Amateur als Gert is, maar een enorme liefhebber van zijn Solex oto 1966 met brede koplamp, durfde ik het wel aan hem de afgelopen tijd een winterbeurt te geven. Nieuwe uitlaat en spruitstuk – misschien is ie dan wel wat stiller - caburateur er af en grondig schoongemaakt, nieuw brandstoffilter, cilinderkop schoongemaakt, decompressie bout eruit en weer monteren en warempel: tot mijn grote trots liep de oto gisteren weer. Niet als een zonnetje zoals in alle marktplaats advertenties altijd staat vermeld maar nog met een tweetal zichtbare ‘mankementen’. De eerste is dat ik de luchttoevoerklep in het midden moet laten staan. Helemaal naar rechts laat het motortje slechter lopen. Hiervoor kon het hendeltje bij warme motor altijd helemaal naar rechts. (is helemaal naar rechts niet een betere verbranding dan in de middenstand?) Ten tweede heb ik denk ik het decompressie mechanisme wat te vroeg staan – die is dus niet goed afgesteld. Als ik gas minder doet de decompressie schroef al snel zijn werking en je hoort ook wat terugslag. Licht knallen van de motor. Lijkt uit het luchtfilter te komen – gelukkig zit er een metalen luchtfilterje in. Dat licht knallen deed hij voorheen niet. Wat is daarvan de oorzaak?
Mijn vraag is nu: Waarschijnlijk lijkt het eerste probleem een branstofprobleem, immers als hij te veel lucht krijgt smoort de motor. Kan het zijn dat de benzinetoevoer aan de onderkant van de carburateur te strak is geplaatst – zag wat fotootjes voorbij komen – en hoe moet dat dan. Een idee? De benzine terugvoer naar het tankje lijkt niet uitbundig maar goed zonder luchtbelletjes.
Voor het tweede probleem: Hoe is nou eigenlijk precies de afstelling van het decompressie systeem of is dat een kwestie van gevoel of is daar een regeltje voor. Kan daar niet zoveel over op het forum vinden of ik heb verkeerd gezocht?
Tja.... de toertocht ‘Utrechtse Heuvelrug’ a.s. zondag komt wel redelijk dichtbij en het zou mooi zijn als ik met een gezonde solex en mooi weer zou kunnen deelnemen.
Op de carburateur zit een rechthoekig plaatje waar de gasspaak inhaakt. Aan de zijkant van het plaatje zit een klein inkepinkje en op de carb. en pennetje . Als het keepje bij het pennetje staat moet de decompressie in werking treden. De afstelling ,aan het uiteinde van de deco.klep zit een gleufje voor een schroevendraaiertje. In dat gleufje ligt ook het deco. veertje, deze borgt de klep tegen verdraaiing. Met linksom draaien verlaat je de decompressie en rechtsom vervroegt.
Ik zie dat iets anders, het hendeltje in de stand waar de motor het prettigst op loopt.
Moet deze teveel naar links dan is er mogelijk iets aan de hand, als hij voorheen meer naar rechts stond. Soms zit er een te kleine sproeier in , een maatje groter en het hendeltje kan verder naar rechts. Wel belangrijk om te weten dat alles in orde is(geen carter lekkages) en goed afgesteld.
Het hendeltje van de stop klep kan je gewoon zo afstellen dat je de motor nog goed kan laten stoppen. En dan is het goed. Of als je zo wil afstellen dat de motor nog mooi blijft draaien dan de regelschroef verdraaien dat her gas een beetje meer open gaat. En let op het borgveertje.
Bedankt voor alle wijze raad! De decompressie is met de duidelijke tekening van Ronald nu goed ingesteld. Moet ook maar eens zo'n solexboek aanschaffen. Alleen dat lekker lopen. De oto loopt op zich goed maar met het handeltje precies op de goede plek - ergens in het midden - loopt hij goed maar trekt niet lekker door, Ja voelt dat hij nog harder kan en zo nu en dan lijkt hij een slag over te slaan. Met een vloeitje de ontsteking gecontroleerd en iets beter afgesteld (stond iets te vroeg) Morgen nog 2 dagen voor de Utrechtse heuvelrit. Dus nog even proefrijden of met een tip van jullie de oto nog iets beter laten rijden. Het is toch een heel eind fietsen als hij er onderweg mee stopt. Wie weet nog wat?
As je het idee hebt dat hij af en toe een slag overslaat, Kijk even met draaiende motor of dat de contactpunten niet teveel vonken. Is dat wel het geval, condensator vervangen.