|
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2007
Posts: 279 |
Ik heb een probleempje bij mijn 2200 waar ik zelf niet goed uitkom. Mijn Solex start goed, loopt goed, maar als de motor warm is wil hij nadat ik even gestopt ben niet goed meer optrekken. Ik moet vrijwel altijd bijtrappen om op gang te komen. Is hij dan weet eenmaal boven een bepaald toerental dan loopt hij weer prima. Bij een koude motor trekt hij wel normaal op. Dit is al een tijdje zo maar ik kan er niet achter komen waar dit aan ligt. Het is een motor met een JRT cilinder er op. Hij lekt een heel klein beetje bij de rol maar dat mag geen naam hebben, verder lekt hij nergens. Heeft iemand een idee waar ik de oorzaak van dit probleem moet zoeken?
Met vriendelijke groeten,
Kees.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022 Likes: 4 |
Ik neem even aan dat de primaire zaken in orde zijn. Dan denk ik aan een brandstof probleem. Hoe is het membraampje?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2007
Posts: 279 |
Hallo Alfons,
De primaire zaken zijn op orde. Het membraampje is vrij nieuw, er stroomt voldoende brandstof terug door het slangetje. Ik rijd overigens altijd op Aspen. Maar ik zal voor de zekerheid morgen even kijken of het membraampje op orde is.
Met vriendelijke groeten,
Kees.
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Ik ga voor de combinatie JRT met lekkage.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Tja, laat ik dat probleem nou ook hebben bij een aantal Solexen met alu cilinder... Niet dat ik de alu cilinder als 100% schuldige wil aanwijzen, maar er zijn wel wat zaakjes belangrijk om te controleren:
- lekkage voetpakking. Speciaal sommige alu cilinders blijven hardnekkig lekken rechtsachter (in rijrichting gezien).
- krassen in de cilinder (nicasil laag weg). Ook 2x gebeurd. Een keer was het luchtfilter kapot, ESDB, de andere niet, vreemd...?
Ik merk dat kleine lekkages meteen grote impact hebben, en inderdaad bij warme motor. Verklaring kan zijn dat alu meer uitzet, compressieverlies? Nooit nagemeten.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
De carterafdichting van een 2200 is met een soort plastic dopje, als alles nieuw is gaat dit wel goed maar zodra er ruimte op komt heb je behoorlijke lekkage/valse lucht.
JRT die minder vermogen levert als hij warm word is mij ook bekend.
Ik ga voor carterlekkage.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2007
Posts: 279 |
Hallo Jan, John en Roelof,
Ik heb door jullie antwoorden weer wat inspiratie opgedaan. De lekke voetpakking is me niet opgevallen, krassen in de cilinder zal ik controleren.
Het plastic dopje is nieuw maar dat is volgens mij meer een stofkap dan een afdichting. Ik heb de lekkage bij de rol een stuk kunnen verminderen maar helaas niet helemaal. Ik denk nu dat ik het inderdaad in die richting zal moeten zoeken.
Bedankt voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groeten,
Kees.
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Hallo Jan, John en Roelof,
Ik heb door jullie antwoorden weer wat inspiratie opgedaan. De lekke voetpakking is me niet opgevallen, krassen in de cilinder zal ik controleren.
Het plastic dopje is nieuw maar dat is volgens mij meer een stofkap dan een afdichting. Ik heb de lekkage bij de rol een stuk kunnen verminderen maar helaas niet helemaal. Ik denk nu dat ik het inderdaad in die richting zal moeten zoeken.
Bedankt voor jullie antwoorden. Zoek een oto carter, kering in maken ben je voor altijd af van lekkage, rol past zo weer.
Last edited by Roelof; 15/08/15 06:20 AM.
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Een "echte" kering doet wonderen.
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Een "echte" kering doet wonderen. Grote wonderen!!
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5
55000km gereden
|
55000km gereden
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541 Likes: 5 |
Een "echte" kering doet wonderen. Grote wonderen!! In combinatie met een gietijzeren cilindertje waar een op maat zuigertje inzit. Perfect!!!
|
|
|
|
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
|
Solex meester monteur
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035 |
Een "echte" kering doet wonderen. Grote wonderen!! In combinatie met een gietijzeren cilindertje waar een op maat zuigertje inzit. Perfect!!! Yep.....gelijk trekkracht en de meesten lopen met een standaard cilinder gelijk rond 38km/h, zuigerspeling 0,04/0,05mm
Vriendelijke groeten
Roelof
|
|
|
|
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2007
Posts: 279 |
Hallo allemaal,
Bedankt voor de reactie's Maar een echte keerring inbouwen ligt helaas niet binnen mijn mogelijkheden. Ik heb geen draaibank en had ik die dan ontbreekt mij jammer genoeg de kennis en ervaring om die te gebruiken. Ik ga in ieder geval wel op zoek naar een gietijzeren cilinder met bijpassende zuiger. Als er iemand niet al te ver uit de buurt van West Brabant is die me een keer zou willen helpen met het inbouwen van een keerring dan wil ik daar graag gebruik van maken. Wellicht leer ik er ook weer wat van.
Met vriendelijke groeten,
Kees.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Dan moet je wel voor een oto carter gaan. Normaal moet je een 2200 ook voldoende lekdicht krijgen met de originele ringen.
Heeft het vliegwiel geen zijdelingse speling, maw kun je het naar voor en achter bewegen? Want dan moet het lager opnieuw vastgezet worden, en de speling in het carter opgevuld worden.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2007
Posts: 279 |
Hallo John,
Ik heb het net gecontroleerd, maar er is geen voelbare zijdelingse speling op het vliegwiel. Een Oto carter heb ik niet. Maar zoals gezegd, de lekkage is maar minimaal. Omdat ik nog een mooie gietijzeren cilinder zonder krassen heb liggen denk ik dat ik eerst maar eens op zoek ga naar een passende zuiger. Hoe kun je eigenlijk de diameter van de cilinder het beste meten, zonder geavanceerde meetapparatuur? Ik heb wel een digitale schuifmaat maar ik betwijfel of het meten daarmee een betrouwbare meting oplevert.
Met vriendelijke groeten,
Kees.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085 Likes: 8 |
Bij een koude motor ontdek je die zijdelingse speling niet zo snel, bij een warme motor wel.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2007
Posts: 279
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2007
Posts: 279 |
Hallo Ronald,
Daar heb je gelijk in, denk ik. Ik zal het na een ritje morgen of maandag nog een keer controleren.
Met vriendelijke groeten,
Kees.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Bij de cilindervoet is de diameter redelijk te meten.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Jul 2013
Posts: 42
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2013
Posts: 42 |
bij carter lekkage is het gewoon onzin om van cilinder te wisselen. Een solex moet het nu eenmaal hebben van de carter druk...oplossing is een nieuwe kering. Of de labyrint afdichting van een oto overnemen
|
|
|
0 members (),
93
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|