Solexforum logo
Active Threads | Active Posts | Unanswered Today | Since Yesterday | This Week
Solex bouwjaar bepalen Jump to new posts
Re: Nieuw John Meisters 09/04/24 11:11 PM
Ieder zijn ding, maar mijn motto is: als het nog goed is, waarom dan uit elkaar halen?

Je spoel kun je laten testen. Ik weet niet waar je woont en wie in je buurt een testkast heeft. Geen vonk betekent vaak een andere storing.
28 4,045 Read More
Solex bouwjaar bepalen Jump to new posts
Re: Nieuw Johnoto 09/04/24 06:33 PM
Bedankt voor jou reactie!

Ik heb die moertjes eraf, blijven de draadeindjes over, toch?
Moeten deze er dan ook uit?( denk domme vraag, alles zit nog muurvast).
Ik wil de drijfstang eigenlijk laten zitten en het geheel niet verder uit elkaar halen, of denken jullie dat het beter is van wel.
Ziet er nog zo mooi uit allemaal.
Ik denk wel dat de spoel eraf moet, er is geen vonk en ik denk, op gevoel dat het aan de spoel ligt, maar dat weet ik uiteraard niet zeker.
Nog 1 vraag, boven op de zuiger zit verkoolde aanslag, hoe krijg ik dat er het best af?

Groet,
John
28 4,045 Read More
Solex bouwjaar bepalen Jump to new posts
Re: Nieuw Antoine 09/04/24 04:54 PM
Schoonmaken doe ik nog steeds met diesel. Je kan ook oud ontvetter ed gebruiken. Eerst de grootste troep wegsteken met een oude schroevendraaier.
28 4,045 Read More
Solex bouwjaar bepalen Jump to new posts
Re: Nieuw Joan 09/04/24 02:18 PM
punten kunne mogelijk iets geoxideerd zijn en daarmee isoleren ( oxides laten geen stroom door of het moet magnetiet zijn ) spoelen van dit type zitten vast EN met de boutjes EN aan 1 kant met een draadeind |'door en door" waarmee ook het carterdeel aan het middencarter vast zit OM de "moer" van dit draadeind te kunnen lossen dien je een schroevendraaier met een breed blad te hebben en daar in het midden van get blad een gleeug van 6 mm breed en ca 4 mm diep te maken de pnten die obverblijven vallen dan in de gleuf van dat ronde moertje
28 4,045 Read More
Solex bouwjaar bepalen Jump to new posts
Re: Nieuw Johnoto 08/04/24 07:52 PM
Inmiddels druk bezig met het motortje.
Ik haal hem uit elkaar, maar het ziet er niet slecht uit.
Carter nagenoeg schoon, zuiger los, alleen vies op de bovenkant, cilinderkop ook vies, veren intact.
Geen speling en de rol ziet er nog goed uit.
Heel veel hardnekkige rommel rond de rol en op de schetsplaten.
Heeft iemand tips over hoe je het motortje van binnen en van buiten het beste schoon kunt maken.
Wat voor middeltjes kan ik het beste gebruiken.
Hoe kan ik de spoel van de spoelplaat halen?
Vliegwiel is eraf, ziet er ook goed uit, spie ook goed.
Contactpunten lijken goed, misschien toch vervangen.
De bougie vonkt niet, dit wordt nog even zoeken.
Verschillende bougies geprobeerd, dat is het niet.

Groet John.
28 4,045 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Even gedag zeggen en een vraagje Jay 02/04/24 02:05 PM
Oke dank u wel voor uw reactie. Ik en mijn vriend zullen eens kijken of we het kunnen oplossen en anders gaan we wel eventjes naar de winkel waar mijn solex staat.

Uitlaat zou vervangen denk ik beter zijn verf is er meeste deel af en veel roest vooral bij de uitgangspoorten van het blok.

Mvg
Jayden
2 347 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Even gedag zeggen en een vraagje John Meisters 02/04/24 12:42 PM
Hoi Jayden, welkom op het Solex forum.
Leuk dat je een Solex hebt, je bent een van de jongste forumleden denk ik.

Je eigen Solex valt stil na een stuk rijden. Als je je hier een beetje inleest dan kun je zo’n probleem makkelijk zelf oplossen.

De Solex van je vriend… er zijn heel veel mogelijke oorzaken, van te late ontsteking en verstopte uitlaat
tot aanlopende remmen.
Het leukste is om daar zelf achter te komen. Kom je er niet uit dan is er mogelijk iemand in je buurt die kan helpen
2 347 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Even gedag zeggen en een vraagje Jay 02/04/24 09:56 AM
Hallo allemaal ik ben Jayden 14 jaar oud en woon in Brabant. Ik heb paar een weken geleden mijn eerste solex gekocht een 3800 uit 1974 die nou al kapot is want de motor blijft na een stuk rijden stilvallen dus die is even weg voor reparaties.

En dan had ik nog een vraagje. Me vriend die tegenover mij woont heeft een hongaarse uitvoering van de S3800 het bouwjaar is onbekend want het kenteken klopt niet helemaal.

En mijn vraag is wat de redenen of reden kan zijn dat zijn solex 21 km/h gaat we hebben de koppakking al vervangen maar dat gaf ons 1 km/h extra. Dus als iemand misschien meer weet wilt u dat alstublieft laten weten.

Mvg
Jayden
2 347 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Ben hier Nieuw Pierre 30/03/24 09:48 PM
van welke gemeete ben je in belgie
5 434 Read More
Carburateur, benzinepomp en uitlaat Jump to new posts
Re: Solex oto 5000 5.2mm carburateur. Is dat te krap? Joan 30/03/24 09:33 AM
er zitten maar twee magneten in het vliegwiel, om daar vier polen van te maken zitten er aan elke kant van de magneet een stuk metaal ( vier stuks dus) om het magneetveld naar de spoelen te kunne leiden. Omdat ze elkaar niet mogen "zien" zit daartussen een kale ruimte, je hebt dus in totaal ook 4 kale ruimtes daar is geen magneetveld. zet je je ontsteking te vroeg dan staan de uiteinden van je spoel net in zo een magneetveld loze ruimte er kan dan geen stroom door de draad getrokken worden door het magnetisme want dat is er niet
14 1,431 Read More
Carburateur, benzinepomp en uitlaat Jump to new posts
Re: Solex oto 5000 5.2mm carburateur. Is dat te krap? Crelesy 27/03/24 03:56 PM
Ha ik had de lamp er op. En dan was t vanaf rupture gedacht wel in cm uit te drukken. In graden zal t niet heel veel zijn. Maar had geen weet van de vonk verzwakking die dat teweeg brengt.

Hoop dit weekend ff tijd weer te hebben.
14 1,431 Read More
Carburateur, benzinepomp en uitlaat Jump to new posts
Re: Solex oto 5000 5.2mm carburateur. Is dat te krap? Joan 26/03/24 04:38 PM
wij denken niet in cm's waarschijnlijk praat je over de omtrek van het vliegwiel, dat is per vliegwiel(diameter) verschillend maar we denken OF in krukasgraden OF in MM voorontsteking dat is dus de zuigerstand ten opzichte van het bovenste dode punt en 1,5 cm ( op de omtrek) is al erg ver want het "timing" merk geeft al aan waar de meest ideale ( volgens solex dan) vonk zou moeten vliegen. Zelf zet ik het merkje op het vliegwiel liefst tegenover waar de rand van het carter net begint dat is ca een 1/2 cm ( op het carter dan ) eerder in krukasgraden is dat maar heel weinig
14 1,431 Read More
De Solex motor Jump to new posts
Re: Solex Flash/6000 ontsteking afstellen Joan 24/03/24 07:46 PM
5 1,406 Read More
Carburateur, benzinepomp en uitlaat Jump to new posts
Re: Solex oto 5000 5.2mm carburateur. Is dat te krap? Crelesy 24/03/24 06:39 PM
Hmm dan is die 1.5 cm (gekeken met een timing lamp met draaiende motor) denk ik de reden dat de vonk al niet zo bijster fel leek. Met een Champion L86C kreeg ik 'm niet eens gestart. Ik had nog een ngk b6hs liggen en daar startte die wel mee. De motor toert dan zelf niet op. Moet m echt helpen de eerste keer, en stationair lopen is er ook niet bij. De motor is dan niet sterker dan de koppeling. Het is altijd beter om m van de band te halen, maar ik moet m er echt af halen, anders is de motor uit.
Volgende week kan ik weer verder kijken of de puntjes stellen tot ik een paar mm voor rupture zit wat verbetering brengt. Pas met een goede vonk weet ik zeker dat de sproeier echt kleiner moet. Nu lijkt t wel zo, maar kan naar mijn mening ook zeker door de matige vonk komen.

Er komt echt wel veel benzine door de gasschuif heen. Er zit een uitsparing in de gasschuif een soort uitgeslepen kraag waar wellicht een o ringetje in past. Maar dan wel een hele dunne. Maar ik zie dat nergens, ik neem aan dat er niets hoort en dat t gewoon zo is. Tot dat ik een dus een beter passende heb.
14 1,431 Read More
De Solex motor Jump to new posts
Re: Solex Flash/6000 ontsteking afstellen Joan 24/03/24 03:52 PM
bij een andere vraag over hetzelfde ( of was dat dezelfde vraag ?) heb ik gesteld dat deze naar schaars zijn ( condensators niet want dat is universeel/kan universeel gemaakt worden) maar die spoelen is andere koek mijn advies was om er een grasmaaier bobine op te zetten die werken ook met een vliegwiel dat eronder door draait. ander alternatief is de lichtspoel zo te schakelen dat hij als voeding voor een externe bobine werkt heb je enig verstand van electrische schakelingen nodig
5 1,406 Read More
Overige techniek Jump to new posts
Re: wat is het voordeel van 'n twinair luchtfilter? Joan 24/03/24 03:49 PM
als het echt mengolie is lost dat de "lijm"olie op en kan je vuil alsnog mee naar binnen gezogen worden er blijft altijd wel wat vuil hangen maar ideaal is het niet. er zijn er die gebruiken olie om het filter "nat" te maken maar dat is niet het ontwerp
15 12,180 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Even voorstellen + vragen Joan 24/03/24 03:46 PM
6000 is de solex met cardan, die werden veel gebruikt als donor omdat delen niet of nauwelijks te krijgen zijn en dan dus kennelijk weer "weggezet" het is letterlijk en figuurlijk een buitenaards systeem weet niet hoe handig je bent maar met frutten kun je er een grasmaaier bobine op zetten die werken ook zonder punten net als bij kettingzagen een buitenwerkse bobine dus. De plaats waar hij opgesteld wordt ten opzichte van de magneten die eronder door draaien bepaalt waar hij vonkt
20 3,084 Read More
Carburateur, benzinepomp en uitlaat Jump to new posts
Re: Solex oto 5000 5.2mm carburateur. Is dat te krap? John Meisters 24/03/24 01:14 AM
Originally Posted by Crelesy
Vandaag de keerring gemonteerd. En t blok weer dicht gebouwd. En nu snap ik wat je bedoeld.

Als ik tijd heb om foto's te verkleinen zal ik even op een andere plek mijn 5000 plaatsen. En de foto, van wat ik ben tegen gekomen.
In t kort: ik heb inderdaad de keerring andersom geplaatst met de werkende kant richting t eventuele vuil van de roller.
Ik heb even het een en ander gemeten en daarom de keerring op deze manier geplaatst. Anders loopt t zoizo kapot.
De keerring is 3.5mm buitenmaat dikte. En de binnenring 4.5mm de plek waar de keerring in past is 4 mm diep. Dit houd in dat als je 'm de (normaliter) juiste kant op zou monteren, deze met een halve millimeter zou aan lopen of zichzelf er constant uit zou drukken.
Dus het past ook gewoon niet anders. En inderdaad de bronze of messing bus van de rol gaat er doorheen. Dus inderdaad de afdichting is zeer twijfelachtig.
Ik heb de bussen en de krukas gesmeerd met keramisch vet. Dit loopt door temperatuur niet weg en geeft hoop ik iets meer afdichting.alles wat je kunt doen om betere afdichting te krijgen is goed. Op de lange termijn zal het wel wegspoelen maar tot die tijd heb je er voordeel mee.

Blokje loopt in ieder geval weer. Ik had eerst geen koppakking er tussen. En hij trok lekker en liep tegen de 30. Das harder als eerst. Maar stotterde op top. De kop zweete wat, dus ik heb een (dunste die ik kon vinden) koppakking er tussen gedaan. Dit had meteen negatieve invloed op de trekkracht en t stotteren op top werd erger.

De ontsteking met lamp bekeken, die staat ongeveer 1.5 cm voor t rupture punt. Das denk ik wat te gek. ja dat is erg vroeg. Meestal krijg je op dat punt al problemen met je vonk (te zwak)
De sproeier is nu 28 en de lucht hevel kan niet verder van start af. Dus mag kleiner nog.
En de gas schuif( busje wat verdraait als je gas geeft) lekt best veel! Hoe los ik dat netjes op? ik heb best veel nieuwe gasschuiven besteld. Er zit onderling best veel maatverschil in. Ik zoek de best passende en monteer die. Ook de “meeneem” arm die dat schuifje bedient kun je lichtjes buigen zodat de gasschuif goed binnen blijft
14 1,431 Read More
Carburateur, benzinepomp en uitlaat Jump to new posts
Re: Solex oto 5000 5.2mm carburateur. Is dat te krap? Crelesy 23/03/24 09:42 PM
Vandaag de keerring gemonteerd. En t blok weer dicht gebouwd. En nu snap ik wat je bedoeld.

Als ik tijd heb om foto's te verkleinen zal ik even op een andere plek mijn 5000 plaatsen. En de foto, van wat ik ben tegen gekomen.
In t kort: ik heb inderdaad de keerring andersom geplaatst met de werkende kant richting t eventuele vuil van de roller.
Ik heb even het een en ander gemeten en daarom de keerring op deze manier geplaatst. Anders loopt t zoizo kapot.
De keerring is 3.5mm buitenmaat dikte. En de binnenring 4.5mm de plek waar de keerring in past is 4 mm diep. Dit houd in dat als je 'm de (normaliter) juiste kant op zou monteren, deze met een halve millimeter zou aan lopen of zichzelf er constant uit zou drukken.
Dus het past ook gewoon niet anders. En inderdaad de bronze of messing bus van de rol gaat er doorheen. Dus inderdaad de afdichting is zeer twijfelachtig.
Ik heb de bussen en de krukas gesmeerd met keramisch vet. Dit loopt door temperatuur niet weg en geeft hoop ik iets meer afdichting.

Blokje loopt in ieder geval weer. Ik had eerst geen koppakking er tussen. En hij trok lekker en liep tegen de 30. Das harder als eerst. Maar stotterde op top. De kop zweete wat, dus ik heb een (dunste die ik kon vinden) koppakking er tussen gedaan. Dit had meteen negatieve invloed op de trekkracht en t stotteren op top werd erger.

De ontsteking met lamp bekeken, die staat ongeveer 1.5 cm voor t rupture punt. Das denk ik wat te gek.
De sproeier is nu 28 en de lucht hevel kan niet verder van start af. Dus mag kleiner nog.
En de gas schuif( busje wat verdraait als je gas geeft) lekt best veel! Hoe los ik dat netjes op?
14 1,431 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Ben hier Nieuw John Meisters 23/03/24 03:31 PM
Geen zorgen over samenraapsels, die kom je hier best vaak tegen.

En omdat het een samenraapsel is kan ik ook niet voorspellen welk systeem je hebt, want alles past op alles of is passend te maken.
5 434 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Ben hier Nieuw Dobbels 23/03/24 03:09 PM
Hoi,

Alvast bedankt,
Ga eens kijken hoe ik foto moet opladen ,want ben hier niet zo goed in ,beetje van leeftijd al .
Wat ik wel al kan zeggen het motor nr is 478 4969 en het frame nr is 3337596 en staat onder de steun van de solex.
Maar heb de indruk dat het beetje samen raapsel is van onderdelen,weet niet of de motor van het zelfde jaar is .
Boven de benzine pomp staat moteur 3800 en retour leiding is dik model ,maar de voor licht is dan weer rond.


Groeten Mike.
5 434 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Ben hier Nieuw John Meisters 23/03/24 12:45 PM
Hoi Mike, welkom op het Solex forum.
De 2200 heb je in 2 uitvoeringen:
V1 met een dubbel hendeltje rechts aan het stuur.
V2 met gasbediening gecombineerd met de voorrem.

Maak eens een foto waar de carburateur en het stuur duidelijk op staan dan kunnen we er iets meer over vertellen
5 434 Read More
Carburateur, benzinepomp en uitlaat Jump to new posts
Re: Solex oto 5000 5.2mm carburateur. Is dat te krap? John Meisters 23/03/24 09:55 AM
Originally Posted by Crelesy
https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/16004/re-sleutelen#Post16004

Dit is precies zoals t bij mijn 5000 ook zit. Keerring op de krukas en de rol wordt op z'n plek gehouden door t linker carterdeel en koppelingshuis.

Of zie ik iets over t hoofd?

In dat topic zie ik meer foto’s maar je zult die bedoelen met het carter, krukas en keerring.
En die keerring raakt de krukas niet, daar past de bus van de rolunit in.

En wat de carterafdichting betreft: Solex is ook voor mij het enige merk dat ik ken dat de afdichting middels een platte ring heeft geregeld. 3800-5000 heeft een (voor mij fake-) keerring. Eerdere modellen hadden alleen een vlakke ring, meestal gecombineerd met een verende “bloemring “.
De 3800 heeft Eén krukaslager met een dunnere binnenring. Dat lekt behoorlijk en dan moet die zielige keerring alles opvangen. Die vervang ik sowieso door de dikkere binnenring waardoor afdichting met een vlakke ring al heel veel effect heeft.
14 1,431 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Even voorstellen + vragen Alfons_Amuse 23/03/24 08:47 AM
Oei, dat kan lastig worden. Wel lullig van die verkoper om het niet te melden. Toch zijn er leden die wel wat hebben denk ik.
20 3,084 Read More
Mijn Solex Jump to new posts
Re: Even voorstellen + vragen Alfons_Amuse 23/03/24 08:45 AM
Originally Posted by janentim
Even voorstellen
Ik heb samen met mijn kleinzoon een solex 6000 gekocht op de beurs afgelopen weekend in hardenberg
Helemaal in onze sas
Geweldig leuk project
Helaas heeft dd verkoper de bobine eraf gehaald
Wisten we natuurlijk niet
Jammer Jammer
Ik mis nu dus de bobine incl. Houder en de condensator
Heeft iemand deze liggen of weet hij/zij waar ik dit kan bestellen?
Heel graag raad
We lopen een beetje vast helaas
Groet jan en tim
20 3,084 Read More
Page 1 of 2 1 2
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 114 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.022s Queries: 7 (0.006s) Memory: 0.9810 MB (Peak: 1.0231 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 22:35:45 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS