Hoe doen jullie dat dan? Ben ook bezig met iets verzinnen maar eerste idee is nog niet zo goed werkend. Heb helaas nog geen draaibank tot mij beschikking.
De gaskabelhouder eruit en vervangen door een kozijnhoek (2 bevestigingsgaten van gaskabelhouder overnemen). Bovenkant iets naar achter ombuigen tbv trekveer. Buitenkabel komt dan aan de zijkant uit. Gaatje 1,5 boren boven in "poelie carburateur" eveneens tbv trekveer. binnenkabel van onder met de klok mee geleiden over de "poelie as carburateur" en met de bestaande klemschroef vastzetten.Helaas zijn de sturen van een Solex te dik voor de gangbare gashendels. Neem een fietsstuur "model NSU". Helaas is voor een Franse Solex de stuurpen te dik, zoek dus een stuur zonder stuurpen en ga op zoek naar een stuurpen van 21,1 mm.Helaas zijn de stuurpennen van 21,1 mm meestal te lang. Zaag ze op maat. Helaas is je stuurpenbout dan te lang, ga dus op zoek naar een kortere stuurpenbout. Het prettigste gashendel is dat van een Peugeot Buxy, uitgang kabel recht naar onder, maar helaas beperkt leverbaar. Tomos is een redelijk alternatief, maar deze heeft al een bocht naar opzij in de uitgang waardoor het niet zo lekker soepel draait en je mogelijk met je decompressiehendel wat moeilijk komt te zitten. Misschien beter een fotootje maken? Zegt meer dan 1000 woorden
Last edited by john meisters; 08/01/1403:58 AM. Reason: Foto
De gaskabelhouder eruit en vervangen door een kozijnhoek (2 bevestigingsgaten van gaskabelhouder overnemen). Bovenkant iets naar achter ombuigen tbv trekveer. Buitenkabel komt dan aan de zijkant uit. Gaatje 1,5 boren boven in "poelie carburateur" eveneens tbv trekveer. binnenkabel van onder met de klok mee geleiden over de "poelie as carburateur" en met de bestaande klemschroef vastzetten.Helaas zijn de sturen van een Solex te dik voor de gangbare gashendels. Neem een fietsstuur "model NSU". Helaas is voor een Franse Solex de stuurpen te dik, zoek dus een stuur zonder stuurpen en ga op zoek naar een stuurpen van 21,1 mm.Helaas zijn de stuurpennen van 21,1 mm meestal te lang. Zaag ze op maat. Helaas is je stuurpenbout dan te lang, ga dus op zoek naar een kortere stuurpen. Het prettigste gashendel is dat van een Peugeot Buxy, uitgang kabel recht naar onder, maar helaas beperkt leverbaar. Tomos is een redelijk alternatief, maar deze heeft al een bocht naar opzij in de uitgang waardoor het niet zo lekker soepel draait en je mogelijk met je decompressiehendel wat moeilijk komt te zitten. Misschien beter een fotootje maken? Zegt meer dan 1000 woorden
Ik dacht dat ik een "beeld" had maar halverwege was het weg.... Doe maar een fototje
bij mij gaat het nog simpeler, ik vervang de gasgever door 1 met een ring erop met een buiten diameter van 25 mm en uitgehapt op de juiste positie om plaats te maken voor dat "rustpinntje" dat aangegoten zit aan de carburateur dan gaat er een spaak van ca 25 mm lengte met 2 "Z" gebogen uiteinden a la de oude solex constructie in het gat dat al in sommigee "bananen"zit ( zie foto john ) en zit die daar niet dan boor ik die daarin en aan de andere kant in de ring waar ik een gat boor op ca de "7 uur" positie. afhankelijk van hoe je de ring op je gasgever zet kun je een openen of sluiten constructie maken de ring kan makkelijk 90 graden roteren dus afhankelijk hoe de startpostie is van het venturigat in je gasgever word het "beginpunt"plus 90 graden ik heb dan een trek constructie in plaats van een drukconstructie, verder kan de gaskabel blijven waar hij zit en je kunt kiezen voor een variatie aan gashendels, veel hebben op het handvat voldoende speling om over het stuur te glijden alleen de handvat houder dient vaak uitgeruimd te worden , meen dat het stuur 22,4 mm dik is
o jah nog even een aanvulling: er zit iets een knik in het spaak stangetje zodat de spaak net langs de bult heenloopt van waar de banaanvorm overgaat in die gaffel die normaliter de plastic bult op de originele gasgever grijpt
Misschien beter een fotootje maken? Zegt meer dan 1000 woorden
je kent me, komt, nog even wat reservedelen maken zodat ik naast elkaar kan leggen wat uiteindelijk het totale pakket word in plaats van steeds de onderdelen te slopen en dan in fasen weer bij elkaar te p(l)akken
vandaag aan de solex gedaan wat ik John beloofd heb, fotos gemaakt. Ik heb overigens zelf wel een nieuw gasgever gemaakt want ik houd van vlinderkleppen, maar je kunt ook een originele gasgever van zijn plastic ontdoen en een zelfgemaakte ring rond 25 erop vast bouten ( draadje tappen in zinken busje) zelf maken want je vind geen ring met een klein genoeg gat voor een verzonken M4tje. bij deze de foto's. en solex zou solex niet zijn als er geen verschil zit in de hoogte waarop de "banaan" op de carburateur staat, dus waar voor de een een zig zag bevestiging van de spaak een goede soepele loop geeft bleek voor een ander ineens een andere spaak gemaakt te moeten worden die van buitenkant naar buitenkant loopt ( foto 5)
Ja en toen ik toch bezig was heb ik maar meteen van een stukje staaf dat er lag ook nog maar een bodempje gemaakt voor de achterkant om de valse 3800 lucht bij stationair te blokkeren ( foto 4)
Nog even: voordeel van die vlinderklep voor een 3800 carburateur is dat je hem na opboren tot 8 mm toch nog steeds rustig stationair kunt laten lopen dat is me met dat originele uitgehapte ding niet goed gelukt. wel enig werk om zo een "street legal" iets snellere solex te maken ( trekt ook beter) en voor de racers onder ons: 8 mm helaas niet meer toegestaan voor oa de 24 uurs race
ja ik zie het daar is volgens mij toch niet mee te rijden kwa vervorming wand zo heeft het toch geen sterkte groetjes pierre
kan juist heel sterk zijn, echter vaak minder comfortabel, omdat het zo sterk is is de vering uit het wiel verdwenen, kijk maar eens naar de spaakmethode van racefietsen met erg weinig spaken: licht en onwijs sterk
Mij lijkt dat de torsiekrachten niet goed opgevangen kunnen worden, maar ik kan het mishebben want ik heb met deze spaakmethode geen ervaring. Is ook ongebruikelijk voor de Solex, je zult al een speciale (kortere) maat spaken moeten bestellen.
op deze manier van "torsie" kan het inderdaad wel schelen want aandrijven of remmen introduceert wel een verschil tussen band en naaf . voor fietsen is vaak de remkracht niet een probleem want die word vaak op de velg uitgeoefend hoewel ook de schijfremmen daar steeds meer opgang vinden.
Deze spaak methode is sterker en beter dan het kruisen van de spaken ( zie de renfietsen ). Het nadeel is dat er geen naaf remmen mogen gemonteerd worden. He kruisen is alleen nodig als er een rem in de naaf zit. Dus bij alle soorten velg remmen is kruisen alleen zwaarder en vangen meer wind. Vroeger was dat alleen maar mooier.. Als je met minder spaken toe kan komen dan minder luchtweerstand Men minder gewicht. Meer vragen als je meer aan de weet wil komen.
Let eens op als de voorjaars klassiekers weer komen,ik bedoel het wielrennen bv Parijs Roubaix platte velgen spaken dus zolang mogelijk ,dikke banden ,nou ja dik 25 of 28 inplaats van 23 mm voor de vering bij de tour hoge velgen ,tijd ritten dichte wielen ivm luchtweerstand de spaaktechniek is nog niet klaar met proberen vr gr Hans Welp
Ik heb er geen verstand van maar vind het een gekke tabel.
Als je 4x en 3x optelt kom je aan 258 (toeval) Als je 2x en 1 x optelt zit er degelijk verschil in.
3x heeft de voorkeur. (beste keuze)
Bij 0x snap ik die 166 niet.
Te lastig momenteel voor mij. Aparte kennis en theorie nodig. Vind het wel mooi om te zien dit.
Volgens mij is keuze 3 x ook de beste voor ons gebruik. Nogmaals ik heb er weinig kaas van gegeten. Inspireert me wel om eens met fietstechneuten te praten.
Mooi, en heb je nu geen overschrijvingsbewijs meer nodig? Dat moest altijd apart bewaard worden. Heeft ons allemaal geld gekost destijds. Kunnen we dat terugvragen? Of komt dat naast het "kwartje van Kok"
Bij overschrijven krijg je een soort van kassabon.
Hierop staat je naam en een aantal gegevens van het voertuig, in dit geval een Solex, meldcode e.d. .
Wat er ook op staat is een viercijferig getal, dit is het eerste gedeelte van een groot getal.
Het tweede gedeelte van dit grote getal staat op de brief (waar het pasje opgeplakt is) met daarvoor vier vakjes waarin jezelf de viercijfers van die "kassabon" op in moet vullen.
En nu komt het : Deze brief, met tekst en uitleg, is zéér belangrijk en moet je zien als het, vroegere, kenteken Deel 3 briefje en is nodig wanneer je je Solex verkoopt en over laat schrijven.
De rest van het, oude, kenteken kan je nu weggooien.
daarvoor vier vakjes waarin jezelf de viercijfers van die "kassabon" op in moet vullen.
En nu komt het : Deze brief, met tekst en uitleg, is zéér belangrijk en moet je zien als het, vroegere, kenteken Deel 3 briefje en is nodig wanneer je je Solex verkoopt en over laat schrijven.
De rest van het, oude, kenteken kan je nu weggooien.
Simpel toch ??
ben benieuwd of ik nu bij schorsen ca een ton aan plastic door de bus geduwd ga krijgen om al die voertuigen uit mijn verzameling van een ander "kenteken" te voorzien, heb voorlopig nog niets gezien terwijl ik verleden week weer ca 70 geschorst heb
Wielen, wielen en nog eens wielen van het weekend. een paar solex wielen de lagers in nieuw vet gezet, twee freewheels in nieuw vet, 1 achterwiel gespaakt met een naaf voor 36 spaken, toen ik bezig was ook nog een 19 inch zundapp voorwiel gespaakt, een 18" 50cc cross achterwiel, een 19" cross achterwiel en een 21" cross voorwiel gespaakt, een 17" honda voorwiel uitgespaakt ( gat in velg gerot, de rest was nog prima, mee geflest op een beurs, dat gat niet zichtbaar en een kaartje "G" aan het wiel, daar valt je oog wel op)
Afgelopen weekeinde testrit(je) gemaakt met de Zweden Solex. Had een ander carter geplaatst omdat bij het vorige het lager was gaan lubberen (niet geborgd).
Na 2 meter wist ik het al .....lager niet schoon van binnen en een bijzonder krakend geluid dus. Vanmorgen dus het blok maar weer uit elkaar gehaald, krukasduwer z'n werk laten doen, krukas ligt inmiddels in de vriezer.
vandaag begonnen met de flandria vedette van cyriel weer in elkaar te zetten hij is van gisteren terug van het poederlakken prachtig gedaan dat word weer een plaatje van een rol flandria gr pierre
Vandaag het Amuse blokje voor de eerste keer laten lopen. Had nog maar net 2 minuten gelopen. Na het filmpje, 20 minuten laten lopen met filter erop en de föhn-koeling, nieuwe zuigerveertjes, liep het blokje erg mooi. Lekker rustig. Nu dat uitlaatje eens goed dicht krijgen.
Dit was het eerste systeem. Nu heb ik een iets ander plaatje, iets gemodificeerd, maar lijkt er heel sterk op. Helaas geen foto ervan. Had ik er wel van gemaakt maar kan ze niet vinden in de fotomappen. Nog eens goed zoeken. Waar de spaak inkomt ligt verder (8mm)schuin naar links onder. Aanslag stelschroefje ook iets anders. Het is nu wel veel netter gemaakt. Ik hoop dat je er iets mee kan. Veel passen en meten.
Vandaag het Amuse blokje voor de eerste keer laten lopen. Had nog maar net 2 minuten gelopen. Na het filmpje, 20 minuten laten lopen met filter erop en de föhn-koeling, nieuwe zuigerveertjes, liep het blokje erg mooi. Lekker rustig. Nu dat uitlaatje eens goed dicht krijgen.
Ik ook Roelof, maar ik denk goed hoor, voelt goed aan , dus zal wel goed zijn. Het duurt nog wel effe voor dat ik rij want ik ben nog bezig met nieuwe schetsplaten te watersnijden. Van de week klaar en natuurlijk zwart spuiten. Zal wel een fototje plaatzen. Freewieltje moet ik ook nog vernieuwen want daar zit veel speling op, hij doet het wel.
Die ik nu heb opengemaakt, zit zoveel werk in, laat maar doen denk ik nu.
Jij hebt die ook open gemaakt Jan, dat zag ik aan de foto's. Het enige wat ik daar verkeerd aan vind is dat het pijpje naar achteren staat en dan blaast je je spatlap zo krom van. Haaks bochtje erop lassen
Die ik nu heb opengemaakt, zit zoveel werk in, laat maar doen denk ik nu.
Jij hebt die ook open gemaakt Jan, dat zag ik aan de foto's. Het enige wat ik daar verkeerd aan vind is dat het pijpje naar achteren staat en dan blaast je je spatlap zo krom van. Haaks bochtje erop lassen
Klopt, dat pijpje zou lager moeten uitblazen. Dat ga ik bij Irene wel doen, omdat zij nog een originelen ami spatlap heeft. Bij die oto van mij is dat een echte spatlap, en geen fladderlap, dus die vangt het mooi op.
Die ik nu heb opengemaakt, zit zoveel werk in, laat maar doen denk ik nu.
Jij hebt die ook open gemaakt Jan, dat zag ik aan de foto's. Het enige wat ik daar verkeerd aan vind is dat het pijpje naar achteren staat en dan blaast je je spatlap zo krom van. Haaks bochtje erop lassen
Klopt, dat pijpje zou lager moeten uitblazen. Dat ga ik bij Irene wel doen, omdat zij nog een originelen ami spatlap heeft. Bij die oto van mij is dat een echte spatlap, en geen fladderlap, dus die vangt het mooi op.
da zit nog jonge !!!
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
Die ik nu heb opengemaakt, zit zoveel werk in, laat maar doen denk ik nu.
Jij hebt die ook open gemaakt Jan, dat zag ik aan de foto's. Het enige wat ik daar verkeerd aan vind is dat het pijpje naar achteren staat en dan blaast je je spatlap zo krom van. Haaks bochtje erop lassen
Klopt, dat pijpje zou lager moeten uitblazen. Dat ga ik bij Irene wel doen, omdat zij nog een originelen ami spatlap heeft. Bij die oto van mij is dat een echte spatlap, en geen fladderlap, dus die vangt het mooi op.
da zit nog jonge !!!
Nee manneké, da werkt. Vorig jaar zo gereden, en geen zoooi op mijn schoenen
Die ik nu heb opengemaakt, zit zoveel werk in, laat maar doen denk ik nu.
Jij hebt die ook open gemaakt Jan, dat zag ik aan de foto's. Het enige wat ik daar verkeerd aan vind is dat het pijpje naar achteren staat en dan blaast je je spatlap zo krom van. Haaks bochtje erop lassen
Klopt, dat pijpje zou lager moeten uitblazen. Dat ga ik bij Irene wel doen, omdat zij nog een originelen ami spatlap heeft. Bij die oto van mij is dat een echte spatlap, en geen fladderlap, dus die vangt het mooi op.
da zit nog jonge !!!
Nee manneké, da werkt. Vorig jaar zo gereden, en geen zoooi op mijn schoenen
Had je zeeker niet meer aangedaan hi hi
gr ike team # 12 - 13 - 14 en 37 Van heerbeek - JDL racing teams beter duur als niet te koop
De schetsplaten gewatersnijd (of hoe zeg je dat). Gewoon van ijzer niet van RVS. Ik vind zwarte platen mooier staan. Ieder zijn smaak he. Morgen zandstralen en in de grond zetten.
Heb net een zandstraalkastje binnen gekregen. Altijd makkelijk.
Schetsplaten gezandstraald en in de primer gezet. Morgen zwart spuiten. Het Amuse blokje lekker laten draaien en dat gaat prima. Nu de volgende stappen.
Schetsplaten gezandstraald en in de primer gezet. Morgen zwart spuiten. Het Amuse blokje lekker laten draaien en dat gaat prima. Nu de volgende stappen.
Wat zijn die volgende stappen Alfons als het Amuse blokje nu al lekker draait?
Ik heb afdichtrubbertjes voor mijn CNC pompje verkregen en heb meteen gekeken hoe het CNC pompje nu zonder kogeltjes werkt. Ik wil jullie mijn onderzoekje niet onthouden.
Het pompgedeelte is qua ontwerp gelijk aan het Solexpompje: een membraan tussen twee halfbolvormige delen. Deze kamer is verbonden met een compartiment waar zich een selectie membraan bevindt. Beide delen zijn verbonden via een grondplaat. Daarin zitten de aansluitingen voor de benzineleidingen. De grondplaat bevat 4 gaatjes. De stroom van benzine gaat via het onderste gaatje (1) naar het gaatje erboven (2), die leidt naar de pompcompartiment, via het derde gaatje van onder gaat de benzine terug naar het selectie membraancompartiment waar de benzine via het bovenste gaatje (4) naar de carburateur wordt gepompt. Als de carterdruk het pompmembraan richting grondplaat duwt, zal het selectiemembraan het onderste gaatje (1) afdichten en het selectiemembraan richting carburateur (3) openduwen. Benzine stroomt naar de carburateur vanuit het pompcompartiment. Als het pompmembraan terugveert vanwege een lagere carterdruk, zal het selectiemembraan het gaatje (3) richting de carburateur afsluiten en gaatje 1 (tank) openen. Zo vult de pomp zich weer en dit 4000 maal per minuut als een standaard Solex op volle toeren rijdt.
Das een heel eind. Heb je site waar je het bij gaat houden. Lijkt me leuk om jullie te volgen. En natuurlijk wat jullie voor moois onderweg tegen komen.
De stopknop weer op de Amuse gebouwd. Trappers vernieuwd. Goede bananenveren/glijers gebouwd. De standaard verenset zijn veels te strak. Hier en daar een likje verf op de Amuse. Schetsplaten zwart gespoten.
Over die "rivetjes" , ringen dus van dat lucht filter, in principe zitten er pwee pennetjes aan het luchtfilter huis binnen die halve maan schoepjes, bij de juiste bouten staat hij dus nooit op de ringen maar op die pinnen.
over die uitlaten, dan heb je nog niet eens een foto van de schuine achterkant van de inwendige pijp, is afgekort met een haakse slijper op zo een standaard ( de goedkope afkort versie van de kantelzaag met widiablad) nadeel van die standaard is ten opzichte van met de hand dat je snel de slijpschijf er doorheen jast waardoor niet alles als vonk vervliegt en er een zware braam achterblijft die soms wel de gehele pijp afdicht, daar kunnen die paar geboorde gaatjes niet voor compenseren, toch ben ik wel weg van deze pijpen want na een paar dagen extra werk werken ze toch wel goed hoor
Ik weet wat je bedoelt Joan. Die schuine kant is iig open en maar een klein braampje aan. Voor de rest vind ik het echt bagger hoor zo'n uitlaat. Slechte afwerking, lelijk enz... en kan er niets goed van vertellen. Ik geef hem wel aan iemand die hem voor de race wil gebruiken ofzo, maar op de Amuse komt hij niet iig. Moet wel een mooi uitlaatje zijn he.
Ohja en laat die Chinezen zich hiermee niet bemoeien anders wordt het toch niets.
Ik heb er inmiddels een stuk of 7 bewerkt en het is steeds goedgekomen , wel even werk. zal eens googlen waar alternatieven zijn, soms duikt er ineens ergens een partij op, op een vreemd adres, zo heeft de puchshop ook diverse solex delen.
Ik heb er inmiddels een stuk of 7 bewerkt en het is steeds goedgekomen , wel even werk. zal eens googlen waar alternatieven zijn, soms duikt er ineens ergens een partij op, op een vreemd adres, zo heeft de puchshop ook diverse solex delen.
Klopt Joan, sommige webshops verkopen ook Solex onderdelen. Maar ik zie ook altijd wel dezelfde onderdelen, zoals die uitlaten from China.
Als ik heeeel veeeeel tijd heb en goesting dan kan ik eens die uitlaat verder bekijken. Voorlopig hou ik het op de JAG.
Ik denk dat de Chinezen best wel kwaliteit kunnen maken, maar dat je heel scherp moet specificeren en controleren. Dat je dan ook daar niet voor een paar euro's klaar bent lijkt me duidelijk. Het is mooi dat je in China nog onderdelen kunt laten (na)maken die in Europa niet meer verkrijgbaar zijn, maar de importeurs moeten meer op de kwaliteit letten en minder op de portemonnee.
Heb er net 1 van Solexnoord gemonteerd. Deze hoefde ik nergens bij te buigen om pas te maken oid en lijkt van de buitenkant ook goed afgewerkt, er zit echter al wel een extra gat onder in de pot geboord.
Ik denk dat de Chinezen best wel kwaliteit kunnen maken, maar dat je heel scherp moet specificeren en controleren. Dat je dan ook daar niet voor een paar euro's klaar bent lijkt me duidelijk. Het is mooi dat je in China nog onderdelen kunt laten (na)maken die in Europa niet meer verkrijgbaar zijn, maar de importeurs moeten meer op de kwaliteit letten en minder op de portemonnee.
Heb er net 1 van Solexnoord gemonteerd. Deze hoefde ik nergens bij te buigen om pas te maken oid en lijkt van de buitenkant ook goed afgewerkt, er zit echter al wel een extra gat onder in de pot geboord.
Maak eens wat foto's AUB. Als het gat niet te groot is kun je die dan niet dicht maken? Weet iemand waarom dat gat er zit? (drap afvoer?)
Jag is een prima uitlaat en past perfect, de aansluiting kan iets te ruim om de kogel zitten maar dat kan je een beetje krimpen, beetje handige solex sleutelaar weet daar wel raad mee.
Heb er net 1 van Solexnoord gemonteerd. Deze hoefde ik nergens bij te buigen om pas te maken oid en lijkt van de buitenkant ook goed afgewerkt, er zit echter al wel een extra gat onder in de pot geboord.
Maak eens wat foto's AUB. Als het gat niet te groot is kun je die dan niet dicht maken? Weet iemand waarom dat gat er zit? (drap afvoer?)
Nieuwe velg en spaken. Nu heb ik weer een perfect voorwieltje. Werd tijd ook want na vorig jaar 2 velgen terug te hebben gestuurd (Chinese rommel) eindelijk goed. Ook 2 wielen terug gestuurd. Waren ook niet goed. Nu kan ik hobbel vrij rijden.
Solex trekt slecht geen snelheid enz enz, een vaak gehoorde klacht, meestal zit het carter onder een dikke laag modder olie prut en na alles schoongemaakt te hebben kom je dan dit tegen.
CNC carter is het mooiste maar dat wil niet iedereen. dus dan zo maar, gebeurd niks meer mee.
Hoe zit het nu met de koeling. Wordt het carter nu niet te heet?
Ik heb er nog geen problemen mee gehad Alfons en trouwens het idee komt uit de solex race, daar vullen ze de carters ook op en die dingen worden goed heet.