en dan nog even de staanders van de bagagedrager uitvoeren in gas buis of verloopsteunen maken van de drager naar onder de moeren van de achteras en dan ook nog even een klapstandaard aan de vracht patser maken zoals vroeger ook aan de bagagedragers van transportfietsen zat. het beste is nog om de achterliggers een 20 cm te verlengen zodat de meeste bagage net VOOR de achteras komt in plaats van erop/erachter. krtm (kortom) werk zat voordat de vakantie begint . als extra, zie je ook op lesmotoren, U vormige valbeugels ter breedte van je breedte.
Gisteren een zieke 3800 bekeken: Geen trekkracht, slecht starten. Nat bij de rol. Rolunit erafgehaald, zie ik een hele slechte keerring, En ??? Een bloemplaat ????
Gisteren eerst een ritje gemaakt met de Franse 2200. Heerlijk met dat weertje. Een terrasje maken hoort er dan ook bij. Alleen heb ik gemerkt dat die minder snel op snelheid komt. Waarschijnlijk een lichtjes verstopte uitlaat. Zal ik straks effe bezien. Toen ik weer thuis was van mijn rondrit, heb ik mijn OTO-frame dan maar eens eindelijk een 2k vernis-jasje gegeven. Na het poederlakken was het frame me te dof. Nu goed laten uitharden en dan monteren. Gelukkkig valt temperatuur goed mee zodat alles zeker sneller droogt.
Vandaag een momentsleutel besteld, zo'n kleine had ik nog niet. Ik werk normaal op gevoel, maar mijn dochter komt vaker helpen, en sommige dingen durf ik haar nog niet alleen te laten doen.
ja die hebben dit type lampje niet later werd het in het lampje geintegreerd ( bubbeltjes glas) of los extra, je had oude rubberen dingetjes die er als een achterlichtje uitzagen om toe te voegen op je spatbord, waar bubbeltjes glas in zat
Heel veel kleine afstellingen gedaan, prutswerk... heerlijk!
Maar wat misschien wel intressant was is dat ik het oude 'grijze' OTO zadeldekje opgeknapt heb.
Dilemma was natuurlijk dat mn net gekochte '65 OTO liever geen nieuw zadeldekje moest krijgen, omdat dat gewoon de totale 'vibe' van dat ding zou verknoeien.
Zoals jullie weten zijn deze dekjes gewoon totaal versleten onderhand, hangen half los en gebarsten/verscheurd op het zadelframe, niks dus.
Ik heb er dus een deurmat-dekje pas onder geplakt
Gewoon een deurmat +/- 4cm om het dekje afknippen en die 4 cm elke 5cm ofzoiets inknippen. Nu het 'binnendekje' bijwerken en de rest al passend bijknippen. Het pas gemaakte dekje eruit halen en de siliconenkit erbij. Scheuren afplakken(zodat ze in vorm blijven) en royaal kit erop. In het midden ook een flinke cirkel kit. Binnendekje weer erin zetten en vormen in het orginele dekje. Nu even de kit iets laten uitharden en ondertussen het frame onderhanden nemen. Ik heb een siliconen kruipolie gebruikt en een schuurpad om de roest van het frame even bij te klussen, maar kan ook anders.
Toen dekje erop gezet en met kleurloze bijenwas ingewreven, dit neemt zon oud dekje wel op. Tape eraf gehaalt en nog een wat was erover....
Al met al een half uurtje werk en het zit in ieder geval een heel stuk comfortabeler kan ik je vertellen!
Roelof ik zie dat je heel wat vliegwielen had liggen in je stelling. Is het niet verstandig om daar spijkers in te doen om het magnetisme te bewaren, of is dat niet nodig. Of doe je ze later weer magnetiseren.
Roelof ik zie dat je heel wat vliegwielen had liggen in je stelling. Is het niet verstandig om daar spijkers in te doen om het magnetisme te bewaren, of is dat niet nodig. Of doe je ze later weer magnetiseren.
Spijker helpen niet volgens Jan Vennix, ben nog op zoek naar oude spoelen, die zouden beter moeten zijn, maar ja die kan ik weer laten wikkelen als ze stuk zijn, dus zit er nu niks in. Zal er toch maar weer een paar spijkers in doen, baat het niet het schaad ook niet, bedankt voor de remminder Alfonds
Ow, die lagen de laatse keer niet in de Kraam. Ik heb er toen van die Wittige dekjes vandaan die Blauw kleuren als je er met een spijkerbroek opzit . Ben benieuwd hoe ze kleuren als ze wat ouder worden. (Toverbalzadeldekje ?? )
wat ik vandaag aan mijn solex(en) heb gedaan: een peperbus frame en twee OTO frames opgebouwd, heb ik met Hstor geschilderd, uit zo een nieuwerwetse vierkante plastic bus, dat spul wilde maar niet drogen en als het er even te dik op zit begint het tijdens het drogen te "rubbelen" en in de rubbels blijft het gewoon vloebaar, het oplosmiddel dampt niet uit door de opgedroogde laag heen, is ook niet weer vlak te schuren want dan barsten de rubbels open en versmeer je een taaie pasta over de rest, sommoge delen moet ik dus laten hangen anders had ik nog 2 OTOs op kunnen bouwen. Vooral de ketting kast ( aluminium) van de peperbus is nu een ware ramp , stralen is ook geen optie want het grit slaat dood in dat rubberige "rubbrl"grbird en ik wiel niet door het aluminium heen, drogen in een oven hielp ook al niet
gisteren twee balhoofdlagers en een voorwiel lager gedaan en opnieuw in het vet gezet, 1 van de twee balhoofden was niet spelingvrij te krijgen heb daar in plaats van de kogels 4.8 mm ook maar weer kogels 5 mm in gedaan ( onderaan alleen daar zat de speling), loopt nu wel lekker licht en spelingvrij, ben alleen door mijn 5 mm voorraad heen
net maar even op internet gekeken wie me kogels zou kunnen leveren kwam ik Hier terecht ( geselecteerd op prijs per honderd, hier 5.50 elders net boven de 7
niet vandaag maar gister, weer wat solex OTO aan het af monteren geweest, blijkt maar weer eens dat de kwaliteits controle bij solex ook niet alles was, uit oude voorraad de beugels aan het balhoofd gemonteerd waar de motorlichter in klikt, twee types die met de U vork met omgebogen lipje naar beneden en die met de S achtige gleuf om een vaste lifter in te haken, beiden blijken het borgpinnetje te lang te hebben, gaat het stuur er maar in tot "einde gleuf" ( de gleuf die de stuurpen moer borgt) want die zit van voren ook op dezelfde plaats als het pinnetje, pinnetje te lang dus de rest van het stuur past niet.
Niet vandaag maar gisteren, nieuwe type "lucia" achterlicht gemonteerd, beviel niet goed, dus eerst maar even licht verwarmd met fohn zodat plastic lekker soepel, toem met moer precies zo aangedraaid dat hij aan alle kanten "lekker viel" de randen buikten goed uit boven en onderkant sluiten precies aan op spatbord, af laten koelen in model, daarna eraf gehaald en draadpennetje uitgevuld met ringen, eerst te veel en toen net zover terug gebracht dat lamp lichaam netjes aansluit
niet vandaag maar gisteren, paar wiellagers opnieuw in het vet gezet, o wat hadden die voorwielen dat nodig, uren bezig geweest om dat weer te kuizen. van 1 achterwiel bleek een vorige eigenaar een cone met 19 mm diameter gebruikt te hebben, de borgplaat tegen vuil is echter 18 mm, dus geheel versplinterd terug gevonden. ik wilde dat men eens keek bij montage of de onderdelen die gebruikt worden wel bij elkaar passen en niet zo maar op het goede geloof afgaan dat alles wel zal passen
Niet vandaag maar gisteren weer een koopje gedaan. 2de schuurvondst in enkele maanden tijd. een 3300 met een 2200 blokje. Voor 75€ kon ik deze niet laten liggen. Toch netjes, niet? Blokje zit los, maar ik volg de wijze raad van John. Eerst demonteren en basisonderhoud voor je een poging tot starten wilt doen.
Laatst gereden in 1976. Helemaal compleet behalve de kapjes, luchtfilter en achterlampje ontbreken. Zijn niet de grootste kosten. Wordt weer een winterprojectje want nu wil ik zoveel mogelijk op mijn 2200 rijden.
Laatst gereden in 1976. Helemaal compleet behalve de kapjes, luchtfilter en achterlampje ontbreken. Zijn niet de grootste kosten. Wordt weer een winterprojectje want nu wil ik zoveel mogelijk op mijn 2200 rijden.
Ja dan moet hij zeker uit elkaar. Als je nu zou starten heb je gewoon stukken. Ja lekker rijden en in de kou later sleutelen. HAhAaaa.
Zelf een paar uitlaatjes vernieuwd en een vreemd geval opgelost: Een Solex is onlangs van nieuw krukaslager/keerring/zuigerveren voorzien. Is nu de koploper. Totdat hij gisteren bij volle toeren begon te sputteren en ploffen. Zodra hij bijna stilstond ging het weer eventjes goed, en dan weer hetzelfde.
Bougie was van Bosch, W5AC. tegenwoordig koop ik W7AC. Bougie vervangen, 15 km gereden, niets meer aan het handje
hoi mario ik kom ook in genk wonenalleen al voor de koopjes die je daar kunt doen ik dacht dat ik al een bofkont was maar ik ben duidelijk niet alleen proficiat jong nog een stuk of dertig en dan kunt je mij een hand geven en zo te zien ben je ook al niet meer te genezen van het solex virus groetjes pierre
Toevallig ontdekt op 2dehands.be Had 75€ geboden en eigenaar was er akkoord mee. Ik dacht zeker dat iemand anders hoger ging bieden. als ik er nu bij nadenk... had ik misschien beter 50€ geboden, had ik die misschien nog goedkoper kunnen kopen.
Trouwens, in Genk heb ik ze niet gevonden. De overgangsmodel OTO heb ik in scherpenheuvel gevonden (kort waar jij woont) en deze in Tongeren.
snelheid is goed, als je alles los hebt gehad dan moet het even inlopen.
Die zuigerveer zou me niet lekker zitten, dat heeft toch wel wat speling in zijn geleiding. Krijgt dus iedere slag eerst van boven en dan van onder op zijn fl*kker... dan liever nieuwe.
ja dat is niet de bedoeling, dit type dient strak in zijn groef te liggen, oa het "keystone" type dat heeft van boven een schuine kant bij uitveren liggen die wel los in hun groef maar door de gasdruk van boven blijven ze toch op hun plaats
Net nog wel een D.O. blokje(V10 cilindertje) dat vast zat zonder schade kunnen loskrijgen, had deze een paar maand lekker laten weken en nu lukte het het zuigertje eruit te persen. Cartertje hiervan lijkt nog compleet ongebruikt!
Kijk: "persen" dat lees ik graag, is die boodschap TEGEN het hameren toch ergens aangekomen. Dat is je verstand gebruiken en iets VOOR je laten werken
ik gebruik een persbus die als buiten diameter iets kleiner is dan de gemeten diameter van de zuigerveergroeven ( ca 39 min 2*2mm ) en plaats die perfect centrisch in de cylinder, dan weet ik zeker dat ik niet op het zuiger dak druk dat niet ondersteund is omdat in die omtrek de zuigerveer groeven zitten maar op een plek die volledig ondersteunt is door materiaal, indien nodig glasparel ik eerst alle corrosie eruit. indien nodig doe ik eerst een paar keer de hitte truuk ( cylinder heel heet maken en weer af laten koelen, dan "zet"de zuiger zich los) in dien nodig herhalen . en drukken altijd via lange draadeinden M6 in de kopboutgaten, nooit kracht overbrengen via de onderste flens want dan kraak je mogelijk een oor eraf
ik haat afsteunen op een van beide kanten en de kracht van buitenaf aan te moeten brengen met draadeinden als trekstangen heb je letterlijk alles in de hand, wel steeds gelijkmatig de moeren aandraaien maar met een goede doorlopende pijpsleutel is dat een fluitje, trekken de M6 draadstangen het niet meer ( wel hoge (=koppelmoeren) moeren gebruiken om de kracht niet via 4 gangen op het draadstuk te brengen dan vreten ze vast
Zoveel werkplaatsen zoveel 'beste' methodes om tot hetzelfde resultaat te komen!
Ik had bij voorbaat het zuigertje opgegeven, ook omdat deze nog wel te vervangen zijn, cilinder en drijfstangetjes zijn andere koek denk ik maar. Ik was zelf bang juist de zuiger in het centrum in te drukken zodat de zuiger naar buiten meer druk uit zou oefenen en ik het nog vaster in de cilinder zou drukken en heb er daarom voor gekozen er halverwege druk op te zetten!
Als ik de middelen had die Joan tot zijn beschikking heeft zou ik het oo zo doen, denk alleen dat ik dan de zuiger net zo goed zou kunnen weggooien
Maar even for the record he, mijn methode is uiteraard de beste he, moet ff wel realistisch blijven hierzo.......
meestal red ik de zuiger en de zuigerveren ook ( zuigerveren ook een heel precies werkje om die terug te winnen)
een cylinder van een peperbus gestraald. kan ik je ook meteen vertellen waarom een solex per definitie zwart is: dan verlies je het contrast en zie je HET niet. Altijd prat gaan op hun kwaliteit, heb ik al vaker aan de kaak gesteld. zo ook nu weer: cylindertje vanf nieuw mist al stukkek koelrib, na stralen kan je gewoon de gietfouten ( vloeilijnen) zien aan de koelribben waar aan de buitenkanten hele stukken vanuit de rondte missen ( platte kanten eraan) en daar waar de twee malhelften op elkaar hebben gelegen zie je ook dat 1 helft een stukje "aanvloei" mist er zit een stap in de rib. Maar gewoon een cylinder van maken hoor, als hij zwart is zie je het bijna niet ( uit onderzoek blijkt dat de missende stukken niet zijn gebroken)
Ik maak de zuiger ook heet door op de kop een fijn campinggas brandertje te zetten, de vlam weg houden van de zuigerveren, op een gegeven ogenblik springen ze vanzelf los, dan snel olie erachter. Zuigers kunnen best heel wat hebben en schoonmaken met een keukensponsje met schuurkant en wat petroleum OF petroleum en grit 600 waterproof heeft al wonderen gedaan ( wel handschoenen aan die tegen de petroleum kunnen)
Vandaag een complete Oto motor gescoord Volgens de verkoper nog nooit gebruikt. Zo ziet ie er ook wel uit maar dat is natuurlijk altijd afwachten (wordt opgestuurd). Ben benieuwd maar ik heb er wel vertrouwen in.
Als ie binnen is plaats ik wat meer foto's.
Even vooruitlopend op de spannende dag dat ie arriveert:
Mocht het inderdaad een (op het zicht) ongebruikt motortje zijn, wat raden jullie aan? Toch even openmaken of heel voorzichtig gelijk gaan gebruiken? Misschien eerst wat olie in het bougiegat en met de hand ronddraaien en kijken of het "lekker" aanvoelt?
Last edited by zeezout; 28/06/1303:03 AM. Reason: vraag gesteld
Mooi hoor Zoutje. En helemaal compleet. Werden ze dan vroeger ook zo compleet verkocht? Hoe oud is hij? Iemand met zoveel ervaring als jij, verwacht ik wel dat hij open gaat. Het is een heel mooi blokje, en het zou zonde zijn dat het later fout zou gaan. Als alles goed zou zijn ben je slechts een pakkingsetje verder, en je hebt dan de zekerheid dat het echt goed is.
Mooi motortje, ik heb de advertentie ook gezien maar heb mijn twijfels of het inderdaad nooit gebruikt is. Maar je weet het nooit. Hij komt uit het zuiden, ik was al plannen aan het maken om te gaan kijken.
40 jaar stilliggen is ook niet gezond, denk bv aan het membraantje dat uitdroogt, gaasfiltertjes die verpulveren etc.
Ik zou hem toch ff opengooien en een beetje verwennen met olie en vet, kleine moeite, en dan ben je zeker dat het goed zit.
Vandaag een complete Oto motor gescoord Volgens de verkoper nog nooit gebruikt. Zo ziet ie er ook wel uit maar dat is natuurlijk altijd afwachten (wordt opgestuurd). Ben benieuwd maar ik heb er wel vertrouwen in.
Als ie binnen is plaats ik wat meer foto's.
Even vooruitlopend op de spannende dag dat ie arriveert:
Mocht het inderdaad een (op het zicht) ongebruikt motortje zijn, wat raden jullie aan? Toch even openmaken of heel voorzichtig gelijk gaan gebruiken? Misschien eerst wat olie in het bougiegat en met de hand ronddraaien en kijken of het "lekker" aanvoelt?
Dring er wel op aan dat het HEEL GOED ingepakt wordt. Ik heb wel eens een Eitje via de Dozenwerpers (en dat is gewoon zo) thuisgekregen met een kromgegooide krukas. Dat was ook goed aan de doos te zien. Daarna heel veel werk gehad met richten en rondslijpen van de vliegwielconus om het weer in orde te krijgen.
Wel enigszins op een hakkietakkie manier maar het is gelukt :
aan een solex 3800 een vespa ciao stuur gemonteerd, heeft ook een stuurpen 21 mm, ziet er nu "easy rider" uit. de 3800 dient verder nog afgemonteerd te worden is een restauratie project "uit de hoek"
Mooi hoor Zoutje. En helemaal compleet. Werden ze dan vroeger ook zo compleet verkocht? Hoe oud is hij? Iemand met zoveel ervaring als jij, verwacht ik wel dat hij open gaat. Het is een heel mooi blokje, en het zou zonde zijn dat het later fout zou gaan. Als alles goed zou zijn ben je slechts een pakkingsetje verder, en je hebt dan de zekerheid dat het echt goed is.
(ik durf te wedden dat je iets tegenkomt)
Succes kerel.
Bedankt maar dat is iets te veel eer Alfons Na de afgelopen jaren ook het nodige verziekt te hebben weet ik inmiddels wel wat ik vooral Niet moet doen. Ook héél belangrijk! Maar als dit blokje is waar het voor verkocht wordt en dat is allemaal nog wel afwachten natuurlijk, dan mogen alleen mijn allerbeste dopjes en ringsleuteltjes eraan komen
Mannen, ik heb jullie hulp nodig en dan vooral de scherpe blik!
Zoals hiervoor in dit item staat heb ik eergisteren een Oto blokje gekocht. Via een zekere Rico uit Brunssum op MP.
Betaald via internet bankieren en mijn adres opgegeven. Op verdere mails over een track code reageert de verkoper niet en telefoon wordt niet opgenomen.
Nu zie ik op MP onder de naam Andre, ook uit Brunssum, een nieuwe advertentie staan met een blokje dat er wel erg veel op lijkt. Oto blokje
Ik maak mij ernstig zorgen of ik niet belazerd ben!
Kan één van jullie zien of dit misschien hetzelfde blokje is?
Ik doe er nog maar even een fotootje bij van het blokje van vandaag.
Bedankt alvast en mocht ik inderdaad genaaid zijn dan zou ik het wel erg prettig vinden als ik hier naam en bankrekening mag plaatsen
Nu zie ik het dat je een paar berichten terug nog een andere foto had geplaatst. Het is moeilijk te zien op de eerste afbeelding, maar merken jullie ook een vlekje op onderaan het vliegwieldeksel, of is dit de afsluitrubber?
Last edited by AlienSolexfiend; 29/06/1302:02 AM. Reason: afsluitrubber
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
De advertentie bestaat niet meer. In eerste instantie kan ik me niet voorstellen dat iemand meent hiermee weg te komen, tenslotte speelt marktplaats voor big brother.
Komt nog bij dat postnl in staking is, ook ik wacht op onderdelen
Mocht het echt niet in de haak zijn: mp inlichten en hier de club inlichten. Maar geef het nog even tijd.
De Amuse is onder handen genomen. Liep te hoog stationair en de koppeling greep al in. De bougie die eruit komt is zwart en de electrode afstand was inmiddels 0,65 mm. Ik denk dat de 86C te koud is voor de Amuse. 1100 km gereden of zoiets. Nu een NGK 6 erin en eens zien hoe die het volhoud.
Ja het is een laagje kool en ook vettig. Totaal geen probleem me gehad. Ik smeer 1:40 en heb een druiper. Ik denk dat de bougie te koud is. Nu die NGK erin, we zullen zien hoe dat gaat.
Ik heb al sins jaar en dag NGK, eerst B5HS maar die zijn qua warmte graat een beetje op het randje, heel af en toe een pareltje, nu B6HS en heb nog nooit een kapotte bougie gehad, Ondertussen een paar keer Champignon gebruikt maar daar zitten de kopjes allemaal los in, meer mensen deze ervaring?
Ik heb al sins jaar en dag NGK, eerst B5HS maar die zijn qua warmte graat een beetje op het randje, heel af en toe een pareltje, nu B6HS en heb nog nooit een kapotte bougie gehad, Ondertussen een paar keer Champignon gebruikt maar daar zitten de kopjes allemaal los in, meer mensen deze ervaring?
Ja, Champion met losse kopjes ben ik ook tegengekomen, vaak! Ik heb deze de eerste jaren gebruikt, en soms kom ik ze nog tegen dus ze kunnen het best lang volhouden.
NGK heb ik een keer 10 stuks van besteld, een deel ging amper een seizoen mee, maar de rest doet het ook nog steeds.
Bosch W7AC gebruik ik nu toch al een tijdje, en die doen het echt goed dus daar blijf ik voorlopig trouw aan
Ik probeer er wat van op te steken, het benieuwd me wat de juiste diagnose is. Is 0,65 mm veroorzaakt door slijt? Zou de wijder geworden elektrodenafstand invloed hebben op het ontstekingstijdstip, en daardoor stationair hoger lopen; vervolgens voor een slechtere ontbranding zorgen?
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Inderdaad, handvaten, maar het achterstuur is nog maar voor de helft ontdaan van de Grauwsluier. Hetzelfde voor het voorstuur, dat is dof met wat roest, niet op de foto te zien. Wat die pedalen betreft : er zitten 4 verschillende op. De tank moet nog wel een (zwart) kleurtje , die zat er zo bij, in de primer. T.z.t. kijken of dat er nog andere banden te vinden zijn, daar horen ook met WITTE zijkanten op/onder te zitten. Verder kilometerteller-wieltje namaken, de oude is versleten en de verlichting doet het nog niet. Zo zij er nog een aantal aandachtspunten die niet zichtbaar zijn maar wel aangepakt moeten worden.
over die trappers: niet dat er verschillende op zitten dat was het commentaar niet, "synchroniseren" ze staan niet op dezelfde stand, even de ketting een paar tandjes laten verspringen zodat de cranks gelijk komen te staan
ben al een tijdje bezig wat solexen weer in elkaar te zetten, gisteren twee zadel(dragerframes) gestraald en weer in de grijze lak gezet, van 1 van de zadels was het grijze rubberen dekje glashard geworden maar nog wel heel, ga je daar 1 keer op zitten knapt hij zo open. kan ik bij AD wel een ander dek bestellen maar dan blijft deze toch maar onbruikbaar liggen. heb eerst met terpentine gerobeerd of hij weer zacht wilde worden, nee dus. Toen maar bedacht dat ik hem in water "Gaar" moest koken want uiteindelijk is het materiaal ooit rubber geweest. tijdens koken werd hij al zacht, vanmorgen na afkoelen was hij dat nog. zal kijken of hij na opdrogen ( hij ligt nu nog in het water) nog geod blijft. overigens meurt het wel( naar gebruikte condooms) en het water is piesgeel
Als het lukt dan ga ik ook een pannetje water opzetten, ik heb een stapel van die uitgedroogde kruimelaars
doe het dan wel 1 voor 1 want ik had al gemerkt dat door koken het rubber zo week wordt dat alles wat ertegen komt een indruk achterlaat . zelfs de plek waar hij op gelegen heeft ( aan 1 rand) is iets afgevlakt ( ik drukte af en toe op het binnenkant om de zachtheid te voelen, kennelijk die vlakke kant aan de andere kant erin gedrukt)