Solex forum
Posted By: Joan krukasdraad repareren - 29/07/16 03:23 PM
veel krukassen krijgen met de hamer op hun kop. om dan de draad daarmee uit elkaar te slaan. om dit weer goed op te snijden is het handig als je een snijp-laat hebt die je open kunt vouwen, nou die bestaan niet, kun je wel zelf maken.
je dient uit te gaan van een gesloten snijplaat ( je hebt ze ook die al aan 1 kant open zijn maar dat werkt niet goed.

aan de zijkant over het midden ( ter plaatse van de gaten liefst met en drmel schijfje twee gleuven maken recht tegen over elkaar en dan kapot drukken in een bankschroef
middels een 3 punts buigproef, de stukken op positive om de draad vowen, houder eroverheen en vast zetten en dan de draad terug uit weer in model brengen

Attached picture snijplaat-2.jpg
Posted By: hanswelp Re: krukasdraad repareren - 30/07/16 11:40 AM
Joan dank voor de uitleg fluitje van een cent, maar ik snapte het niet nu wel gr Hans Welp PS zo zie jeje bent nooit te oud om wat te leren en domme vragen bestaan niet
Posted By: Alfons_Amuse Re: krukasdraad repareren - 30/07/16 05:34 PM
Kijk handige tips. Volgens mij moet je ook een beetje geluk hebben dat de breuk zo is dat hij dan mooi tegenover elkaar komt en dan gaat het zeker goed.
Posted By: dreke2 Re: krukasdraad repareren - 30/07/16 05:46 PM
Denk dat het geluk wordt afgedwongen op de beschreven manier toch
Groet ANdre
Posted By: Huub Re: krukasdraad repareren - 30/07/16 06:42 PM
Gebroken pasvlakken passen beter als vlakke dit word al jaren voor drijfstangen gedaan in de auto industrie deze schuiven niet af namelijk Zo nu hebben jullie weer wat om naatedenken
Posted By: Jan Re: krukasdraad repareren - 30/07/16 08:30 PM
Een draad veil in de werkplaats is ook een aanrader. smile

Posted By: Alfons_Amuse Re: krukasdraad repareren - 30/07/16 10:31 PM
Deze heb ik ook vaak gebruikt. Je moet er effe mee werken om het door te hebben.
Posted By: Jan Re: krukasdraad repareren - 30/07/16 11:55 PM
Origineel bericht van: Alfons_Amuse
Deze heb ik ook vaak gebruikt. Je moet er effe mee werken om het door te hebben.


Even het "gevoel" zoeken, maar dan.... laugh

Super ding!!! smile
Posted By: solexjantje Re: krukasdraad repareren - 31/07/16 08:08 AM
is dit te gebruiken voor elke spoed ?
Posted By: Huub Re: krukasdraad repareren - 31/07/16 12:57 PM
Nee natuurlijk niet spoed staat er meestal op je hebt meestal 8 verschilllende aan een vijl
Posted By: solexjantje Re: krukasdraad repareren - 31/07/16 05:59 PM
dat bedoelde ik met één vijl meerdere spoeten
Posted By: Joan Re: krukasdraad repareren - 01/08/16 06:25 AM
ik heb ze ook ( metrisch en inch) is zekere even wennen want je dient ze met de draadrichting mee te gebruiken en met gevoel, meer als rasp dan als vijl gebruiken en met de ronding mee raspen
Posted By: Jan Vennix Re: krukasdraad repareren - 01/08/16 10:51 AM
En dan is het heel belangrijk dat je begint aan de zijde waar de draad nog goed is anders gaat het fout.
want je moet met een goede spoed beginnen.
Posted By: FFAnders Re: krukasdraad repareren - 01/08/16 10:58 AM
Ja, en rustig aan want haastige spoed..... wink
Posted By: Tracie Re: krukasdraad repareren - 20/10/23 06:31 AM
Welke stap heeft de draad?
Posted By: Joan Re: krukasdraad repareren - 20/10/23 05:06 PM
als het om de draad gaat voor de vliegwiel moer dat is M10x1,25 ik heb daar op een speciale manier een snijplaat voor doormidden gebroken en kan vanaf de achterkant de draad naar voren toe opzuiveren je begint dan in de goede draad en niet als je vanf de voorkant werkt zo maar ergens met kant op dat je alle draad eraf drukt omdat je 1/2 weg een huppeltje ( draadtop) begint en dan net de toppen weg snijdt
Posted By: Tracie Re: krukasdraad repareren - 22/10/23 10:58 AM
Ok bedankt voor de hint. Kan je me soms zeggen hoe hard ik de veer van het decompressie ventiel moet aanspannen?
Posted By: Johnnie Re: krukasdraad repareren - 24/10/23 04:57 PM
Net zo hoog stellen, dat je met de gasspaak de motor kunt uitzetten.
Posted By: Joan Re: krukasdraad repareren - 24/10/23 07:26 PM
staat dus ook al in een ander topic
© Solex Forum