er zijn veel verschillende bouten in omloop en daardoor worden er veel onterecht uitgewisseld. Ik maak ze zelf van bouten die bedoeld zijn om de cranken van trappers aan de trapas ( die met de conische vierkante uiteinden) vast te maken, Ook die hebben de draad M8x1 mm EN een mooie vlakke kop.
Waarom de verschillen? nou de enen solex heeft een spatbord met boutgaten anderen weer een spatbord met U vormige smalle gaten en anderen weer U vormige gaten die breder zijn . EN dan is er de opvatting dat spatborden vast moeten zitten OF dat spatborden onder de kop van de boute moeten kunnen draaien EN daar zijn dan weer verschillende veren bij die met uiteinden wel of niet moeten voorkomen dat het spatbord wel of niet ( te ) ver kan kantelen.


Ben je er nog ?

Ik ga maar voor 1 constructie: het moet vast !! en dat is ingegeven doordat alles wat ooit bedoeld was om min of meer los te zitten na 40 jaar door vuil en gebrek aan onderhoud echt niet meer past, uitgelubberd is of volkomen verrot ( kijk maar eens naar je eigen bouten ) .
Heb ik nog originele bouten die enigszins mee kunnen gaan ze ALTIJD in de draaibank, opgespannen in een blinde moer met draad M8x1 en dan draai ik de schacht net onder de kop glad tot aan de kop, geen huppeltje erin, nee niks meer glad dus. en dan stel ik de gleuf of het gat van het spatbord zodanig dat hij op het oog recht uit het motor blok komt en dan gaat hij VAST, ( de rest die het anders wil: ze bekijken het maar )

met jouw bouten: let wel op dat de dikte van het spatbord, de dikte van het carter plus de dikke onderleg ring plus het banaan vormige glijstuk tesamen wel meer zijn dan het gladde stuk van de bout, er mag dus alleen maar draad te zien zijn, desnoods leg je er nog een extra sluitring 8 mm bij om uit te vullen, anders loopt je moer vast op de uitloop van het draad terwijl de bout niet echt vast zit, gevolg je carter kleppert uit

Last edited by Joan; 16/01/21 11:54 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)