Er zijn een paar regels waar ik niets aan kan veranderen
De bougie weet er niets van waarvan deze zijn stroom kan krijgen .
het gas in de cilinderkop weet niet van wie de vonk komt of wie hem heeft geleverd.
De spoel weet ook niet hoe hij iets moet vonken , maar hij verzet zich wel tegen een zeer snelle verandering van een sterk magneetveld.
Een magneetveld weet niet hoe hij dat moet klaren.
hiervoor is een sterk magneetveld voor aangelegt die telkens het magneetveld door de spoel zal dwingen.
het magneetveld is wel instaat om optijd door de spoel te gaan, ook al is deze heel kort ,maar de konstruktie van de magneet is zo dat het veld niet snel genoeg zal afvallen want de volgende pool die tegengesteld is komt daarvoor veel te laat ( misschien wel 45 graden),
Er zal nu gewoon een wisselstroom worden opgewekt dat wel geschikt is voor een lampje of iets dergelijks.
Als we nu het stijgen van de stroom op de max waarde en op de juiste tijd kunnen stopzetten zal het magneetveld zeer vlug veranderen en zal er een zeer hoge spanning het gevolg zijn in de bijde wikkelingen die op deze spoelkonstruktie zitten.
De ene wikkeling zal niet veel hoger komen dan 300 tot 500 volt.
De andere met meer wikkelingen komt veel hoger , van 5000 tot wel 15000 volt.
Dat is afhankelijk van de belasting (kool en olie op de bougie )
Het vocht in de spoel en of de capacitijd tussen de wikkelingen.
En vooral de afstand tussen de bougie punten maakt uit hoe hoog de brandspanning zal zijn tijdens de vonk.
Nu zijn er meer mogenlijkheden om de stroom te onderbreken ,waarvan de contactpunten de beste zijn (kent alleen in principe open en dicht ).Maar er zijn ook nadelen.
Dus geen verlies aan spanning of stroom.
Dan met een condensater die een lange tijd wordt opgeladen en in een zeer korte tijd met een electronice schakelijn over de spoel word gezet (zeer hoge stroom en een korte tijd) .Nadeel hiervan is de zeer korte tijdsduur van de vonk (brandtijd )
IS de ontstektijd van het brandmengsel niet goed dan zal niet altijd een verbranding tot stand komen.
De inductie ontsteking geeft altijd een lange brandtijd van de vonk ,en ook hoe hoger het toerental ,hoe groter de vonk.
Dat heeft tot gevolg dat Alle maar ook alle motoren die in alle vliegtuigen met zuigermotoren zitten magneet ontsteking hebben.
Er zijn natuurlijk ook nadelen ,een hiervan is het verlopen van het ontstekingstijdstip en een regelsysteem voor de voorontsteking te regelen bij verschillende toerentallen en verschillende vermogens.
Het verlopen van de ontsteking door de contactpunten ligt voor 80 tot 90 procent aan het niet goed kunnen omgaan met de contactpunten door diegenen die deze proberen af te sellen .
Ik heb hiervoor al eens een hele pagina aan volgemaakt.
Bij een electronis systeem ,als die als vervanger van contactpunten gebruikt wordt dan is er geen grote verschuiving van de vonk mogenlijk ondat je dan buiten het goede magneetveld komt waar een goede vonk mogenlijk is,
Dat licht vast in het systeem van magneetontsteking ( geen grote verandering in magneetserkte ,ook geen grote vonk ).
Hier kan een electro systeem niets aan veranderen.
Bij een electro systeem kan de vonk wel sneller stijgen omdat een deel van de capaciteid over de primaire wikkeling niet nodig is (deze moet n.l. ook geladen worden).
De vol-electro systeem kent deze nadelen niet ondat deze heel anders werken.
Een spoel voor een hoge spanning ( 300-400 volt) wekt gedurende de hele omwenteling een stroom op die in een condensater wordt opgeslagen en in een regelbare tijds gebied op de ontstekingsspoel kan worden over gebracht in een zeer korte regelbare tijd over de ontstekingsspoel.
Dus de vonk kan altijd gemaakt worden zonder dat er een tekort aan stroom is.
Dus regelbaar en geschikt voor alle snelheden.
Meer wewtn ,meer vragen.