|
Joined: Nov 2007
Posts: 4
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Nov 2007
Posts: 4 |
Mijn Solex (Velosolex) lijkt nog het meest op een 3800 maar heeft geen framenummer ingeslagen. In plaats daarvan zit er een typeplaatje met SOLEX CH5443 en een ingeslagen framenummer (5330668) daaronder. Framenummer en motornummer zijn identiek. Het motortje heeft geen hendel aan de bovenkant, maar een hendel aan de zijkant, die je omlaag moet halen om de motor op de band te krijgen. Op de motor staat overigens cyclo moteur 3800. Kenteken heb ik ook (nog) niet, omdat de solex jaren in een schuur heeft gewoond en sinds een week het motortje pas weer loopt. Er zit een hoog stuur op en de koplamp zit op het stuur. Wielen zijn 19 inch.
Mijn vraag is: waar kan deze solex vandaan komen, welk type is het en kan ik problemen verwachten bij de RDW omdat er geen ingeslagen framenummer op het frame zelf zit?
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Het klinkt als een van de latere SINFAC modellen, maar het typeplaatje met SOLEX CH5443 is mij onbekend... ik moest wel even aan Zwitserland denken... Als er echt geen nummer is ingeslagen (kijk nog eens heel goed bij het balhoofd, links of rechts) dan zal dat toch nog moeten gebeuren. Een typeplaatje is niet voldoende kosten zijn ca 84 euro,voor het nummer graveren, 162 euro voor de keuring, tel maar 20 euro voor je plaatje, dus dat wordt best nog prijzig, helaas. Als het je lukt foto's te maken, we zijn benieuwd.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Kijk ook eens op de site: http://www.nos-solex.webou.net/Sommige Franse Solexen zijn niet voorzien van een framenummer. Zoek hier het motornummer op, en ga dan even na of er een framenummer bij hoort (= N° de cadre). Indien voorzien van een framenummer staat erbij vermeld waar dit zich situeert.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508
15000km gereden
|
15000km gereden
Joined: Jun 2007
Posts: 1,508 |
Mijn Solex (Velosolex) lijkt nog het meest op een 3800 maar heeft geen framenummer ingeslagen. In plaats daarvan zit er een typeplaatje met SOLEX CH5443 en een ingeslagen framenummer (5330668) daaronder. Framenummer en motornummer zijn identiek. Het motortje heeft geen hendel aan de bovenkant, maar een hendel aan de zijkant, die je omlaag moet halen om de motor op de band te krijgen. Op de motor staat overigens cyclo moteur 3800. Kenteken heb ik ook (nog) niet, omdat de solex jaren in een schuur heeft gewoond en sinds een week het motortje pas weer loopt. Er zit een hoog stuur op en de koplamp zit op het stuur. Wielen zijn 19 inch.
Mijn vraag is: waar kan deze solex vandaan komen, welk type is het en kan ik problemen verwachten bij de RDW omdat er geen ingeslagen framenummer op het frame zelf zit? Kijk hier eens: VeloSolex club U.K.
Groet, Tim
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 4
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Nov 2007
Posts: 4 |
Dankjewel Tim,
Exact zo'n plaatje heb ik ook. Het moet dus een zwitserse 3800 zijn.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Mijn Solex (Velosolex) lijkt nog het meest op een 3800 maar heeft geen framenummer ingeslagen. In plaats daarvan zit er een typeplaatje met SOLEX CH5443 en een ingeslagen framenummer (5330668) daaronder. Framenummer en motornummer zijn identiek. Uitgaande van het motornummer zou ik stellen dat hij na 1988 is gebouwd. Maar misschien is het een model uit de 4600 reeks. Kan je wat foto's tonen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Nov 2007
Posts: 4
Aan het inrijden
|
OP
Aan het inrijden
Joined: Nov 2007
Posts: 4 |
Een dezer dagen zet ik 'm in elkaar, dan zet ik een fotootje online. Maar het mag eerst ff iets minder warm worden. '88 lijkt me rijkelijk jong, maar wie weet....
|
|
|
|
Joined: Oct 2014
Posts: 126
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Oct 2014
Posts: 126 |
Het is waarschijnlijk deze. Een 4600. Kan bijna ook niet anders met zo'n motorlichter.
If you break it, you own both halves!
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Dit is een 3800, wel een speciaAl model met hoog stuur en special motorlichter.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Dit is een 3800, wel een speciaAl model met hoog stuur en special motorlichter. Een beetje troebel... maar als je de foto uitvergroot, zie je dat er een 4 op de motorkap staat. En uit de URL kan men afleiden dat het idd om een 4600 V1 gaat. Het is waarschijnlijk deze. Een 4600. Kan bijna ook niet anders met zo'n motorlichter.
[http://a398.idata.over-blog.com/2/52/68/45/1974-4600-V1-orange-rs-copy-1.jpg] Of misschien een 4600 V2?? Even de foto's van Nodja afwachten.
Last edited by AlienSolexfiend; 20/10/14 09:44 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Sep 2014
Posts: 26
Aan het inrijden
|
Aan het inrijden
Joined: Sep 2014
Posts: 26 |
Op de foto staat een 4600V1 dat is precies de solex die ik ook heb alleen in het zwart ,de V1 was er in de jaren 1973 en 1974 .Deze waren puur voor de export naar onder andere Canada en de Vs maar ook bv Oostenrijk en Zwitserland. De V2 en V3 hebben andere koplampen. In principe en tussen model van 3800 en 5000 .gr robinson
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Klopt, de V1 heeft de CIBIE koplamp van een 5000. De US en Canadese V1's hun SEIMA achterlicht is aangepast met een diode zodat het op half vermogen schijnt en bij remcontact op volledig vermogen.
De V2 en V3 hebben gescheiden achterlicht/stoplicht/koplamp/hoorn circuits.
De V3 werd enkel in de US verkocht. En het gasmechanisme van de 4600 V3 is anders geconfigureerd dan bij de klassieke "volgas" Solex.
Alle 4600's hebben een type 3800 frame/motor en een motorliftsysteem van een 5000. Typerend is het hoge stuur en de gescheiden koplamp.
Last edited by AlienSolexfiend; 21/10/14 06:14 AM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
|
30000km gereden
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251 |
En de Amerikaanse hebben dan nog weer een ander stuur dan die van een 5000, kijk hier maar . Han
|
|
|
|
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
|
20000km gereden
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208 |
Vijf jaar na de stopzetting van de 4600 productie door MBK in 1978 werd een soortgelijk model verder geëxporteerd onder de naam "3800 Export". http://briansolex.free.fr/images/JeanClaude2SM.jpgZie ook: http://www.nos-solex.webou.net/DATATION/TOBEC_EXPORT.htmHet motornummer dat we zoeken is in deze productie tabellen niet meer opgenomen, vanaf 1986 is het vakje niet ingevuld. @ Nodja: is het embleem met type nummer nog terug te vinden op de motorafdekplaat? Neem eens wat foto's van de motorkap en van de transfers en logo's van het frame.
Last edited by AlienSolexfiend; 21/10/14 11:16 PM.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" Groeten, Ali
|
|
|
|
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12
85000km gereden
|
85000km gereden
Joined: Apr 2007
Posts: 8,875 Likes: 12 |
Okay, ik wist niet dat deze koplampen ook op de 4600 zaten. Ik heb exact hetzelfde model maar dan zwart, dit is een duitse Solex, dezelfde koplamp en motorlichter, 23"wielen.
Hou het simpel Groeten, John.
|
|
|
0 members (),
299
guests, and
1
robot. |
Key:
Admin,
Global Mod,
Mod
|
|
M |
T |
W |
T |
F |
S |
S |
|
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
31
|
|
|
|
|
|