Solexforum logo
Thread Like Summary
Antoine, bertnijholt
Total Likes: 3
Original Post (Thread Starter)
#141809 02/20/2022 12:40 PM
by bertnijholt
bertnijholt
Hallo beste mensen,

Ik had 2 4800's opgekocht zodat mijn zoontje en ik wat te sleutelen hadden. Aan beide was zoveel verknoeid dat we van de 2 eentje hebben moeten maken.
Maar tot nu toe krijgen we de motor niet goed lopend. Het motortje loopt nu, maar hij hakkelt erg en geen enkele power. Van de band af komt hij wat meer op toeren, maar niet zoals het hoort denk ik.
En gas geven heeft bijna geen invloed, alleen als ik met de choke ompiel loopt hij soms iets beter.
Uiteraard veel videos gekeken, maar we zitten wat op een dood spoor.
Wat hebben we gedaan:
Vonk hadden we...toch preventief de elektronische ontsteking samen met de spoel vervangen. Streepje op vliegwiel exact op de ander markering. Gecheckt met de stroboscoop. Bougie vervangen, op 0,7mm gezet.

Toen de brandstof. Alle leidingen preventief doorgeblazen. Membraan pompje vervangen. Terugslag met het kogeltje werkt prima. Doorzichtig retour slangetje geplaatst en we zien brandstof(aspen 2) retour lopen.
Carburateur helemaal schoongemaakt, sproeier is vrij van rommel. Het kanaaltje van de sproeier naar venturi buis is ook schoon. Blijft slecht lopen..nog een 2e carburateur schoongemaakt maar ook dat was geen oplossing.

Dan de compressie. Ik zag lekkerij op bijna alle kanten. De zuigerveren er af gehaald en in de cilinder geplaatst. De een 0.6mm speling en de andere 0.8mm, dat is teveel had ik begrepen dus ook die vervangen voor nieuwe.
Alle pakkingen vervangen, en alles lijkt nu dicht.

Met of zonder uitlaat ook geen verschil.

Iemand nog tips waar we nog naar kunnen kijken?

Groeten Bert
Liked Replies
#141810 Feb 20th a 04:30 PM
by Joan
Joan
hoogst waarschijnlijk geen cartercompressie , dan ligt het lagerwerk eruit en/of de keerring en/of een gat gerot en/of carterscheur ........... 4800's en black en roll kopen is een risico vaak ook omdat deze als historie hebben dat ze door een verhuurbedrijf compleet uitgewoond zijn
1 member likes this
#141812 Feb 20th a 07:05 PM
by John Meisters
John Meisters
Of het krukaslager eruit ligt kun je testen door aan je vliegwiel te trekken en te duwen. Krijg je er beweging in dan moet je motortje uit elkaar om dit te fixen (geen simpel klusje!)

Wat ik vaker meemaak is een kapotte spruitstuk pakking, dat is nog redelijk snel vervangen. Check it.
1 member likes this
#141831 Feb 24th a 07:47 PM
by Joan
Joan
ja indien nodig gebruik ik voelerlint, ik heb 0.03 en 0.05 de 0.10 staat in back order maar is besteld de meesten die er nog "goed" uitzien blijken toch die 0.03 nodig te hebben. echte beroerde met een voelbare stootrand al snel 0.05. Omdat het slecht te meten is gaat dit proefondervindelijk eerst warm maken en monteren met 0.03 als dan na afkoelen blijkt dat het lager nog los zit gaat het proces overnieuw ( nog een reden om niet te lijmen )
1 member likes this
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 166 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
May
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.095s Queries: 8 (0.071s) Memory: 0.8716 MB (Peak: 0.9073 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-04 09:04:53 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS