|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
Mijn 3300 heeft een nieuwe condensator gekregen maar toch velooopt ontstekingstijdstip.
Met de stroboscooo staat de merktekens bij laag toerental exact tegenover elkaar. Bij hoge toerentallen gaat hij steeds vroeger staan. Merktekens staan ruim halve cm uit elkaar.
Zou dit aan condensator liggen?
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Henk. Speling op je vliegwiel, (lager spoelenplaat) kan ook zo'n beeld geven. Pak je vliegwiel eens even goed vast, en voel eens. Bij al onze 24 uurs race blokjes, en andere hebben we al bandjes om het lager van de spoelenplaat moeten maken.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Ik heb hetzelfde gehad bij electronische ontsteking. Deze week ook bij een Sparta-JLO. Ik verdenk ook de condensator, maar had geen passende vliegwieltrekker. De klant gaat hiernaar op zoek.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
Spoelenplaat lager is spelingsvrij. Ik verdenk de condensator.
Het lijkt of die dingen bij mij nooit langers als een paar weken meegaan.....
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Spoelenplaat lager is spelingsvrij. Ik verdenk de condensator.
Het lijkt of die dingen bij mij nooit langers als een paar weken meegaan..... Wat voor condensator gebruik je? Hier staan veel topics over eigenbouw condensators. Die gaan niet of zeer zelden kapot
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
Standaard condensator van ad van heerbeek. Zal eens zoeken naar eigenbouw topics
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Mar 2015
Posts: 43 |
Hoi Henky, Stel we gaan er van uit dat het geen mechanisch (spelings-) probleem is.
Stel, de contactpunten gaan mechanisch op het juiste moment open. Ontsteking krijg je op het moment dat de contactpunten open gaan, de condensator neemt deze functie over waardoor (bijna) geen vonkvormig over de contactpunten ontstaan. Als bij hogere toeren de ontsteking eerder ontstaat (vroeger, zie topic 1) zullen de contactpunten dus eerder moeten openen; het kan niet zo zijn dat de condensator er voor zorgt dat deze eerder geopend worden.
Stel, de contactpunten gaan eigenlijk al eerder open. Stel nu dat door een fout van de condensator de overnemende functie bij lage toeren trager zou zijn en dat bij hogere toeren deze weer sneller (normaler) zou worden, dan zou het verschijnsel te verklaren zijn. Persoonlijk kan ik dat niet verklaren en geloof hier niet in, maar ja, wie weet.
Controleer als eerste met een vloeipapier (niet elektrisch doormeten als je de condensator verdenkt) of de contactpunten op het juist moment open gaan, lijkt mij.
Als het wel mechanisch is zou het misschien te verklaren zijn.
PS, automatische voorontsteking bij hogere toeren is natuurlijk ideaal!
Als je eigenlijk een latere ontsteking bedoeld wordt het een ander verhaal!
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Henky en Dirk J.
Als het tijdstip een halve cm vroeger komt zoals je schetst, daar moet je niet druk om maken. Is normaal. Zie je vaker.
Automatische voorontsteking is juist niet goed voor een 2 takt. Het moet juist verlaten. Vele moderne ontstekingen verlaten juist een paar graden voor betere prestaties. Bij Zundapp bijvoorbeeld wordt gekeken naar het tijdstip bij 7000 toeren. Dan moet het goed staan. Juist een graad of 5 later.
Oke een Solex is geen race monster. Als je tijdstip in de buurt van het streepje komt is het in orde. Als het ver afwijkt is er iets aan de hand. Die paar mm (0,5 cm ) maakt echt niet uit. Bij mij is dat ook zo en hij loopt als een tierelier.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Ik heb er geen verklaring voor. Met het vloeitje staat het tijdstip juist. Bij hoge toeren maakt het streepje ineens een sprongetje naar links. Of dat dan aan de condensator ligt weet ik niet. Maar waar het dan wèl aan ligt weet ik ook niet. De JLO-Sparta komt binnenkort weer terug en dan gaan we de condensator vervangen. Daarna controleren we nog een keer. Is het dan in orde... dan ligt de verdenking wel bij de condensator
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Mar 2015
Posts: 43 |
Alfons,
Natuurlijk hebben tweetaktmotoren voorontsteking! Kijk maar naar de documentatie van de Trabant motor, deze is voorzien van een centrifugaal vervroeging! Natuurlijk heeft de Solex dat niet. Maar daar gaat mijn discussie niet over.
Wat ik vragen wilde is het volgende; hoe kan de condensator er voor zorgen dat de contactpunten eerder gelicht worden?
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Henk. Speling op je vliegwiel, (lager spoelenplaat) kan ook zo'n beeld geven. Pak je vliegwiel eens even goed vast, en voel eens. Bij al onze 24 uurs race blokjes, en andere hebben we al bandjes om het lager van de spoelenplaat moeten maken. Dat antwoord is al gegeven.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2000
Posts: 16,186 Likes: 82
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2000
Posts: 16,186 Likes: 82 |
Alfons,
Natuurlijk hebben tweetaktmotoren voorontsteking! Kijk maar naar de documentatie van de Trabant motor, deze is voorzien van een centrifugaal vervroeging! Natuurlijk heeft de Solex dat niet. Maar daar gaat mijn discussie niet over.
Wat ik vragen wilde is het volgende; hoe kan de condensator er voor zorgen dat de contactpunten eerder gelicht worden? als de condensator niet goed is zal hij ogenschijlijk later "lichten" omdat de vonk tussen de punten niet "geblust"word door de condensator blijft er stroom door lopen ( die vonk dus) en lijkt het net of ze dicht staan, ook de snelheid van mechanisch open gaan van de punten is belangrijk , ik heb nu oa een ontsteking die nomaal linksom moet lopen die ik nu rechtsom laat lopen de hellinghoek van de noks is voor openen en sluiten hier anders, geeft een heel aparte gewaarwording alsof er vervroeging in een puntensysteem zit zonder dat daar een mechanisme voor is ingebouwd
Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
|
|
|
|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
hij vonkt trouwens niet tussen dd punten.
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Henry,
Ik stel voor dat je eens een ander vliegwiel gebruikt.
Nog iets anders. Wij nemen aan dat als de punten openen de bougie vonkt. Maar is dat wel echt zo. Een magneet ontsteking is niet echt een betrouwbare met dat rare vervormbare magnetisch veld.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Henry,
Ik stel voor dat je eens een ander vliegwiel gebruikt.
Nog iets anders. Wij nemen aan dat als de punten openen de bougie vonkt. Maar is dat wel echt zo. Een magneet ontsteking is niet echt een betrouwbare met dat rare vervormbare magnetisch veld. Jij zou als docent het antwoord toch wel weten ??
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Henry,
Ik stel voor dat je eens een ander vliegwiel gebruikt.
Nog iets anders. Wij nemen aan dat als de punten openen de bougie vonkt. Maar is dat wel echt zo. Een magneet ontsteking is niet echt een betrouwbare met dat rare vervormbare magnetisch veld. Jij zou als docent het antwoord toch wel weten ?? Ben bang dat als Alfons tegenwoordig in de klas begint over puntjes die opengaan en dat er dan een vonk overspringt, geen hond begrijpt waarover hij het heeft.
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
FF, Jazeker.
Zeezout, daar heb je gelijk in.
Toch mogen we nadenken wat ik hierover zeg. Door storingen kan het zomaar zijn. Als een condensator serie weerstand heeft door slechte massa heb je een later tijdstip. Ik denk doordat de stroomsterkte op hoger toerental minder is de stroomkring eerder onderbroken is en daardoor eerder vonk hebben. Die paar mm. Zomaar een idee.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
FF, Jazeker.
Zeezout, daar heb je gelijk in.
Toch mogen we nadenken wat ik hierover zeg. Door storingen kan het zomaar zijn. Als een condensator serie weerstand heeft door slechte massa heb je een later tijdstip. Ik denk doordat de stroomsterkte op hoger toerental minder is de stroomkring eerder onderbroken is en daardoor eerder vonk hebben. Die paar mm. Zomaar een idee.
heb er even over nagedacht........ klaar. Ik dacht dat een spoel in een sneller wisselend magneetveld een hogere spanning en stroom op kon wekken. Hebben ze meer dan 100 jaar geleden al ontdekt. De onderbreking zit hem in de onderbreker (contactpunt) en deze gaat open door de nok aan het vliegwiel. Die nok blijft altijd op dezelfde plaats ten opzichte van de krukas, ook bij slechte, loszittende lagers. Ik ga er dan wel vanuit dat het vliegwiel goed vast zit.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Ja en zo denkt ieder het zijne, ik kan het theoretisch in elk geval niet verklaren Loszittend lager: kan zeker... Maar dan moet er echt al voelbaar speling zijn. Afhankelijk van waar de speling zit, zit ook de nok hoger of later, en komt de vonk eerder of later. Bij een bepaald toerental gooit het lager zich in de andere positie et voila, ander ontstekingstijdstip. Bij een recent gereviseerd JLO blok vind ik dat wel straf
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Klopt maar er zit een grens aan. De vraag is dan wanneer is er geen toename meer van de spanning opbouw. Misschien bij 2000 toeren al. Het is een trage spoel (grote L) dus heeft moeite om op magnetische sterkte te komen. Enfin we zouden het eigenlijk moeten gaan meten. Maar de techniek van toen was zo. Net als bij oude motoren en auto's. Onze Solex zou (is) niet beter. Uit mijn filmpjes was (is) ook te zien dat hij bij 4000 toeren net aan die 7 mm kwam voor vonkoverslag.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Mar 2015
Posts: 43 |
Alfons,
Natuurlijk hebben tweetaktmotoren voorontsteking! Kijk maar naar de documentatie van de Trabant motor, deze is voorzien van een centrifugaal vervroeging! Natuurlijk heeft de Solex dat niet. Maar daar gaat mijn discussie niet over.
Wat ik vragen wilde is het volgende; hoe kan de condensator er voor zorgen dat de contactpunten eerder gelicht worden? als de condensator niet goed is zal hij ogenschijlijk later "lichten" omdat de vonk tussen de punten niet "geblust"word door de condensator blijft er stroom door lopen ( die vonk dus) en lijkt het net of ze dicht staan, ook de snelheid van mechanisch open gaan van de punten is belangrijk , ik heb nu oa een ontsteking die nomaal linksom moet lopen die ik nu rechtsom laat lopen de hellinghoek van de noks is voor openen en sluiten hier anders, geeft een heel aparte gewaarwording alsof er vervroeging in een puntensysteem zit zonder dat daar een mechanisme voor is ingebouwd Hoi Joan, Bedankt voor je antwoord. Duidelijk, als de condensator slecht is geeft dit een vertraging op de ontsteking (latere ontsteking), wat zich nog duidelijker uit bij hoge toeren. Kon ik ook verklaren. Maar, deze topic is gestart met het feit dat de Solex eerder ging ontsteken bij hoge toeren! Volgens de stroboscoop, althans.
Last edited by Dirk_J; 17/08/15 10:43 PM.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Klopt, volgens de strobo vervroegt hij. Alle beredeneringen laten blijken dat dat onmogelijk is. De vonk kan pas komen als de punten opengaan.... En toch heb ik het hier zelf gezien, en Henky heeft hetzelfde fenomeen... Unexplained mystery
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Mar 2015
Posts: 43
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Mar 2015
Posts: 43 |
Hoi John, Inderdaad vreemd! Vraagje, gaat het eerder onsteken geleidelijk (proportioneel) met het toerental? Of kan je dat eigenlijk niet goed meten? Succes, ben benieuwd naar de oorzaak.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Er zit bij de Sparta plotseling een sprong in, dus niet geleidelijk. Toen het met de electronische ontsteking van de Solex aan de hand was heb ik een filmpje op het forum geplaatst. Ik zal eens kijken of ik dat nog terugvind
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,090 Likes: 10 |
Onbalans kan ook van invloed zijn, hoger toerental meer trillingen en wat doorbuigen van de krukas. Kan overigens 2 kanten(of meer) op werken, vertragen of vervroegen van de ontsteking.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
HIER kun je nog eens nalezen en een filmpje kijken, hetzelfde probleem
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Zo'n grote sprong (volgens de strobo) zou je toch moeten horen aan het lopen van de motor? Ik hoor niets bijzonders.
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Nu zie ik het wel goed. Toen zag ik het niet zo omdat ik een andere monitor had toen. Hij springt ineens een stukje vroeger. Vreemd. Is dat hetzelfde als bij Henky? Ook zo'n sprong?
Even dit. De vonk komt niet doordat de punten openen maar door de stroom onderbreking. Diepgaand maar het is wel zo he. En daar ligt de verklaring. Een idee van mij. Als de stroom groot is bij lagere toeren zal deze niet snel onderbreken. Bij hogere toeren zal de stroom kleiner zijn en dus eerder kunnen onderbreken. En dat geeft net die paar mm.
FF. Die onbalans zou ook wel eens kunnen zijn.
Mooi onderwerp aan het worden. En straks wordt misschien de oorzaak gevonden en is al ons denkwerk .........
Last edited by Alfons_Amuse; 18/08/15 02:20 AM.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Wat voor type kontactpunten heeft een 3300??
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Ook even een vraagje tussen door aan Henky.
Hoe strak is de veer van de puntjes?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
Veer van puntjes lijkt me normaal, niet extreem strak
Zag nu wel dat er een hoop pluisjes van het oliekussentje op de punten en isolatormateriaal zaten. Hele plukjes vette watten die natuuflijk geleiden. Alles schoongemaakt en hele kussentje eraf gehaald, viel al helemaal uit elkaar. (heeft dit ding nut?)
Ook zelf condensator gemaak van een mks10 (mkp10 hadden ze niet)
Lijkt beter te lopen maar het regend dat het giet dus geen zin om te testrijden
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Wat voor type kontactpunten heeft een 3300?? Dezelfde als 2200-3800, met "scharnier"
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,184 Likes: 6 |
Het is een optische illusie
|
|
|
|
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2014
Posts: 181 |
Of je spoelplaat lager ligt er uit los in het huis of ingelopen op je krukas krijg je ook een variabele ontstseking
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Of je spoelplaat lager ligt er uit los in het huis of ingelopen op je krukas krijg je ook een variabele ontstseking Hij heeft al gemeld dat er geen slinger is. Maar het had gekund.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Bij mij was het destijds opgelost nadat ik een andere ontsteking had ingebouwd. Hetzelfde motortje, hetzelfde vliegwiel. Geen vervroeging meer.
Dat had dus niets met lagerspeling te maken.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Bij mij was het destijds opgelost nadat ik een andere ontsteking had ingebouwd. Hetzelfde motortje, hetzelfde vliegwiel. Geen vervroeging meer.
Dat had dus niets met lagerspeling te maken. Wat heb je allemaal omgebouwd?
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,905 Likes: 14 |
Bij mij was het destijds opgelost nadat ik een andere ontsteking had ingebouwd. Hetzelfde motortje, hetzelfde vliegwiel. Geen vervroeging meer.
Dat had dus niets met lagerspeling te maken. Wat heb je allemaal omgebouwd? De spoel en dat ronde deel waar de bougiekabel uitkomt. Zoals gezegd, het betrof een electronische ontsteking.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Bij mij was het destijds opgelost nadat ik een andere ontsteking had ingebouwd. Hetzelfde motortje, hetzelfde vliegwiel. Geen vervroeging meer.
Dat had dus niets met lagerspeling te maken. Wat heb je allemaal omgebouwd? De spoel en dat ronde deel waar de bougiekabel uitkomt. Zoals gezegd, het betrof een electronische ontsteking. Dan klopt dat ook wel, electronisch heeft geen punten en is dan ook niet gevoelig voor speling op lager.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,025 Likes: 4 |
Bij mij was het destijds opgelost nadat ik een andere ontsteking had ingebouwd. Hetzelfde motortje, hetzelfde vliegwiel. Geen vervroeging meer.
Dat had dus niets met lagerspeling te maken. Wat heb je allemaal omgebouwd? De spoel en dat ronde deel waar de bougiekabel uitkomt. Zoals gezegd, het betrof een electronische ontsteking. Dan klopt dat ook wel, electronisch heeft geen punten en is dan ook niet gevoelig voor speling op lager. Deze keer ben ik het niet met je eens Jan. Het begin signaal kan dan juist heel anders zijn en wel degelijk een ander tijdstip. In de autotechniek maken wij dat dus mee. Heb zelf een storing bij een auto ingebouwd die de leerlingen dan mogen zoeken. Nokkenas sensor en daarom loopt hij onregelmatig stationair. Niveau 4 opdracht.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
We werken hier niet met sensors Alfons. Speling op je spoelenplaatlager geeft wisselend ontstekings-tijdstip. Krukas/vliegwiel/nok, is wisselend tegenover je grontplaat waar de puntjes op zitten.
electronisch bij solex reageerd op wisseling magnetisch veld. met die 4 magneten geeft dat minder snel problemen, zolang het vliegwiel de spoelen maar niet raken.
|
|
|
|
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2014
Posts: 181 |
Zelf gezien zaterdag zelfs gevoeld of niet Jan ?
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Zelf gezien zaterdag zelfs gevoeld of niet Jan ? Precies Huub, laatste tijd regelmatig meegemaakt.
|
|
|
0 members (),
54
guests, and
7
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
|
|