Originally Posted by Yannics
Even een update. Ondertussen aan mijn eigen (werkende) Solex 3800 motor begonnen. Het is gelukt deze op twee aan elkaar gelijmde spaanplaten te hijsen en netjes uit elkaar te halen.

Nu merkte ik dat de achterkant van de spoelenplaat helemaal zwart was, en dat de koppelingstrommel ook een beetje vet is vanbinnen. Daarnaast zit er ook wat speling op de aansluiting van de rol op het carterdeel waar ie in vast zit, en een beetje roest in de rol en op de krukas. Ik ga het spoelplatenlager vervangen door een RS2, zou dat het probleem met de vettigheid moeten oplossen?

Hoe krijg die achtkantige moer in de koppelingstrommel het beste los om de rol aan de binnenkant schoon te maken en hoeveel speling moet hier opzitten als ik em weer vastzet?
vroeger klemde ik de rol tussen twee planken die ik zijdelings op elkaar aan elkaar bout met draadeinden door de breedte van de planken heen, met een holgaten zaak op het deelvak een rond gat met diameter van de rol dan wat van de zij kanten afschaven om ronde gat ovaal te krijgen dan de rol ertussen en met hand gevijlde achtkant pijpsleutel ( binnenkant van dikwandige gaspijp achtkantig uitgevijld ) de moer losdraaien, opletten waar de uitvulringen zitten, vaak wordt de moer vastgedraaid zonder de ringen of de ringen op verkeerde plaats en dan loopt de trommel tegen achterwand aan en schaaft het toch al dunne carter open ( is pas een topic over geweest) tegenwoordig boor ik twee gaten 7 mm in twee van de ligamenten die tussen de buitenste sleufopeningen in de achterwand van de trommel zitten en heb dan een zeer grote buis voorzien van twee pennen 6 mm die in die gaten vallen om de trommel tegen te houden waarom niet meer klemmen op de rol : er zijn veel rollen aan het eind van hun leven of gerepareerd als epoxy rol en die vinden klemmen niet leuk meer


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)