Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Wat is de optimale uitstroomhoogte van de benzine in een OTO carburateur?
Ik ben het blokje weer rijklaar aan het maken met nieuwe tankje en weet niet meer exact tot welke hoogte de benzineleiding in de carburateur werd geduwd.
Omdat ik de kunststof conus vervang is daarmee de oude maat ook "verdwenen".
In hoeverre is de positie op de foto correct of moet deze hoger of lager?
Ik heb het even "buitenboord" gehangen.



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tussen sproeier en overloop Geert. Net boven sproeier.

Last edited by Alfons_Amuse; 04/04/15 04:23 AM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Dat is dan dus eigenlijk gaatje in leiding ter hoogte van de bovenkant sproeier Alfons?


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Yep.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Ja is goed, hij mag nog een tikkie hoger. Maar niet te hoog dan spuugt hij alles in de overloop.

Te laag geeft kans op luchtbellen bij je sproeier.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik heb even een pijltje geplaatst, wat denken jullie ervan?



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ietsjes lager.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Dan zal hem dit zijn?
Net boven hart van de sproeier....



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Yes dat is hem.
Da ga luepe jonge. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Het mooie van zo'n praktijkvraag op deze manier met wat plaatjes is dat niet alleen ik ervan leer, maar ook overige bezoekers van het forum.
Ik denk dat deze vraag wel in meer hoofden opkomt en nu nog maar weer eens bevestigd dat het goed is om dit redelijk nauwkeurig te doen.
En eenmaal geleerd is nooit meer vergeten.
Dank voor jullie snelle feedback!


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Je had het blokje ook gereviseerd toch?

Straks natuurlijk een filmpje hoe het allemaal eruit ziet en loopt he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
De bedoeling was inderdaad in eerste instantie om afgelopen winter het blokje waarmee ik vorig jaar ben gestart te reviseren, het blokje wat je in Drunen hebt gezien.
Toen kwam echter in October het lekkend tank probleem om de hoek kijken en zijn zeer veel winter hobby uren in het volledig reviseren van 3 tankjes etc. gaan zitten.
Parallel heb ik een 2e blokje compleet gedemonteerd waarbij, zullen we maar zeggen, nogal wat onverwachte dingen aan het licht kwamen, waardoor ik op jacht ging naar andere carter, krukas etc.
Dat projectje loopt parallel en daarvoor zijn nu alle onderdelen voorhanden, voor zover nodig gepareld, in enamel gezet, rol unit gereviseerd etc.
Plan van aanpak is dus nu om in de komende dagen 1e blokje weer rijklaar te hebben en we weer de weg op kunnen, daarna 2e blokje voltooien, inclusief balanceren met nieuwe tool (zoals getoond in ander bericht).
Zodra 2e blokje dan voltooid wordt dat het primaire blokje op de OTO en gaat het huidige blokje uit elkaar voor revisie binnenzijde en uiteraard ook weer balanceren.
En uiteraard komen er straks filmpjes!
Voorlopig dus nog naast rijden ook nog wat te "knutselen" voor zover er vrije tijd beschikbaar is. wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja, nu dat je dit allemaal verteld komt het weer boven drijven.

Gewoon lekker rijden met dat blokje want ik begreep dat hij toch goed was?

Straks het 2de blokje netjes maken en dan is de Solex weer als nieuw. laugh (nu het baasje nog) laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Gisteren heb ik het blokje (in een steuntje geklemd in de bankschroef) getest, maar het was nog geen succes.
Er zijn een paar variabelen die niet geheel standaard zijn, vandaar nu een stap voor stap analyse van de situatie om daaruit af te leiden wat nu de beste weg naar voren is.
Feiten:
1. carburateur is niet de standaard 6mm maar ruim uitgeboord
2. pijpje naar cilinderinlaat is ruimer dan de standaard
3. brandstofpompje werkt 100%, bij even sproeier verwijderen komt benzine keurig naar buiten, ook meerdere sproeiers getest en eerst doorgeblazen.
4. volop brandstof zichtbaar in de retourleiding, maar wel met redelijk wat bubbeltjes (is dat laatste een indicator????)
5. starten van blokje met boormachine aan vliegwiel lukt niet als luchtfilter nog niet is geplaatst.
6. door met de duim de luchtinlaatopening van de carburateur wat af te dekken en de duim wat heen en weer te schuiven, begint het blokje (zei het wat onregelmatig) te lopen.
7. door met gasgever en "chokeschuif" en duim wat te spelen komt blokje zelfs mooi op toeren, even zelfs hoorbaar op vermoedelijk maximaal.
8. omdat de eerste voorzichtige conclusie is dat er blijkbaar door de (te?) grote boring van de carburateur onvoldoende venturi effect ontstaat en dus misschien eigenlijk ook te weinig "weerstand" van de aangezogen lucht, daarom eerst maar eens zowel luchtfilter geplaatst en ook het luchtfilterhuiskapje.
9. het blokje start nu, zei het dat hij alleen af en toe en onregelmatig in het wat hogere toerental bereik komt, en eigenlijk liever wil afslaan. (zie ook filmpje, maar dan zonder kapje)
10. Inmiddels ook nog met wat extra luchtfiltermateriaal getest om weerstand te verhogen, bij iets te veel materiaal slaat de motor niet meer aan, dus er weer uit en nog wel even geprobeerd om de toevoer via de schoorsteentjes in luchtfilterhuis deels af te dekken om zodoende de luchtinvoerweerstand wat aan te passen, ook geen resultaat.
11. na paar minuten koffiepauze weer proberen zoals beschreven bij punt 8, echter nu is het nog maar zelden dat hij start.
11. Inmiddels vonken gecontroleerd, bougie gecontroleerd (beetje nat, dat wel, elektrode afstand 0,4) en ontstekingstijdstip gecheckt met apparaatje van een van de shops hier in het Brabantse land, dat alles lijkt goed te zijn. (tenzij er nog een component in de ontsteking is die op ongevraagde momenten hapert, maar blokje liep tot dusverre met en in oude carburateur setting prima).

Tot zover even de situatie.
Ik kan nu als een dolle allerlei zaken gaan aanpassen, maar wilde het eerst eens laten bezinken en analyseren wat er nu eigenlijk gebeurt op grond van bovenstaande en vandaar uit vertrekken.
Ik kon ook de verleiding bijna niet weerstaan om de brandstofleiding wat naar beneden te halen en de uitstroomhoogte daarmee aan te passen omdat ik het gevoel heb dat er wel erg veel naar buiten wordt gekieperd via de overloop, het is een echt grote guts.
Echter was dat nu juist het begin van dit bericht en bevinden zich de gaatjes op de theoretisch beste hoogte.

Kortom, een leuk Paaspuzzeltje wat ik even wilde delen alvorens ik andere stappen ga doen.
Ik ben benieuwd naar reacties/adviezen/aanwijzigingenin deze en heb ook nog een kort filmpje gemaakt (zie punt 9 hierboven) waar het effect van spelen met het afdekken van luchtfilter enigszins zichtbaar is, beter gezegd hoorbaar, geluid van computer wellicht wat harder zetten.

https://youtu.be/cqM-XRJ0N0Y



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Als je twijfelt over de carburateur, zet er dan eens een originele op en kijk wat die doet? Is het kanaaltje van sproeier naar venturi misschien niet goed open ( met uitboren braampje gekregen?).


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Als je twijfelt over de carburateur, zet er dan eens een originele op en kijk wat die doet? Is het kanaaltje van sproeier naar venturi misschien niet goed open ( met uitboren braampje gekregen?).
Setting met originele carburateur was in orde, kanaaltje van sproeier naar venturi is definitief open, gecheckt met meetmicroscoop voor de plaatsing.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: john meisters
Als je twijfelt over de carburateur, zet er dan eens een originele op en kijk wat die doet? Is het kanaaltje van sproeier naar venturi misschien niet goed open ( met uitboren braampje gekregen?).
Setting met originele carburateur was in orde, kanaaltje van sproeier naar venturi is definitief open, gecheckt met meetmicroscoop voor de plaatsing.

Die laatste begrijp ik nog niet.

De motor moet lopen zonder luchtfilter en bij plaatsen van het filter verandert er weinig als het een goed filter is.
je corrigeert het verschil met de remluchthendel.
Wanneer de motor meer lucht krijgt moet deze ook meer brandstof hebben.
Heb je al een grotere sproeier geprobeerd ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
gecheckt met meetmicroscoop

Die laatste begrijp ik nog niet.
Ik heb afgelopen week benzinegaas gemeten onder een meetmicroscoop (zie ander bericht op forum) en bij die gelegenheid ook de carburateur even bekeken met dat apparaat om sterk vergroot te zien of het sproeierbuisje open is.
Verder diverse groottes sproeier getest inclusief een verstelbare.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Wat bedoel je met :


" 1. carburateur is niet de standaard 6mm maar ruim uitgeboord "

Als je kijkt naar een standaard carburateur zie je dat het , messing, venturie buisje iets
in de venturie uitsteekt en niet gelijk ligt met de wand van het gat.
De luchtsnelheid/onderdruk langs de wand is nihil.
Bij opboren met het buisje erin steekt het niet meer uit.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Wat bedoel je met :


" 1. carburateur is niet de standaard 6mm maar ruim uitgeboord "

Als je kijkt naar een standaard carburateur zie je dat het , messing, venturie buisje iets
in de venturie uitsteekt en niet gelijk ligt met de wand van het gat.
De luchtsnelheid/onderdruk langs de wand is nihil.
Bij opboren met het buisje erin steekt het niet meer uit.
De boring is voor een Solex carburateur extreem qua diameter (tot 11mm en daardoor noodzakelijke reparatie van buitenwand met behulp van expoxylijm waar microgaatjes ontstonden).
De toegepaste gasschuif is nu een vlinderklepje, en op de plek waar normaliter het buisje zit wat net in de venturi uitkomt zit nu geen buisje meer maar het oorspronkelijk gat opgeboord naar 2,4mm.
Gezien je bovenstaande bespiegeling (laminaire en turbulente stromingen, met dank aan de Dreke2 voor de juiste woorden wink ) is de volgende actie dan toch weer om een buisje te plaatsen via de zijkant (is nu afgesloten met verzonken inbusboutje).
Dreke2 heeft stukje 2,5mm messingbuis en dat zal ik er eens in gaan fietsen, net uitstekend tot in de venturi. (1-1,5mm?)


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
11 mm is wel extreem en die motor weet niet wat hij daar mee aan moet, ik ook niet.
Als je de doorstroom oppervlakte verdubbelt kom je op 9mm uit en dat is al veel.
En dat venturie buisje zit er ook niet voor niets in dacht ik.
Als ze bij Solex een gaatje van b.v. 1mm erin hadden gemaakt en dat voldeed dan hadden ze er nooit een messing busje ingemaakt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Dat loopt zeker niet goed Geert. Gewoon een andere carb er op.

Ook voor Dreke, maak eerst een blok standaard en als hij goed loop dan pas het modificeren.

Ohja,11mm gaat echt niet werken omdat de zuiging aan de uitgang sproeier niet werkt.
Je wilt meer toevoer maar dat gaat niet lukken denk ik.

Last edited by Alfons_Amuse; 05/04/15 09:44 PM.

Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Aug 2013
Posts: 182
W
Aan het inrijden
*
Offline
Aan het inrijden
*
W
Joined: Aug 2013
Posts: 182
Plak ook even wat laagjes ductape over de bougie heen,want t kan zijn dat de vonk overslaat naar de luchtfilterbehuizing. Of ff laten lopen zonder luchtfilterbehuizing ,geeft t zelfde resultaat.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: WilfredVW
Plak ook even wat laagjes ductape over de bougie heen,want t kan zijn dat de vonk overslaat naar de luchtfilterbehuizing. Of ff laten lopen zonder luchtfilterbehuizing ,geeft t zelfde resultaat.
Wilfred, ik had ook dat vermoeden deze ochtend eveneens en daarom dat ook al meegenomen bij de experimenten!



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Je wilt meer toevoer maar dat gaat niet lukken denk ik.
We geven het nog niet op Alfons, eerst maar eens een buisje gaan plaatsen die net in de venturi uitkomt.
wordt vervolgd....


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Met een draadje even het luchtfilter beugeltje weg houden van de bougie. Ductape gaat een vonk niet tegenhouden, knalt er gewoon doorheen.


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
Geen zorgen, het is een OTO, het décompresseurveertje trekt hem al naar achter. wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: john meisters
Geen zorgen, het is een OTO, het décompresseurveertje trekt hem al naar achter. wink
Die vonkoverslag was en is hier ook eigenlijk niet het probleem, ik wilde het alleen nogmaals definitief uitsluiten.
De venturi werking en het meezuigen van de lucht welke word aangevoerd door het buisje t.b.v. mengen met de brandstof baart me nog even meer zorgen.
Trial & error methode nu hier om te zien wat de volgende stapjes brengen,om te beginnen inzetten van een messing buisje 2,4 x 1,8 mm.
Wordt vervolgd. wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: May 2008
Posts: 878
F
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
F
Joined: May 2008
Posts: 878
Geert
Heb je hier ook een andere cilinder-zuiger op zitten of is dat allemaal standaard ?


Recht is iets kroms wat verbogen is

1x Oto'1963 en 1966 ,koffertje'61
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als ik jou was zou ik die carburateur ergens verweg op een plank leggen, niet weggooien maar ook niet gebruiken.
Dan beginnen aan een andere tot maximaal 9mm tenzij je ook het spruitstuk pijpje groter hebt.
Voor het groter maken eerst het venturiebuisje eruit drukken (warm) want deze heb je weer nodig.
Het propje kan je ook uitdrukken (warm) en later weer terugplaatsen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: kees33
Geert
Heb je hier ook een andere cilinder-zuiger op zitten of is dat allemaal standaard ?
Frank, er zit een "standaard" Van der Heem 1963 cilinder op met overmaat zuiger 39,75mm en aan cilinder een klein beetje gekriebeld aan inlaatpoort en spoelpoort, maar dat is echt minimaal.
Dit was de setting waarmee ik vorig seizoen heb gereden en waarvan ik de carburateur met spruitstuk zo weer kan terugzetten.
Ik kan dus gewoon "terug naar af".


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: FFAnders
Als ik jou was zou ik die carburateur ergens ver weg op een plank leggen, niet weggooien maar ook niet gebruiken.
Dan beginnen aan een andere tot maximaal 9mm tenzij je ook het spruitstuk pijpje groter hebt.
Voor het groter maken eerst het venturiebuisje eruit drukken (warm) want deze heb je weer nodig.
Het propje kan je ook uitdrukken (warm) en later weer terugplaatsen.
Ronald, ik heb van mede Solex Musketier dreke2 inmiddels een stukje messing buis (2,4 x 1,7mm) wat ik in de 11mm carburateur venturi ga zetten waarmee ik aan het testen ben.
Verder heb ik nog voldoende carburateurs hier op voorraad om ook nog jouw voorstel te volgen inclusief 1 exemplaar die nu reeds 8mm is maar waar het buisje ook niet meer tot in de venturi steekt maar glad ligt met de zijkant.
Ik kan uit andere carbs ook zo'n buisje drukken en dan daarin plaatsen.
Het spruitstuk wat ik nu aan de 11 mm carburateur heb zitten is overigens eveneens 11mm.
Wat is eigenlijk de standaard diameter van de buisjes zoals jij ze eruit drukt?

P.S. Voor het geval je je afvraagt waarom Solex Musketiers, dat is een trio hier in Drunen/Waalwijk: kees33, dreke2 en RedFox grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Geert, heb je foto's van die oto carburateur.
11 mm is behoorlijk. Standaard kom je volgens mij niet verder dan 9 mm, of je moet hem oprekken. En spruitstuk ook 11 mm???


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Ik zal je wel wat sturen Jan, maak komende dagen wel paar foto's.


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Als je maar zorgt dat het op 7 juni (toertocht) klaar is. laugh
Wij willen dat meemaken. smile Altijd leuk. MIEP MIEP!!


[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Jan
Als je maar zorgt dat het op 7 juni (toertocht) klaar is. laugh
Wij willen dat meemaken. smile Altijd leuk. MIEP MIEP!!
Jan, je weet dat een rooie vos altijd een reserve prooi in zijn hol bewaart, de 7e Juni komt niet in gevaar! grin


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Geert, zet er toch effe een andere carburateur op dan weet je het toch gelijk.
Heeft die 11mm al eens op een solex gezeten die het dan wel goed deed?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Geert, zet er toch effe een andere carburateur op dan weet je het toch gelijk.
Heeft die 11mm al eens op een solex gezeten die het dan wel goed deed?
Alfons, dat is nu ook plan van aanpak hier deze ochtend.
En voor deze 11mm was/is het de vuurdoop wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hoe groter de diameter van de carburateur, hoe lager de stroomsnelheid van de lucht er doorheen.
Als de rest van de motor er niet voldoende op aangepast is om een hogere stroomsnelheid te verzorgen, dan heeft het geen (positief)effekt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Geert, zet er toch effe een andere carburateur op dan weet je het toch gelijk.
Heeft die 11mm al eens op een solex gezeten die het dan wel goed deed?
Alfons, dat is nu ook plan van aanpak hier deze ochtend.
En voor deze 11mm was/is het de vuurdoop wink


Oké, dan komt het goed, zeker weten.
Waarom is hij tot 11mm geboord of wat dan ook.
Veel te groot, zoals FF ook al aangeeft.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Inmiddels in de loop van de namiddag de oude carburateur weer terug geplaatst en blokje weer even gehoord, maar de vreugde was van korte duur, te kort om goed te testen.
Ik had behoorlijk lekkage bij de ingang van de carburateur nabij de benzineleiding wartel en een nieuw kunststof ringetje, durfde echter niet strakker aan te draaien.
Ook de sproeier was niet helemaal lekdicht, dus daar ook even sleuteltje 9 bij.
In dit geval een verstelbare sproeier om even lekker te testen.
Het aandraaien daarvan ook met de nodige voorzichtigheid, desondanks plotseling een stukje in mijn hand en een stukje nog in de carburateur.
Dat was dan in ieder geval voor vandaag einde oefening, we gaan eerst weer rustig demonteren en repareren.
En we blijven gewoon lachen hoor! wink


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja zo gaat het wel eens he. Vaak gaat het goed en dan achter elkaar wat tegenslag.
Succes morgen.
Ohja, eerst maar weer eens een gewoon sproeiertje erin he.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Nadat ik het afgebroken sproeierdeel uit de carburateur heb verwijderd wilde ik de zaak weer "klaar voor de start" hebben voor volgende test.
Morgen het blokje weer eens aanspreken, voor nu in ieder geval rust in mijn hoofd wink .
De lekkage bij de brandstofleiding zal mogelijk veroorzaakt zijn doordat nieuwe ringetje niet ver genoeg in de wartel werd geperst waardoor de afdichting onvoldoende was. Voor nu even een oude teruggeplaatst.
Zo sluiten we 2e Paasdag wat Solex betreft toch nog enigszins positief af.
En inderdaad Alfons, soms zit het mee, soms zit het tegen, zal zeker herkenbaar zijn bij allen die wel eens sleutelen.



Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,874
Likes: 12
ZO... dat is nogal een spruitstuk... wink ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Even een vraagje voor de originaliteitsfreaks over het tankboutje achter het spruitstuk. Dit is een originele van der Heem. Zit daar af fabriek niet een boutje met zaagsnede tbv schroevendraaier?


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Origineel bericht van: RedFox
Origineel bericht van: FFAnders
Wat bedoel je met :


" 1. carburateur is niet de standaard 6mm maar ruim uitgeboord "

Als je kijkt naar een standaard carburateur zie je dat het , messing, venturie buisje iets
in de venturie uitsteekt en niet gelijk ligt met de wand van het gat.
De luchtsnelheid/onderdruk langs de wand is nihil.
Bij opboren met het buisje erin steekt het niet meer uit.
De boring is voor een Solex carburateur extreem qua diameter (tot 11mm en daardoor noodzakelijke reparatie van buitenwand met behulp van expoxylijm waar microgaatjes ontstonden).
De toegepaste gasschuif is nu een vlinderklepje, en op de plek waar normaliter het buisje zit wat net in de venturi uitkomt zit nu geen buisje meer maar het oorspronkelijk gat opgeboord naar 2,4mm.
Gezien je bovenstaande bespiegeling (laminaire en turbulente stromingen, met dank aan de Dreke2 voor de juiste woorden wink ) is de volgende actie dan toch weer om een buisje te plaatsen via de zijkant (is nu afgesloten met verzonken inbusboutje).
Dreke2 heeft stukje 2,5mm messingbuis en dat zal ik er eens in gaan fietsen, net uitstekend tot in de venturi. (1-1,5mm?)

Ik gebruik ook grotere spruitstuk inlaat buisjes, gebruik dan een messing wartel uit de CV wereld in plaats van de originele, tap dan het draad van deze wartel onderin de carburateur daar is net ruimte voor .
in plaats van de venturi buis tap ik zowel in de buitenopening als op de plek van de venturi buis M4 dat moet met een lange tap want het draad moet in elkaars verlenge liggen, dan gaat er een M4 messing schroef in, de stand van de kop precies bepalen, dan de schroef hol boren vanaf de ander kant en gelaijk aan de stand van de kop op de plaats van de venturi de draad weg vijlen en dan aan beide zijkanten in het midden elk twee mm gaatjes maken naar het middengat toe.
deze constructie kom je ook vaak tegen in 4 takt grasmaaier carburateusr of Dellorto carburateurs, voordeel van de pijp is dat je lokaal een verdunning krijgt in je boring, hogere snelheid aldaar en dus goed aanzuiging, de rest kan dan 11 blijven ( in mijn geval soms groter )
alleen een zijopening van 2,4 mm is de dood in de pot want de sproeier en remlucht verhouding gaan dan volkomen de mist in.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: john meisters
ZO... dat is nogal een spruitstuk... wink ik ben benieuwd hoe het afloopt.

Even een vraagje voor de originaliteitsfreaks over het tankboutje achter het spruitstuk. Dit is een originele van der Heem. Zit daar af fabriek niet een boutje met zaagsnede tbv schroevendraaier?


Ja John, een boutje met sleuf. Op een oude foto heb ik het gezien. Zelf heb ik een gewoon boutje Heem erin hoor. Dus geen freak. laugh Vind het mooier staan.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
RedFox Offline OP
15000km gereden
***
OP Offline
15000km gereden
***
Joined: Apr 2014
Posts: 1,502
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Zelf heb ik een gewoon boutje Heem erin hoor. Dus geen freak. laugh Vind het mooier staan.
Dat is ook de reden dat hij er bij mij in zit op die plaats smile


Groeten, Geert


Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 171 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.095s Queries: 110 (0.026s) Memory: 1.3893 MB (Peak: 1.8978 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-09 01:15:34 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS