|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Het blijft aanklooien, maar ik heb weer een nieuw probleem. Namelijk dat ik geen vonk meer krijg. Er zit een nieuwe bougie in maar ik had het idee dat de binnenkabel in de bougiekabel en het ringetje naar mijn bougie elkaar niet raakten. Ben bij een sleutelaar langsgegaan en deze testte mijn bougiekabel met zon meetapparaat. Deze kabel bleek kennelijk geen gesloten kring meer te geven. Heb de kabel vervangen met een nieuwe bougiekabel die wel gesloten kring had, maar alsnog geen vonk. Wat kun ik nu het beste ondernemen? Vermoeiend al deze problemen, wilde juist 2 solexen erbij kopen van iemand. 1 werkend voor mijn vriendin en de ander was een sleutelproject voor een best ok prijs. Maar nu wacht ik maar tot ik mijn eigen solex aan de praat krijg. Zit niet op 2 sleutelprojecten tegelijk te wachtten
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Wanneer je zonder bougie het oogje waar normaal de bougie bevestigt vasthoudt en het vliegwiel ronddraait (heel langzaam draaien !). Voel je dan iets van stroom ?
Han
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
En zit het koperen gedeelte als op de foto nog aan de kabel ( dit moet de spoel rakenaan het plaatje dat aan de spoel zit )
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178 Likes: 6 |
Moet je ff nagaan wat er is gebeurd/ en of veranderd. Je hebt een nieuwe bougie gemonteerd, en wat met voor moer heb je de kabel op de bougie geschroefd? Meestal stap voor stap ff nagaan wat je hebt veranderd. Trouwens die andere Solexen gewoon kopen want dan hebt je ook onderdelen die je uitwisselen.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Heb je het lange moertje (bevestiging kabeloog) van de bougie al vervangen door een plat moertje (dacht 4 mm)? Als je geen plat moertje hebt, plak het dan voorlopig af zodat het contact niet naar het luchtfilterdeksel overslaat.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Jun 2005
Posts: 388
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2005
Posts: 388 |
Wat voor een kabel gebruik je??? Zo'n moderne met een niet koperen kern?? Zoek dan een kabel met gewoon koper.
Groeten SOLEXRIJEN
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Vorige keer waren het de contactpunten. Is dat wel allemaal goedgekomen?
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ik zal de tips van de week even nagaan. Heb net een nieuwe kabel gekocht met koperen kern.
Alles zat in ieder geval nog op de kabel zoals voorheen.
Last edited by Orange; 22/07/15 01:17 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ik heb de nieuwe kabel aangesloten, maar merk geen verschil. Ik heb heel voorzichtig het ringetje vastgehouden en een klein beetje gedraaid maar voelde niets. De puntjes heb ik proberen schoon te maken en ik zag later 2 a 3 kleine vonkjes toen ik wat harder draaide. Daarna verdween het weer Hoe moeten de contactpunten er normaal gesproken uitzien en hoe maak is ze eventueel schoon? Met een schuurpapiertje ertussen? Klopt het dat het 2 platte plaatjes Zijn die tegen elkaar gaan, of moeten en kegelvormige punten aanzitten? Bij mijn zijn ze volledig plat
Last edited by Orange; 23/07/15 03:32 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Met een stukje dubbelgevouwen Waterproof schuurpapier schuur je de twee punten tegelijk op. Daarna met dun karton (gebaksdoos dikte) ertussen en er tussen uit trekken, dit enkele keren herhalen totdat het karton schoon blijft. Schoonspuiten met remmenreiniger/ontvetten kan ook, kies maar. Ik dacht dat nieuwe punten een lichte bolling hebben maar dat is minder belangrijk , als ze maar goed schoon zijn.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178 Likes: 6 |
Of het waterproof schuurpapiertje dubbel over een voeler-maatje vouwen en hiermee gaan schuren.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Waarom moet het een waterproof schuurpapier zijn? Kan het ook met 'gewone'?
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Waterproef is heel fijn schurpapier. Gewoon schuurpapier kan ook, maar niet te grof natuurlijk. Belangrijk dat de puntjes na schuren schoon zijn: het kleinste zandkruimeltje ertussen zorgt ervoor dat er geen contact is, waardoor je geen vonk krijgt
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ja hoor, ook dit probleem hebben we weer verholpen! Bedankt voor de adviezen. Hij rijdt weer naar behoren. Ik had nog 1 vraagje; ik heb twee verschillende bougies....1 NGK B7HS en een Bosch w8a w145t1 ofzo. Wat is het verschil en ga ik het merken?
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
De Bosch is iets warmer. Misschien iets te warm en kan gaan parelen. (een stukje metaal tussen de elektrode afkomstig van de centrale elektrode)en vonkt niet meer dam. De NGK is kouder en zal iets meer roetaanslag laten zien.
Je merkt er niet van tijdens rijden, als de bougies nieuw zijn.
Met de NGK gaan rijden zal waarschijnlijk geen kwaad kunnen.
Het is altijd effe zoeken welke bougie je uiteindelijk moet hebben.
Op internet kun je veel lezen hierover.
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ok. Nou ik heb nu de NGK erin zitten. Ik kijk het wel even aan hoe die het blijft doen. Ben alweer blij dat dat ding rijdt Nu even wat onderdelen bestellen. De koplamp is helaas gesneuveld tijdens het sleutelen. Gaan jullie voorkeuren uit naar glas of kunststof koplampen? Ik zal kijken of ik binnenkort nog een filmpje kan maken van een draaiende motor. Misschien kan ik dan meteen laten zien dat de motor erg hard blijft door lopen, ook als ik het gas dichtdoe.
Last edited by Orange; 24/07/15 07:56 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
NGK B7HS is te koud! 6 = koud 5 = warm 4 = heet (niet aanbevolen)
Voor de Solex wordt B5HS of B6HS aanbevolen.
Let er ook op dat elk merk haar eigen becijfering voor de warmtegraad hanteert.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
glazen koplamp = 4800, plastik = 3800.
Bij de 3800 ligt het stationnair toerental best hoog.
Aanbevolen bougies: L86-c of L82c van Champion, W7ac van Bosch (mijn favoriet). NGK: b5hs of b6hs
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Dus nu gelijk die 2 andere Solexen gekocht ?
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Maar als ik op onderdeel sites kijk vind ik ook glazen koplampen voor de 3800. Solex noord verkoopt replicamodellen staat er. Misschien dat ik de bougie dan nog maar vervang binnenkort. Ik heb die andere 2 solexen nog niet gekocht, moet ook even kijken waar ik ze laat deel een fietsenstalling met meedere appartementen en het is al krap. 3 solexen is duidelijk van 1 eigenaar gaan ze misschien zeuren. Ik kon er er 2 voor 250 euro totaal kopen. 1 goed werkend en de andere heeft motorproblemen.
Last edited by Orange; 24/07/15 04:43 PM.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Glas is voor de nieuwere Solexen en oogt voor mij niet authentiek. Verder niks mis mee.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178 Likes: 6
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Nov 2007
Posts: 1,178 Likes: 6 |
Twee solexen voor 250 euro? Gewoon doen. Je kunt de motoren binnen neerleggen en de rest buiten onder een zeiltje of zoiets. Of het zaakje helemaal tot onderdelen demonteren en in de kast leggen.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ja ik denk het ook. Ik kan er eventueel 1 op zolder zetten en daar sleutelen. Heb daar nog een klein berghokje. De prijs lijkt mij ook erg goed voor 2 stuks! Ik denk dat het gemiddelde in NL wat hoger ligt.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Hadden overgangsmodellen en de eerste 3800 geen glazen lens? Bij bougievergelijking gebruik ik de tabel op deze webpage: http://briansolex.free.fr/sparkplug.html(met medium of cold zit je goed voor een standard Solex)
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ik merk dat wanneer ik op 'topsnelheid' kom of enigsinds heuvelafwaarts rij hij een ander geluid begint te maken. Het wordt dan bijna meer een ratelig geluid qua ontstekingen. Is dit het zogenaamde viertakten ofzo?
|
|
|
|
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
10000km gereden
|
10000km gereden
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161 |
Als dat ratelen met wat meer druk zetten met de lichthandel dus bij deze snelheid bij meer of minder kracht veranderd dan zit het lager los in het carter of de bevestiging van de motor is ergens niet goed ( denk hierbij ook aan de remplaten ). Het kan viertakten zijn maar dan geld het bovenstaande verhaal niet.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ik zal nog proberen een opname ervan te maken. Wel lastig rijden met telefoon. Misschien lukt het met alleen een geluidsopname
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Het mengluchtregelhendeltje iets verder naar rechts zetten, dan moet het viertakten over zijn. Als dat niet helpt dan is er iets anders aan de hand. Afstellen doe je volgas op een rechte weg... Ik vergelijk het altijd met de hendel van de douchekraan: te ver naar links of rechts is te koud of te heet, ergens in het midden is de ideale stand. Deze verschilt per Solex.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ok ik zet het hendeltje altijd helemaal naar rechts tijdens het rijden. Als ik hem links zet maakt hij inderdaad datzelfde geluid als hetgeen wat ik bedoel. Krijgt hij dan teveel lucht ofzo?
|
|
|
|
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jul 2010
Posts: 410 |
Teveel brandstof. Even een ritje maken en dan hendeltje in de positie zetten waarbij het motortje het mooiste loopt. Vaak is dat ergens tussen de R en de T.(iets rechts va midden dus.)
OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Ok ik zet het hendeltje altijd helemaal naar rechts tijdens het rijden. Als ik hem links zet maakt hij inderdaad datzelfde geluid als hetgeen wat ik bedoel. Krijgt hij dan teveel lucht ofzo? Als hij dat geluid maakt terwijl het hendeltje helemaal naar rechts staat, is er een van deze oorzaken: - uitlaat of uitlaatpoort verstopt. - ontsteking te laat. - sproeier te groot ( mogelijk teveel gepeuterd met staalkabeltje).
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ik heb de uitlaat gechecked en die lijkt goed. Sproeier is ook ok denk ik, maar mijn ontsteking staat wel weer te laat merk ik. Hij heeft ook veel aan snelheid ingeleverd. Ik probeer nu de ontsteking vroeger te zetten, maar het gekke is... Hoe ik ook draai aan de instel schroeven..hij blijft te laat. Hoe los je dat op?
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Heb je de 2 moertjes bij de verstelschroef wel los gedraaid ? Anders gebeurt er nik'.
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ja en dan de plaat zo ver mogelijk van de onderste ontstekingspunt. Maar dan gat hij nog steeds pas van elkaar als het streepje 1.5 cm voorbij het punt is
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Ik weet niet of ik t mag zeggen maar iets verbuigen en dan nog s proberen wil wel s helpen.
Han
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Een ontsteking moet je gewoon kunnen afstellen. Er moet iets anders aan de hand zijn. Als hij nu al verlopen is?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Hij doet het nog wel met een late ontsteking maar moeilijk op gang te krijgen.
|
|
|
|
Joined: Jan 2012
Posts: 381
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jan 2012
Posts: 381 |
[quote=Orange]Hij doet het nog wel met een late ontsteking maar moeilijk op gang te krijgen. [/quote
Spie afgebroken meschien
Gr ike team 12 13 14
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Het gebeurt wel eens dat het kunststof blokje (hardweefsel ??) op de beweegbare contactpunt versleten is. Hierdoor gaan de punten ook later open en als het ver genoeg versleten is gaan ze niet meer open. Ik kom ze wel eens tegen en dan blijkt het exentrisch gedeelte op het vliegwiel wat de punt moet lichten wat door roest aangetast te zijn. Deze roest laat het kunststof blokje extra slijten. Het gedeelte van het vliegwiel wat de punt licht, polijsten ( met b.v.Brasso, koperpoets) en voor montage een druppel dunne olie erop. In dit geval kan (moet)je de beweegbare punt iets verbuigen, zoals Han/SolexNL al voorstelde, om de punten weer bruikbaar te maken. Het is wel wat werk, het verbuigen, maar het is te doen.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Enige tips hoe je dat het makkelijkste verbuigt? Zoner het te slopen
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
schroeven vastdraaien en met combinatietang (voorzichtig) de gewenste kant opbuigen.
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Verbuig ik de bovenste of de onderste?
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ok. Ik ben gisteren veel aan het afstellen geweest maar het is erg lastig.
Ik kreeg hem aan de praat als hij te laat stond, ongeveer 1 cm na de streep. Daarna stelde ik hem vroeger in, precies op de streep en toen deed hij het niet.
Ik heb hem toen Weer teruggezet op 1 cm na de streep en dan werkte hij alsnog niet. Komt dit misschien omdat hij eerst verzuipt toen hij het niet deed op de streep ofzo? Moet ik dan even wachtten?
Ik merkte dit eerder ook al eens, ik had allerlei afstanden geprobeerd vanaf de streep. En ineens pakte hij er 1 die het eerder niet deed.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Je moet even kijken of je bougie ook vonkt. Hoe controleer je de afstelling? met een stroboscooplamp of met een vloeitje?
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Een vloeitje. Althans een dun plastic stripje. Ik rook niet maar is ong net zo dun denk ik
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Een plastik stripje zal toch wel iets dikker zijn. Het belangrijkste: heeft je bougie een vonk?
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Jullie hadden weer gelijk. Kennelijk waren de puntjes weer vuil geworden door verkeerde instelling. Even schoongeveild en hij deed het weer. Nu netjes op het streepje gezet. Ik merk wel dat na de eerste run hij flink rookt uit de aansluiting tussen de uitlaatpijp delen. Vooral als ik de motor afzet. Is dat normaal? Na een aantal keertjes neemt dit wel af.
Ik heb overigens ook een tweede solex aangeschaft nu. Die rijdt prima maar ook deze geeft rook tussen die uitlaat delen.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Even een veertje monteten, dan sluit het beter aan
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Last edited by solexnl; 11/08/15 03:29 AM.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Top bedankt, binnenkort eens kijken of dat mij ook lukt te monteren. Ik heb even een filmpje gemaakt. Daarop hoor je (halverwege het filmpje) dat hij een ander geluid gaat maken als hij op enige snelheid komt. View My VideoAangezien ik niets zag aan de uitlaat en de ontsteking nu juist staat....kan ik dan aannemen dat hij teveel brandstof krijgt? Sproeier te groot?
Last edited by Orange; 11/08/15 03:57 AM.
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Wanneer die dat geluid maakt dan moet je de chokehandle iets naar rechts zetten. Net zover totdat ie weer gewoon loopt.
Zo te zien ga je dan iets bergaf, dan gebeurt dat vaker.
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Hij staat al maximaal naar rechts, en ik ga inderdaad ietsjes bergafwaarts. Heel Zweden licht er vol mee :P Ik heb vrijwel nooit vlakke rechte stukken helaas.
Ik zag ooit eens in een ander topic dat je een koelkastmagneetje ofzo op je carburateur kon doen, tegen valse lucht? Kan dat uitkomst bieden voor mij? Of is dat een heel ander verhaal?
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
Heb je de luchttoevoergaten in het luchtfilterhuis ook naar 8mm opgeboord ?
Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Ik heb niets opgeboord, maar ik weet niet wat de vorige eigenaar uitgespookt heeft. Ik denk eerlijk gezegd niet dat er iets is veranderd.
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Luchtfilter verstopt? Rij eens een klein stukje zonder luchtfilter
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Sep 2010
Posts: 9,024 Likes: 4 |
Probeer eens zonder luchtfilter te rijden?
Groetjes Alfons
Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Gisteren een vlotte rit gehad (alles volgas) en bleek er een Solex na 10km wat in snelheid af te nemen. Mengselhendel naar rechts maakte niet veel meer uit. Bleek het TwinAir filter nogal dicht te zitten met olie (van terugblazen). Filter licht gespoeld met benzine en we konden weer vrolijk voluit verder .
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
|
|
|
|
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8
90000km gereden
|
90000km gereden
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086 Likes: 8 |
Dat filter zal in jou geval geen problemen geven, is nieuw. Ik las nog even terug naar je eerste bericht, kapotte bougie kabel. Als de vonk niet via de kabel kan dan gaat deze een andere weg zoeken, soms in de spoel zelf. Als dat zo is dan heeft de spoel schade en is dan onbruikbaar. Jammer dat je niet een andere spoel en contactpunten voorhanden hebt om uit te wisselen dan kan je het probleem eerder/sneller ontdekken.
Groet , Ronald & Conny Altijd normaal is ook niet normaal
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Maar nu heb ik wel vonk en doet hij het. Dit geluid heb ik voorheen ook gehad toen mijn oude bougiekabel het nog deed. Misschien is de spoel voor die tijd al beschadigd geraakt, dat zou eventueel wel kunnen.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Even zonder luchtfilter gereden en het leek wat beter te gaan. Niet helemaal weg helaas. Op mijn andere solex heb ik een zelfse probleem. Ook deze klinkt iets beter zonder luchtfilter. Hiervan was evhter het gaasje wel vies van de olie dus die moet ik sowieso vervangen. Misschien moet ik mijn uitlaat toch nog wat beter nalopen. Kan ik er remmenreiniger in spuiten om deze schoon te krijgen? De tweede solex heeft ook een variabele sproeier. Heb nu ook mijn derde solex binnen heb alleen nog geen tijd om deze na te lopen. Eerst deze twee goed aan de praat krijgen.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Niemand een idee? Ik heb de uitlaat schoongemaakt met remmenreiniger. Zonder luchtfilter gereden ( ging ietsjes beter) en mijn sproeier is maat 28. Heb ook een variabele sproeier geprobeerd, maar die is moeilijk in te schatten hoe groot hij staat.
|
|
|
|
Joined: Jun 2013
Posts: 212
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Jun 2013
Posts: 212 |
Uitlaat schoonmaken met remmenreiniger is niet afdoende. Hoogstens dat je wat olie uut de pannenspons in de demper spoelt.
Als je je uitlaat echt open wilt krijgen moet alle aangekoekte roet eruit gestookt worden. Brander erop zodat hij bovenaan roodgloeiend wordt en dan met compressor lucht erin blazen waardoor gloeiende deel steeds verder erin kruip zodat hij helemaal tot aan dd demper schhonbrand. Rookt als een gek!
Spruitstuk kun je met stukjd ijzer schhonkrabben
IF IT AIN'T BROKE FIX IT ANYWAY
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,886 Likes: 14 |
Ik heb je video nog eens bekeken, alleen in het midden van het filmpje begint het viertakten eventjes. Verder vind ik de Solex best lekker lopen.
Als je dus alles hebt gehad... uitlaat, luchtfilter, ontsteking, dan kun je eens proberen een kleinere sproeier erin te draaien. Waarschijnlijk ben je met 27 gered, maar het kan ook zijn dat je oude sproeier uitgepeuterd is en dat je met een andere 28 al gered bent.
Probeer de sproeier van je andere Solex eens?
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 188
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 188 |
Heb de sproeier (ook een 28) van m'n derde solex geprobeerd en het lijkt daarmee inderdaad beter te werken! Bedankt voor de tips!
|
|
|
1 members (Alfons_Amuse),
127
guests, and
2
robots. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
|
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
|
|
|