Gisteren heb ik het blokje (in een steuntje geklemd in de bankschroef) getest, maar het was nog geen succes.
Er zijn een paar variabelen die niet geheel standaard zijn, vandaar nu een stap voor stap analyse van de situatie om daaruit af te leiden wat nu de beste weg naar voren is.
Feiten:
1. carburateur is niet de standaard 6mm maar ruim uitgeboord
2. pijpje naar cilinderinlaat is ruimer dan de standaard
3. brandstofpompje werkt 100%, bij even sproeier verwijderen komt benzine keurig naar buiten, ook meerdere sproeiers getest en eerst doorgeblazen.
4. volop brandstof zichtbaar in de retourleiding, maar wel met redelijk wat bubbeltjes (is dat laatste een indicator????)
5. starten van blokje met boormachine aan vliegwiel lukt niet als luchtfilter nog niet is geplaatst.
6. door met de duim de luchtinlaatopening van de carburateur wat af te dekken en de duim wat heen en weer te schuiven, begint het blokje (zei het wat onregelmatig) te lopen.
7. door met gasgever en "chokeschuif" en duim wat te spelen komt blokje zelfs mooi op toeren, even zelfs hoorbaar op vermoedelijk maximaal.
8. omdat de eerste voorzichtige conclusie is dat er blijkbaar door de (te?) grote boring van de carburateur onvoldoende venturi effect ontstaat en dus misschien eigenlijk ook te weinig "weerstand" van de aangezogen lucht, daarom eerst maar eens zowel luchtfilter geplaatst en ook het luchtfilterhuiskapje.
9. het blokje start nu, zei het dat hij alleen af en toe en onregelmatig in het wat hogere toerental bereik komt, en eigenlijk liever wil afslaan. (zie ook filmpje, maar dan zonder kapje)
10. Inmiddels ook nog met wat extra luchtfiltermateriaal getest om weerstand te verhogen, bij iets te veel materiaal slaat de motor niet meer aan, dus er weer uit en nog wel even geprobeerd om de toevoer via de schoorsteentjes in luchtfilterhuis deels af te dekken om zodoende de luchtinvoerweerstand wat aan te passen, ook geen resultaat.
11. na paar minuten koffiepauze weer proberen zoals beschreven bij punt 8, echter nu is het nog maar zelden dat hij start.
11. Inmiddels vonken gecontroleerd, bougie gecontroleerd (beetje nat, dat wel, elektrode afstand 0,4) en ontstekingstijdstip gecheckt met apparaatje van een van de shops hier in het Brabantse land, dat alles lijkt goed te zijn. (tenzij er nog een component in de ontsteking is die op ongevraagde momenten hapert, maar blokje liep tot dusverre met en in oude carburateur setting prima).
Tot zover even de situatie.
Ik kan nu als een dolle allerlei zaken gaan aanpassen, maar wilde het eerst eens laten bezinken en analyseren wat er nu eigenlijk gebeurt op grond van bovenstaande en vandaar uit vertrekken.
Ik kon ook de verleiding bijna niet weerstaan om de brandstofleiding wat naar beneden te halen en de uitstroomhoogte daarmee aan te passen omdat ik het gevoel heb dat er wel erg veel naar buiten wordt gekieperd via de overloop, het is een echt grote guts.
Echter was dat nu juist het begin van dit bericht en bevinden zich de gaatjes op de theoretisch beste hoogte.
Kortom, een leuk Paaspuzzeltje wat ik even wilde delen alvorens ik andere stappen ga doen.
Ik ben benieuwd naar reacties/adviezen/aanwijzigingenin deze en heb ook nog een kort filmpje gemaakt (zie punt 9 hierboven) waar het effect van spelen met het afdekken van luchtfilter enigszins zichtbaar is, beter gezegd hoorbaar, geluid van computer wellicht wat harder zetten.
https://youtu.be/cqM-XRJ0N0Y