Originally Posted by Alfons_Amuse
Ik smeer ook 1 op 50. No problem. Wel met naaldlagers boven en onder.
Tja bronzen bussen hebben echt olie nodig ja.
Tuurlijk, gewoon de spullen vervangen.
Succes met herstel.
eerst even over de mengverhouding 1 op 50 ik blijf daar mordicus tegen want het is niet alleen de naaldlagers die graag wat olie hebben , met heel goede olie 1op 33 , liever 1 op 30 en die oude jongens 1 op 25 , dan maar wat vaker ontkolen.

Ombouwen inderdaad dan maar voor de naaldlager optie gaan .Probleem van ombouwen van glijlager naar naaldlager is het zijdeksel, dat moet uitgeruimd worden want een naaldlager bigend is groter dan een glijlager bigend en je moet een goede drijfstang zien te vinden want er zijn heel veel chineesche uitvoeringen in omloop daar wil je niet mee gestraft worden oa ,krom of lager eccentrisch in het oog of lagers gekanteld in het oog ( wat weer lijdt tot wringen van de zuiger in de cilinder) Ander krukpenbusje is ook nodig want om ruimte te besparen is dit busje van 15 mm ( voor glijlager) naar 14 mm ( voor naaldlager) gegaan . Ik gebruik daar uitsluitend INA IR gecodeerde naaldlager busjes voor , de rest is ook niet om aan te zien, gat is vaak groter dan 10 mm en gat is niet centrisch met buiten diameter . probleem met de INA IR busjes is dat je ze een mm-tje korter moet maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)