Aha, ik ook, meetrappen is er dan mooi niet meer bij, dat zouden ze meer moeten doen. word het tenminste een echte SOLEX race in plaats van wie de sterkste dijen heeft, dat maakt het een "trapondersteunde" wielerwedstrjd.
Veelal zijn het de rotremmen die problemen geven en dan een stokje tussen de wielen steken. Meestal is dat stokje tussen de wielen beter dan onder een auto terecht komen want dat kan ook zeer doen. Tenminste als de remmen weigeren moet je blij zijn dat ze er nog een stokje tussen steken ,veel remmen doen zelfs helemaal niets en moet je maar zien hoe je het red . Meer weten ,meer vragen.
Aha, ik ook, meetrappen is er dan mooi niet meer bij, dat zouden ze meer moeten doen. word het tenminste een echte SOLEX race in plaats van wie de sterkste dijen heeft, dat maakt het een "trapondersteunde" wielerwedstrjd.
Zijn we het een keer 100% met elkaar eens Joan. Het is gelukt.
Ergens wel mee ens maar dan moet het parcour ook aangepast zijn want in Heeswijk die brug over zal dan toch moeilijk of niet gaan.
Ik zou nieuwe schoenen kunnen steken, het beste zou zijn om een compleet nieuw voorwiel te plaatsen zoals ik achteraan al deed. Maar die zijn moeilijk te verkrijgen in goede qualiteit.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
ja wel hoor er zijn heeeel goede wielen te krijgen. peugeot heeft ze, mobylette heeft ze en dat zijn de mij meest bekende merken maar er zijn er vast nog wel een dozijn meer die 23" bij 2" wielen hebben
Vandaag naar Vehikel Zwolle geweest, Ad v Heerbeek staat er, nog wat onderdelen bij hem gekocht, bij HBM een mooie HBM ultrasoonreiniger 4 liter gekocht demomodel dus een stuk goedkoper, verder is er niks op solex gebied, intree plus parkeergeld samen €17,- en dat is niet niks!!
tja.....meneer hij loopt niet meer zo hart als vroeger...daar komen de meesten mee aan en dan begind het zoeken en ik heb ook niet altijd gelijk in de gaten wat HET probleem is hoor, er komen hier ook wel eens mensen die ook al bij een ander zijn geweest en dan vind ik het toevallig wel....zal zeker andersom ook gebeuren, de kunst is dan om elkaar niet gelijk te lopen slecht praten...
Het probleem zit soms ver weg verborgen. Ook dit gaatje zie je echt niet als alles nog gemonteerd zit.
Ik heb er een gehad waar ooit een te lange bout is gebruikt voor de tankbevestiging. Geen bodem meer in, dus valse lucht. Het liep nog wel maar niet jofel. Begin maar te zoeken
idd en dit gaatje in het carter werd pas goed zichtbaar na ultrasoon reinigen. Je bedoelt denk ik het carterdeksel waar de tankbout in zit, heb ik ook al eens gehad, aan de binnenkant een bultje gedrukt door een te lange bout en daar was hij lek, ik moet wel zeggen een solex verveeld nooit want er is altijd weer wat anders.
Klopt eerst in USR, ben er nog niet achter hoe lang het moet/kan en op welke temp. want het carter was nog niet schoon na 11/2 uur, alles een beetje los gekrapt en toen nog 1 uur bij 70 graden, was al een stuk beter, de rest gestraald zo krijg je een ruw oppervlak waar het epoxy beter op hecht.
de rol van gohstrider weer terug ,dus alles weer in elkaar en toeren maar !dacht ik haha had tydens dat de rol wegwas ff de tank schoongemaakt ,met van alles en nogwat ,nieuwe benzine erin gedaan tijdje terug ,en niet meer na gekeken ,dus je raad het al geregeld de sproeier verstopt ,bij thuiskomst de benzine er uitgehaald ,had ik bruine benzine ipv groen dat ik gewend was en heel veel rotzooi,dus minsten 20 gespoeld en gezeefd ,en nu is het weer schoon ,dus over een aantal dagen maar weer ff doen ,en gohst rider : high service and low prices !!!
kwam ik ff later iets tegen over het schoonmaken van een tank op een of andere site ? 3 eieren 1 schep meel 3liter olijfolie 2 flinke rode peper 1 knooflook teen 1 hele kip
alles in de beton molen met de tank een uurtje laten draaien Daarna afgieten en het gekkenhuis bellen
Ik heb wat in de spulletjes zitten krauwen en ik kwam tot de ontdekking dat ik een compleet blokje kan bouwen. Hoef alleen een drijfstang met lagertjes te bestellen de rest heb ik. De spulletjes zijn schoongemaakt en heel mooi en goed, dus het bouwen kan beginnen. Later natuurlijk weer een klein filmpje als hij draait. Leuk he.
Ik heb wat in de spulletjes zitten krauwen en ik kwam tot de ontdekking dat ik een compleet blokje kan bouwen. Hoef alleen een drijfstang met lagertjes te bestellen de rest heb ik. De spulletjes zijn schoongemaakt en heel mooi en goed, dus het bouwen kan beginnen. Later natuurlijk weer een klein filmpje als hij draait. Leuk he.
Doe dan niet zo'n chinees drijfstangetje want daar krijg je spijt van.
Ik heb wat in de spulletjes zitten krauwen en ik kwam tot de ontdekking dat ik een compleet blokje kan bouwen. Hoef alleen een drijfstang met lagertjes te bestellen de rest heb ik. De spulletjes zijn schoongemaakt en heel mooi en goed, dus het bouwen kan beginnen. Later natuurlijk weer een klein filmpje als hij draait. Leuk he.
Doe dan niet zo'n chinees drijfstangetje want daar krijg je spijt van.
Dat had ik al begrepen Roelof. Weet je wie de goede heeft?
Ik heb wat in de spulletjes zitten krauwen en ik kwam tot de ontdekking dat ik een compleet blokje kan bouwen. Hoef alleen een drijfstang met lagertjes te bestellen de rest heb ik. De spulletjes zijn schoongemaakt en heel mooi en goed, dus het bouwen kan beginnen. Later natuurlijk weer een klein filmpje als hij draait. Leuk he.
Doe dan niet zo'n chinees drijfstangetje want daar krijg je spijt van.
Dat had ik al begrepen Roelof. Weet je wie de goede heeft?
Deze drijfstang is veel te zwaar voor een solex krukas daar gaat je carter van delen in twee stukken. Ook als je nog een echt carter gebruikt. Een gewoon solex drijfstang is goed genoeg.
Deze drijfstang is veel te zwaar voor een solex krukas daar gaat je carter van delen in twee stukken. Ook als je nog een echt carter gebruikt. Een gewoon solex drijfstang is goed genoeg.
beetje flauw dat advies af te kraken, wat is mijn belang om anderen hun carters in 2-en te laten delen ?
Oto blokje aan het opbouwen. Carter op plakje bevestigd, lagertje erin, krukas ligt nu in de vriezer , decompressieklepje zuiver gemaakt, benzinepompje bekeken maar eerst komt er maar een nieuwtje op, bovenste draad is dol. Tot zover.
Deze drijfstang is veel te zwaar voor een solex krukas daar gaat je carter van delen in twee stukken. Ook als je nog een echt carter gebruikt. Een gewoon solex drijfstang is goed genoeg.
beetje flauw dat advies af te kraken, wat is mijn belang om anderen hun carters in 2-en te laten delen ?
Ik denk even mee. Als je de drijfstang zo monteerd zonder te balanceren heeft Jan gelijk, en dat denk hij. Jij en ik gebruiken die dingen ook, maar wij moeten wel balanseren.
Voor een standaard solex is een originelen drijfstang ook gewoon goed. Nieuwe naaldbusjes erin en klaar.
Even een foto van een chinees en een vd Heem, smallend en bigend lagers die er bij horen, het bigendlager kan je niet bij de solex boeren bestellen dan krijg je een smaller type en moet je vulringen gebruiken, ik hou daar niet van en bestel bij mijn lagerspecialist de goede en die komen dan uit Frankrijk en met verzendkosten zijn die behoorlijk aan de prijs, het is maar wat je wil.
Kijk ook even naar de smallend boring van de chinees, misschien valt je iets op.
ik heb ze ook in mijn handen gehad, het kan zijn dat het lager er zo strak in zit dat je het busje er niet eens meer in kan zetten. het kan zijn dat hij er zo strak in zit dat ze hem niet recht in de "boring" hebben kunnen krijgen.
Om terug te komen op die puch drijfstangen, bij uitbalanceren is mij gebleken dat de originele solex krukas over gebalanceerd is, er zit feitelijk te weinig materiaal aan de big-end kant. ik heb zowel qua gebruik als qua balancering heel goede ervaring met deze drijfstangen. ooit toen de beurs in vriezenveen nog geen vriezenveen was maar de beurs een dorpje ergens in de buurt ( ben het ff kwijt) een hele stapel groene doosjes met drijfstangen bij een jongen gekocht, die waren in no time op. ben blij fat ik later die andere als leverancier heb gevonden hoewel die groen doosjes toen in guldens goedkoper waren dan de drijfstangen nu in euro's
Overigens kun je je bij het wegen afvragen welk gewicht van de drijfstang bepalend is voor de "onbalans" daarom beiden op 2 manieren gewogen
Vorige week is de Solex Orbea met een hoop kabaal tot stilstand gegomen, 20 km van huis . Thuis de motor open gemaakt, blijkt het een en ander an de hand te zijn :
carterlager iets opgeschoven waardoor het Bigend tegen het carterdeksel schuurde en een zwaar beschadigde drijfstang. Je kan tussen de bronzen lagerbus en het aluminium doorkijken
Zuiger en cilinder hebben nagenoeg geen schade opgelopen van aluminiumslijpsel. Wel vreemd dat, ondanks de mengsmering van 1:25, de boel toch in elkaar loopt.
Nu zit er een drijfstang in met naaldlagers, ter vervanging van de drijfstang met bronzen bussen.
Ik heb de indruk dat de meeste niet weten wat het verschil is tussen de oost drijfstang en de andere. De oost heeft een gladde lager bus en een buitenring met twee randen die de naalden binnen houden. Deze constructie liggen de naalden los in de buitenring en kunnen er dus uitvallen als je er geen verstand van hebt. Als je ook maar een naaldje er te weinig in hebt zitten dan gaan de naalden scheef liggen en zal het lager zeker vast lopen. Omdat er geen ruimte genoeg is voor dwarsliggers. Deze lagers zijn zo ontworpen omdat de olie er beter in kan. Bijna alle gewone motoren hebben dat ook en ik kan me niet voor stellen dat al die andere fabrieken geen lagers kunnen maken. Dus een goede raad tel tien keer het aantal naalden voor je de zaak gaat( monteuren)monteren. En kijk als laatste nog eens op de grond of er toch niet eentje ergens in een heel klein richeltje is gevallen in de afvoer van je werkplaats. IK heb ook deze lagers gemonteerd en nog geen defecten meegemaakt. Aan een volle boom met appels mis je er niet een paar.
Ik vind naaldlagers echt niet fijn om te monteren. Puch blokjes zitten er vol mee. Dik lagervet helpt maar gewone kogellagers werkt zooooveel makkelijker, krijgen veel makkelijker smering en lopen nooit scheef / tegen elkaar in. Ik kan geen voordeel van naaldlagers noemen, is dat er wel?
Klopt wel Alphons, voor sommige toepassingen is het mss nodig, maar waarom bv een Puch blok wel en een Zündapp Kreidler Jlo Sachs niet? Puch blokjes uit elkaar halen heb ik altijd vermeden sinds de eerste keer dat ik zelf ontdekte dat het geen normale lagers waren (rikketikketik alle naalden eruit). Ik was 14 jaar en te onervaren, dat blokje kwam bij de ijzerboer .
Later is het me wel gelukt maar echt leuk werk vind ik het niet.
Zou kunnen, hoeft niet. Puch is de bekendste voor mij, maar er zijn er meer. Ik meen Garelli bv. en ik heb ook eens die ellende meegemaakt bij een buitenboordmotor, ik meen een Johnson.
zundapp heeft dat ook aam de achterkant van zijn hoofas en je wil niet weten wat 1 zo een naaldje kost. andere typen van zundapp hebben daar een bronzen glijlager. probleem in dat hoekje is de inbouwmaten, simpel geen plek voor een groter lager en naaldlagers bouwen erg klein is. er zou wel een kogellager passen maar dan word het cartermateriaal wel erg dun tussen de lagers in en dat hebben oa de honda 4 takten, je vind daar dan ook regelmatig gescheurde carters omdat de kracht op de assen te groot is voor het dunne stukje tussencarter
Ik heb de indruk dat de meeste niet weten wat het verschil is tussen de oost drijfstang en de andere. De oost heeft een gladde lager bus en een buitenring met twee randen die de naalden binnen houden. Deze constructie liggen de naalden los in de buitenring en kunnen er dus uitvallen als je er geen verstand van hebt. Als je ook maar een naaldje er te weinig in hebt zitten dan gaan de naalden scheef liggen en zal het lager zeker vast lopen. Omdat er geen ruimte genoeg is voor dwarsliggers. Deze lagers zijn zo ontworpen omdat de olie er beter in kan. Bijna alle gewone motoren hebben dat ook en ik kan me niet voor stellen dat al die andere fabrieken geen lagers kunnen maken. Dus een goede raad tel tien keer het aantal naalden voor je de zaak gaat( monteuren)monteren. En kijk als laatste nog eens op de grond of er toch niet eentje ergens in een heel klein richeltje is gevallen in de afvoer van je werkplaats. IK heb ook deze lagers gemonteerd en nog geen defecten meegemaakt. Aan een volle boom met appels mis je er niet een paar.
Ik vind de kwaliteit niet alles en ze zijn allemaal nieuw, heb er 4 maar aan alle 4 is wel wat mee.
Vorige week is de Solex Orbea met een hoop kabaal tot stilstand gegomen, 20 km van huis . Thuis de motor open gemaakt, blijkt het een en ander an de hand te zijn :
carterlager iets opgeschoven waardoor het Bigend tegen het carterdeksel schuurde en een zwaar beschadigde drijfstang. Je kan tussen de bronzen lagerbus en het aluminium doorkijken
Zuiger en cilinder hebben nagenoeg geen schade opgelopen van aluminiumslijpsel. Wel vreemd dat, ondanks de mengsmering van 1:25, de boel toch in elkaar loopt.
Nu zit er een drijfstang in met naaldlagers, ter vervanging van de drijfstang met bronzen bussen.
Het lijkt wel een praatje Drijfstang
Ik heb er een plaatje bij
LET OP , DE BEELDEN KUNNEN ALS SCHOKKEND ERVAREN WORDEN !!
Op de derde foto is te zien dat de drijfstang ook neg lekker tegen de voorkant van het carter geschuurd heeft .
Dat groene spul het materiaal wat ze werk stof ( S ) noemen dat is een glijmateriaal (lagermateriaal )wat goedgekeurd is in de levensmiddel industrie. Het is vrij zacht en toch slijtvast voor er over glijdende dozen of verpakking. Het kan ook goed tegen slijtage op assen en andere bewegende delen en is daarom gebruikt in de voeding verwerking. In deze plaats is het gebruikt als opvul materiaal om een kleiner lager in een te groot gat te plaatsen. Het materiaal is hier helemaal niet geschikt voor is veel te zacht en is niet vormvast. En is dus geen goede oplossing. het materiaal is een zacht verend materiaal en het lager zal gewoon los gaan zitten. Heft een zeer goede eigenschap ,het is bijna nergens mee vast te lijmen,het plakt gewoon niet. Meer weten nog verder doorvragen.
Die drijfstangen zijn met een bronzen lager en gaan gouw vastlopen bij iets te weinig olie en worden daarom niet meer gebruikt in solexen en hebben geen olie voorraad in het lager als er even geen gasgegeven wordt bij een hoge snelheid. Deze lagers worden in het oosten niet gebruikt in solexen. Meer weten niet meer vragen want ik ga naar bed.
Oke bedankt voor de goede uitleg. Misschien is het lager met voelerlint opgevuld en is het groene spul misschien alleen maar gebruikt om het lint op zijn plaats te houden of zoiets. Gokje van mij.
Een beetje kleur in de motor kan geen kwaad toch ?? Het was nogal Grijzig binnenin. Jan heeft het bij het rechte eind (tuurlijk) . Geen voelerlint o.i.d. , dat is mogelijk de volgende fase als de Werkstof (weer??) problemen geeft.
Een beetje kleur in de motor kan geen kwaad toch ?? Het was nogal Grijzig binnenin. Jan heeft het bij het rechte eind (tuurlijk) . Geen voelerlint o.i.d. , dat is mogelijk de volgende fase als de Werkstof (weer??) problemen geeft.
Probeer eens polyamide of te wel nylon, heeft een veel hoger smeldpunt (200 graden), er rijden bij onze club een stuk of 8 mee en geen enkel probleem.
Geen idee of het aan/door de temperatuur komt/ligt. Ik weet wel dat Nylon/PA vocht opneemt en of dat problemen kan geven ?? Dan roest de buitenring vast in de vulring , ook niet verkeerd .
Klopt nylon neemt vocht op, ben bij een bedrijf gespecialiseerd in kunstoffen geweest en hebben samen gezocht wat het meest geschikt was, PA (nylon) kwam er als beste uit maar werd wel bij gezegt dat het hygroscopisch was, kan in ons geval ook een voordeel zijn....het blijft zig vast klemmen. Heb ook 5 verhuursolexen hier mee uitgevoerd en die rijden tussen de 8000 en 10000km per jaar, nog geen 1 terug gehad. Mijn eigen solex een aluminium ring voor gemaakt en die zit er na een jaar al weer los in.
Even een vraagje...Wat is er mis met de originele constructie van de Solex ? Ik heb geen een ring er bij gemaakt en het lager zit er ook nog steeds in.
Niks mis mee, zamak is heerlijk spul, beter materiaal hadden ze niet kunnen bedenken. Lager blijven mooi vastzitten, cilinders blijven mooi recht staan, enz.
VEERKRACHT . De originele carterafdichting is een metalen ring met daarachter een veerring (bloemplaat),dus een afdichting op veerkracht . Ik heb al diverse carters gehad waar het lager, in koude toestand, los in de boring zat. (oftewel de borgplaat eraf en het lager eruit schudden.) Dit is bij solex niet vreemd want ze hebben op de borgplaat een nok en in de lagerring een groef ter voorkoming dat het lager mee gaat draaien in de boring, een andere reden kan ik niet verzinnen. Een kunststof ring heeft veerkracht, het lager klemt in de ringen de ring zit klem in de boring . Op zich niet verkeerd .
met de huidige brandstof ben ik zeer sceptich over het gebruik van kunststof, kijk eens naar keramische lagers, zijn niet eens zo duur meer, maar lopen veel lichter en dat scheelt PK's
Even een vraagje...Wat is er mis met de originele constructie van de Solex ? Ik heb geen een ring er bij gemaakt en het lager zit er ook nog steeds in.
dat lager is veel te groot, geen idee waarom er zo een waanzinnig groot ding in moe(s)t schept echter wel ruimte voor diverse leuke alternatieven .
Even een vraagje...Wat is er mis met de originele constructie van de Solex ? Ik heb geen een ring er bij gemaakt en het lager zit er ook nog steeds in.
Niks mis mee, zamak is heerlijk spul, beter materiaal hadden ze niet kunnen bedenken. Lager blijven mooi vastzitten, cilinders blijven mooi recht staan, enz.
jaja...het blijft een uitdaging dat zamac, beetje experimenteren en soms gaat het fout en soms gaat het goed, een solex blijft boeien en dat is ook het mooie er aan.
OP zich zijn de carters ook niet slecht maar door te lang gebruik krijg je toch last van slijtage en misschien doorrotten. Aan gezien dat de carters uit de 50er en 60er jaren niet meer leverbaar zijn moet je kiezen tussen een kwalitatief minder gietstuk of een gefreesd carter of oplappen/gangbaar maken van een oud cartertje. Een ieder doet dat op zijn eigen manier en ervaar je vanzelf wel of dat een goede of minder goede manier was. Als mijn Solex de constructie snelheid behaalt , ben ik tevreden.
Volgens mij was hij ook wel ontworpen om een ritje te maken, van zeg maar 10 km of zo. Wij willen ritten van 100 km en dan nog wat rap ook. Van huis naar school is het 6,5 km. En met die laatste dagen, heerlijk gewoon dat stukje te rijden. En de laatste tijd laat ik hem ook ergens tussen de 25 en 30 rijden, zomaar lekker tuffen.
Vandaag blokje helemaal afgebouwd. Morgen benzine erin en draaien maar. Heb een nieuwe bougiekabel, bougie, pompje en drijfstang erop moeten zetten. Toch weer 60€. Maar heb er een mooi blokje ervoor terug.
En nu maar hopen dat hij morgen wil draaien. Alleen nog benzine erin en starten.
Heb het deze week helemaal gehad met de solex Had een klant die de tank had drooggereden, en toen starte deze niet meer. Oke, dacht ik, reinigen en rijden. NOT dus. Alles was aanwezig, vonk en benzine. Alles 2x gecontroleerd en savonds om half 9 met tranen in de ogen maar opgegeven. Blokje wou wel lopen, maar met knalen in uitlaat en back-fire's uit de carburator. Dus kan alleen tijdstip zijn en deze stond perfect. Kan in een oto blokje een andere kruk-as zijn gemonteerd. Bv een krukas van een 3800? Klant had begrip voor de situatie, maar het zit mij nog steeds heel erg dwars. Wie wel hier iets op zeggen.
Vandaag het blokje laten lopen. Wat benzine erin een paar keer rond en draaien als een tierelier. Loopt heel mooi. Rol en koppeling zijn nagenoeg nieuw dus een mooi reserve blokje.
Ohja bubbeltjes in het slangetje, komt door het slangetje zelf.
Mijn geluid doet het niet op de laptop straks eens zoeken.
@Johnnie: Test eens met de schuifmaat of de puntjes wel op 1,8 mm van DBP opengaan. Als je het echt niet kunt vinden: Bakkie troost in Roermond halen met Solex en al We zullen hem krijgen
Heb het deze week helemaal gehad met de solex Had een klant die de tank had drooggereden, en toen starte deze niet meer. Oke, dacht ik, reinigen en rijden. NOT dus. Alles was aanwezig, vonk en benzine. Alles 2x gecontroleerd en savonds om half 9 met tranen in de ogen maar opgegeven. Blokje wou wel lopen, maar met knalen in uitlaat en back-fire's uit de carburator. Dus kan alleen tijdstip zijn en deze stond perfect. Kan in een oto blokje een andere kruk-as zijn gemonteerd. Bv een krukas van een 3800? Klant had begrip voor de situatie, maar het zit mij nog steeds heel erg dwars. Wie wel hier iets op zeggen.
Kan je met een stroboscooplamp controleren ??
Misschien dat de lichtnok van de contaktpunt versleten is en de punt maar net gelicht wordt. Dit in combinatie met een slechte condensator kan een onregelmatig ontsteektijdstip geven.
Nou niet nieuw hoor. De punten zijn echt ingebrand, maar omdat het VdH puntjes zijn gewoon opgeschuurd en dan werkt het weer prima. Ik sta ook te kijken hoe deze ook zo langzaam kan lopen. En op toeren netjes zonder gepruttel of zoiets.
Vandaag een rol vervangen op een onlangs aangeschafte OTO. Rede hiervoor : de rol was te klein gesleten omdat deze gemaakt was van een soort polyester met glasvezel(matje)en verder was er geen of te weinig slijtvast materiaal aangebracht. Hij was al afgesleten tot een diameter van 40mm, het trok wel goed .
Heb het deze week helemaal gehad met de solex Had een klant die de tank had drooggereden, en toen starte deze niet meer. Oke, dacht ik, reinigen en rijden. NOT dus. Alles was aanwezig, vonk en benzine. Alles 2x gecontroleerd en savonds om half 9 met tranen in de ogen maar opgegeven. Blokje wou wel lopen, maar met knalen in uitlaat en back-fire's uit de carburator. Dus kan alleen tijdstip zijn en deze stond perfect. Kan in een oto blokje een andere kruk-as zijn gemonteerd. Bv een krukas van een 3800? Klant had begrip voor de situatie, maar het zit mij nog steeds heel erg dwars. Wie wel hier iets op zeggen.
kan ook nog valse lucht zijn gaan aanzuigen. hoe goed heb je brandstof en ontsteking gecontroleerd ?. vasthangende DECO is ook nog een mogelijkheid. en dan de vraag had hij het echt opgegeven omdat de tank leeg was of is dat een aanname, heeft hij het opgegeven met een lege tank in plaats van "vanwege" een lege tank
Het gaat goed hier in Panningen, gisteren wou mijn computer niet meer starten Donderdag maar snel een nieuwe halen. Oké, ik heb inderdaad het bdp niet opgezocht voor het afstellen maar het ding heeft gelopen als de brandweer! Maar het ding kon ik niet rijdend starten omdat de koppeling slipte. Trouwens, ik heb de handdoek geworpen en het ding is weer bij de klant. Weet trouwens niet hoe je een tijdstip checkt met de schijfmaat, kan me wel iets voorstellen. Maar zou hier een verkeerde krukas in hebben gezeten?
Het gaat goed hier in Panningen, gisteren wou mijn computer niet meer starten Donderdag maar snel een nieuwe halen. Oké, ik heb inderdaad het bdp niet opgezocht voor het afstellen maar het ding heeft gelopen als de brandweer! Maar het ding kon ik niet rijdend starten omdat de koppeling slipte. Trouwens, ik heb de handdoek geworpen en het ding is weer bij de klant. Weet trouwens niet hoe je een tijdstip checkt met de schijfmaat, kan me wel iets voorstellen. Maar zou hier een verkeerde krukas in hebben gezeten?
Pas maar op met oude TL- armaturen : daar zit ook een starter in .
Met de schuifmaat : op 1,8mm Voor BDP moeten de punten opengaan. In principe moeten dan ook de Merktekens tegenover elkaar staan.
Aan de achterkant van de schuifmaat komt een strip naar buiten als je de bekken uit elkaar trekt. Deze is bedoeld om dieptematen mee te meten.
Achterkant schuifmaat goed aanleggen op bougiegat. (Moeilijk!). Meetstrip in cilinder laten zakken. Vliegwiel omhoog draaien. Kijken wat de maat is bij BDP. CYCLUS HERHALEN. En 1,8 mm eerder stoppen, hier moet je merkteken staan.
Kom gerust met deze Solex naar Roermond, of verwijs de klant door, heb ik geen probleem mee
Ik ben maar een raar iemand maar ik ga er meestal van uit dat de fabriek die volgens mij toch wel meer dan een paar duizend(en )van die motoren in elkaar heeft gefrutseld wel ongeveer weet hoe de punten moeten worden afgesteld . En volgens mij (alweer ) hebben ze daar speciaal een paar stippen op het carter en vliegwiel( speciaal daarvoor )gezet om het ons een beetje makkelijker te maken. Verder zou ik niet weten of iets kunnen bedenken waarvoor deze merktekens bedoelt kunnen zijn. Dus als je het niet meer weet dan toch maar weer eens vragen.