Solex forum
Posted By: OTO1963 Ratelend geluid in de motor - 17/08/22 03:53 PM
Wanneer ik met mijn Solex OTO van een viaduct afrijd, kan het zijn dat de snelheid boven de 40 � 45km/uur uitkomt. De motor maakt dan behoorlijk veel toeren, waarna hij een ratelend geluid gaat maken vergelijkbaar als dat met een openstaande decompressieklep. De motor trekt dan ook niet meer. Is het toerental weer gezakt, dan is er weer trekkracht en werkt de motor weer normaal. Kan iemand mij vertellen waar dit geluid vandaan komt? Ik ben benieuwd naar de reacties. Gr. Ad.
Posted By: Antoine Re: Ratelend geluid in de motor - 17/08/22 06:28 PM
Wat is de normale snelheid van je Solex? Als dit 30 is, is het volgens mij vrij logische dat je geen trekkracht hebt wanneer je 10 a 15 km harder rijdt dan dat je motor aan kan. Ik probeer de snelheid bij berg af ongeveer hetzelfde te houden, dus bijremmen.
Posted By: OTO1963 Re: Ratelend geluid in de motor - 17/08/22 07:17 PM
Normale snelheid ligt op ca. 35km/uur. Wat veroorzaakt dan het "ratelend" geluid? Is dit de koppeling?
Posted By: Antoine Re: Ratelend geluid in de motor - 17/08/22 08:31 PM
Ik kan je daar geen antwoord op geven.
Posted By: John Meisters Re: Ratelend geluid in de motor - 17/08/22 09:08 PM
Ik zou mij dat niet meer afvragen, je motor maakt meer toeren dan zou moeten als je zo hard bergaf gaat. Rem inderdaad gewoon een beetje af.
Posted By: Johnnie Re: Ratelend geluid in de motor - 18/08/22 10:58 AM
Dan gaat je motor 4-tacten, het voorwiel gaat dan harden dan je motor kan bijhouden. Heeft te maken met je voorontsteking, dit is bij de Solex een vast moment.
Posted By: Joan Re: Ratelend geluid in de motor - 19/08/22 04:27 PM
Originally Posted by Johnnie
Dan gaat je motor 4-tacten, het voorwiel gaat dan harden dan je motor kan bijhouden. Heeft te maken met je voorontsteking, dit is bij de Solex een vast moment.
heeft te maken met de afstelling van het mengsel, niet zozeer je voorontsteking. hij hoeft dan niet te werken en kan dus met minder brandstof toe. je luchthendel wat meer naar rechts zetten. en verder als hij niet zo hard hoeft te werken drukt de verbranding de speling er niet meer eenzijdig ( op druk) uit en ga je inderdaad ook meer mechanische herrie horen vanuit de aanwezige speling op de motor onderdelen . zelfde visduct terug zal hij wat harder moeten werken dan op het vlakke en dan wenst hij graag de luchthevel wat meer naar links
© Solex Forum