ik heb het net nog geprobeerd. en een OTO grondplaat gefotografeerd ( batterij toestel leeg toen ik deze MET rode spoel fotografeerde) bij mij past het wel, even uitkijken met het draadje dat loopt strak tegen het pootje.. Dat de oude spoel korter en dikker is is historische gegroeid, vroeger zaten de spoelen verticaal ( bij de oto-loze solexen) EN moest er een bout om de carters aan elkaar te schroeven doorheen, er was dus meer metaal nodig en daarom is de spoel kort en dik. Later bij de OTO zijn ze dezelfde spoelen blijven maken alleen de plaatsen van de electrische aansluitingen zitten anders maar qua spoel en metalen zooltjes hetzelfde de hele oude hadden ook nog gaatjes voor paspennen, de latere niet meer. ook de rode hebben geen paspennen maar er is een stukje metaal doorgedrukt van de buitenste lamel van de metalen zolen, deze doordrukking werkt als paspen en valt in de cirkelvormige gleuf van de paaltjes op de grondplaat. deze paaltjes staan bij mij ook wijd genoeg uit elkaar om zowel de korte dikke vd Heem spoel als ook de langere dunnere SEV spoel te kunnen plaatsen

Attached Images
OTO grondplaat.jpg (84.43 KB, 203 downloads)
Last edited by Joan; 21/09/21 09:01 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)