Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Mar 2013
Posts: 11
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Mar 2013
Posts: 11
Beste solexvrienden,

Amateur als Gert is, maar een enorme liefhebber van zijn Solex oto 1966 met brede koplamp, durfde ik het wel aan hem de afgelopen tijd een winterbeurt te geven. Nieuwe uitlaat en spruitstuk – misschien is ie dan wel wat stiller - caburateur er af en grondig schoongemaakt, nieuw brandstoffilter, cilinderkop schoongemaakt, decompressie bout eruit en weer monteren en warempel: tot mijn grote trots liep de oto gisteren weer. Niet als een zonnetje zoals in alle marktplaats advertenties altijd staat vermeld maar nog met een tweetal zichtbare ‘mankementen’.
De eerste is dat ik de luchttoevoerklep in het midden moet laten staan. Helemaal naar rechts laat het motortje slechter lopen. Hiervoor kon het hendeltje bij warme motor altijd helemaal naar rechts. (is helemaal naar rechts niet een betere verbranding dan in de middenstand?)
Ten tweede heb ik denk ik het decompressie mechanisme wat te vroeg staan – die is dus niet goed afgesteld. Als ik gas minder doet de decompressie schroef al snel zijn werking en je hoort ook wat terugslag. Licht knallen van de motor. Lijkt uit het luchtfilter te komen – gelukkig zit er een metalen luchtfilterje in. Dat licht knallen deed hij voorheen niet. Wat is daarvan de oorzaak?

Mijn vraag is nu: Waarschijnlijk lijkt het eerste probleem een branstofprobleem, immers als hij te veel lucht krijgt smoort de motor. Kan het zijn dat de benzinetoevoer aan de onderkant van de carburateur te strak is geplaatst – zag wat fotootjes voorbij komen – en hoe moet dat dan. Een idee? De benzine terugvoer naar het tankje lijkt niet uitbundig maar goed zonder luchtbelletjes.

Voor het tweede probleem: Hoe is nou eigenlijk precies de afstelling van het decompressie systeem of is dat een kwestie van gevoel of is daar een regeltje voor. Kan daar niet zoveel over op het forum vinden of ik heb verkeerd gezocht?

Tja.... de toertocht ‘Utrechtse Heuvelrug’ a.s. zondag komt wel redelijk dichtbij en het zou mooi zijn als ik met een gezonde solex en mooi weer zou kunnen deelnemen.

Alvast bedankt voor de reacties

Gert Vossers

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Op de carburateur zit een rechthoekig plaatje waar de gasspaak inhaakt.
Aan de zijkant van het plaatje zit een klein inkepinkje en op de carb. en pennetje .
Als het keepje bij het pennetje staat moet de decompressie in werking treden.
De afstelling ,aan het uiteinde van de deco.klep zit een gleufje voor een schroevendraaiertje.
In dat gleufje ligt ook het deco. veertje, deze borgt de klep tegen verdraaiing.
Met linksom draaien verlaat je de decompressie en rechtsom vervroegt.

Attached Images
Pagina 026..jpg (155.31 KB, 1042 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Als de motor goed is, dan staat het handeltje in het midden. Dus bij jou is het juist goed. Eerst was het dus niet goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Ik zie dat iets anders, het hendeltje in de stand waar de motor het prettigst op loopt.

Moet deze teveel naar links dan is er mogelijk iets aan de hand, als hij voorheen meer naar rechts stond.
Soms zit er een te kleine sproeier in , een maatje groter en het hendeltje kan verder naar rechts.
Wel belangrijk om te weten dat alles in orde is(geen carter lekkages) en goed afgesteld.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Natuurlijk is je uitspraak goed, maar hij zegt helemaal naar rechts en dan is ht niet goed.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Het hendeltje van de stop klep kan je gewoon zo afstellen dat je de motor nog goed kan laten stoppen.
En dan is het goed.
Of als je zo wil afstellen dat de motor nog mooi blijft draaien dan de regelschroef verdraaien dat her gas een beetje meer open gaat.
En let op het borgveertje.

Joined: Mar 2013
Posts: 11
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Mar 2013
Posts: 11
Goedenavond,

Bedankt voor alle wijze raad!
De decompressie is met de duidelijke tekening van Ronald nu goed ingesteld. Moet ook maar eens zo'n solexboek aanschaffen.
Alleen dat lekker lopen. De oto loopt op zich goed maar met het handeltje precies op de goede plek - ergens in het midden - loopt hij goed maar trekt niet lekker door, Ja voelt dat hij nog harder kan en zo nu en dan lijkt hij een slag over te slaan. Met een vloeitje de ontsteking gecontroleerd en iets beter afgesteld (stond iets te vroeg) Morgen nog 2 dagen voor de Utrechtse heuvelrit. Dus nog even proefrijden of met een tip van jullie de oto nog iets beter laten rijden. Het is toch een heel eind fietsen als hij er onderweg mee stopt. Wie weet nog wat?

Hartelijke solexgroet,
Gert

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
As je het idee hebt dat hij af en toe een slag overslaat,
Kijk even met draaiende motor of dat de contactpunten niet teveel vonken.
Is dat wel het geval, condensator vervangen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Netjessssss...


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Heel netjes, Han zal die link regelmatig kunnen plaatsen grin


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,881
Likes: 13
Origineel bericht van: Jan
Heel netjes, Han zal die link regelmatig kunnen plaatsen grin


Mooi! Die mag wel onder "tips" wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: May 2011
Posts: 239
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
Joined: May 2011
Posts: 239
Foto's opslaan
download Album

en je heb een copie


gr Aussie

Jack of all trades master of none
Not Dutch not Much
Oto 1965, 2x AMI 1965, 2x Goudhaan 1974/71

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Fernan), 39 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.036s Queries: 43 (0.013s) Memory: 1.0406 MB (Peak: 1.2464 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-21 21:48:16 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS