Originally Posted by Levi_van_der_Plas
Hallo allemaal,

Een week of vijf geleden heb ik een Solex gekocht. Voor mij een eerste keer, dus zowel op dit forum als in de Solexwereld ben ik nieuw. Ik wil mij bij deze ook even voorstellen:
Mijn naam is Levi van der Plas, ik ben 19 jaar en ik woon in Harderwijk. Ik ben al jaren bezig met het reviseren van oldtimer fietsen en iets minder dan een jaar geleden heb ik de restauratie van een Batavus Combisport afgerond, eentje uit 1965.

De Solex die ik heb gekocht is een Nederlandse sleutelgat met een zwanenhals frame, het bouwjaar is 1955.
De afgelopen weken heb ik de Solex volledig gedemonteerd, schoongemaakt en gereviseerd, met behoud van de originele lak en chroom. Inmiddels is de Solex in elkaar en hij loopt prima.

Maar prima kan altijd beter. Hij loopt namelijk maar 10 a 15 km/u. Mijn vraag is daarom ook hoe ik hem sneller kan krijgen.
Voor zo ver ik weet is alles origineel, de sproeier is 29 en het blokje heeft een kamzuiger. Verder heb ik alle slijtagedelen vervangen zoals lagers, pakkingen, bougie, pompmembraan en de bougiekabel. Maar ook het pompje en de wartels van de branstofleiding (deze waren dolgedraaid).
Afgezien van het mechanische revisiewerk heb ik weinig verstand van motoren, afstellen en opvoeren heb ik meestal wat moeite mee. Hier en daar lees ik dat een solex zo'n 30 a 35 km/u kan lopen, die snelheid zou ik erg fijn vinden voor als ik hem ga gebruiken. Ik hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.
Ik zie graag een reactie tegemoet.
Groetjes Levi
inmiddels is de Solex hier geland. bij onderzoek blijkt oa een cruciaal onderdeel te missen: een afblind dopje dat moet voorkomen dat cartercompressie verloren gaat want deze carters hebben nog enkele bijzonderheden overgehouden van de peperbus carters namelijk wat nutteloze Olie kanalen . Motor uit elkaar gehaald en vulbus aangemaakt en in het carter gelijmd. verder is er ergens iets fout gegaan bij de revisie die eerder uitgevoerd is want het blok loopt zeer zwaar als je aan het vliegwiel draait

ten derde zit er een spoel in van een OTO en daarbij zit de draad aan de verkeerde kant,( spoelen van een kamzuiger die "STAAN" zitten er dus verticaal in bij een OTO "liggen " ze zitten er dus horizontaal in ) draad is los gerukt om aan de andere kant te komen en bungelt nu een beetje tegen het metaal aan even een correctie, bij nadere inspectie blijkt de draad toch aan de goede kant 'te hangen" hij hangt inderdaad en van de andere kant is kennelijk door het vliegwiel dat nogal diep ligt ook het opstaande randje weg geschraapt waardoor het lijkt of de draad daar origineel heeft gezeten, maar de spoel heeft de code 54 dus is zeker geen OTO spoel

verder dient een cilinder van een kamzuiger nogal aangepast te worden om er iets snelheid uit te halen, is nogal een stoffig werkje dat gietijzer bijwerken inmiddels een tank leeg gereden om hem in te rijden loopt nu rond de dertig
afhankelijk van gesteldheid weg, van viaduct naar beneden loopt hij door naar 37 maar vanwege de inwendige wrijving houdt hij deze snelheid niet vast

Attached Images
cillinder tunen.jpg (187.12 KB, 230 downloads)
deksel 1.jpg (188.69 KB, 229 downloads)
vulplaatje.jpg (118.34 KB, 229 downloads)
vulbus.jpg (148.57 KB, 226 downloads)
Last edited by Joan; 20/09/20 08:47 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)