Gisteren verloor ik het roostertje dat aan de voorkant van de carburateur zit. Dat ding dus waar de luchtschuif achter zit.
Het gaat om een 5000 met een 6.5 carburateur. (spruitstuk, uitlaat cilinder ed zijn van een 3800). Niet meer kunnen terugvinden.

Het viel me op dat ie zonder dat rooster toch beter (harder) liep. Ik moet erbij zeggen dat ik het rooster had dichtgemaakt om een langzamer stationair toerental te hebben. Ik rij veel in de stad en dan is het vervelend om steeds in de remmen te moeten knijpen.
Maar waarom zit dat rooster er eigenlijk? Ze waren vroeger bij Solex toch niet van lotje getikt om daar een luchtinlaat te maken zonder dat het zin had? Ik kan me bijv. voorstellen dat de warme lucht van de cilinder voor een soort voorverwarming zorgt. Voorlopig doe ik het maar zonder rooster want bescherming biedt het toch niet, maar als iemand (Joan?) het me kan uitleggen dan graag.


Groet, Tim