Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2014
Posts: 11
P
PeterR Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Apr 2014
Posts: 11
Ik heb spanning op de lamp. Probleem is, zodra ik de lamp plaats in de zwarte behuizing maakt die sluiting, ik denk tegen de massa bronzen veer (de gemonteerd zit op benzinepomp). Ik heb maar een stuk tape over de lamphouder geplakt met een gaatje erin voor het massapunt. Probleem is, doe ik het armatuur een beetje inde zwarte behuizing dan brand hij, geheel erin, brand de lamp niet. Is hier een beter oplossing voor?

Last edited by PeterR; 12/01/15 10:52 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
de draden moeten wel juist aangesloten worden, somige kappen hebben twee draadjes naar de lamp en dan ook nog eens die lip, het draadje dat via de spoel komt moet aan de aarde van de lamp, dus aan de zijkant, dat hulsje waar je de lamp in schroeft en die lip moet wel zo gemonteerd dat hij ondere de goede schroefjes zit aan de linkerkant van de pomp met de lip naat boven en inderdaad het steekt wel eens tegen elkaar vooral als de kap iets scheef zit, later hadden ze dan ook een extra bevestiging door op de "stenenbreker bout " ( die bout waar dat lipje voor de bougiekabel mee vast zit ) ook nog een draad erop te zetten met een handwartel moer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 11
P
PeterR Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Apr 2014
Posts: 11
Ik heb inderdaad zo'n lip, bevestigd op de onderste 2 boutjes en naar boven stekend . Ik zit al te denke om een los fitting erop te zetten en dan van dat fittingkje een vast draad naar massa.
Ik ben bekend met elektro , dus geen zorgen. Jammer dat ze deze oplossing hebben gekozen.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Mogelijk dat de massalip iets uit de midden staat ten opzichte van de lampvoet en dat bij plaatsen
van de armatuur de lip tegen de schroefdraad van de lamp komt.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Ik had geregeld hetzelfde probleem met het contact navenant hoe de lens er ingeduwd zat. Alhoewel het contactje dat tegen de achterkant van de fitting komt wel eens kan verschuiven bleek dit niet de eigenlijke oorzaak te zijn van de aan en uitgaande koplamp. Uiteindelijk kwam ik erachter dat deze storing te wijten was aan een slecht contact in het uiteinde van het kabeltje dat aan de pomp aangesloten is, en dus slecht massa maakte.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Ik had geregeld hetzelfde probleem met het contact navenant hoe de lens er ingeduwd zat. Alhoewel het contactje dat tegen de achterkant van de fitting komt wel eens kan verschuiven bleek dit niet de eigenlijke oorzaak te zijn van de aan en uitgaande koplamp. Uiteindelijk kwam ik erachter dat deze storing te wijten was aan een slecht contact in het uiteinde van het kabeltje dat aan de pomp aangesloten is, en dus slecht massa maakte.


in principe is dat draadje dubbelop want de lip is ook al massa, in tegensteling to veel systemen is bij solex het gesoldeerde puntje van het lampje dat aan mass gelegd word, de meeste ( fiets) systemen hebben dat soldeerpuntje om de stroom AAN te voeren en de draad ( dus fitting) om de stroom AF te voeren ( dus om een draad te besparen aan massa te legen) bij solex is dat andersom


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 11
P
PeterR Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Apr 2014
Posts: 11
Ik ga proberen achterop de lamp een ingekorte E10 fitting te schroeven met een aparte massa draad (naar het midden contact)

alvast bedankt voor het meedenken.

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Kun je wanneer het werkt een foto maken, dan kunnen wij het afkijken.

Ik ken meer mensen met hetzelfde probleem.

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
ik snap niet dat het niet voor elkaar komt electriciteit is zo simpel het enige dat je dient te doen is er zorg voor te dragen dat je een gesloten kring krijgt waarin opgenomen een stroombron en wat gebruikers.

de nadruk op KRING als je er een spinnenweb van gaat maken dan snappen de electronen er niets meer van, die willen uitsluitend de polonaise lopen dus handen op elkaars schouders en dom achter elkaar aan.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Omdat de spoel wisselspanning levert, is het dan niet correcter om over "de nuldraad" te spreken i.p.v. de zogenaamde mindraad (de massa)?

Het zal de elektronen worst wezen natuurlijk, die blijven lekker op en neer de Polonaise dansen. smile

Last edited by AlienSolexfiend; 16/01/15 11:53 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
in de afspraken wordt er over nul of massa of aarde gesproken en dat is correct omdat bij wisselspaning je een plus en een min pulse hebt het is dus niet altijd zo dat de stroom per definitie NAAR de nul stroomt het kan ook VANAF de nul stromen .
in je huis mag je dan wel twee draden hebben ( feitelijk meestal 3) om stroom naar je toepassingen te brengen de leveranciers werken voor het grootste deel maar met 1 draad ( zie je bij ons aan die hoge T vormige masten hangen en de rest doen ze letterlijk en figuurlijk door de aarde waar bij afspraak de spanning op nul is gezet ( hetgeen niet altijd klopt, hier in Amsterdam rondom het centraal station pompen ze zo veel stroom de grond in dat de spanning regelmatig anders ligt .

voor de draad die van de energie centrale komt hebben de engelsen een goed woord "live wire" als je daar aan gaat hangen voel je het meestal wel terwijl je met een gerust hart aan de nul/massa/aarde kan hangen hier kennen we oa het woord "fase draad"

Last edited by Joan; 16/01/15 02:46 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Nu we het toch over verlichting hebben, het volgende :

Bij ons in de club rijdt er 1 waarvan de voorlamp na verloop van tijd helemaal verkleurd.
Het lijkt wel of de lamp van binnen verchroomd is.
De lamp werkt dan nog wel maar uiteindelijk geeft ie het op.
Voor 6v7.5w achter 6v0.75w.

Iemand daar een oplossing voor ?

Han

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Heel bijzonder, heb ik ook, het lijkt dan op een klein zilverkleurig kerstballetje.
In feite is het metaaldamp wat van binnenuit tegen het gas opdampt.
Ik doe er dan en nieuwe in als het lichtje uitgaat.
Eigenlijk is de spanning wat aan de hoge kant maar niet te hoog zodat de lamp snel doorbrand,
hij blijft het best nog wel een tijdje doen.
Je zou er een diode mee in serie kunnen zetten dan krijgt de lamp allen nog maar een positive of negatieve spanning aangeboden.
FF simpel, als de motor 3000 toeren maakt krijgt de lamp 3000x + en - te verwerken.
met een diode is dat de helft, 1500x + of -, maakt niet uit wat.
De lamp wordt minder belast, de spoel heeft dan ook een mindere belasting dus het achterlicht
krijgt wat meer spanning en stroom en zal wat feller branden.
Dus ook hier een diode tussen, blijft dat lampje ook heel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
En alleen een zwaarder achterlampje, zou dat ook genoeg zijn ?

Of wat afwikkelen van de spoel ?


Han

Last edited by solexnl; 16/01/15 08:08 PM.
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Origineel bericht van: FFAnders
Heel bijzonder, heb ik ook, het lijkt dan op een klein zilverkleurig kerstballetje.
In feite is het metaaldamp wat van binnenuit tegen het gas opdampt.


klopt, komt heel veel voor, word zelfs gebruik van gemaakt, halogeen lampen hebben daarom speciaal kwarts glas dat heel heet moet worden zonder te knappen, dan condenseert het metaal daar niet op en krijg je voldoende damp in het inwendige van je lampje om verder verdampen van de spiraal tegen te gaan, glas zit dan ook dichter bij de gloeispiraal om heter te blijven en je mag er ook niet met je vingers aan komen anders brandt je vingervet in het glas en gaat dat alsnog kapot.

je kunt dus ook halogeen monteren met het risico dat je reflector en de rest smelt maar ja het kan wel blijven branden.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: solexnl
En alleen een zwaarder achterlampje, zou dat ook genoeg zijn ?

Of wat afwikkelen van de spoel ?


Han

Achteraan heb ik een lampje van 12v 15W, en dat blijft ook werken als de koplamp uitvalt.
Mijn koplamp is 6v 15W.

Met de waarden (voor 6v 7.5W achter 6v 0.75W) gaat het kennelijk om een lichtspoel met minder capaciteit dan de mijne. Probeer het achteraan anders eens met een 12v lamp met meer Watt.

Last edited by AlienSolexfiend; 17/01/15 12:02 PM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: Joan
in de afspraken wordt er over nul of massa of aarde gesproken en dat is correct omdat bij wisselspaning je een plus en een min pulse hebt het is dus niet altijd zo dat de stroom per definitie NAAR de nul stroomt het kan ook VANAF de nul stromen .
in je huis mag je dan wel twee draden hebben ( feitelijk meestal 3) om stroom naar je toepassingen te brengen de leveranciers werken voor het grootste deel maar met 1 draad ( zie je bij ons aan die hoge T vormige masten hangen en de rest doen ze letterlijk en figuurlijk door de aarde waar bij afspraak de spanning op nul is gezet ( hetgeen niet altijd klopt, hier in Amsterdam rondom het centraal station pompen ze zo veel stroom de grond in dat de spanning regelmatig anders ligt.

voor de draad die van de energie centrale komt hebben de engelsen een goed woord "live wire" als je daar aan gaat hangen voel je het meestal wel terwijl je met een gerust hart aan de nul/massa/aarde kan hangen hier kennen we oa het woord "fase draad"

Oke duidelijk, algemeen de massa dus.

Wat bedoel je met "meestal drie" bij de toepassing "in huis", loopt het in de leidingen naar het stopcontact in driefasen?

Ik dacht dat (o.a.) eenfasige wisselstroom van toepassing is bij sommige spoorwegnetten, en dat de stroom van ons lichtnet vanaf de krachtcentrale (ook hoogspanning) getransporteerd wordt via het driefasen draadstel. Hoe men het verder aanvoert als 240v 50Hz van bij de leverancier tot bij ons, daar heb ik eigenlijk geen flauw benul van.

Toch wel heel interessant allemaal.


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2013
Posts: 18
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2013
Posts: 18
gm allen,

ik had dat probleem ook en heb een paar ledlampjes aangeschaft bij conrad met ingebouwde diode, dus alleen maar erin schroeven en klaar is kees. ik heb wel een electronische ontsteking.
Er is bij mij nog geen lampje doorgebrand en ik rij toch al weer een jaar of 2.Misschien is dit een oplossing voor al die spanningspieken.

Stanley

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Welk soort lampjes is dat dan ?

Han

Joined: Apr 2013
Posts: 18
S
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
S
Joined: Apr 2013
Posts: 18
zoek maar eens bij conrad op ledlamp 6 volt E10 fitting

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Er zijn er bij die geven 3 of 4 lumen, genoeg om gezien te worden maar om zelf wat te zien op de weg is niet zo veel.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: stanley
zoek maar eens bij conrad op ledlamp 6 volt E10 fitting


Ok, doe ik bedankt

Hoe kan ik zien of dat met diode is ? Of is dat met led altijd het geval ?

Last edited by solexnl; 18/01/15 01:36 AM.
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Origineel bericht van: FFAnders
Er zijn er bij die geven 3 of 4 lumen, genoeg om gezien te worden maar om zelf wat te zien op de weg is niet zo veel.


Hoeveel moet je dan minimaal hebben ?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Een tienvoud of wat meer lijkt me voldoende om zelf ook wat zicht te hebben op een donkere weg.
50 tot 100 Lux geeft goed licht.
Op dit moment zijn er kleine LED lampjes met armatuur die een bak licht geven, zoveel dat je je tegenligger al lang van tevoren verblind, das ook niet goed.
Behalve op de 24-uurs dan , daar heb je geen tegenliggers.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
ja met een 10 watt LED heb je al heel wat ik meen tot 300 meter zicht maar dan wel in een bundel en 20 meter met brede straal. en die zijn als zaklamp in 3 volt uitvoering te verkrijgen
gewoon met tape op je stuur en je bent klaar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Tja maar we gaan toch voor de orginele behuizing, lijkt ook wat degelijker dan met plakband.

Han

Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,176
Likes: 82
Origineel bericht van: solexnl
Tja maar we gaan toch voor de orginele behuizing, lijkt ook wat degelijker dan met plakband.

Han

ik heb speciaal een vespa "U" vormig stuur gemonteerd in die "U" kan een hele bouwlamp en die blijken op 36 volt te werken ook al worden ze verkocht als 240 volt das dus 3 kleine motor accuutjes in rij


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2014
Posts: 11
P
PeterR Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
P
Joined: Apr 2014
Posts: 11
Blijkbaar is dit topic een beetje geexpandeerd.

Maar ik heb bij TIPS een werkwijze gemaakt over hetlampje:

Tips Lampje

Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Leuk opgelost zo Peter wink .


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Gewoon een diode er tussen de voorlicht en een tussen de achterlicht.
Zodanig monteren dat de voorlamp licht geeft via de ene diode en het achterlicht via de andere diode.
de beide lampen moeten dan zijn ongeveer 6 tot 7 watt.
Een gloeilamp voor van 6 watt en een achterlicht van 6 watt is voor een normale spoel een juiste belasting.
Gaat een van de lampen uit dan gaat altijd de ander branden (doorbranden ).
Wanneer je tussen elke lamp een diode zet dan gaat er bij elke lamp de helft van de tijd een stroom lopen met de dubbele waarden
( de diode om en om aansluiten ).
De helft van de tijd stroom met de dubbele waarde geeft evenveel licht per lamp.
Als nu een van de twee lampen even geen stroom krijgt gaat de andere niet doorbranden. want iedere lamp krijgt altijd evenveel stroom maar om de beurd .
dus een lamp aan met dubbel vermogen ander is dan uit.
Dan andere lamp aan met dubbel vermogen aan.
Valt een van de twee uit blijft de ander gewoon aan.
De glazen bolletjes zullen nu niet meer zo mooi gaan blinken want na dat blinken gaan de meeste gloeilampen branden .
En dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Sommige spoelen geven meer stroom ,neem dan de lampjes wat zwaarder b.v. 7,5 watt.


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Wim), 15 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
June
M T W T F S S
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.048s Queries: 75 (0.016s) Memory: 1.2128 MB (Peak: 1.5592 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-06-18 21:23:29 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS