Origineel bericht van: Jan
Wat voor brandstof gebruik jij Roelof, sprak vandaag iemand die al 8 jaar met tankcure rijd, maar rijd wel altijd met shell-V power, dit schijnt beter te zijn???? Iemand ervaring mee???


de grote kracht van V-power is dat er GTL in zit.
Dat zegt niemand wat.
Daarom dit: GTL staat voor Gas-To-Liquids en het komt uit een speciale fabriek in Bintulu.
daar maken we via een gepatenteerd proces uit aardgas benzine fracties.
Dit zijn dan koolwaterstoffen ( verbindingen tussen Koolstof en waterstof) die we qua formule precies kunnen "tunen" want we beginnen met CO ( koolmonoxide) en losse waterstof, dat knopen we aan elkaar, daar komt wel water bij vrij maar dat werken we weg.

In aardolie ( de ruwe dus) zitten allerlei onvoorspelbare verbindingen, die scheiden we via destillatie ( dat is een kookpunt/verdamp/condens methode) zo goed mogelijk in stukjes die we "Benzine" "Diesel" en "Kero" noemen, maar omdat er meerdere verbindingen binnen 1 kookpunt vallen, elkaar leuk vinden bij dezelfde temperatuur dus bevat dit distillaat dus meerdere verbindingen waarvan sommige slechte eigenschappen hebben voor onze motor, daar moet je mee leven ( Oa stoffen die we ook kennen als "oplosmiddel")

Door GTL bij brandstof te gooien verdun je dus die slechte jongens.
Alleen GTL gebruiken is te duur en kan die fabriek gewoon niet leveren.
We hebben net een nieuwe fabriek gebouwd ( ik geloof tegen 7 miljard) dus er komt meer aan.

Verder moet er tegenwoordig verplicht ethanol bij ( een "bio" fracties) want dat is CO2 vriendelijk ( neutraal wil ik het niet noemen)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)