Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#104909 03/08/14 03:48 AM
Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Na een heerlijk van 60km solex koffertje thuis weggezet. een paar uur laten wil ik er weer rijden, maar hij deed het niet meer.

Ik zag dat er geen benzine meer kwam uit het overloopslangetje.

Alles uit elkaar gehaald en schoongeblazen.

Benzinetankje op zijn zijkant gehouden, kwam eerst niets uit, daarna geblazen, en kwam er weer druppeltjes gewijs benzine uit.

Ik dacht dat dit het probleem was, maar helaas....

Wat kan het zijn? Brandstofpompje?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Gaasje in de tank is schoon ?

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Kan inderdaad zijn dat het tankzeefje dicht zit en er een laagje vuil in de aftapdop zit.
Vaak loopt het zeefje door tot in de aftapdop, zit deze vol met rommel dan blijft er weinig zeef over.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Kan ook 1 vd kogeltjes zijn die plakken/ietsje klemmen of je membraam verkleefd. Ik heb precies hetzelfde probleem. Na even blazen en tikken doet ie het in een keer wel weer top.
Heb dit nu tweemaal gehad. Idd ook na lange rit en bij erg warm weer. Heeft niks met vapourlock te maken want het probleem treed (bij mij) op als het blokje helemaal koel is.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Danku heren!

Ik ga er vanmidag mee aan de slag.

Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Helaas... niet gelukt..

Heb heel de tank schoongemaakt..
Met mijn compressor leidingen schoongeblazen..

Ik denk dat er iets in mijn pompje niet werkt.

Toen ik door mijn bovenste leiding lucht blies, kwam er uit de onderste een mooie straal benzine (dat hoort volgens mij toch?)



Mijn membraam heb ik al een keer omgekeerd gehad (je weet nooit)..

Iemand nog een idee of testje?

Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Nee dat hoort niet! Onder blazen moet boven eruit komen, andersom moet het afsluiten.
Ws kogeltje blijven hangen. Schoonmaken dus wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Ik heb geblazen zoals in de afbeelding (niet via pompje).
Waar zit dat kogeltje dan? ik ken hem alleen maar in het brandstofpompje.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als je bovenin de carbureteur blaast dan gaat er ook lucht(druk) via het retourslangetje en
dat geeft een drukverhoging in het tankje waardoor de benzine uit het onderste leidinkje komt .

In het pompje zitten 2 kogeltjes, het rechter plaatje is wat duidelijker

Attached Images
werking_brandstofpomp_1.jpg (80.39 KB, 389 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Ja klopt hoor. John vergist zich effe. Dat doe ik vaker. laugh
De kogeltjes zitten alleen in de pomp hoor.
Heb jeal een ander pompje geprobeerd.
Pompje eventueel in de ultrasoon reiniger.
Moet goed komen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
dit blok ( dank voor de foto) leent zich voor een erge fout: het monteren van een nieuwe onderbodem.
dit blok heeft namelijk een speciale onderboden nodig met een groot centraal gat dat OVER de ribbel in het midden valt zodat de onderplaat vlak op het carter ligt en de holle kant die naar buiten moet netjes hol blijft, bij montage van een nieuwe bodemplaat wordt deze los gedrukt van het carter, komt bol te staan richting pomp en voorkomt dat het membraan zijn werking kan doen, heb je nog zo een goede pomp pompt hij mooi niet
iets omkeren is in deze zinloos, het moet gewoon goed passen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Origineel bericht van: Jasper3800
Ik heb geblazen zoals in de afbeelding (niet via pompje).
Waar zit dat kogeltje dan? ik ken hem alleen maar in het brandstofpompje.


Ja zoals op de afbeelding hoort het uiteraard wel. Als het pompje gemonteerd is hoort het niet!


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Net even wat tijd gehad..

brandstofpompje helemaal doorgeblazen met de compressor. Naar mijn idee werkt hij naar behoren. Heb helaas geen 2de pompje liggen. Helaas heb ik ook geen ultrareiniger.

Na schoonblazen en maken, pompje weer geinstalleerd. Hierna werkte hij nog steeds niet. Pompje weer gedemonteerd, deze bleef kurkdroog (zowel voorkant als achterkant bij t membraam)



..

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Onder de Zwarte pen die bovenin gedraaid is hoort een kogeltje te zitten.
Draai de pen er voorzichtig uit en kijk bovenin of je een klein kogeltje ziet van glas of staal.
Zit die erin dan kan je hem door omkeren van de pomp eruit halen.(op een doek. niet kwijtraken)
Als je vervolgens schud dan moet je het tweede kogeltje kunnen horen, soms is het zichtbaar door het middengat achterkant , membraanzijde.
Hoor je niets dan is er iets met de kogelzittinkjes fout (of er zit geen kogeltje in, wat onwaarschijnlijk is).

stapje-voor-stapje.........


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Het boutje van het dekseltje moet een koperringetje tussen anders kan hij daar valse lucht aan zuigen.

Tip: sommige pompjes hebben moeite om opgang te komen, monteer alles, haal het slangetje wat tussen carb. en tank zit los aan de carb. kant, je kan nu met de mond of een beetje perslucht een beetje lucht in de tank blazen waardoor benzine geforceerd naar de pomp stroomt, probeer het maar.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: Roelof
Het boutje van het dekseltje moet een koperringetje tussen anders kan hij daar valse lucht aan zuigen.

Tip: sommige pompjes hebben moeite om opgang te komen, monteer alles, haal het slangetje wat tussen carb. en tank zit los aan de carb. kant, je kan nu met de mond of een beetje perslucht een beetje lucht in de tank blazen waardoor benzine geforceerd naar de pomp stroomt, probeer het maar.


Dat ringetje zit er toch? Of niet?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: Roelof
Het boutje van het dekseltje moet een koperringetje tussen anders kan hij daar valse lucht aan zuigen.

Tip: sommige pompjes hebben moeite om opgang te komen, monteer alles, haal het slangetje wat tussen carb. en tank zit los aan de carb. kant, je kan nu met de mond of een beetje perslucht een beetje lucht in de tank blazen waardoor benzine geforceerd naar de pomp stroomt, probeer het maar.


Dat ringetje zit er toch? Of niet?

Ik zie hem niet.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Goede Tip Roelof! ga ik zeker proberen..

Ga strx eerst even kijken naar het kogeltje..

Ringetje zit er tussen, op de ene foto is hij nie te zien omdat ik het pompje schuin hou wink..

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: Jasper3800
Net even wat tijd gehad..

brandstofpompje helemaal doorgeblazen met de compressor. Naar mijn idee werkt hij naar behoren. Heb helaas geen 2de pompje liggen. Helaas heb ik ook geen ultrareiniger.

Na schoonblazen en maken, pompje weer geinstalleerd. Hierna werkte hij nog steeds niet. Pompje weer gedemonteerd, deze bleef kurkdroog (zowel voorkant als achterkant bij t membraam)



..



Het kleine M6 boutje hoort ook een koperring tussen


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Nov 2007
Posts: 1,177
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,177
Likes: 6
Dus een pompplaatje moet met het gaatje om het borstje van de carter-uitgang?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Yep. laugh


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Klopt, die zit er ook tussen (staat alleen niet op de foto).

Ik heb net heel voorzichtig het palletje eraf gehaald..

Wat blijkt.. ik mis het " bovenste " balletje.

het andere balletje hoor en zie ik wel..


Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
dat is natuurlijk niet de oorzaak. In je eerste betoog vertelde je dat het probleem pas optrad na wegzetten na een lange rit.
Ik denk dat het kogeltje tijdens de demontage de benen genomen heeft.wink


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ikzelf had dit probleem dus ook terwijl ik het pompje recentelijk van een nieuw binnenwerkje heb voorzien. Bllastest zo in het handje is prima en als ie werkt heeft ie een forse opbrengst. Tis alleen het opstarten na een lange hete rit.
Ik heb nu een wat soepeler type membraan (Rood) Ik hou een ieder op de hoogte.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
Kan best dat het nog werkt met een volle tank met koele benzine.
Na een lange hete rit is je tankniveau zover gezakt dat het pompje echt moet aanzuigen. Zolang de motor loopt lukt dat nog nèt, na stopzetten en bijtanken van alleen den mensch komen de protesten.

Remedie: tank ook je Solex bij. Hierdoor zakt de benzine-temperatuur ook weer en krijg je minder nukken.

Uiteraard je kogeltje opnieuw plaatsen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Ik tank altijd af voordat ik ze wegzet. Het probleem treedt pas op als ik ze de volgende dag weer pak.
Tis net of een kogeltje net klem komt te zitten door het krimpem van het nylon houdertje tijdens het afkoelen, of het membraam zelf wat plakt of vervormd.
Ga binnenkort vertellen of het rode membraam het probleem heeft opgelost. wink

Last edited by 49cc; 06/08/14 10:55 PM.

OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Nov 2007
Posts: 1,177
Likes: 6
J
10000km gereden
***
Online Content
10000km gereden
***
J
Joined: Nov 2007
Posts: 1,177
Likes: 6
Maar het membraantje kan ook vastplakken tegen de achterkant van de pomp.

Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Bedankt voor de tips!

Heb vandaag met de post een nieuw kogeltje gehad.

Had er gelijk een nieuw membraampje bij gekocht..

Moet goedkomen zou je zeggen

Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Nieuw membraam is niet de oplossing. Is duidelijk 1 vd kogeltjes die na een lange rit en daarna stilzetten/afkoelen vast blijft kleven. Heb er wel een nw binnenwerkje in, maar dus toch maar even opnieuw een setje eraan besteden.

Wat is de beste methode om de busjes erin te drukken??

Heb het nu gedaan met het kogeltje er bovenop om de zijkanten van het busje niet te beschadigen. Kennelijk is dat niet de oplossing of ik moet er een iets groter kogeltje voor gaan gebruiken om de zitting niet te beschadigen.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
49cc #105218 09/08/14 11:33 PM
Joined: Apr 2011
Posts: 992
D
5000km gereden
**
Offline
5000km gereden
**
D
Joined: Apr 2011
Posts: 992
achterkant boortje is ook een beetje bol

groet
ANdre


't is ginne logie!
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Hier kan het ook mee.
Het binnenwerkje klemt licht op het doorntje waardoor het bij omkeren er niet afvalt en gemakkelijk in de pomp te plaatsen is.
Zoals gebruikelijk nog wat wazige foto's cool



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Het nieuwe membraampje hiep inderdaad niet.

Heb het pompje aan de gang gekregen doormiddel van in het tankje te blazen. Hierna reed hij weer.

na een rit van +/- 20km weer hetzelfde probleem.. Hierna weer blazen in het tankje en hij rijdt weer!

De oplossingen van hierboven gaan mijn petje net te boven qua techniek wink.. Is het voor mij het makkelijkste om gewoon een nieuw pompje te bestellen??

(ben er ook achter gekomen dat hij niet stationair loopt bij stilstaan, ligt dit hier ook aan?)

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Bestel gewoon een nieuwtje dan zou ik zeggen.
Natuurlijk heeft het ook mogelijk invloed op het stationair lopen.
Kom je snel genoeg achter als je het nieuwe pompje monteert.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Als ik goed naar je foto kijk dan zie ik 2 dingen :

1) een soort van balletje ?? (gezichtsbedrog ? )
2) een Smiley ?? of een scheefgedrukt binnenwerkje of is dat schaduw .



Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Goed opgemerkt. je ziet het 2de balletje daar. en wellicht een opening.

Nog 1 vraag... welk pompje? Oude of nieuwere? Ik gebruik sleutel 9 om hem vast te draaien. Weet niet of iemand zo kan of dit stalen leidingen zijn of koperen (aan de foto op pagina 1)


Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Meet effe met je schuifmaat de warteldikte. 8mm of 9mm.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875
Likes: 12
De jouwe is M8. Dekseltje voorop = oud model.
Je kunt die nieuw bestellen maar aansluiten van de leidingen is vaak een beetje lastig cry


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,160
Likes: 81
slangpilaartjes met de juiste draad in de pomp monteren en dan met slang doorverbinden naar tank of carburateur , past altijd.

leiding horizontaal vanuit zijkant tank ( boven) direct naar pomp hoort M8 fijn te zijn, leiding vanuit onderkant tank en dan met bocht omhoog vaak M9 fijn

Last edited by Joan; 11/08/14 05:11 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
Joined: Jul 2010
Posts: 410
Probleem is definitief opgelost. Bleek dat de kunststof pompbodem vervormd was. Ondergrond is mooi vlak en het pompje ook.
Nu het oude plaatje er weer inzit zijn alle problemen uit de wereld. Lange zoektocht is beloond.


OTO-Koffertje 1960 & OTO De Luxe 1964
Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Nieuw pompje is binnen, alleen bij het installeren ervan bleken de boutjes iets te kort te zijn..

Dus nu snel nog even langs de bouwmarkt...

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Pas op met de draad, die van de Solex komen hebben andere draad dan die uit de bouwmarkt.

Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Pompje zit vast en rijdt gelukkig weer!!

Nog niet heel veel getest, maar loopt nog niet stationair (met rol op de band)..

Joined: Sep 2011
Posts: 55
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Sep 2011
Posts: 55
Oké mooi! Dan weet ik dat wink


Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 128 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.079s Queries: 102 (0.019s) Memory: 1.3364 MB (Peak: 1.8024 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-16 11:00:21 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS