Originally Posted by Koosolex
Het achterwiel van de Donorlex (met Beckson naaf) is over 2 gespaakt. Vandaag gaat de Beckson naaf uit elkaar om het binnenwerk te controleren en opnieuw in de olie/vet te zetten. Maar dat is weer een ander verhaal.

Dan blijft de vraag of de Koffertje en Oto voorwielen over 2 of over 1 gespaakt werden. Of dat men vanaf een bepaald bouwjaar anders is gaan spaken. Ik kan mij niet voorstellen dat mijn donorlex, die in alles nog heel origineel is, in het verleden verkeerd opnieuw gespaakt is. Hooguit dat het voorwiel een keertje vervangen is geweest door een ander voorwiel.

Bij mijn geheel originele (dat weet ik dan wel weer zeker) Franse Velosolex is het voorwiel over 1 gespaakt. En ook het Franse voorwiel dat in mijn restauratie Koffertje zat (heb ik nu dus vervangen door de NOS velg gespaakt met de naaf en spaken uit Donorlex) was over 1 gespaakt. en dat dwingt je om alsnog WEER over 1 te spaken want doe je het anders. heb je langere spaken nodig. Ik zie nu al op 1 van de foto's waar je je nippels ( zeskant) laat zien dat de lengte van de spaken zo is dat ze het einde van de nippel niet eens in zicht hebben. Je hebt dus zeker geen "over" lengte

Vanuit de fietswereld weet ik dat voorwielen vaak over 1 gespaakt werden en achterwielen over 2 of zelfs over 3 omdat hier veel meer krachten op komen te staan vanwege de aandrijving en gewicht op het achterwiel.


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)