Stel je nou eens voor; je hebt een goed "old stock" carter. Je koopt een nieuwe cilinder met zuiger (met chroomwand), een Vennix-koppeling, en voor de rest een ijzere tank, nieuwe pakkingen, nieuwe membraam, oud maar goed pompje, goeie gebruikte carburateur, ouderwetse ontsteking, goed vliegwiel, gewoon goede onderdelen. Je bouwt het zaakje met liefde op (ongeveer 8 uur) en je gaat zo'n blokje verkopen. Voor wat voor een prijs mag je zoiets verkopen?
Ik heb wel eens €200,- aan een motor uitgegeven, een standaard OTO motor. Jij hebt het over een Vennix-koppeling, dan mag ik aannemen dat er ook een vrijlooplager in de rol is ingebouwd ?? Of heb ik een andere koppeling in gedachte ?
De mensen die ermee bekend zijn hebben daar wel wat voor over. Ben je er niet mee bekend dan vind je de motor al snel te duur.
Mag ik eerst , ik heb vorige week mijn carter naar de kl.te verdorie . Ben op zoek naar een oplossing , wie o wie .
Da's minder Frank Ligt een beetje eraan wat er kapot is, op deze site staan goede oplossingen voor Handige Harrie's. Maar er zijn carters bij die kunnen alleen nog voor de sier in de voortuin helaas
Stel je nou eens voor; je hebt een goed "old stock" carter. Je koopt een nieuwe cilinder met zuiger (met chroomwand), een Vennix-koppeling, en voor de rest een ijzere tank, nieuwe pakkingen, nieuwe membraam, oud maar goed pompje, goeie gebruikte carburateur, ouderwetse ontsteking, goed vliegwiel, gewoon goede onderdelen. Je bouwt het zaakje met liefde op (ongeveer 8 uur) en je gaat zo'n blokje verkopen. Voor wat voor een prijs mag je zoiets verkopen?
Ik denk dat je zo'n verbeteringen inderdaad niet voor de verkoop hoeft te doen... De meesten willen max 200-250 euro betalen, terwijl het dubbele meer de realiteit benaderd.
Een plaatje van 1mm in model gemaakt en die met boutjes tegen buitenzijde carter aan geschroefd en daarna met 2k alum. epoxy afgewerkt, zit prima maar een nieuw carter is makkelijker, het is nog al bewerkelijk.
Stel je nou eens voor; je hebt een goed "old stock" carter. Je koopt een nieuwe cilinder met zuiger (met chroomwand), een Vennix-koppeling, en voor de rest een ijzere tank, nieuwe pakkingen, nieuwe membraam, oud maar goed pompje, goeie gebruikte carburateur, ouderwetse ontsteking, goed vliegwiel, gewoon goede onderdelen. Je bouwt het zaakje met liefde op (ongeveer 8 uur) en je gaat zo'n blokje verkopen. Voor wat voor een prijs mag je zoiets verkopen?
Ja tel de prijzen maar eens bij elkaar op en dan heb je nog niet genoemd het lichtkapje, het luchtfilter schetsplaten en de ontstekingskap. veel handelaren slopen dan ook de blokjes, levert in onderdelen meer op dan de aanschafprijs en die 8 uur werk daar zie je al helemaal niets voor terug. Ik heb al vaak de vraag gehad waarom ik niet overga om commercieel aan solexen te sleutelen omdat ik het zo leuk vind en het er kennelij goed van afbreng, ga maar eens rekenen wat je moet doen om 3000 in de maand "schoon" over te houden aan klussen om dat als bruto salaris uit je zaak weg te trekken en dan hebben Rutten en Samson ook nog het idee dat ze je voor alles en nog wat premies af willen late dragen . Ik heb een kennis die had een motorzaak en huis en die woont nu in een bedrijfsverzamelgebouwgaragebox om daar bij wijze van spreke in zijn keuken onderhoud aan motoren te plegen er zijn maanden dat hij nog niet 1/10e overhoud van wat hierboven staat.
Waarom ik deze vraag stel: Rij al een tijdje met de Wegenwacht rond en tijdens de club-toertochten heb ik een stuk motor bij zodat we allemaal thuis kunnen komen. Met een stuk motor bedoel ik: compleet carter inclusief vliegwiel en cilinder met erin de zuiger, en een spruitstukje.De bougie-kabel zit er ook al aan. Bij de laadste toertocht ging er bij iemand het rolletje in stukken. Dus ff sleutelen: tankje met pompje omzetten, carburator omzetten, schetsplaten omzetten met neusje, van oude blok het kopje met de handel met nieuwe pakking en hoppa, daar gingen we weer.
Oh ja, de vraag! Nou stel je voor dat die persoon zegt: wouw, wat loopt dat blokje goed, KAN IK DAT BLOKJE NIET VAN JOU KOPEN? (Heb ik zelf een beetje geteld) Nou dat is goed, voor jouw een speciale prijs, voor 650 euro ben je de man. Wat 650 euries? Ben je .....
Voor dat geld verkoop je het niet hoewel het aan speciale onderdelen en het werk wel waard zou kunnen zijn. Die persoon ervaart wel dat de motor mooi en prettig draait maar weet niet wat er allemaal aan gedaan is om dat resultaat te bereiken.
Oh ja, de vraag! Nou stel je voor dat die persoon zegt: wouw, wat loopt dat blokje goed, KAN IK DAT BLOKJE NIET VAN JOU KOPEN? (Heb ik zelf een beetje geteld) Nou dat is goed, voor jouw een speciale prijs, voor 650 euro ben je de man. Wat 650 euries? Ben je .....
stel je koopt een solex nieuw, wat zou die dan nu kosten? deel de prijs door 2 en dan heb je het blok. en dan is hij nog industrieel aangemaakt dus een goede ratio arbeid/spullen. Daarom is het maar goed dat de solex nu een hobby is, commercieel lukt het niet meer. Daarom ook des te meer respect voor onze handelaren die toch financieel hun nek uitsteken om een onderdelen voorraad aan te laten maken .
probeer maar eens een wasmachine van 3 jaar oud te laten repareren, daar hangt een prijskaartje aan daar kun je beter een nieuwe voor gaan halen.