Originally Posted by Johnnie
Bij mijn laadste solex aankoop zitten 2 van die blokjes met gescheurde oogjes. Even over nagedacht, en kwam tot de conclusie dat de banaantjes als deze zijn gemonteerd niet meer hoeven te scharnieren. Dus kan er gerust een ander boutgat worden bij gemaakt. Tenminste zo had ik het me dat bedacht. Heb het nog niet in praktijk gedaan.
je kunt NIET zo maar gaten "ergens" bijboren want de gaten zitten precies op de plek waar de cirkelboog van het motorblokscharnierpunt doorheen loopt. Alleen op deze plek hoeven de glijplaten niet te scharnieren ( hebben ze trouwens ook nooit hoeven doen ) het feit dat ze vaal WEL scharnieren komt door gebrek aan onderhoud waardoor de moeren en bouten loslopen met als gevolg inderdaad continu "klapperen" waardoor het cartermetaal wegslaat. Als je ergens extra gaten wil boren dienen de glijplaten wel te scharnieren want voor elke positie van de motorophangplaten dienen de glijplaten zich dan in te stellen op de goede positie ( je hebt dan een zgn "stangenstelsel" aangemaakt) Het maken van een spalkje ( zeker aan de kant van het carterdeksel) is makkelijker. het is me wel eens gelukt om carters te lassen maar daar maak je voor jezelf geen hobby van dat materiaal protesteert nogal . Er is wel materiaal in de handel dat bijna zo goed is als lassen , je zag daar steeds op beurzen voorbeelden van, met een vlam en dan "strijken" met een staafje. nogal kostbaar


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)