Originally Posted by Yannics
Even een update. Ondertussen aan mijn eigen (werkende) Solex 3800 motor begonnen. Het is gelukt deze op twee aan elkaar gelijmde spaanplaten te hijsen en netjes uit elkaar te halen.

Nu merkte ik dat de achterkant van de spoelenplaat helemaal zwart was, en dat de koppelingstrommel ook een beetje vet is vanbinnen. Daarnaast zit er ook wat speling op de aansluiting van de rol op het carterdeel waar ie in vast zit, en een beetje roest in de rol en op de krukas. Ik ga het spoelplatenlager vervangen door een RS2, zou dat het probleem met de vettigheid moeten oplossen?

Hoe krijg die achtkantige moer in de koppelingstrommel het beste los om de rol aan de binnenkant schoon te maken en hoeveel speling moet hier opzitten als ik em weer vastzet?

Persoonlijk zou ik die achtkantige moer never-nooit loshalen als het een beetje vettig is.
Als de rol heel is en goed vastzit, niet aan rommelen, wat goed werkt moet je het laten zoals het is, kan je ook niets stukmaken.

Schoonmaken met wat wasbenzine en een plat kwarstje in en rond de trommel en daarna afspuiten met remmenreiniger.
Het lager in de spoelenplaat kan je wel vervangen en bij terugplaatsen van de rolunit watsmeerolie op de krukasen buitenkant rollager (wat in de keerring gaat).


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy