Een mooie Solex hoor. Misschien overbodig om te zeggen maar de bougiekap is niet origineel. Moeilijk te krijgen en deze misstaat ook niet. Dat achterlicht op de bagagedrager er meteen af. Staat absoluut niet. Ohja dat blauwe stekkertje ook een andere erop. De echte kenners hier zullen wel reageren. Zover ik zie, kijk en ervan af weet niets verkeerds mee.
Het is een solex zonder koppeling wat de waarde natuurlijk al beperkt , de meeste rijden liever op een solex met koppeling ongeacht de herkomst (frans of nederlands) . De solex ziet er verder best redelijk uit ondanks zijn leeftijd . En de waarde van deze solex zal ergens rond de 500 euro zijn . Maar dan moet wel alles origineel zijn en werken uiteraard
Het klopt wel inderdaad wat je zegt Willem maar dan wel voor een Hollandse peperbus , maar de prijzen die er tot een paar jaar geleden voor betaald werden zal je voorlopig ook niet meer tegen komen verwacht ik. Ik denk dat de prijs van €500 best redelijk is . En dan komt er nog bij ,hoe graag wil je zo'n solex. Ik persoonlijk zie er niets in maar voor jou is het geweldig.
Dan lijkt het erop dat 625 euro te veel geld is voor deze solex. Kan ik beter verder zoeken naar een originele nederlandse. Zijn alle nederlandse solexen trouwens altijd uitgevoerd met een wit stuk op het achterspatbord? Of is dit niet altijd zo geweest?
Dan lijkt het erop dat 625 euro te veel geld is voor deze solex.
Dat bedoel ik dus , die prijs is wel in de richting. En nu is het maar "hoe gek ben je op zo'n solex"? Wil je dolgraag zo'n solex dan moet je op die laatste euro's niet kijken , hij ziet er goed uit.
Ik vind het een mooie discussie en iedereen die reageert heeft wel voor een deel gelijk vanuit zijn eigen visie. Verder is het ook afhankelijk of je je aankoop in de staat laat zoals hij is of nog het traject van restauratie in wilt gaan. Uit eigen actuele ervaring weet ik dat "de duivel dan in het detail zit" en de Euri's soms onverwacht je knip uitvliegen. Maar ook dàt is weer een bewuste keuze.
Groeten, Geert
Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn Solex Oto '63
Maak nooit de fout om alleen vanaf de foto's te beslissen! Ga kijken! Ik kan 100 foto's maken die zeggen veel, maar de werkelijkheid zegt meer, vergeet de proefrit niet, geen blokje om maar behoorlijk ruim, zeker de minder ervarenen zien niet meteen de gebreken.
Dan lijkt het erop dat 625 euro te veel geld is voor deze solex.
Dat bedoel ik dus , die prijs is wel in de richting. En nu is het maar "hoe gek ben je op zo'n solex"? Wil je dolgraag zo'n solex dan moet je op die laatste euro's niet kijken , hij ziet er goed uit.
Ik heb goede maar wel gerestaureerde peperbussen voor 1700 euro van eigenaar zien verwisselen ( en dat kost best wat om er eentje goed te krijgen). Deze is inderdaad erg frans, aan de hand van de franse motornummerlijst kun je dan hebt bouwjaar nagaan. ziet er goed kompleet uit maar dat zegt niets over interne slijtage. waarom doet de eigenaar hem weg ?
Eigenaar doet zijn hele verzameling weg in verband met leeftijd en eventuele verkoop van zijn huis.uiteraard ga ik altijd eerst heen kijken voordat ik hem koop. Alleen is aan de andere kant van nederland.blijft voor mijn gevoel jammer dat het een franse solex is. Denk dat ik nog maar even verder zoek naar een nederlandse uitvoering. Allen bedankt voor het beoordelen en reageren.
over 5 jaar heb je spijt dat je het niet gedaan hebt. Heb een belg gesien met diverse uitvoeringen en daar hoort zeker de franse ook bij. Ik heb een document waar de eerste "nederlandse" peperbussen in staan en daar zijn ook franse bij ( dat pistoolvormige kettingkast en dunnen bagagedrager) konden ze het kennelijk niet aan werken of zoiets.
doe je er toch een wit achterspatbord op en een NL gecodeerd achterlicht is hij ook nederlands
Precies. Ik zou er wel voor gaan. En het is een mooi exemplaar en voor mij maakt het niet uit of hij dan Frans zou zijn. Zoals Joan zegt, en dan is hij Nederlands.
Ik heb dezelfde als op de afbeeldingen staan maar dan wat minder mooi in de lak en chroom en ben er zeer tevreden over. Ik heb er wel een voorwiel van moeten vervangen door een ander waar de spaken wel in de velg bleven zitten. Bij de originele trokken de nippels door de roest heen,was niet veilig meer. Het vervangende wiel heeft ook roest maar dat is oppervlakkig.
Wit vlak op het achterspatbord was verplicht (ik heb het er destijds afgehaald met afbijt middel maar was oom agent niet blij mee), evenals het gele bromfietsplaatje, deze moest een bepaalde oppervlakte hebben, het neusje van de solex was te klein vandaar het opstaande vinnetje op de Nederlandse modellen.
maar dat geel was pas ergens vanaf 56 of 57 of zoiets ga je niet bij bijvoorbeeld een peperbus doen, daar kun je dan beter de witte cijfer/letter combinatie op maken van het toenmalige nodige provinciale kenteken