Vandaag de Zundapp laten keuren voor motorfiets. En goedgekeurd. Nadat ik hem eerst keuringwaardig heb gemaakt. Volgende week de blauwe plaat erop. Toch makkelijk want dan snoep ik van 2 walletjes. Stiekem soms op het fietspad en soms over de weg.
Het is nu een motorfietsje Willem. Heel makkelijk hier in Zeeland met heel veel 80 km wegen. Ben je vaak van die fietspaden af waar in de zomer 1000000 fietsers rijden. Ik hoef nu ook niet meer bang te zijn dat ik gepakt wordt door de politie, want tegenwoordig kun je daar heel veel last van hebben.
Zeker jongens. Ik ben er heel blij mee. Ik zou nu niet meer weten wat er anders aan zou moeten. Van de week het blauwe plaatje erop en dan lekker gaan toeren.
Ohja die spiegel en dat rode knopje voor de toeter die zijn eraf hoor. Staat echt niet.
Ik zie er de voordelen nog niet van om een brommer om te zetten naar motor, dan kocht ik me liever een KS80 of 100, heb net iets meer motor waar je op een 100km weg ook mee kan komen.
Nee niet echt iets specials. Alles moet goed werken. Remmen, verlichting enz... Nummers enz... moeten goed zijn he. Minstens 80 lopen zei hij. Claxon, spiegel, na 86 ook richtingaanwijzers (dacht ik), uitlaat moet goed dicht zijn en niet teveel herrie. Nergens speling op. Natuurlijk kun je het nakijken op RDW.nl. Dan nog wat centen en klaar.
Ik heb het nog eens nagekeken. 55€ voor de leges RDW en 20 voor het plaatje. Das niet veel toch?
Zelf had ik rekening met reiskosten. Mag je zeker tegenwoordig niet vergeten met de benzineprijs van tegenwoordig.
Ik was iets meer kwijt omdat ik een 15 tandje erop wilde hebben, een achterlichtglaasje omdat de onderkant helder moet zijn, ook het koplampglas moest vernieuwd omdat er een klein barstje inzat en dat mag gewoon niet. (je zag het bijna niet). Spiegeltje kopen, knopje kopen, claxon kopen.
Kijk dan alles bij elkaar kom je toch weer aan een paar centen.
Ohja je moet er motorbanden op hebben. Ik had er al de Metzlers ME22 op gelegd dus dat hoefde niet anders komt er weer wat bij.
Ik zie er de voordelen nog niet van om een brommer om te zetten naar motor, dan kocht ik me liever een KS80 of 100, heb net iets meer motor waar je op een 100km weg ook mee kan komen.
100 en snelwegen juist vermijden. Als ik dat zou willen zou ik een echte motor aanschaffen. Het is juist de fun op 80km wegen te rijden. We hebben hier heel veel mooie brede binnenwegen waar je dan wat harder kan dan een gewone brommer Roelof en je hoeft niet bang te zijn van de blauw petten. Ik wilde ook perse een 517 met een 6,3 en 19 bing, net als vroeger. Ik wil ook mijn rijbewijs niet kwijt. Als je hier gaat rijden dan kom je erachter dat je soms via goede fietspaden en dan stukjes weg heel leuk kunt rijden. Kom eens langs en ik laat het je beleven.
Ja, ik ben er ook voorstander van om snelle bromfietsen op een motorkenteken te zetten. nog 2 kreidlers en een KTM in de palnning. heb al een DKW, Zundapp en Kreidler als 50CC motorfiets en dat bevalt uitstekend, zeker ook in de stad waar je wel de aandacht trekt vanwege de toeren die je hoort maar daarvoor niet in een "scooter-fuik" beland
Toch nog niet zo'n gek idee een klein motorfietsje, de yamaha is jeugdsentiment die blijft in de verzameling maar misschien nog eens een Zundapp KS80 met motorkenteken, hoef ik ook niet steeds achterom te kijken voor politie.
Kijk Roelof je gaat het ook inzien. Het is ontzettend leuk hoor. En geen last van de blauw petten. Effe uitzoeken hoe het met de wegen en fietspaden zit en dan kun je echt lekker toeren. Deed ik zeer lang geleden ook al. (stout he) Zomers geen last meer van die 1000000 fietsers die we hier hebben rondrijden strakjes met de vakantie. Zelfs met de Solex is het al een groot probleem.
Overal waar je met de auto mag rijden lijkt me, behalve de snelweg lijkt me niet een goed idee, ik heb nog een FS1 die ga ik verkopen en dan maar eens kijken naar een Zundapp.
Een zundapp KS 80 loopt wel goed maar is mij te nieuw en de vorm van het blok vind ik te modern. de rest is ook erg plastic Ik hou het bij 50cc van rond de jaren 70
Toch nog niet zo'n gek idee een klein motorfietsje, de yamaha is jeugdsentiment die blijft in de verzameling maar misschien nog eens een Zundapp KS80 met motorkenteken, hoef ik ook niet steeds achterom te kijken voor politie.
Toch ben ik nog niet om, ik zie zeker de voordelen van een motor, maar die moet dan weer anders verzekerd worden en omdat ik al een '84er Honda Nighthawk heb wil ik niet nog een keer wegenbelasting moeten betalen.
Mocht er een keer wegenbelasting voor bromfietsen ( wat ik zeker denk nu alles op kenteken staat) dan zou ik hem alsnog een motor kunnen laten worden.
Zeker mooie FS1. Wil je hem niet houden Roelof, of zeg je die ene eruit en dan pas een ander erin. Zo heb ik dat zelf ook gedaan. De Puch eruit en dan de Zundapp erin. Krijg je straks geen spijt als je die mooie FS1 verkoopt?
Als je een oldtimer hebt, zoals ik, betaal je geen wegenbelasting.
verzekering kot me ca 20 euro per jaar, de eerste iets meer de volgende dat bedrag want dan koop je een combi verzekering via de man die verzekeren kan ( adverteert altijd op beurzen met zo een poster met een gebroken 1e WW motor
Daar heb je een punt, is ook weer €120 per jaar, plus verzekering en dat gaat ook ongeveer €50 p/j kosten
Voor de Nighthawk betaal ik nu €29 per jaar en dan mag ik in december en januari niet rijden. Het is niet veel die €29 maar op een gegeven moment wordt het een principe kwestie. Ik bedoel eerst was de motor een oldtimer en nu ineens niet meer....(voor de belasting dan)
Nou ik vind het altijs wel knap van mensen die tijdens een toertocht op de Solex al rijdende filmen. Sommige kunnen 360 graden draaien. Als ik dat zou doen dan ga ik meteen plat en gestrekt op de weg liggen. Ik hou toch liever 2 handjes aan het stuur.
haha....op de film lijkt het bizar snel te gaan maar het lijkt erger dan dat het is, ik reed ook niet met een camera van 10 kilo op mijn nek maar een smartphone van een paar gram en als de brommer goed spoort kan je met losse handen rijden, deze keer is het weer goed met me afgelopen.
Aaahhhaa, vandaag weer eens lekker gereden. Heerlijk op zo'n klein motorfietsje. Windkrachtje 4 a 5, tegen wind 77 en met wind mee 85. Gaat lekker hoor. Maar ik zoek de landwegen op (60 Km wegetjes) en dan zo rond de 65 rijden. Heerlijk hoor.
Jaja, hier op de Zundapp afgelopen zaterdag met de toerrit hier van de BOLUZ club. Tijdens de pauze is er ook nog een plaatje gemaakt van de mooie brommert.
Jaja, hier op de Zundapp afgelopen zaterdag met de toerrit hier van de BOLUZ club. Tijdens de pauze is er ook nog een plaatje gemaakt van de mooie brommert.
Jaja, hier op de Zundapp afgelopen zaterdag met de toerrit hier van de BOLUZ club. Tijdens de pauze is er ook nog een plaatje gemaakt van de mooie brommert.
Juist perfect. Zo laag zit hij niet hoor. Heb hem zo gemonteerd. Als hij zo hoog zit moet ik mijn voet steeds van de trapper afhalen, bij opschakelen. Vind ik niet prettig. BTW, hij schakelt heel precies.
Vandaag een spiegel gemonteerd(is toch wel makkelijk om het verkeer achter je te zien), een originele bougiekap gemonteerd (NGK hoort er niet op vind ik) en een stuurslot gemonteerd (van de oude had ik geen sleutel, zonder boren eruit kunnen halen).
Toen ik de Dapp kocht zat er een 14 tandje op. Erg kort allemaal. Nadien een 15 tand erop gezet en loopt nog steeds door naar het top toerental. (zo rond de 9000) In drunen een 16 tand meegenomen en binnenkort dit is erop zetten. Mijn gevoel zegt dat hij dit aan kan, want met die 15 tand erop trekt hij gewoon door. Ook tegen wind bijna de top. Heling op, bruggen op, blijft hij ook mooi op snelheid.
Nou, voor een 2,7pk en 17mm (hele goede carburateurs) liep hij wel goed, vind ik,
Mijn cilinder (imi) is zo'n 6,3pk (moet je maar aannemen he) en een 19mm Bing. Nu 15 voor 3n 43 achter. Snelheid 80 a 85 op teller en 77 en 82 GPS. Ik merk gewoon dat hij tegen zijn maximaal toerental zit te hikken en altijd sterk genoeg is. Daarom denk ik dat hij die 16 tand gewoon kan hebben. We gaan het zien. Persoonlijk hou ik wat van lagere toerentalletjes, om mee te rijden, als je zo 60 a 70 rijd.
Zit daar nog een verhouding in tussen het aantal Pk's en de snelheid ?? Als een Solex met 0,6 Pk al 30km/uur kan halen en een Zundapp met 6Pk "maar" 80km/uur.
Zit daar nog een verhouding in tussen het aantal Pk's en de snelheid ?? Als een Solex met 0,6 Pk al 30km/uur kan halen en een Zundapp met 6Pk "maar" 80km/uur.
Grootste probleem is de luchtweerstand. Die neemt in formules kwadratisch toe en dat vraagt veel motorvermogen op snelheid.
Je haalt wel met die 6,3Pk in een ogenblik de 30 km/h. Dat is het verschil.
Ik heb even voor jouw auto, (ik dacht dat je een vrij grote auto had (MPV achtig)), even een grafiek gemaakt en daarin kun je zie hoeveel Kw je motor al moet leveren als je 240 wil rijden.
Zit daar nog een verhouding in tussen het aantal Pk's en de snelheid ?? Als een Solex met 0,6 Pk al 30km/uur kan halen en een Zundapp met 6Pk "maar" 80km/uur.
Wel leuk zo'n grafiek voor een MPV maar dat is geen vergelijk. Maak FF een grafiek Solex VS Zundapp.
Mmmhh, je geeft me huiswerk. Das lastig. Teveel verschillen onderling. Zundapp rolt zwaarder, is zwaarder, motor draait zwaarder. Als je mijn cilindertje eens op je Solex zet, dan gaat hij heel goed vooruit denk ik. Dan kom je mij voorbij. De luchtweerstand van een open motorfiets of brommer is slecht. Veel hoger dan een auto. (Cw waarde)
Ik lees net dat als je een Ronde vorm hebt dat het minder weerstand heeft :
"De weerstandscoëfficiënt is onder andere afhankelijk van de vorm van een voorwerp en van de structuur van het oppervlak. Als vuistregel geldt dat een ronde vorm die het stromende medium goed gestroomlijnd afvoert een lage coëfficiënt heeft en dat bij hoekige vormen de coëfficiënt hoger is."
Conclusie...................FF langs de "Big M " . Goed eten maakt het geheel sneller ??
Ik heb meteen de McDonald app op mijn smartphone gezet. Moet het helemaal goed komen/
De bekende druppelvorm is het beste, qua coëfficiënt. Een vallende druppel.
Ik heb deze auto in het echt gezien, en deze auto heeft een ongelooflijke lage Cw waarde, 0,18. De auto waar we nu mee rijden hebben veel meer CW waarde. Mooi he.
Die auto geeft niet de indruk van een vallende druppel......
Nee klopt. Uiterlijk zegt niet zo veel. Een Opel Calibra van 1990 heeft meer CW waarde als toen een VW busje. Een mooie stroomlijn wil niet zeggen dat het goed is. Nee, alleen echt meten in een windtunnel telt.
Ik heb meteen de McDonald app op mijn smartphone gezet. Moet het helemaal goed komen/
De bekende druppelvorm is het beste, qua coëfficiënt. Een vallende druppel.
Ik heb deze auto in het echt gezien, en deze auto heeft een ongelooflijke lage Cw waarde, 0,18. De auto waar we nu mee rijden hebben veel meer CW waarde. Mooi he.
deze auto heb ik gezien bij "chasing classic cars" maar is niet echt een druppelvorm, google maar eens er zijn er die wel degelijk een druppelvorm hebben inclusief dat staartpuntje van een druppel
Dat kan nogal eens tegenvallen. Vroeger was er nog bij de Solexraces een zgn Special Klasse waarbij op een Solexcarter andere cilinders e.d. gebouwd werden. Daarbij waren ook wel eens Kreidler cilinders en dergelijke.
Het bleek dat de cilinders van brommers met versnellingen het niet zo geweldig deden op een Solex, omdat de uitlaat vaak al te hoog lag. Of misschien waren de poorten te groot. Feit is dat de trekkracht te wensen over liet en zeker in de lagere toerengebieden waardoor zo een special niet goed van zijn plek ging. De circuits waren te kort om echt in het toerengebied te komen dat ze wel goed vooruit kwamen.
De cilindertjes van automaat brommertjes bleken het veel beter te doen. De cilinders van Anker Laura waren helemaal populair omdat ook nog eens de steek van de tapeinden hetzelfde was als die van Solex. Je hoefde dan alleen maar een aluminium tussenstuk te maken tussen cilinder en Solexcarter waar de spoelpoorten in zaten en de tapeinden van Solex te vervangen voor lange tapeinden om de cilinder en cilinderkop in één keer vast te trekken op het carter.
Uiteraard moest je wel een inlaatmembraam op het carter maken omdat een Anker Laura (Berini) geen inlaat op de cilinder had.
Maar ook de cilinders van Peugeot 103 liepen niet verkeerd. Grote cilinders (tot 90 cc aan toe) van kettingzagen e.d. wilden helemaal niet. Die trekken alleen in een klein toerengebied waar je niet kon komen op een circuit.
Ik gebruik nog steeds Anker cylinders, zijn er indertijd een hoop van gedumpt . beste resultaat inderdaad met een peugeot cylinder ( niet specifiek 103) gietijzer van het merk van Autisa dat liep iets meer dan 90 ( 50CC) met een 18 mm vlindercarburateur op het cartere maar moest het afleggen tegen de 70 cc's van puch maxi die razend populair waren
Netjes omschreven allemaal. Ja, ik vind ook dat het Solex moet blijven en niet een bromfiets waar toevallig ook een rol op de band wordt gezet. Solex is Solex en dat moet het blijven, en het is dan zeker een uitdaging om het dan wat sneller te krijgen. Daar ben ik wel achter. Zeker als je maar 6,5mm mag en een gewone krukas.
Vraagje, hoe komt het eigenlijk waarom hij met 13 mm beter trekt. Komt het, wanneer we met een 15 het gas open trekken de gasstroom even stokt? Of wat gebeurd er nu eigenlijk?
Eigenlijk is dat heel logisch . Door de juiste grootte van de inlaat is bij een lager toerental het carter juist geheel gevuld met het max gasvolume wat bij dat toerental mogelijk is. Is de doorlaat kleiner dan zal het carter niet geheel op max vulling komen omdat de tijd te kort is en de gassen niet genoeg door de kleine opening naar binnen kunnen komen. Is de inlaat te groot dan zal de gasstroom groter zijn en het carter te vroeg vol zijn . als de zuiger nu naar beneden gaat zal het teveel aan gassen weer terug naar buiten gaan en dat gaat met een grotere snelheid dan wij eigenlijk willen . Deze gassen zijn niet goed omdat deze tweemaal door de carburateur zijn en dus teveel brandstof bevatten. Daarom is de juiste maat zeer belangrijk voor de juiste vulling. Bij een membraam inlaat is dat wel iets anders
Zo had ik het nog niet bekeken Jan V. Weer wat geleerd, dank daarvoor. Ik zat anders te denken, maar je heb het mooi omschreven.
Is het zo dat het dan bij een membraam inlaat het dan niet uit maakt. Ik denk dat het niet uitmaakt, want het membraam sluit als er natuurlijk enige overdruk is in het carter t.o.v. de carburateur. Verbeter me als ik het niet goed heb.
een gedeelte van het verhaal van Jan Vennix is waar als je zowel zuiger gestuurde, roterende inlaten als membraan inlaten beschouwd. het gaat om de pompkracht van het carter. deze pompkracht moet in staat zijn om een MINIMALE snelheid in een carburateur te halen anders werkt het venturi effect niet en maak je geen perfect mengsel ONDER deze minimale snelheid krijg je dan mogelijk wel lucht binnen maar daar zit te weinig plofstof in.
Bij een gegeven carter constructie is dan bekend wat de pompkracht kan zijn ( Solex is OH ZOH beroerd) je kunt dan de pompkracht helpen door eerst onderdruk in je carter te creeren en dan de klep in een keer open te zetten ( zuigersturing of roterende inlaat) dan knalt de onderdruk in 1 keer buitenlucht naar binnen met hopelijk de gewenste snelheid. hoe kleiner de carburateur hoe groter het "inknal" effect dat moet je dus op elkaar afstemmen Inkorten van de zuiger heeft daarom 2 effecten die elkaar iets tegen werken, bij een kortere zuiger is de onderdruk in het carter bij opengaan lager waardoor het "inknal" effect minder is maar wel is de instroomtijd langer. verbeteren van het "inknal" effect doe je oa met betere krukas afdichtingen en een vollere krukas om bij roterende inlaten het "inknal"effect te krijgen ga je hem niet zo uithappen dat hij al precies opengaat bij de zuiger in het ODP ( wat theoretisch wel leuk zou zijn want de zuiger gaat vanaf dat ogenblik toch zuigen WANT hij gaat dan toch omhoog ?) maar om pas ca 40 graden NA ODP het inlaat kanaal open te sturen, dan heb je al onderdruk. Bij membraaninlaten tune je de klepjes op voorspanning zodat ze pas bij een zekere onderdruk open gaan hoewel het ook blijkt te werken als je klepjes gebruikt die zelfs al licht iets open staan, maar dan tune je op resonantie en dat is niks voor solex
Voor 50 cc zijn tot aan 32 mm carburateurs in gebruik, DIE hebben pas pompkracht.
Een mooie uitleg Joan. Dat bedoelde ik eigenlijk met dat de inlaat even stokt. Jij hebt het verder uitgelegd met de inknal, wat ik zeer mooi gevonden vind.
Het blijft een boeiend onderwerp.
Waw 32mm. Ik weet wel dat ze met 50cc, 22,6pk hebben gehaald. Zie youtube. Zundapp jongens. 16000 toeren want het gaat eigenlijk niet harder vanwege de membraamkleppen.
Ja dat klopt maar dat is met roterende inlaat. Das heel wat anders dan de membraam inlaat he. Ook is het toerental veel lager met 16000. Dan is het bijzonder knap dan die 22,6PK.
Ze zijn nu bezig met rotende schijven en ze verwachten dik boven die 22,6 uit te komen. Ben benieuwd. Februari zouden ze het project af hebben. Ze gaan ook straks boven de 20000 toeren. Willen niet hoger. Ze willen de gemiddelde druk hoog hebben voor een hoog koppel, want dat geeft trekkracht zoals je weet.
Vind het wel mooi om te volgen hoe die jongens dat doen. Knappe bolletjes hoor die ermee bezig zijn.
Mooi he.
Ze hebben eigenlijk aangetoond dat 16000 toeren voor membramen de limit is. Tenminste ze kregen het niet beter.
Ze hebben eigenlijk aangetoond dat 16000 toeren voor membramen de limit is. Tenminste ze kregen het niet beter.
Ja maar dan moet je op resonantie gaan tunen dan komen er echt wel meer toeren, oa een variabele inlaat lengte en de kleppen mogelijk meervoudig ( Ik had vroeger in 1980 al Mugen kleppen die een ge-etst profiel in het materiaal hadden en een gat in de hoofdklep die afgedicht werd met een tweede lichtere klep)
Noumoe, je was er vroeg bij met dit gebeuren. Ik was toen al blij dat ik net boven de 10000 toeren kwam.
Ik ben benieuwd wat ze gaan verzinnen. Het zijn wel een stel die het niet opgeven.
Eerst hadden ze 20,9pK. Dat was ook hun doel 2 jaar terug om over de 20pK te komen. Nu in 2014 wilden ze uittesten hoeveel toeren de membraam kleppen aan konden en dat was tot 17000, maar de trekkracht was een stuk minder. Ze hebben het net onder de 16000 gehouden maar dan is er veel trekkracht.
Noumoe, je was er vroeg bij met dit gebeuren. Ik was toen al blij dat ik net boven de 10000 toeren kwam.
In die tijd had ik 1 van de snellere Honda 125 crossers terwijl het hele veld nog geel zag van de suzukis. de vering was niet je dat ook al had Katayama in soesterberg de schokbrekers aanzienlijk verbeterd, later is dat beter geworden en verdween de overmacht van suzuki en kwamen de Hondas als favoriet naar voren oa Tiny Romviel deed het heel goed op Honda
Noumoe, je was er vroeg bij met dit gebeuren. Ik was toen al blij dat ik net boven de 10000 toeren kwam.
In die tijd had ik 1 van de snellere Honda 125 crossers terwijl het hele veld nog geel zag van de suzukis. de vering was niet je dat ook al had Katayama in soesterberg de schokbrekers aanzienlijk verbeterd, later is dat beter geworden en verdween de overmacht van suzuki en kwamen de Hondas als favoriet naar voren oa Tiny Romviel deed het heel goed op Honda
In welk jaar was dat met de honda en bij welke motorbond
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Motorblok er vanonder gehaald. De pakkingen moeten vernieuwd worden omdat ze een paar druppels doorlaten (lekken). Dus blok splitsen. Toch weer wat te doen.
weet waar je aan begint, Zundapp is niet echt heel makkelijk . erg veel met warmte werken om met name de krukaslagers los te krijgen uit het carter . als het alleen maar om een pakking gaat is het het beste een steun te maken zodat het carter op zijn rechter zijkant ligt en dan alleen het carter te lichten dat links zit , kun je de koppeling en krukas tandwiel laten zitten. wel op alle shims letten en ook je hoofdas keerring vervangen want die gaat eraan als je het cartere monteert met de keerring in het carter
Ik heb me heeeel veeeel ingelezen Joan. Toen ik daarmee klaar was heb ik besloten iemand op te zoeken die daar heel wat ervaring mee heeft. Dit gaat helemaal goed komen.
Toen ik wat langer haar had heb ik ook mijn blok uit elkaar gehaald op een manier dat je zegt, dat komt nooit goed. Je raad het al, met de hamer en een grote brander. Toch gelukt toen, wonder boven wonder, maar het liep nadien heel goed. Puur mazzel natuurlijk.
Verder zullen er ook modificaties aangebracht worden.
Blok is weer gemonteerd. Meteen maar gereviseerd. Rito volle krukas erin, 3de krukas lager erin, alu verstevigde koppelingsplaten, axiaal lager voor koppelinghefboom erin gemaakt, bronzen kerstboomlagers vervangen door Torrington naaldlagers, schakelklokpallen vernieuwd, natuurlijk alle pakkingen, lagers SKFc3 en keeringen (Viton), Compleet geshimt op 0,1mm. Dit heb ik samen gedaan met een specialist. Echt mooi om te zien allemaal. Had het nooit zo goed gekund zelf. Puur omdat je geen hulpstukken en speciale gereedschappen hebt.
Ik ben nu met een tuner bezig. Heb een andere cilinder en die moet wat netter gemaakt worden. Een 6 poorter. Nu heb ik er maar 2 in de 6.3 (imi)zitten. Eens kijken wat dat gaat brengen.
uitlaatpoort ten opzichte van 6.3 2 mm omhoog, inlaat wat breder ( als er een spijl in zit laten zitten dan kun je de 1/2 hoogte bovenaan extreem breed maken zodat hij als een paddestoel eruit ziet ) en zuiger inkorten ( minimaal 3 mm korter dan opening, spoelkanalen aan de achterkant minstends 1 mm hoger dan aan de uitlaatkant dan is met een 4 bak honderd haalbaar
100 is dan haalbaar maar dan moet hij perfect afgesteld zijn en een goede uitlaat eronder. Hij vroeg wat ik wilde. Extreem of heel goed rijdend en 95. Ik ga niet voor extreem maar goed rijdend enz... Als hij de 100 een keer aantipt is het prima. Er zijn diverse poortmaps (timings) te vinden op internet. Wat ook erg belangrijk is, de hoogte afstelling van je cilinder (voetpakking dikte) en natuurlijk de squish van de kop. Goede uitlaat (zoekwerk) en de ontsteking op 1,2mm. Hij geeft aan ongeveer rond de 8,5 pk te gaan. We gaan het mee maken. Wil je extreem dan moet je een ander blok nemen en veel centjes.
Wat je aangaf aan maten had ik toen ik wat langer haar had ook gedaan en ook de 3de poelpoort nog wat ruimer gemaakt. De spoelpoorten heb ik toen zo gelaten. De inlaat alleen maar verbreed. En de uitlaat tot 25mm (max) tot de bovenkant omhoog gebracht. En mijn kop veel afgevlakt. Het uitlaatbochtje continu per 2 cm ingekort totdat hij precies de juiste lengte had om een beetje een expansie uitlaat effect te krijgen. Lekker veel mee bezig geweest toen.
de uitlaat kan hoger dan die 25 mm max is halve slag. en veel compressie vinden ze niet leuk dan krijgt hij hem niet door zijn compressie heen bij hoge toeren en stopt dan met extra toeren maken. lengte uitlaatbocht is inderdaad voor een zundapp kritisch, vaak zitten de steppen in de weg omdat de dikte van de uitlaat hier dan al raakt , beste is net de bocht met ca 4 cm recht
de uitlaat kan hoger dan die 25 mm max is halve slag. en veel compressie vinden ze niet leuk dan krijgt hij hem niet door zijn compressie heen bij hoge toeren en stopt dan met extra toeren maken. lengte uitlaatbocht is inderdaad voor een zundapp kritisch, vaak zitten de steppen in de weg omdat de dikte van de uitlaat hier dan al raakt , beste is net de bocht met ca 4 cm recht
Ik denk een kleine vergissing? Daar verschillen we van mening over die 25mm denk ik. Maakt niet uit. Het voornemen in het nieuwe jaar is, minstens 10kg afvallen. Gaat de brommer ook harder van.
de uitlaat kan hoger dan die 25 mm , max is halve slag. en veel compressie vinden ze niet leuk dan krijgt hij hem niet door zijn compressie heen bij hoge toeren en stopt dan met extra toeren maken. lengte uitlaatbocht is inderdaad voor een zundapp kritisch, vaak zitten de steppen in de weg omdat de dikte van de uitlaat hier dan al raakt , beste is net de bocht met ca 4 cm recht
Ik denk een kleine vergissing? Daar verschillen we van mening over die 25mm denk ik. Maakt niet uit. Het voornemen in het nieuwe jaar is, minstens 10kg afvallen. Gaat de brommer ook harder van.
Met een dikke Komma ertussen leest het toch wat anders ??
Ja zo leest het anders FF. Ik zal de tuners eens navragen hoe ze dat zien. Zelf ben ik wat voorzichtig met te hoog brengen van de uitlaatpoort. Te veel verlies van spoelen. Of je moet een perfecte expansie uitlaat hebben. Die kan gemaakt worden maar de centjes he. Daarom extreem, nee, voor mij niet, centen kwestie, en eventueel 100 aan tikken vind ik prima. Snelweg rijden doe ik toch niet met de brommer.
inderdaad een komma op die plaats. echt extreem is meer dan een halve slag. peugeot automaatjes voor de race hebben met een slag van 40 mm de uitlaatpoort op ca 18 mm zitten ( gemeten vanaf bdp, als je zo extreem gaat nooit meten vanaf bovenkant cylinder want als dat niet gelijk is aan BDP ( meestal wel) dan haal je een zeperd en de vorm van de "toog" is dan ook heel belangrijk