bedoelde ik dus ook de rest van de verlichting.
Heb inmiddels een andere lichtweerstand geplaatst. Eerst weer niks, even frummelen aan de draadboom en alles werkt weer.
Zondag wordt het blok afgebouwd en dan maar weer eens kijken hoe het loopt.
De MT zit grotendeels weer in elkaar. Alleen de Carburateur moet nog geplaatst worden, wil nog wat met sproeiers aan het stoeien maar die zijn nog niet binnen.
De stroomuitval lag aan een los stekkertje bij de accu, dus dat is weer opgelost.
Wordt vervolgd (had allang afgelopen moeten zijn, maar ja...)
Hij loopt weer, zit hoofdsproeier 110 in en de gasnaald staat op de middelste stand. Het is nog niet 100 procent maar ik wil eerst rijden met dit mooie weer.
Solexrit uitgezet op de MT, de MT blijft lopen maar houdt op top in.
Niks kapot gegaan, we zaten dan ook aan een goede tafel :
Toen we terug waren met sproeiers aan het stoeien geweest, 110 105 100 95 en 92 geprobeerd, bij allen op top geen kracht meer, snelheid ging wel wat omhoog, van max 50 naar max 57.
Ook nog een 85 geprobeerd,maar deze liep op top helemaal niet, alleen met choke erbij.
De juiste sproeier zal dus waarschijnlijk tussen de 85 en 92 liggen maar die heb ik helaas niet in huis.
Ik kan iig weer rijden en dat is fijn met dit weer.
waarschijnlijk andere tandwielverhouding nodig en sproeiers: kijk naar de kleur van de bougie>koffiebruin is gewenst met een uiters wit puntje aan de electrode en om vastlopen tegen te gaan ga naar de grootste waar hij goed op loopt
Ja inderdaad 12 voor is niet echt veel. zit er een uitlaat op met een lange inwendige pijp ? dat houd ook heel erg tegen zijn in de luchtfilterbox de ingestoken restricties al weg ?
Uitlaat is "leeg" van binnen. Dat van de luchtfilterbox ken ik niet, graag de howto hiervan aub.
Kleine opmerking betreffende tafel 51, die breng kennelijk ook geen geluk, vanochtend was de achterband van de MT leeg... Heb nog geen geluk met het Hondaatje
Luchtfilterbox voorzien van allerlei kanalen om aan geluidreductie te doen, veelal is meteen gebruik gemaakt van deze kanalen om voor NL hier iets in te proppen zodat alles met een carburateur groter dan 12 mm deze kast onder vacuum komt en dan de power weg is
Ook even op het MT forum rondgevraagd. Het is volgens 1 van hen daar is het beter om tandwiel 13 te gebruiken. Met 12 is het volgens hem "te hard werken voor het blokje" .
Ook even op het MT forum rondgevraagd. Het is volgens 1 van hen daar is het beter om tandwiel 13 te gebruiken. Met 12 is het volgens hem "te hard werken voor het blokje" .
Ook wat om uit te proberen.
Han
Kan soms zijn dat hij inderdaad te veel toeren maakt en dan gaat het ook niet goed , das dan niet "werken" maar "blerken"
De achterband gerepareerd; er zat een spijkertje in. Andere binnenband erin, ook gelijk tandwiel 13 gemonteerd en de sproeier vervangen voor een 88 ipv 92.
MT lijkt nu mooi te lopen en ook nog te trekken, gaat nu vlot naar de 60, misschien monteer ik nog een tandwiel 14, eerst maar wachten tot het droog is.
Vandaag was het inderdaad mooi weer om te toeren en ik heb ook 100 km rondgetoerd.
MT loopt op top bijna 70, heb met zo'n 55 km/u rondgereden.
Helemaal bovenin de toeren stottert ie nog wat maar ik vind t even goed zo, genoeg gesleutelt de laatste tijd. Nu is t tijd om te rijden, sleutelen kan in de herfst wel weer.
Met een andere tank ben ik inmiddels aan het spuiten en plamuren.
Mooi Han. Dan hadden we elkaar nog tegen kunnen komen. We zijn vandaag van Ommen naar Holten gereden, over de holterberg. Natuurlijk even bij http://www.woodysholten.nl/ wat gedronken.
Wanneer ik een grotere sproeier monteer dan gaat ie bij lagere snelheid al slechter lopen.
Er zit nu ee 88 in en bij een 85 loopt hij alleen maar met de choke erbij. Ws dus hiertussenin maar de leverancier heeft de tussenmaat op dit moment niet.
Ook tikt hij af en toe bij de pet heb ik het idee, misschien moet de ontsteking iets verzet worden, of zal dat niet helpen ?
Even "meten" wat de ruimte tussen de zuiger en de cilinderkop is met een draadje soldeertin 1,5mm. Bougie eruit, tin in een bocht door het gat totdat je de cilinderwand voelt. Zuiger door het BDP draaien, en daarna kijken/meten op het geplette tinuiteinde. Dit kan je aan de voor-, achter- en zijkanten herhalen. Ik kan me herinneren dat bij de vorige motor de zuiger tegen de kop aangekomen was.
Heb een ander frame bij mn tweede mt. Nu zitten er op 2 plaatsen bouten in het frame die compleet zijn afgebroken ( bout is gelijk met het frame). Heeft iemand een tip om deze verwijdert te krijgen.
Met een linkse conische tap misschien, deze zijn er speciaal voor. Linkse tappen
dat zal niet werken want dergelijke bouten breken af omdat ze kompleet zijn vastgerot. inweken in zoutzuur zodat de roest wegbijtst of op een speciale manier met een doorslag en hamer heel vaak weinig tikken zodat je de roest in de draadgangen "moe" maakt en dan een gat erin met linkse uitdraaier of een vierkante doorn maken en die in het ronde gat tikken is het M6, M8 of M10 die gebroken is ? M6 is de beroerdste want geen ruimte en relatief veel draad ( dus roest) bij weinig diameter
Het lek is boven water ! Na een avondje sleutelen met een mede MT5 forumlid is het gelukt om de MT eindelijk goed te laten lopen.
Andere cdi/bobine, bougiekabel/sproeiers hielp niet. Toen gekeken of de ontsteking op tijd stond, was ok en of er een ander soort vliegwiel opzat dan moest; juiste vliegwiel zat erop.
Uiteindelijk toch maar een ander vliegwiel gepakt en ja hoor, lopen als een naaimachine !
Eindelijk.
Loopt 70 met wind mee en 65 met wind tegen, is mij snel genoeg
Nee, er was ondertussen een mooier vliegwiel van een ander blok opgekomen. Nu zit er weer het roestige vliegwiel op dat bij deze ontsteking hoort. Er zit ondertussen wel een ander blok onder ( met de oude , complete ontsteking dus).
Inmiddels met het frame bezig voor mijn andere MT.
Bij de 2 schokbrekersteunen zijn de delen met het schroefdraad afgeslepen. Ik denk 2 stukken m10 draad erop lassen en klaar.
Maar nu schijnt het vaker met Japanse brommer/motoren zo te zijn dat er ander draad opzit, in dit geval m10*1,25. Dan is het handig dat je koerier bent en nog eens ergens komt.
3 bouten gescoord met het juiste draad zodat ik het weer mooi orgineel krijg.
En weer een blok dat niet loopt ! Gisteravond bijna thuis en ja hoor weer een vastloper (of iets wat er op lijkt) moest 100meter lopen en toen het ding kwaad in de schuur gezet.
Vanmorgen de kickstarter voorzichtig bewogen en het geluid lijkt onder uit het blok te komen. Binnenkort de boel maar loshalen en kijken wat het is.
De toertocht die ik morgen zou rijden gaat dus van start zonder mij
En weer een blok dat niet loopt ! Gisteravond bijna thuis en ja hoor weer een vastloper (of iets wat er op lijkt) moest 100meter lopen en toen het ding kwaad in de schuur gezet.
Vanmorgen de kickstarter voorzichtig bewogen en het geluid lijkt onder uit het blok te komen. Binnenkort de boel maar loshalen en kijken wat het is.
De toertocht die ik morgen zou rijden gaat dus van start zonder mij
Gistermiddag even gekeken hoe het met de zuiger was. Niks te zien..
Voortandwiel zal toch niet afgebroken zijn ? Kap eraf, nee niet het tandwiel, verder kijken : vliegwiel er scheef erop.
Het was geen vastloper maar een losloper, moer was losgekomen maar er gelukkig niet afgelopen. Weer vastgedraaid, met centerpons geborgd, 1x kicken en weer lopen .
Spul net op tijd voor we gisteren weer weg moesten gemonteerd gekregen en vandaag de rit toch nog gereden.
43 Brommers, van alles wat : Kaptein mobylette,Tomos, Sparta, vooral veel zundapp, 2 fs1, honda 4 takt (1 met aandrijving in het achterwiel p50) en 1 blije MT
Gistermiddag even gekeken hoe het met de zuiger was. Niks te zien..
Voortandwiel zal toch niet afgebroken zijn ? Kap eraf, nee niet het tandwiel, verder kijken : vliegwiel er scheef erop.
Het was geen vastloper maar een losloper, moer was losgekomen maar er gelukkig niet afgelopen. Weer vastgedraaid, met centerpons geborgd, 1x kicken en weer lopen .
Spul net op tijd voor we gisteren weer weg moesten gemonteerd gekregen en vandaag de rit toch nog gereden.
43 Brommers, van alles wat : Kaptein mobylette,Tomos, Sparta, vooral veel zundapp, 2 fs1, honda 4 takt (1 met aandrijving in het achterwiel p50) en 1 blije MT
Leuke brommers. Zo'n P50 was een van de eerste waar ik op reed. Tip: ga niet voor de lol achter op de bagagedrager zitten, geeft ongecontroleerde wheelies
Ben nu bezig met de witte MT. Het framenummer dat hierin staat, daar is mee geknoeid. En aangezien ik geen geouwehoer met de rdw wil tijdens de keuring ben ik al een tijdje op zoek naar een vroeg model frame.
Heeft of weet er hier nog iemand een frame te liggen. Het nmmer moet beginnen met 501 / 505 ergens daartussen, liefst zo dicht mogelijk bij de 501 omdat het frame dat ik nu heb daar ook mee begint.
Je kan met alleen het frame naar de rdw gaan om hem daar te laten checken. Als het in orde is krijg je een bewijs mee dat je er verder mee mag en dat hij een keuring straks doorstaat.
Daarom ben ik ook op zoek naar een ander frame. Want behalve dat er mee geknoeid is, is ook het laatste cijfer niet meer leesbaar. Dit is weggeschuurd (niet door mij).
Volgens mij behoorlijk kansloos wanneer je hier mee naar de rdw gaat.
Daarom ben ik ook op zoek naar een ander frame. Want behalve dat er mee geknoeid is, is ook het laatste cijfer niet meer leesbaar. Dit is weggeschuurd (niet door mij).
Volgens mij behoorlijk kansloos wanneer je hier mee naar de rdw gaat.
Han
Goede beslissing Han, bij RDW krijg je zeker niet zomaar een kenteken. Je kunt wel naar de politie, die gaan dan onderzoek doen en hoor je zeker een jaar niks meer. Daarna mag je terug naar RDW om een nieuw nummer te laten graveren. Voor die moeite, tijdverspilling en extra kosten wil je niet kiezen
Ik ben juist bang gezien het verhaal van Johnnie hier op het forum dat er een extra keuring aan te pas moet komen. En dat er dan wordt gezegd; hier is mee geknoeid, bij dit frame komt nooit een kenteken.
De eerste 8 waar dat dunne nulletje achterstaat is van hetzelfde soort als die andere 8. Lijkt me meer op een fabrieksfoutje dan dat er iemand een cijfer overheen geslagen heeft. De diepte inslag komt overeen met de rest en hij staat ook in lijn met de andere cijfers en dat is uit het losse handje moeilijk na te maken. Die andere halve cijfers is inderdaad gokken wat het moet zijn.
Het probleem is dat er geen serie gemaakt is die met 581 begint dus ik denk toch echt dat er hobbyist bezig is geweest.
Het type dat ik heb gekocht is van 1981/1982 ook gezien de codes op de plastic delen van de MT. En dit klopt dan weer wel met 501.
Zie onderstaande gegevens :
Om dat er veel vragen zijn over bouwjaren maak ik een tabelletje,het is ONGEVEER voor de exacte info moet je bij HONDA zijn. AD01 500xxxx=80/81 501xxxx=81/82 503xxxx=82 504xxxx=83 505xxxx=84 511xxxx=85 520xxxx=86 530xxxx=87 540xxxx=88/89 550xxxx= 560xxxx= 550en560 zijn eigenlijk de nummers van de laatst verkochte periode 1990-1993.
Dan is er nog de 570xxxx=dat zijn de mt-s uit scandinavie/portugal. Eigenlijk is het tellen de nrs 503/504/505 zijn de topjaren de nrs 550/560 is de uitloop. Dit is een tabel die redelijk klopt voor zekerheid HONDA.
Met wat geduld kom je een end, een mooi frame gevonden. Lekker vroeg van 1981 of 1982.
De Poedercoater gelijk gebeld maar er hebben meer mensen tijd voor de hobby werd mij verteld, dus dat wordt dit jaar niet meer wat. Maar ik kan wél weer verder
Ja, wel jammer dat het nummer op een plaatje staat, of vind je ook een ingeslagen nummer terug? RDW zal ook in dit frame een nummer graveren. Normaal nemen ze wel het nummer van het plaatje over, zo is mij gezegd bij het laatste bezoek. (Ik heb zelf ook zo'n frame met plaatje).
Of je dan het volle pond moet betalen voor het graveren weet ik niet, hun kennende ga ik daar wel van uit
Zelfde nummer staat ook in balhoofd geslagen, dat is dus geen probleem.
Heb nu de vraag uitstaan bij de rdw of er ook iets aan de hand is met dit nummer, zo niet dan gaat ie gelijk richting poedercoater en dan zie ik wel wanneer die hem weer klaar heeft.
Daar zijn er inderdaad veel kapotgereden. Gelukkig zijn er nog wat over om op te knappen .
Op de rode versie reed ik vroeger naar school, elke dag 60 km. De witte heb ik aangeschaft omdat het leuk werk is om te doen, dat opknappen. Het is niet de bedoeling dat de verzameling verder groeit dan 2 ( maar je weet maar nooit....)