Sinds kort gaat mijn motorblok van mijn Solex Oto tekeer als of alle bouten en moeren los zitten.(hortend en stotend) Ik heb mijn blok eraf gehaald en alles nagetrokken toen weer gemonteerd en toen ook deze bouten goed vastgezet. Als ik onder het rijden het motorblok minimaal (ong.1 mm.) aantrekt is het stoten over. Ook als de motor goed warm is, is het praktisch verholpen en loopt dan weer prima. Het starten gaat prima en loopt binnen 5 meter.
Wie heeft hier een verklaring voor zodat ik het kan verhelpen.
Ik heb eens meegemaakt dat allebei de tapeinden van de cilindervoet (carterzijde) los waren gekomen (schroefdraad uit het zamac carter). Dat was ook horten en stoten, en vreemd genoeg liep de Solex nog, zij het niet meer zo lekker.
Loopt de solex ook hortend en stotend of eerder opstuimig met daverende motor? Als je hem dan een beetje aantrekt helpt het dan dat hij rustiger reageert bij hogere toeren?
Dit daveren ervaar ik met koude motor soms ook wel, de ene keer wat erger dan de andere en soms totaal niet. Het komt vooral voor bij mij als er wat veranderd werd zoals een nieuwe bougie of zo.
Last edited by AlienSolexfiend; 17/01/1503:24 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Alvast bedankt voor de reacties Toen jij schreef over een verandering van je bougie, ik heb een paar dagen geleden mijn onsteking opnieuw afgesteld. Misschien is dat de reden. je hoort van mij Ik ga het volgende week controleren.
Kontroleer ook of dat de rubbers bij de scharnieras nog goed zijn, zo niet dan kan je het blokje ook van links naar rechts, en andersom, bewegen. En de bouten waar de "banaantjes" aan het blokje vastzitten, dezelfde bouten waar ook het spatbordje aan vast zit/scharniert.
Als de ontsteking juist staat zou in principe de ontbranding en beweging in de cilinder goed moeten verlopen. Rechtreeks zal het daar dan niet aan liggen.
Hoe loopt hij stationair?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Alles zit vast en geen speling op bouten en moeren,zou het ook aan de ontsteking kunnen liggen?
Groetjes Oppie
Het ligt eraan hoe je de ontsteking afgesteld hebt, met een vloeitje of papiertje ?? Hoe dikker het papier, hoe vroeger de ontsteking staat als je op de merktekens afstelt. Het is dan mogelijk dat de verbranding te vroeg begint en de grote klap er is vóórdat de zuiger bovenin staat. DE krukas draait, vanaf vliegwiel kant gezien, rechtsom maar door een te vroege ontsteking wil de as eigenlijk linksom en dat gaat niet als alles al in beweging is.
Bedankt voor de snelle reactie, ik heb hem afgesteld met een vloetje (t.w.mascotte speciaal aangeschaft ik rook niet). rib uit mijn lijf € 0.25 Afgesteld op de merktekens op het vliegwiel
Niet roken is geen ramp maat met vloeitjes werken wel.
Ik weet niet of dat je een schuifmaat hebt maar dan kan je door het bougiegat meten op welke hoogte de zuiger voor het Bovenste Dode Punt (BDP) staat als de merktekens gelijk staan. Dit moet 1,8mm zijn. De ontsteking iets later afstellen is een mogelijkheid om er achter te komen of de motor stiller draait.
De solex loopt weer als vanouds. Ontsteking goed. Boutjes aan gedraaid van het spatboordje Daar zat speling op. Allen ik krijg hem nog niet stationair dus blokje optillen bij stoplichten maar dat komt ook nog wel goed. Groetjes Oppie
Aan de koppeling is helaas niets af te stellen. Het lijkt me verstandig om eerst de oorzaak te vinden . Werkt de koppeling verder wel , behalve dat de motor afslaat bij stationair ?
Dat is de meest voorkomende oorzaak van vastzittende koppelingen. Te dunne slofjes
Gisteren een koppeling binnen gekregen uit Frankrijk voor Euro 5,- + porto En deze slofjes zijn zeker niet te dun, maar nog in nieuwstaat, net als de rest van de koppeling overigens.
Last edited by RedFox; 24/01/1507:16 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Hij ziet er nieuw uit maar dat zegt nog niet zoveel, op de scharnierpunten van de armen mag geen voelbare speling zitten anders gaat de koppeling klapperen en slaan, dit type is met vaste koppeling schoenen en werd op de 3800 gebruikt.
Is er misschien iemand in Rotterdam of ook omgeving die dat voor mij kan bekijken en e.v.t. Ook repareren natuurlijk wordt er voor betaald. Reactie a.u.b.op jaapodk@hotmail.com Mvg.Oppie
Hij ziet er nieuw uit maar dat zegt nog niet zoveel, op de scharnierpunten van de armen mag geen voelbare speling zitten anders gaat de koppeling klapperen en slaan, dit type is met vaste koppeling schoenen en werd op de 3800 gebruikt.
Ik wil dit draadje niet kapen want het ging over het stotend blok, maar toch nog even een vraag: kan deze koppeling dan wel een hier mechanisch defect koppeling in een Van Der Heem blokje vervangen? Ik ging ervan uit dat het uitwisselbaar is/was? En inderdaad geen voelbare speling by the way....
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Het stotende blok is verholpen, De boutjes van het scharnierende spatbord zat speling op. Nu alleen nog de koppeling verhelpen en dan is de Solex Oto weer 100%