Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Hoi hoi,
Heeft het venturi kanaaltje van een oto carborateur eenzelfde ( 1 mm ?) diameter of zit ergens nog een versmalling in ?


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Volgens mij een recht buisje en ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom daar een versmalling in zou zitten.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Origineel bericht van: FFAnders
Volgens mij een recht buisje en ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom daar een versmalling in zou zitten.


Boortje erdoorheen FF. Beetje dichtgebraamd.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders
Volgens mij een recht buisje en ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom daar een versmalling in zou zitten.

Vanaf de sproeierzijde is de diameter het kanaaltje groter,Het messing buisje zit iets dieper in het kanaaltje.De diameter van het messing buisje (kanaaltje) is vlgs mij 1mm+ wat het nu ook is na wat gefriemel..


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Origineel bericht van: FFAnders
Volgens mij een recht buisje en ik zou geen reden kunnen verzinnen waarom daar een versmalling in zou zitten.


Boortje erdoorheen FF. Beetje dichtgebraamd.

Was het maar zo gemakkelijk haha

Last edited by trommel; 19/02/14 03:34 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Problemen met het venturiebuisje Ad ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders
Problemen met het venturiebuisje Ad ??

Dacht ik,
Ben een beetje onderhoud aan het plegen. Toen ik in de carburateur keek dacht ik dat het uiteinde van het venturi kanaaltje bijna dicht zat. Terwijl aan de andere kant van dat buisje dat uitkomt in de "sproeierkamer" veel groter is. Ben toen op het verkeerde been gezet. Achteraf weet ik goed dat dat messing buisje er later is ingezet.
O, ja ,carburateur was opgeboord. Maar...Had vorig jaar wat problemen met de "choke" stond altijd te ver naar links, vroeg dus te veel benzine.(wat hij niet kreeg)verschillende sproeiers geprobeerd , maakte geen verschil. Tot ik vandaag naar het venturi kanaaltje keek ,dat zat m.i. dicht in ieder geval gaf het bij een niet pluis gevoel. Er zit op die plek een messing buisje dat nu, met een beetje gepeuter ruim 1 mm is, 1.5 mm gaat er niet in. Bij mijn andere solex is dat precies hetzelfde ook 1mm+ dus ik neem aan dat dit goed is.
tjonge jonge wat een verhaal...(begrijpen jullie het nog ? )


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
En merk je nu een verschil als je de remlucht regelt?


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Ik snap het.
Dat messing buisje hoort een stukje in de venturie te steken.
Dat kan je zien bij een carburateur waar nog niets aan geboord is, origineel dus.
Met opboren druk je dat messing buisje een beetje dicht, afhankelijk van hoe scherp de boor (en hoe groot de aanzet) is.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
En merk je nu een verschil als je de remlucht regelt?


Nee Ali,
Ben vandaag pas met het onderhoud begonnen. Dat gaat nog enkele weken duren voordat onze solexen weer de weg opgaan.


Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: FFAnders
Ik snap het.
Dat messing buisje hoort een stukje in uit wink de venturie te steken.
Dat kan je zien bij een carburateur waar nog niets aan geboord is, origineel dus.
Met opboren druk je dat messing buisje een beetje dicht, afhankelijk van hoe scherp de boor (en hoe groot de aanzet) is.

Last edited by trommel; 19/02/14 06:48 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: FFAnders
Ik snap het.
Dat messing buisje hoort een stukje in uit wink de venturie uit wink te steken.
Dat kan je zien bij een carburateur waar nog niets aan geboord is, origineel dus.
Met opboren druk je dat messing buisje een beetje dicht, afhankelijk van hoe scherp de boor (en hoe groot de aanzet) is.

Eigenlijk "steekt het uit" in de venturie, toch?

Last edited by AlienSolexfiend; 19/02/14 07:39 AM.

"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Trommel Offline OP
20000km gereden
**
OP Offline
20000km gereden
**
Joined: Apr 2007
Posts: 2,044
Likes: 3
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: FFAnders
Ik snap het.
Dat messing buisje hoort een stukje in uit wink de venturie uit wink te steken.
Dat kan je zien bij een carburateur waar nog niets aan geboord is, origineel dus.
Met opboren druk je dat messing buisje een beetje dicht, afhankelijk van hoe scherp de boor (en hoe groot de aanzet) is.

grin

Last edited by trommel; 19/02/14 07:40 AM.

Vriendelijke groeten, Ad
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
20000km gereden
**
Offline
20000km gereden
**
Joined: Oct 2011
Posts: 2,208
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: AlienSolexfiend
Origineel bericht van: trommel
Origineel bericht van: FFAnders
Ik snap het.
Dat messing buisje hoort een stukje in uit wink de venturie uit wink te steken.
Dat kan je zien bij een carburateur waar nog niets aan geboord is, origineel dus.
Met opboren druk je dat messing buisje een beetje dicht, afhankelijk van hoe scherp de boor (en hoe groot de aanzet) is.

grin

Ik vroeg me al af hoe jij er zo gemakkelijk aan kon. laugh


"La légende de la bicyclette qui roule toute seule" wink


Groeten, Ali
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,878
Likes: 13
je kunt het van de zijkant openboren, daarna weer dichtmaken.

ik heb het nog nooit gedaan.
zoals bij alles aan de Solex: als het loopt... afblijven!! laugh


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Ik heb daar al eens over geschreven, voor het opboren ook hier weer met de meest dunne spaanplaat schroef dat buisje via de zijkant eruit trekken.
voor de oude carburateures met aly prop, deze prop is ook te trekken met een spaanplaatschroef of stomweg uitboren en vervangen door M4 schroefje
voor de oto carburateurs daar hebben ze een boor beperking, er zit een harde kogel in het gaatje, heb ik een s vormige stevige spaak voor gebogen en die druk ik er nu via de binnenkant uit, wel even hengelen en duwen, maar dan komt hij ook


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
hey mannen...

heb mij ook eens gewaagd aan het opboren van een carburator.
heb hem opgeboord met een boortje van 8mm.
alsook het gaatje van de gasnemer.
dit loopt nu in 1 rechte lijn door in 8mm bij het vol gas geven.
natuurlijk wist ik wel dat het niet onmiddelijk perfect zou lopen.
gemonteerd en gaat voor geen meter meer.
wat gebeurt er nu concreet.

als ik de luchtfilter demonteer en het staaffiltertje iets uittrek terwijl ik het nu 8mm gat zo goed als bijna dicht houd draait hij iets beter.
wat zou dit kunnen zijn?
volgens dat ik hier gelezen heb kan het gaatje die naar de sproier kamer loopt dicht zijn door te boren.
kan dit het probleem zijn?

groetjes tom


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Ja cry


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
90000km gereden
***
Online Confused
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,086
Likes: 8
Het venturie-buisje is bij het opboren dichtgedrukt.
Dat is het dunne messing busje/buisje tussen sproeier en venturie.

Attached Images
carburateur oud.png (85.83 KB, 294 downloads)

Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
kon het niet laten en toch eens wat zitten prutsen aan het gaatje daarnet(van de carbu wel te verstaan). laugh

heb met een enkel staaldraadje van een remkabel in het gaatje geraakt.dit kan er nu heel vlot door.
en als ik met remreiniger via het gaatje waar de sproeier in hoort spuit komt het heel goed langs de andere kant terug door.
denk dat dit nu wel zal opgelost zijn.morgenvroeg eens terug monteren en testen op goed geluk.

groetjes tommeke


nooit te oud om bij te leren
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
heb er het kogeltje die recht tegenover het kanaaltje zit kunnen uit prutsen.met welk boortje moet ik door het kanaaltje boren om het terug volledig open te krijgen?of mag dit iets ruimer gemaakt worden?

grts


nooit te oud om bij te leren
Joined: Sep 2014
Posts: 181
H
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
H
Joined: Sep 2014
Posts: 181
Dat zou ik niet doen de kogeltjes zijn 2,5 mm dus daar moet je onderbijven

Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,162
Likes: 81
Origineel bericht van: tomtim
heb er het kogeltje die recht tegenover het kanaaltje zit kunnen uit prutsen.met welk boortje moet ik door het kanaaltje boren om het terug volledig open te krijgen?of mag dit iets ruimer gemaakt worden?

grts

1 mm is best zat


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
Joined: Oct 2015
Posts: 357
Oeps....heb het met een boortje van 2mm door boord blush

Was weeral te enthousiast dus....
Is het carburatortje nu niet meer bruikbaar?
De hoeveelheid wordt toch door de sproeier geregeld zou je zo denken.
Ga het toch eens proberen.
Op hoop van zegen.... grin


nooit te oud om bij te leren

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Fernan), 58 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.098s Queries: 64 (0.018s) Memory: 1.1548 MB (Peak: 1.4532 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-19 15:04:40 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS