De afgelopen dagen begon de OTO plotseling in toenemende mate te lekken. Voorheen af en toe een drupje, toen wat meer en sinds een week regelmatig een krantje vol vlekken. Gisteren na een ritje werd het nog een stuk erger en sinds vandaag drupt het met tussenpozen van 20 seconden. Kortom, we hebben een serieus lek! Het tankje dus leeg gemaakt, gedemonteerd en licht afgeperst met lucht onder toepassing van zeepsop. Het resultaat is te zien op de foto's, een klein lekje in de felsrand boven bij de dop (foto 4), dat is eigenlijk niet zo'n mega probleem, maar het grote euvel is de lekkage onder de bevestigingsbeugel. (foto 3) Ik weet dat er veel leden hier ervaring hebben met reparatie van tankjes, wat is het advies in dit geval, het liefst een plaatselijke reparatie zodat de net gespoten tank intact blijft. Het zit uit het zicht, dus mogelijk is dit dan ook "onzichtbaar" te repareren. In afwachting van tips en reparatie hier dus eventjes geen ritjes!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Nee, dat word solderen. Alles afplakken waar je niet bij hoeft te zijn. Stralen solderen en bijwerken. Grote dikke vette soldeerbout. Gebruik daar de weller 200 watt voor.
Veeeeeel beter is voor het spuiten, die ophang stukjes en aftap plug te hardsolderen, afpersen en dan spuiten. nooit meer problemen.
Dat steuntje erop solderen is geen punt. De plaats plaatselijk mooi blank maken en het steuntje ook. Een mm of 8 groter dan het steuntje zelf. Nadien toch met zinkspray en een likje lak netjes maken. Moet gewoon kunnen. Die flensnaad is lastiger. Ik zou zelf die naad over dat gedeelte waar de lek zit, vol met ruitenkit opvullen. Ga maar wat halen bij CarGlas. Eerst goed ontvetten en dan smeren. Moet kunnen. Neem gelijk van die dunne handschoentjes mee van CarGlas, want dat spul plakt ernorm aan je vingers. (en de rest). Als het niet lukt dan moet het hele tankje uit elkaar en dat is niet echt makkelijk.
Nee, dat word solderen. Alles afplakken waar je niet bij hoeft te zijn. Stralen solderen en bijwerken. Grote dikke vette soldeerbout. Gebruik daar de weller 200 watt voor.
Veeeeeel beter is voor het spuiten, die ophang stukjes en aftap plug te hardsolderen, afpersen en dan spuiten. nooit meer problemen.
Kijk er is nog iemand die het snapt, zo doe ik het al jaren maar volgens sommige kan dit niet met tin!
De lekkage komt van binnenuit dus van buitenaf dichtkitten is geen oplossing !!
Of Optie Jan : opnieuw beginnen,Solderen na goed ontvetten , dus de tank spoelen met ontvetter/remmenrieniger en hopen dat het te solderende gedeelte vetvrij is
Of optie John: ook eindeloos ontvetten en met een of andere kunsthars de naad dichten.
Persoonlijk kies ik voor optie 3 :
Tank uit elkaar soleren, alles schoonmaken, ontvetten, stralen, alles vertinnen en in elkaar solderen.
Mijn ruitenkit blijft ook keurig zitten rond de benzineleidingaansluiting. Omdat de tank netjes gespoten is, zou ik ook eerst proberen, alvorens totaal uit elkaar te halen. Is ook niet makkelijk, maar wel het beste.
Nee, dat word solderen. Alles afplakken waar je niet bij hoeft te zijn. Stralen solderen en bijwerken. Grote dikke vette soldeerbout. Gebruik daar de weller 200 watt voor.
Veeeeeel beter is voor het spuiten, die ophang stukjes en aftap plug te hardsolderen, afpersen en dan spuiten. nooit meer problemen.
Deze optie lijkt me goed om uit te voeren en dan ca 8mm rondom het beugeltje. Leuk projectje in dreke2's nieuwe straalcabine als test... Doordat ik nu even niet kan rijden is een revisie van het blokje ook een serieuze optie. Maar naast de trouble met het tankje kan ik ook melden dat de gemodificeerde carburateur vandaag wèl z'n vruchtjes heeft afgeworpen.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Mijn ruitenkit blijft ook keurig zitten rond de benzineleidingaansluiting. Omdat de tank netjes gespoten is, zou ik ook eerst proberen, alvorens totaal uit elkaar te halen. Is ook niet makkelijk, maar wel het beste.
Ook dat is een goede tip Alfons, met name voor het lekje bovenaan in de felsrand ter hoogte van de benzine dop. Ik blijf overigens nu wel parallel zoeken naar een goed OTO tankje...dus wie er een weet/heeft nodig uit uit voor een persoonlijk bericht.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Nee, dat word solderen. Alles afplakken waar je niet bij hoeft te zijn. Stralen solderen en bijwerken. Grote dikke vette soldeerbout. Gebruik daar de weller 200 watt voor.
Veeeeeel beter is voor het spuiten, die ophang stukjes en aftap plug te hardsolderen, afpersen en dan spuiten. nooit meer problemen.
Deze optie lijkt me goed om uit te voeren en dan ca 8mm rondom het beugeltje. Leuk projectje in dreke2's nieuwe straalcabine als test... Doordat ik nu even niet kan rijden is een revisie van het blokje ook een serieuze optie. Maar naast de trouble met het tankje kan ik ook melden dat de gemodificeerde carburateur vandaag wèl z'n vruchtjes heeft afgeworpen.
Ik zou te zandstraler niet gebruiken. De dremel met een schuurpapier rondje is het zo gebeurd en niet te veel rommel. Je kunt ook heel precies werken. Niet zandstralen Geert.
De simpele, makkelijke oplossing is soms niet de duurzaamste oplossing.
Ik heb dit voorjaar een tanksteuntje met tin gesoldeerd, lekker snel enzooooo (luie bui )
Dat steuntje is weer losgebroken en het zit nu met Zilversoldeer vast . Wel voor het solderen alle tin eraf moeten halen tot op het blanke ijzer want zilversoldeer en tinsoldeer zijn twee aparte dingen.
[quote=RedFox][quote=Jan] Ik zou te zandstraler niet gebruiken. De dremel met een schuurpapier rondje is het zo gebeurd en niet te veel rommel. Je kunt ook heel precies werken. Niet zandstralen Geert.
ik hoor je boodschap Alfons, volgend weekend eens kijken wat we doen, morgen start weer een goed gevulde werkweek, waarvan weer een aantal dagen buiten Nederland.
Last edited by RedFox; 06/10/1412:12 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
[quote=RedFox][quote=Jan] Ik zou te zandstraler niet gebruiken. De dremel met een schuurpapier rondje is het zo gebeurd en niet te veel rommel. Je kunt ook heel precies werken. Niet zandstralen Geert.
ik hoor je boodschap Alfons, volgend weekend eens kijken wat we doen, morgen start weer een goed gevulde werkweek, waarvan weer een aantal dagen buiten Nederland.
Als de steuntjes verder nog goed vastzitten, zou je als je toch een nieuw tankje gaat restaureren, hier coating in gooien. dat dicht ook. Kan je toch rijden, en daarna wel weer eens opknappen.
Als de steuntjes verder nog goed vastzitten, zou je als je toch een nieuw tankje gaat restaureren, hier coating in gooien. dat dicht ook. Kan je toch rijden, en daarna wel weer eens opknappen.
Jan, je kunt op de foto's zien dat de steuntjes allemaal PRIMA vastzitten, dus dat coaten is eigenlijk best een heel goed idee. Kun je wat meer vertellen over proces? a. binnenkant reinigen met remvloeisof remmenreiniger? b. aanbrengen coating: welke/waar te koop/welk proces? Op die manier 2 doelen bereikt: 1. weer een dicht tankje 2. geen kosten om de nu als nieuw uitziende tank opnieuw te spuiten. (dat was immers in Augustus nog pas gebeurd). In afwachting van feedback!
Last edited by RedFox; 07/10/1403:12 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Als de steuntjes verder nog goed vastzitten, zou je als je toch een nieuw tankje gaat restaureren, hier coating in gooien. dat dicht ook. Kan je toch rijden, en daarna wel weer eens opknappen.
Jan, je kunt op de foto's zien dat de steuntjes allemaal PRIMA vastzitten, dus dat coaten is eigenlijk best een heel goed idee. Kun je wat meer vertellen over proces? a. binnenkant reinigen met remvloeisof o.i.d. b. aanbrengen coating: welke/waar te koop/welk proces? Op die manier 2 doelen bereikt: 1. weer een dicht tankje 2. geen kosten om de nu als nieuw uitziende tank opnieuw te spuiten. (dat was immers in Augustus nog pas gebeurd). In afwachting van feedback!
Als je tankcure gaat gebruiken, zou ik het wel aspen gaan gebruiken, of motomix.
Ik weet dat Roelof een beter heeft/weet. Alleen de naam ben vergeten, sorry!!
Jan, ik gebruikte nu ook Aspen, dus geen probleem. En bedoel jij dat Roelof nog een betere coating weet? In dat geval leest Roelof dit zeker en komt de reactie ook wel hier!
Last edited by RedFox; 07/10/1402:45 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
In de gebruiksaanwijzing staat dat je het restant in het potje moeten laten uitharden en dan weg gooien, niet doen kan je rustig een jaar bewaren, potje even op de kop zetten.
En nog een tip, zorg dat je een dunne laag aanbrengt en het restant wat onder in de tank zakt wegzuigen anders word het een dikke blaar.
In de gebruiksaanwijzing staat dat je het restant in het potje moeten laten uitharden en dan weg gooien, niet doen kan je rustig een jaar bewaren, potje even op de kop zetten.
En nog een tip, zorg dat je een dunne laag aanbrengt en het restant wat onder in de tank zakt wegzuigen anders word het een dikke blaar.
Dat is een goede tip Roelof, thanks! Geldt dat overigens voor de KBS coating Gold Standard Tank Sealer?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
In de gebruiksaanwijzing staat dat je het restant in het potje moeten laten uitharden en dan weg gooien, niet doen kan je rustig een jaar bewaren, potje even op de kop zetten.
En nog een tip, zorg dat je een dunne laag aanbrengt en het restant wat onder in de tank zakt wegzuigen anders word het een dikke blaar.
Dat is een goede tip Roelof, thanks! Geldt dat overigens voor de KBS coating Gold Standard Tank Sealer?
Ik heb links en rechts al gehoord dat het los kan laten. Zelf nooit gebruikt.
Volgens de berichten heeft Roelof zeer goede ervaringen met dit merk. En als het inderdaad loslaat is er niets aan de hand, sta ik weer op het punt waar ik nu sta en kan dan overwegen wat dan op dat moment alsnog te doen. Vooralsnog lijkt me dit wel een goede oplossing in mijn geval. En wie weet is het loslaten veroorzaakt door een slechte voorbereiding vooraleer de coating wordt aangebracht....let us see, I go for it!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Oeps, lees dit bericht van jou nu net pas Roelof en dus een minuutje te laat want heb net bij KBS rechtstreeks een setje besteld. Maar.....omdat de set voor meerdere malen kan worden ingezet wachten we maar even af hoe lang het duurt voordat het eventueel weer scheurt en kunnen dan nogmaals meerdere malen coaten
edit: Ik houd me dan toch nog even vast aan de tekst in de beschrijving. Het grote voordeel van deze kit is dat de sealer niet hard wordt maar flexibel blijft waardoor de coating niet gaat scheuren. Dit gebeurt wel bij 2 componenten coating.
Last edited by RedFox; 07/10/1407:00 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Tank cure laat los, goldstandard niet en idd een goede voorbereiding is noodzakelijk voor goede hechting.
Ik zou persoonlijk gaan voor tin solderen, de lekkage word veroorzaakt door een losgescheurde puntlas en dat zal blijven bewegen en weer gaan lekken.
En dan nog, bij lekkage op de puntlas kan je nooit het gedeelte schoonmaken om goed te kunnen solderen en dat is tussen de steun en de tank.
Ik heb slechte ervaringen met Tinsolderen aan een steuntje, zowel van mezelf als van voorgangers die het geprobeerd hebben. Vandaar de steun eraf, schoonmaken en met zilver solderen. En als je dan toch bezig bent, alles uit elkaar en ook van binnen opnieuw vertinnen. Het is wel veel werk maar dan is het wel weer jaaaren ( 20-40jaar ?? ) een prima tankje.
Doet me denken aan dat vroeger kokerbalken van auto's werden "gerepareerd" met polyester matjes i.p.v. degelijk herstellen met plaat en laswerk.
Voor de geïnteresseerden heb ik hieronder even het kernstuk van de gebruiksaanwijzing geknipt en geplakt Stap 1 Schoonmaken van de tank 1 Laat alle brandstof uit de tank lopen. Voor een juiste sealing is het verwijderen van de tank van het voertuig noodzakelijk. Verwijder alle aansluiting als vlotters, signaalgevers en filters. 2 Dicht openingen af met duct tape of kurk. 3 Meng AquaKlean in een 1:1 verhouding met warm tot heet water en giet deze in de tank. Laat de reiniger goed intrekken maar draai de tank regelmatig zodat de gehele tank gereinigd wordt. (Tip: zware gum en vernis aanslag vraagt soms wel in inwerkingstijd van 24 uur of meer en soms zelf hulp van een hogedrukreinger. Aanslag en roest wordt soms makkelijker verwijdert door wat losse bouten en moeren in de tank te doen waarna de tank met goed schudden en draaien in beweging wordt gehouden.) 4 laat de tank leeg lopen, controleer het resultaat en indien u nog aanslag ziet, herhaal de voorgaande procedure. 5 Na de grondige reiniging spoelt u de tank goed uit met schoon leidingwater tot er alleen nog maar schoon, helder water uit de tank komt. Laat de tank nu drogen.
Stap 2 Tankwand preparatie 1 giet de RustBlast onverdund in de tank. Draai de tank goed rond zodat alle wanden in contact komen met RustBlast en voorkom het opdrogen van RustBlast door de tank elke 5 minuten te draaien voor minimaal 20 minuten maar niet langer dan een uur. Het is belangrijk dat de RustBlast niet opdroogt op de wanden! 2 Als de wanden voldoende behandeld zijn met RustBlast laat u de tank leeglopen en spoelt u wederom meerdere malen met schoon leidingwater. 3 laat nu de tank volledig drogen voor u verder gaat. Eventueel kan dit proces bespoedigt worden met behulp van een föhn of een (droge) luchtstroom van een compressor. RustBlast kan een witte, poederachtige aanslag achterlaten op de wand, dit is een zink-fosfor residu hetwelk de hechting van de tanksealer zal bevorderen. 4 Het drogen is een kritische stap in de bewerking. Vocht zal de hechting van de sealer teniet doen.
Stap 3 Sealen van de tank 1 Open het blik sealer en meng de inhoud goed met een roerstokje. Absoluut Niet Schudden; hierdoor krijgt u luchtbellen in de substantie. 2 Giet de inhoud in de tank en draai de tank langzaam rond zodat alle kanten van de tank goed in aanraking komt met het mengsel en er een gelijkmatige laag wordt gevormd. 3 Tap nu alle overbodige sealer af voor minimaal 30 minuten om samenklontering te voorkomen.. Als de vorm van de tank het aftappen bemoeilijkt, draai dan de tank regelmatig om tijdens het uitharden van de sealer om klontering te voorkomen. Het aftappen van de overbodige sealer is net zo belangrijk voor de hechting als het sealen zelf. Schuimvorming en luchtbelletjes zijn een teken van een teveel aan sealer op één plek. Draai de tank regelmatig een stukje om, óók maar vooral ná het aftappen van de overtollige sealer, om samenklontering te voorkomen. Dit geldt voor minimaal drie uur na het aftappen! 4 Gebruik nu gelijk het overtollige mengsel voor het eventuele dichten aan de buitenkant van de tank. Verwijder ook zo snel mogelijk sealer van schroefdraden en leidingen. Geharde sealer kan niet meer verwijderd worden met een oplosmiddel. 5 Als de klus geklaard is laat u de sealer uitharden in het blik zonder deksel. Waarschuwing: indien de overtollige sealer uithard in een gesloten blik ontstaat explosiegevaar. Lever de overtollige sealer in als chemisch afval. 6 Laat de tank minimaal 96 uur rustig, niet geforceerd, uitdrogen voor een volledige uitharding voor de tank weer gevuld wordt met brandstof.
Last edited by RedFox; 11/10/1404:30 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik heb het gelezen en zit te denken welke tip ik kan geven. Ik zou een bout met doorboord gaatje in de aftapplug monteren. Dan kun je na het sealen de bout eruit draaien en je schroefdraad is in orde. De retouraansluiting met een rubber slangetje (of een stukje elektrodraad) afdichten. Na het sealen kun je dat stukje draad of rubber er zo uit trekken en je retour is meteen open. De vulopening rand netjes proberen te houden tijdens sealen. Succes Foxje.
Fijn dat je meedenkt en wat tips geeft, ik ben hier nog aan het prakizeren hoe ik het gemakkelijkst de tank kan reinigen, d.w.z. hoe ik het beste een beweging kan maken als een soort betonmolen waarbij ik in het tankje bouten en moeren of spaanplaatschroeven deponeer. Dreke2 had een mooi idee, nl. een draaispit van een BBQ die mooi langzaam draait en die dan 12 u laten gaan bij wijze van spreken. Die bout met doorboord gaatje is goed idee overigens, evenals de retouraansluiting, waar ikzelf een taps rondhoutje in wilde zetten. Kortom, nog even nadenken wat de meest ideale werkwijze is om voort te gaan. Het is slecht weer nu, dus geen haast maar wel goed werk gaan leveren.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Als je iemand met een betonmolen weet kan je de tank erin "plakken". Ik dacht dat de aftapplug een speciale schroefdraad had en geen standaard M10 of 12. Gewoon vaseline aan de standaard plug smeren dan kan deze niet vast gaan zitten. Vergeet ook niet het benzine leidinkje in de tank af te dichten.
Als ik het zo doorlees is het niet "FF snel" gedaan dat coaten, maar als je er de tijd en het geduld voor hebt kan je weer een tankje zonder spuitwerk in orde maken.
Vergeet ook niet het benzine leidinkje in de tank af te dichten. klopt, daar had ik al aan gedacht! Als ik het zo doorlees is het niet "FF snel" gedaan dat coaten, maar als je er de tijd en het geduld voor hebt kan je weer een tankje zonder spuitwerk in orde maken.
Ik neem de tijd om dit goed en netje af te werken, in vergelijking tot de restauratie periode vanaf midden april tot eind augustus j.l. is dit goed te overzien
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik blijf bij de eerste optie van Jan de Laat, tin solderen, als het tankje niet roestig is van binnen is het zonde om hem te gaan coaten, mocht het tankje na het coaten weer gaan lekken is solderen geen optie meer omdat de coating los zal laten na verwarmen, weer een laag coating aanbrengen word de kans op blaar vorming alleen maar groter. Waarom sommigen slechte ervaringen hebben met tin solderen geen idee, mij lukt het wel, anders om is ook wel eens het geval waarom mij iets niet lukt en een ander wel.
Valt best mee hoor Alfons, het is geen "Rocket science" maar wel even weten hoe je het doet en met welke materialen.
Te heet stoken is niet goed en niet heet genoeg geeft ook problemen. Het vertinnen en dicht solderen zijn ook 2 verschillende handelingen met verschillende brandertjes, vloeimiddelen en tinsoorten.
Dit is overigens wel een klusje waarbij je in korte tijd weer een "nieuw" tankje hebt
Zoiets vraagt kennis en vaardigheid. Vaak eerst proberen en oefenen voordat je zoiets echt kan. Zoals je al aangeeft, niet te heet en ook niet te koud. Dit zijn zo van die dingen die je van een ander moet leren. Uit een boekje haal je zoiets niet. Mooie praktijk.
Als ik dit filmpje zie , dan is het toch veel grover dan jij het hebt in dat tankje. Anderefilmpjes ervan zie ik dat ze het dan veel moeten bijwerken. Vijlen en schuren.
Hoe kom je aan zo'n glad oppervlak? Of doe je het anders?
Als ik dit filmpje zie , dan is het toch veel grover dan jij het hebt in dat tankje. Anderefilmpjes ervan zie ik dat ze het dan veel moeten bijwerken. Vijlen en schuren.
Hoe kom je aan zo'n glad oppervlak? Of doe je het anders? ???
Simpel, het teveel aan tin wegvegen dan hoef je niets te vijlen of te schuren. Ook tijdens vertinnen wordt de lap gebruikt om de tin netjes te verdelen. Als het hobbelig en bobbelig is weet je nooit of het metaal goed vertind is. Er kan onder een hobbel een onvertind stukje zitten waar wél vloeimiddel zit, in dat geval loop je het risico dat er op die plaats een gat in de tank rot. Dus een klein beetje aandacht tijdens en zeker na het vertinnen levert een mooi resultaat.
Proficiat! Jullie zijn wel een stelletje handige Harry's!
Ik zit al te sukkelen om de twee helften van het tankje los te branden. http://forum.solex.nl/ubbthreads.php/topics/108019/Re:_Weerspanning_Frans_tankje#Post108019
[b]als het tankje niet roestig is van binnen is het zonde om hem te gaan coaten,[/b]
Roelof, ik heb vastgesteld dat er ongeveer 75% van de hoogte van boven gezien behoorlijk roest in zit, dus gaan we toch maar de weg die ik ben ingeslagen..
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
[b]als het tankje niet roestig is van binnen is het zonde om hem te gaan coaten,[/b]
Roelof, ik heb vastgesteld dat er ongeveer 75% van de hoogte van boven gezien behoorlijk roest in zit, dus gaan we toch maar de weg die ik ben ingeslagen..
Dan word het verhaal een beetje anders, toch zou ik eerst de steun solderen dan heeft hij ook weer stevigheid en dan de tank coaten, anders om gaat niet.
Roelof zijn argumenten snijden ook hout. In ieder geval moet sowieso het tankje eerst binnen in z'n geheel schoon zijn, los van de keuze voor de verdere behandeling.
Last edited by RedFox; 12/10/1406:55 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ja, vertinnen werkt goed, ik consumeer daar tegen een heel potje aan S39 voor op en dan nog een liter of 2 aan spiritus om die troep weer weg te werken , best is dat buiten te doen want binnen gaat daar alles wat de damp ziet binnen nu en even ook aan het roesten
en ik gebruik een hele set kwasten om de tin heen en weer te borstelen maar een stukje katoenen lap aan een steel werkt ook goed ( geen polysester weefsel oid gebruiken )
Het roer gaat na enkele overpeinzingen toch om en nu alsnog richting volledige demontage, stralen, reiniging, vertinnen en retour montage en solderen. De spuiter staat binnenkort klaar om het tankje als vriendendienst pro-deo te spuiten en tja, dan is de keuze uiteindelijk niet moeilijk en mag het nu al een keer zeer fraai gespoten exemplaar dan best even helemaal van binnen en buiten kaal en klaar gemaakt voor behoud voor de komende 30 jaar . Ergens op het forum heb ik ooit een handleiding gezien voor het demonteren en de verdere handelingen, dat gaan we maar eens snel proberen terug te vinden.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Jazeker, werk zat! Heb een Peugeot 102 bijna helemaal gestript. Dan staan er nog 2 x 24er koffertjes en nog een 23er koffertje in een staat van ontbinding. Voorlopig werk zat maar niks moet, alles mag.
Ik zou dat in het vervolg bij voorkeur dan maar wel doen, is ook netjes ten opzichte van degenen die het wèl gevolgd hebben en deelnemen aan de discussie.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Nou, zal voortaan mijn best doen alles eerst goed te lezen alvorens ik met een oplossing kom. Hoop dat de groep hier iets mee kan en niet in massa-therapie behoeft. We zullen dit maar afdoen als wat mijn moeder altijd zei: "Dubbel genaaid houd beter".
FF en John, kan jullie niet ondersteunen, want ik weet iets. Eerst het neusje bij stellen. (MOET IETS HOGER KOMMEN). Ik moet het tankje van het nieuwe blokje repareren. (Retourtje vast solderen) Zundapp koppelingdekselpakking vervangen. Lekt een druppeltje olie, dus vervangen. Een paar kleine klusjes maar ben daar uren met mee bezig.
Goeie link met een duidelijk verhaal en goede foto's .
Ja zoekt ff, maar dan vind je ook wat! Dat klemmechanisme is ook mooi, ik dacht dat ik ooit ook eens iets had gezien van Roelof, maar kon dat niet meer terug vinden.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
FF en John, kan jullie niet ondersteunen, want ik weet iets. Eerst het neusje bij stellen. (MOET IETS HOGER KOMMEN). Ik moet het tankje van het nieuwe blokje repareren. (Retourtje vast solderen) Zundapp koppelingdekselpakking vervangen. Lekt een druppeltje olie, dus vervangen. Een paar kleine klusjes maar ben daar uren met mee bezig.
Inmiddels heb ik vanavond bij het tankje het "plaats delict" met een dremeltje blank gemaakt. Ca. 8-10 mm rondom het beugeltje is het klaar om te gaan solderen, zowel rondom het voetje als ook in de opstaande kant (merk op dat er een spleetje zit). Zodra ik de 200W soldeerbout/hamer heb georganiseerd kunnen we weer verder, na het solderen afpersen en kijken of hij dicht is en dan alsnog toch binnenkant gaan reinigen en coaten (tenslotte heb ik dit toch al in huis). Bij nader inzien toch eerst voor deze methode gekozen in plaats van het gehele tankje te demonteren, dat kan indien noodzakelijk altijd nog! P.S. Mogelijk is het beugeltje reeds ook gesoldeerd, ik kan namelijk geen puntlas ontdekken.
Last edited by RedFox; 19/10/1404:03 AM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Wat mij betreft mag dat gebeuren, ik zal de positie van het beugeltje sowieso vooraf goed markeren, zodat wanneer deze van de plaats weg zou zijn ik de daar onderliggende buitenkant van tankje ook goed kan repareren/vertinnen. We zullen het gaan zien binnenkort!
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ik wil je niet ontmoedigen maar bij mij komen de Tingesoldeerde steuntjes los. Daarna, na veel werk om alle tin te verwijderen, met zilver gesoldeerd, is net even wat sterker .
Wat mij betreft mag dat gebeuren, ik zal de positie van het beugeltje sowieso vooraf goed markeren, zodat wanneer deze van de plaats weg zou zijn ik de daar onderliggende buitenkant van tankje ook goed kan repareren/vertinnen. We zullen het gaan zien binnenkort!
Pak een oud carterdeksel en monteer die op de beugels dan zit het 100% goed.
Bedankt, dat is een erg goed idee en voorstel, zal ik zeker zo gaan doen Roelof! En als ik zilversoldeer zou gebruiken zoals Ronald voorstelt, met welke warmtebron kan ik deze het beste aanbrengen? Is daar een zware 200W soldeerbout in combinatie met soldeerpasta afdoende of kan/moet ik het brulée brandertje of zwaarder daarvoor inzetten? Dat de omgevingslak nog gaat verkleuren is niet meer relevant, daar het spuitwerk toch opnieuw plaats vindt.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Zelf heb ik het ook met een brulee branderijen gedaan en met een grote brander. Mijn voorkeur gaat naar een grotere brander, omdat je dan beter kan reguleren. Is echt niet zo moeilijk hoor. Kijk effe een youtube filmpje hierover.
Bedankt, dat is een erg goed idee en voorstel, zal ik zeker zo gaan doen Roelof! En als ik zilversoldeer zou gebruiken zoals Ronald voorstelt, met welke warmtebron kan ik deze het beste aanbrengen? Is daar een zware 200W soldeerbout in combinatie met soldeerpasta afdoende of kan/moet ik het brulée brandertje of zwaarder daarvoor inzetten? Dat de omgevingslak nog gaat verkleuren is niet meer relevant, daar het spuitwerk toch opnieuw plaats vindt.
Afhankelijk van de soort zilversoldeer ligt de temperatuur, grofweg, tussen de 600 en 700 graden. Voor dit werk gebruik je een gas/zuurstof brandertje omdat een normaal gasbrandertje niet snel genoeg de gewenste temperatuur kan bereiken. Met een gas/zuurstof brandertje kan je heel plaatselijk,snel en gericht de soldeerplek verwarmen zonder dat je het hele tankje opstookt. Voor een goede soldering moet je wel zorgen dat het materiaal goed schoon is. In dit geval zou je het steuntje er af moeten halen om goed te reinigen. Het is wel een werkje maar ,als het goed gedaan is, hoef je je nooit meer zorgen te maken dat het steuntje los komt en met Tin blijft het een gok.
Dat carterdeksel gebruik ik ook om het steuntje te hechten en daarna zonder deksel omdat deze nogal wat warmte onttrekt aan de soldeerplek.
[quote=RedFox] Afhankelijk van de soort zilversoldeer ligt de temperatuur, grofweg, tussen de 600 en 700 graden. Voor dit werk gebruik je een gas/zuurstof brandertje
Welk type zilversoldeer gebruik jij hier bij voorkeur voor Ronald? Er is hier in de directe omgeving hardsoldeer met zilver (sif) beschikbaar namelijk!
Last edited by RedFox; 19/10/1405:57 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Ronald klopt en langzaam stollend zodat je er redelijke gaten met kunt vullen. ijzer solderen hiermee is ook geen probleem. de bovenste met bekleding is dun en snel vloeiend, beste voor het tankje denk ik
Onlangs een soldeersetje aangeschaft, enig nadeel is dat de zuurstof snel leeg is (20 minuten volgens de bijsluiter) Voordeel is dat het een zeer handzaam brandertje is met soepele slangen, dit in tegenstelling tot de andere waar zware flessen en stugge slangen aanzitten.
Op ebay.de zijn de zuurstof flacons Euro 17,95 per stuk, scheelt toch wel met NL. De draad is M11 x 1 links, zou dus vrijwel gelijk zijn aan hetgeen jullie belichten? Komen nog wel Euro 17,00 verzendkosten bij, maar dat geldt voor de 1e, de 2e of 3e gaat in dezelfde zending mee.
CFH Ersatz -Sauerstoffflasche Einweg- Sauerstoffflasche 105 bar = 105 Liter mit Gewinde M11x1 links Inhalt hält ca. 20 Min. Preis pro Liter ca. 0,17 Euro
Last edited by RedFox; 19/10/1408:19 PM.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63