Wij zijn dit jaar voor het eerst met de frees in de cilinder aan de gang gegaan voor de 24 uurs solex race. Nu zijn we begonnen met een gietijzeren cilinder van vorig jaar. Na wat werk liep deze ong 37 km/h. Nu leek ons dit een goed uitgangs punt voor onze jrt cilinder die we met de race willen gaan gebruiken. Deze cilinder + een kladblaadje wat J. de laat een tijd terug heeft gepost hebben we gebruikt om de cilinder wat mooier te laten lopen.
Vorige week zijn we gaan testen met deze cilinder alleen loopt hij nog het zelfde als van te voren. Alleen weten we niet waar het probleem zit.
Ik heb een paar foto's gemaakt hopenlijk kan iemand ons wat tips geven over wat evt een oorzaak kan zijn.
De spoelpoorten hebben we geprobeerd zoveel mogelijk haaks naar binnen te laten stromen en iets verhoogd en verbreed. De uitlaat boven recht gemaakt en omhoog gebracht tot 39.60 mm ten opzichte van bovenkant cilinder.
In de zuiger hebben we 3mm weggehaald aan de kant van de inlaat zodat deze iets langer openblijft. Toen we dit niet hadden liep die maar rond de 30 / 31 km/h
Ondanks de nog wat tegenvallende resultaten, complimenten voor je werk!!. Ik zie wel iets wat ik anders gedaan zou hebben, maar het begin is gemaakt. Bij solex hebben we geen expansie uitlaat, dus probeer zoveel mogelijk "in" je cilinder te houden.
Als je je blokje laat draaien zonder cilinderkop, kan je al redelijk goed "voelen" waar de luchtstromingen zitten. Probeer de poorten zo te leggen.
die "39.60" voor de bovenkant van de uitlaatpoort is vast een typefout . Ik haal ook heel wisselende resultaten uit de Alu cylinders met voor mij steeds dezelfde maat voering ( wijkt iets af van wat hier gepresenteerd is). Ga van de week nog iets anders testen om te kijken of het daar aan ligt.
sommige originele solex cylinders hadden uit zichzelf al een maatvoering dat daar kort tegen de 40 aan snelheid uit kwam ( toch een voordeel die variaties in produktie kwaliteit) hoefde je niks niet te vijlen. Per blok experimenteer je je soms blind om "het lek" boven water te krijgen
Wat bedoel je precies met"in" je cilinder laten? Alleen schuin naar boven frezen? Ik dacht ik maak de uitlaat vierkant naar achter een stukje en dan vloeiend maken naar het bestaande. Omdat als je het alleen schuin maakt de gassen alsnog moeilijk weggaan omdat daar dan geen ruimte zit. Of zie ik dit verkeerd?
Goede tip ga ik proberen!
Klopt Joan had 29.60 moeten zijn.
Vorige week hadden we voor het eerst een test rit gemaakt en daarna op de zuiger gekeken of we iets zagen. Toen zagen we bij 1 spoelpoort een stroom richting de uitlaat poort. De andere kant iets minder duidelijk maar deze ging iets later open dus heb ik nu iets verhoogd. Maar het lijkt mij dus dat de goede gassen al in de uitlaat verdwijnen. Is hier nog iets aan de verhelpen of is mijn redenatie fout?
Denk altijd bij een tweetact een grote stapel brandhout geeft meer warmte dan een klein vuurtje wat iets feller brand. Dus zoveel mogelijk aanzuigen . Zoveel mogelijk naar boven krijgen. En vooral zoveel mogelijk boven houden en daarna een felle vonkenprop het werk laten doen. Voor de uitlaat is er bijna altijd tijd genoeg. De uitlaat bovenaan recht maken en wat breder . Naar onder toe heeft geen zin want de gassen zijn er al gelijk uit wanneer de zuiger 3 tot 4 m.m. de poort heeft vrijgegeven. Als je rechte poorten maakt moeten er altijd borgpennen in de zuiger zitten. De inlaat poort aan de onderkant recht maken zodat er als de zuiger nog maar weinig opening geeft er toch al een grote doorgang naar de cilinder is en daardoor de inlaat langer goed open blijft tot deze weer ineens gaat sluiten (terug blazen ). De vorm van de spoelpoorten is een moeilijk iets maar is wel bijna geheel in staat om een goede of een slechte loop te hebben Bedenk dat alles wat in de uitlaat weg is de motor er dan ook niks meer mee kan doen. Dus probeer de spoelpoort zo te maken dat de gassen van de uitlaat weg blijven en de poorten aan de bovenkant ook recht te maken omdat dan de spoeling ook snel op gang kan komen want tijd is belangrijk Als je de motor met een boormachine aandrijft dan moet de luchtstroom tegenover de uitlaat naar boven komen en in het midden en Zo kort mogelijk langs de cilinderwand tegenover de uitlaat.
Daar zijn ook weer leuke trukjes voor. Brandweer heeft ook zo'n ding, die zijn alleen een beetje "te" enthousiast en was blij dat ik de uitgang van mijn hok terug kon vinden
OF die stapel brandhout van Jan Vennix er weer bij betrekken.
OF: wij hebben voor analyse van de efficiency van zuurkasten rookbuisjes die eenmalig rook uit stoten, is een bekend systeem om het luchtafzuigpatroon in de kast te meten, zeker als daar opstelingen in gebouwd zijn is het mogelijk om terugslag van dampen naar de operator die in het raamwerk staat te genereren dat zie je dan aan de wervelingen van de rook.
rookbuisjes zijn snel op, rookpatronen doen er iets langer over en misschien beter voor de toepassing, kost geen drol: rookpatronen
wil de sigaret rechtstreeks op het spruitstuk zetten, zonder carb hoesten geeft niet, als het maar goed te zien is (zal bij rokerslongen ook wel te zien zijn)
En als een sigaret niet lang genoeg meegaat kan je het ook met een flinke Sigaar proberen. Ik had het met een sjekkie getest,kettingroker zo'n motor....
Dat is een mooi laatje van de spoeling en in dit geval is de poort volledig open wat in de praktijk niet zo is bij Solex. Helaas kan je nu niet zien wat er gebeurt op het moment als de poort net opent.
Zou een plastiek plaatje als kop dienende en dan proberen rook aan te laten zuigen en kijken wat er dan gebeurd? Zomaar een idee.
Dit geeft ook wel een beeld van spoelen.
water heeft een andere dichtheid dan lucht en geeft een heel vertekend beeld . je kunt zelf ook al je patroon "vernielen" door het water net even op een andere manier in het overstroomkanaal te gieten, komt het heel anders uit je poort de "invoer" is ook heel belangrijk. Voor echte sportmotoren weer niet want daar is er geen "invoer" maar vind de opslag tijdens de cartercompressie juist plaats IN dit toevoerkanaal, hoeft het alleen maar uit te stromen. Verder stroomt het gas niet maar het expandeert ook, het is geen vaste massa dat als 1 blok heen en weer schiet. als je de uitstroom hoek goed kiest wordt je geholpen door het Coanda effect dan trekt je materiaal naar de wand toe en spoelt ook daar, is je uitstroom hoek niet goed dan verlies je dit, gaat het gas op zichzelf in contractie en dan heb je in 1 keer een heel loze hoek met een soort van tornadootje erin waar dus alleen maar vuil gas blijft hangen
Dat is een mooi laatje van de spoeling en in dit geval is de poort volledig open wat in de praktijk niet zo is bij Solex. Helaas kan je nu niet zien wat er gebeurt op het moment als de poort net opent.
Klopt, dat kun je het beste zien op de bovenkant van de zuiger he. Toch een leuk idee van die gozer om zo een beeld te krijgen.
Klopt 100% Joan. We blijven zoeken naar de juiste vorm he.
Volgens mij kunnen we aan de spoelpoorten van een Solex niet zoveel verkeerd doen, mits binnen de perken natuurlijk he. Ik vind deze best om te huilen. Of weet jij er iets goeds over te vertellen.
Vandaag een vrije dag gehad dus de hele dag bezig geweest. Maar het wil nog niet lukken. Was met een nieuwe cilinder begonnen. Eerst de spoelpoorten rechter gemaakt ongeveer zoals de vorige. En de uitlaatpoort alleen recht gemaakt. 1ste testrit liep die al 35 km/h dus was een goed begin. Op de zuiger was te zien dat 1 spoelpoort iets eerder open ging dus allebei op dezelfde hoogte gebracht. nieuwe testrit toen liep die nog maar 33 km/h. Toen heb ik de spoelpoorten ong 0.3 / 0.4 mm hoger gemaakt. Toen ging die nog maar 32 km/h Toen heb ik de uitlaatpoort ong 0.5 mm verhoogd. en nu gaat die nog maar 30/31 km/h.
Als ik de zuiger in de cilinder steek en de spoelpoorten iets open en ik blaas er zacht met de compressor in en voel hoe de lucht stroomt lijkt die toch de goede richting op te blazen. Heb een paar foto's van de zuiger bijgevoegd misschien dat jullie er iets op kunnen zien wat er fout gaat. De eerste is van de eerste cilinder de andere 3 van de nieuwe met telkens minimale veranderingen in de cilinder.
Klopt John, maar ik weet zeker dat hier mensen zijn die de poortjes beter kunnen maken. Nee, niet verknoeien maar modificeren. Zoals het spoelpoortje nu is, is hij zeker beter uit te voeren. Maar dat weet jij ook.
hoe wordt je specialist als je er vanaf moet blijven ???informatie over de poorten bewerken blijft summier op het forum, er wordt wel wat verteld maar niet alles, dus zelf maar klooien lijkt me, en dan ook weer niet vertellen als het eens goed gaat
Ik heb vroeger ook best wel wat brommers opgevoerd. Mijn ervaring met spoelpoorten: heel voorzichtig, teveel weggehaald = jammer dan. Snelheid haal je wel maar trekkracht met lage toeren ho maar.
Bij Zündapp en Kreidler was het makkelijk, grote carburateur, snel cilindersetje, speciale uitlaat en zoefff daar ging je.
Voor de 24 uur is dat allemaal verboden. Petje af voor iedereen die hier nu zo druk mee bezig is
Klopt jongens, er is volgens mij geen tuner die een solex in één keer "TOP" kan laten lopen. Dat kost tijd. Ook goed gereedschap is zeker nodig. Oké, je komt met een dremel een heel eind, maar dat laatste beetje gaat je niet of heel moeilijk lukken zonder een haaks freesje. Als je daar dan heeeel veel energie in hebt gestopt, ga je dat niet wereld kundig maken.
Tipje van de sluier: Poorten hoeven niet op gelijke hoogte te liggen (geld niet voor dubbelen kruk wang), ook de uitstroomhoek hoeft niet gelijk te zijn.
Klopt jongens, er is volgens mij geen tuner die een solex in één keer "TOP" kan laten lopen. Dat kost tijd. Ook goed gereedschap is zeker nodig. Oké, je komt met een dremel een heel eind, maar dat laatste beetje gaat je niet of heel moeilijk lukken zonder een haaks freesje. Als je daar dan heeeel veel energie in hebt gestopt, ga je dat niet wereld kundig maken.
Tipje van de sluier: Poorten hoeven niet op gelijke hoogte te liggen (geld niet voor dubbelen kruk wang), ook de uitstroomhoek hoeft niet gelijk te zijn.
Ik heb ook al eens eerder gemeld dat de poorten niet gelijk in hoogte hoeven te zijn, die aan de kant waar geen krukwang zit spoelt veel makkelijker want daar is een veel grotere pocket gas aanwezig en er zit niets in de weg, ik zag aan het spoelpatroon dat steeds de poort aan de kant van de krukwang achter bleef die help je dan door deze iets hoger en breder te maken . het helpt sowieso door de kanalen zoveel mogelijk naar de uitlaat toe te trekken, je kunt daar ongeveer de wanddikte van het materiaal winnen, niet schuin maken want dan ga je naar de uitlaat toe spoelen, maar de kanalen zitten wat ver naar achteren en dan zie je aan het patroon op je zuiger dat minder dan de 1/2 maar schoongespoeld word, iedereen trekt ze maar weg van de uitlaat poort maar ernaar toe is ook wat te winnen
kijk ook even hier waar ik over die ongelijke hoogte begon: ongelijke hoogte
Na vele uurtjes werk loopt het blokje nu lekker. Flink wat trekkracht en redelijke top snelheid. Nu blokje even in laten lopen hopen op nog een kleine verbetering. Hopelijk kunnen we nu meerijden met de grote groep.
Na vele uurtjes werk loopt het blokje nu lekker. Flink wat trekkracht en redelijke top snelheid. Nu blokje even in laten lopen hopen op nog een kleine verbetering. Hopelijk kunnen we nu meerijden met de grote groep.
wordt waarschijnlijk niet wereldkundig gemaakt !!! maar zijn wel goed bezig, beetje jaloers misschien (ikke dan)
groet ANdre
van de week trek ik nog even de cylinder van mjn boodschappensolex af, zal daar wel een paar plaatjes van maken. met het huidige weer, redelijke temperatuur en matige wind loopt hij nog steeds op het vlakke 40+ en ziet hij een viaduct dan bolt hij daar lekker tegenop zonder al te veel in te zakken , eraf blijft hij maar meer toeren maken tot aan de 50+ aan toe . Hij is pas nog uit elkaar geweest omdat hij bij een toertocht te lang te langszaam heeft moeten rijden en toen de olie "verharst" had waardoor hij de zuiger aan de cylinder lijmde dat was met kroon olie, moet nu de resultaten met Castrol nog onderzoeken dus open gaat hij toch . ik heb laatst wat maten voorbij zien komen, dat zag er nog voorzichtig uit, mijn uitlaatpoort zit op 28 mm van de bovenkant, de bovenkant zit op 2 mm van de bovenkant van de zuiger ( wel zonde van die extra ruimte ) die moet je dus van die 28 aftrekken betekent dus 26 mm met een slag van 40 betekent dit dat hij maar 14 mm open staat, de vuistregel is dat de poorten dan de 1/2 open staan dus ca 7 mm. dat is voor een 2 takt best weinig
Ik denk dat er heel wat mensen benieuwd zijn naar deze poortmap. Ik ga eens de schuifmaat pakken en wat maten noteren van mijn standaard cilindertje en dan ga ik vergelijken met die maten van jou. Ben benineuwd. En 2 jaar terug was ik bij Carl om de cilinder en zuiger op te meten (deze waren nog goed) en toen zag ik dat mijn cilindertje best behoorlijk afweek van zijn cilindertje. Welke goed was weet ik niet, maar mijn cilindertje loopt beter.
Hij loopt met de lichtste man 40 km/h met de zwaarste 38 km/h. Maar trekt wel lekker op. Maar gaan nog een hoge druk kopje proberen voor hopenlijk nog wat trekkracht. Vooral de spoelpoorten aangepast. Paar tiende omhoog en dan de vorm en de uitlaat iets breder gemaakt. En miss een paar tiende omhoog. Vooral te danke aan een paar duwtjes in de goede richting van stoolex! Zat een foutje in de zuiger. Hoekje om de inlaat te ver weggehaald waardoor de uitlaat mee open ging...
Vooral te danke aan een paar duwtjes in de goede richting van stoolex! Zat een foutje in de zuiger. Hoekje om de inlaat te ver weggehaald waardoor de uitlaat mee open ging...
de zuiger tot maximaal ca 3 mm extra boven de inlaatpoort als hij te snel sluit staat er een dam in de inlaat en dat werkt minder. spruitstuk eraf, zuiger in de bovenste stand, met een naainaald of iets dun scherps de contouren van de onderkant van de uitlaatport in de zuiger krassen door met het scherpe voorwerp het profiel te volgen, zuiger en cylinder demonteren en zuiger precies in de stand zetten dat de markering weer met de uitlaatport klopt dan controleren of je extra openings ruimte boven de uitlaatpoort hebt ( waarschijnlijk niet soms is het nog geen mm) dan ter plekke van de inlaat genoeg weghalen, uit de buurt blijven van de gekraste markering ander gaat de uitlaatpoort ook open in het bovenste dode punt zoals gemeld
Aan de bovenkant van de inlaatpoort moet je nooit iets weghalen want dat heeft geen zin en ook aan de onderkant van de uitlaatpoort heeft totaal geen zin. De inlaat is al lang groot genoeg als de zuiger nog lang niet zo hoog is gekomen. De uitlaat gassen zijn er al lang uit ( als het goed is ) als de spoelpoorten nog maar net open staan. Vroeger was het zo dat de spoeling pas kon beginnen als de uitlaatgassen al naar huis waren want deze gassen zoeken elk gat op waar ze weg zouden kunnen komen dus ook de spoelpoorten. En dat is volgens mij niet de goede richting. Of is dat in deze tijd anders.
Aan de bovenkant van de inlaatpoort moet je nooit iets weghalen want dat heeft geen zin en ook aan de onderkant van de uitlaatpoort heeft totaal geen zin. De inlaat is al lang groot genoeg als de zuiger nog lang niet zo hoog is gekomen. De uitlaat gassen zijn er al lang uit ( als het goed is ) als de spoelpoorten nog maar net open staan. Vroeger was het zo dat de spoeling pas kon beginnen als de uitlaatgassen al naar huis waren want deze gassen zoeken elk gat op waar ze weg zouden kunnen komen dus ook de spoelpoorten. En dat is volgens mij niet de goede richting. Of is dat in deze tijd anders.
voor sommige motoren helpt het wel om de uitlaat naar beneden te halen, de truuk is dan dat de zuiger hier wel als een dam werkt ( zoals hij dat NIET bij de inlaat mag doen, de terugkerende gassen die in de uitlaat heen en weer fietesen op zoek naar de uitgang ( ook daar zoeken ze elk gat op dat er is) zien dan de zuiger als weerstand en hebben dan iets meer worsteling om de ruimte waar ze net uit komen wer te vervuilen
over die spoelpoorten: inderdaad beste is als het uitlaatgas al weg is voordat spoelen begint liever nog iets onderdruk zodat er zugkracht is vandaar mijn eerdere opmerking qua hoogte de spoelpoorten ca de 1/2 van de uitlaatpoort
die van jou is nog maagd en staat nog steeds op de keukentafel, vraag maar een redelijk prijsje via PB, dan veranderd die van eigenaar, wordt misschien wel no 6 dan !!!! wel moeilijk om af te blijven, maar ja
wat denk je dat er mis is met die andere 5 ? vaak valt er nog best wat te redden. en soms met onverwacht positive resultaten want heel erg fout is haast onmogelijk want er is niet meer materiaal dan dat er is staal plamuur heeft anderen al ertoe gebracht om meer te doen dan men ooit verwachtte, staat zelfs iets over in in het Joure WK reglement om het niet te gek te maken.
zit regelmatig buiten de cilinder, maw ik kijk door de poort naar buiten, laatste keer door de spoelpoort, inmiddels JB weld opgezet morgen weer proberen. verder denk dat ik af en toe wat te fanatiek ben om toch maar boven die 40km/h (of meer) te komen.
die van jou is nog maagd en staat nog steeds op de keukentafel, vraag maar een redelijk prijsje via PB, dan veranderd die van eigenaar, wordt misschien wel no 6 dan !!!! wel moeilijk om af te blijven, maar ja
groet ANdre
Andre , laat maar staan , die heb ik het liefst waar nog niet aan gerommeld is .
ja , wel opgeboord naar 8+ mm, begin inmiddels ook aan de carb te twijfelen of die op de juiste manier werkt (mogelijk te groot, onwaarschijnlijk) weet het niet goed meer ???
ja , wel opgeboord naar 8+ mm, begin inmiddels ook aan de carb te twijfelen of die op de juiste manier werkt (mogelijk te groot, onwaarschijnlijk) weet het niet goed meer ???
Groet ANdre
André, ik hoop (en verwacht) dat je binnenkort wel steun en werkbare pragmatische info gaat krijgen van 1 van de specialisten hier op het forum hoe het aan te pakken, want jij kunt en mag toch niet zo doorgaan. Het is net als bij de 3 musketiers: 1 voor allen en allen voor 1 En dat is ook de kracht van forums. Wie gaat dreke2 hier toch even de helpende hand bieden?
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
ja , wel opgeboord naar 8+ mm, begin inmiddels ook aan de carb te twijfelen of die op de juiste manier werkt (mogelijk te groot, onwaarschijnlijk) weet het niet goed meer ???
Groet ANdre
Ik zou zeggen, zet er een keer een gewone op. Probeer ook een dunne uitlaat eens. Hoe vies is je spatlap?
ja , wel opgeboord naar 8+ mm, begin inmiddels ook aan de carb te twijfelen of die op de juiste manier werkt (mogelijk te groot, onwaarschijnlijk) weet het niet goed meer ???
Groet ANdre
Ik zou zeggen, zet er een keer een gewone op.
Probeer ook een dunne uitlaat eens. Hoe vies is je spatlap?
Komt die "maagd" toch og van pas Andre . Gewoon proberen hoor , bij deze heb je de vrijwaring.
Was de Solex eerst helemaal origineel en hoe liep hij toen. Je basis moet goed zijn en van daaruit verder werken. Eerst moet hij standaard perfect lopen.
zit regelmatig buiten de cilinder, maw ik kijk door de poort naar buiten, laatste keer door de spoelpoort, inmiddels JB weld opgezet morgen weer proberen. verder denk dat ik af en toe wat te fanatiek ben om toch maar boven die 40km/h (of meer) te komen.
Groet ANdre
ach lekker bezig, houd wel in de gaten dat je materiaal overhoudt om goede uitstroom hoeken aan te brengen anders fietst het gas zo maar ergens heen en ze moet toch echt "de loop" maken.
google maar eens op "loop scavenging" ben je wel weer een paar uurtjes bezig
neem toch aan dat die 48 km in 2011 met opgeboorde carburateur was. meen nu toch dat de controle daarop gedaan word met paspen. dan is afkeur toch waarschijnlijk
Ja, het is of je met een BMW 12 cylinder met ca 350 mogelijke PK's door een 30 km zome moet, gas volkomen dicht maar je voelt dat hij harder kan. met 6.5 mm dien je ALLE inwendige wrijvingsverliezen tot een minimum te reduceren om zoveel mogelijk aan de rol over te houden. ( een formule 1 bijvoorbeeld heeft ca 200 PK inwendige wrijvingsverliezen, als je dat kunt minimaliseren ben je spek koper) In principe is 3 kogels in een kogellager bijvoorbeeld voldoende om maar eens wat te noemen en keramische kogellagers lopen ook lichter een krukas met een kleinere diameter heeft ook minder drag.
Mensen die werken aan de ECO marathon verbrandingsmotoren hebben een heel goede leerschool met goede resultaten.
die cilinder heb ik dus het eerst verkl**t, bij de volgende cilinders bleef ik op 42 steken en bij verdere pogingen tot 34-35 km/h wil wel graag naar de 50 km/h, lijkt dus niet zo eenvoudig.
Nu ff serieus. Ik weet zeker van niet. Bovendien denk ik dat dat met het huidige krukasje ook niet gaat. Rond de 40 nemen de trillingen behoorlijk toe door onbalans. Ik kan me niet voorstellen dat je bij die extra snelheid (20%meer toeren) de zaak heel houdt. Die 20 %extra snelheid heb je het kwadraat aan extra vermogen nodig. Dat ga je zeker niet redden met een gaatje van 6.5 mm.
Tja met een klein turbootje gaat het natuurlijk wel met 6.5 mm maar dan werkt het Solex principe van je carb niet meer. Bouw er dan een drukdoos omheen.haha
Vraagje voor iedereen. Is 50 met een 6,5 mm haalbaar?
Maar niet voor iedereen want echt alles moet dan kloppen en lukt ook niet met elk blok want er zitten nogal productie verschillen in die ook energie kosten Mijn boodschappen solex haalt af en toe 50+ normaal echter 40+ de 24 uurs uitvoering, wind of geen wind, "maar" 46 inmiddels en daar is heel wat meer aan gedaan om hem zo gek te krijgen die trekt goed en heeft ook nog eens een hoog stuur want dat zit zo lekker rijd ongeveer als een puch maxi nu qua rij eigenschappen
alleen de cilinder en carb. bewerkt of nog meer??? ik heb een keer de 48 gehaald, geprobeerd verder te komen, niet meer gelukt, was waarschijnlijk toeval.
Ja julie hebben je gewicht mee, race paarden krijgen ook jockeys van max 1.50 meter en 45 kilo.
probleem met opvoeren van solexen is dat veel berijders 90+ kilo's zijn en dat vertellen ze er dan stiekem niet bij als ze met hun race resultaten komen en vinden dat het tegenvalt, er zijn er ook die een solex meekrijgen en vinden dat het meevalt dus wie het weet mag het zeggen maar het ligt niet altijd aan de tuner. Maakt de wedstrijd soms ook wel spannender want dat moet de coureur toch echt gaan zoeken hoe te rijden om er net dat beetje meer uit te krijgen want het beestje zelf wil wel .
en het kan nog harder want ik heb iets niet gemonteerd op mijn blokjes wat al wel klaar is en getest maar om problemen bij de keuring NA een protest te voorkomen heb ik het maar weg gelaten. scheelt me heel veel toeren want met DIT kan de uitlaat 2 mm omhoog ( op 26 in plaats van 28, de spoelpoorten 1 mm omhoog , weer die helft dus en de inlaat 2 mm naar beneden , ja ook hier nog. Resultaat zelfde trekkracht maar loopt veel langer door. als je een woordspelletje doet met het reglement: (nagemaakte onderdelen mag ook ) kan het. Als ZE het zien zeggen ze vast "dat is niet de bedoeling" , maar ja het staat er niet. En het onderdeel als zodanig is niet "opgevuld" want dat mag weer niet volgens het woordspelletje maar is uit zichzelf dikker, dus vult wel en wat met niet originele onderdelen en zelfs niet eens in de verste verre nagemaakt als andere ontstekingen en koppelingen ? kan dat wel of niet ?
Lijkt me niet eenvoudig als het vliegwiel ooit eens een tikje heeft gehad en van links naar rechts zwabbert. Die "onbalans" zie je niet of nauwelijks terug met balanceersteuntjes.
Hevige trillingen worden vaak veroorzaakt door onbalans in het vliegwiel.
de balancering van de krukas is ook naatje ik heb nu een krukas gemonteerd die in diameter een heel best beetje kleiner is kost me wel carter compressie maar dat mag je toch al niet meer hebben van het 24 uurs reglement. er zit nu een heel klein trillingkje in bij ergens tussen de 20 en de 25 KM maar daar rijden we toch niet verder is het blok heel rustig
40 + 50+.. Hebben jullie anders snelheidsmeetaparatuur?? Boven de 40 trillen mijn blokjes alsof de krukas de onbalans heeft van een zwerfkei.
klopt, die zwerfkei is dat bigend dat aan de zijkant hangt en dat is alleen met een tweewangs krukas te balanceren ( dwars trillingen dus) of met de constructie die Jan de laat/jan Vennix verleden jaar hadden met de volle krukas met asymetrische drijfstang ik heb daar 2 andere oplossingen voor eentje is de koppeling vervangen door net zo een krukwang constructie maar dan een bigend links zodat er 2 zwerfkeien netjes parallel in het blok rond gieren, werkt voor mijn racer zonder koppeling, constructie 2 zit in het 2014 type 24 uurs racer let maar eens op je motorlichter die zwiept als tegenreactie van links naar rechts ook dwars dus .
Lijkt me niet eenvoudig als het vliegwiel ooit eens een tikje heeft gehad en van links naar rechts zwabbert. Die "onbalans" zie je niet of nauwelijks terug met balanceersteuntjes.
Ik zat nog verder te denken. Ik schroef hem op het balanceer apparaat (wielen balanceren) wat ik in de praktijk ruimte heb. Is kijken hoe dat gaat. Ik denk dat het moet kunnen. Het statische en dynamische onbalans haal ik er dan uit. Zomaar effe proberen. Later meer.
en het kan nog harder want ik heb iets niet gemonteerd op mijn blokjes wat al wel klaar is en getest maar om problemen bij de keuring NA een protest te voorkomen heb ik het maar weg gelaten. scheelt me heel veel toeren want met DIT kan de uitlaat 2 mm omhoog ( op 26 in plaats van 28, de spoelpoorten 1 mm omhoog , weer die helft dus en de inlaat 2 mm naar beneden , ja ook hier nog. Resultaat zelfde trekkracht maar loopt veel langer door. als je een woordspelletje doet met het reglement: (nagemaakte onderdelen mag ook ) kan het. Als ZE het zien zeggen ze vast "dat is niet de bedoeling" , maar ja het staat er niet. En het onderdeel als zodanig is niet "opgevuld" want dat mag weer niet volgens het woordspelletje maar is uit zichzelf dikker, dus vult wel en wat met niet originele onderdelen en zelfs niet eens in de verste verre nagemaakt als andere ontstekingen en koppelingen ? kan dat wel of niet ?
Wat een vreemd zijdeksel. Heeft ie een ongeluk gehad?
nee een speciaal zeldzaam type, "reinforced" kijk maar naar de details, de achterkant komt pas NA de 24 uurs race te zien, ik wil ze niet op ideeen brengen vooraf.
solex heeft heel veel verschillende zijdeksels waarvan de eerste series "zandgegoten" waren. Dit is een variant van een voorserie
Wat een vreemd zijdeksel. Heeft ie een ongeluk gehad?
nee een speciaal zeldzaam type, "reinforced" kijk maar naar de details, de achterkant komt pas NA de 24 uurs race te zien, ik wil ze niet op ideeen brengen vooraf.
Wat een vreemd zijdeksel. Heeft ie een ongeluk gehad?
nee een speciaal zeldzaam type, "reinforced" kijk maar naar de details, de achterkant komt pas NA de 24 uurs race te zien, ik wil ze niet op ideeen brengen vooraf.
Mmmhhh, ik ben benieuwd. Heb wel een idee.
Suggesties zijn welkom, misschien zit er wel een nieuwe aanpak bij. volgend jaar is er weer een jaar en het blijkt wel een jaar voorbereiding te kosten om alle ideeen uit te werken ( en er een serie ideeen van te moeten parkeren)
Een bronzen Spiraalgroeflager (Philips patent??) pompt olie naar het midden van het lager (bij de juiste draairichting). Met een boring in de drijfstang "pompt"deze de olie naar de zuigerpen (pistonpen). Nu de zuiger opvullen waar mogelijk, dan heb je ook een aardige volume verkleining onder de zuiger.
ik ken veel lager constructies en as constructies waar een groef in zit om olie te transporteren denk dat het patent ergens bij een griek ligt want zo een constructie werd ook al gebruikt om water weg te pompen. en of het dan van 1 kant of van twee kanten word aangevoerd maakt ook echt niet meer uit.
Zuigers opvullen werd al in de tijd van Pavel Husak gedaan Oa kurk was populair maar de koeling van de zuiger laat dan te wensen over want het vult maar isoleert ook.
Maar het blijft een idee en uitvoerbaar ook. de vraag was echter over het zijdeksel zijn daar nog ideenen over ( en andere ideeen zoals zuiger opvullen uiteraard ook altijd welkom. past binnen het reglement toch ?)
vroeger wel, nu niet, mag niet meer, in deze uitvoering zou daar een membraaninlaat niet eens meer passen . zit nog wel in het plan om de pomp van solex te vervangen door een 18 mm walbro en het kanaal dat de lucht naar de pomp toe regelt uit te ruimen tot ook 18 mm