Wat heb je vandaag gedaan aande Solex? restauratie van een koffertje is bijna klaar, zou mooi zijn als ik nog een originele bougiedop en achterlicht zou vinden.
Wat heb je vandaag gedaan aande Solex? restauratie van een koffertje is bijna klaar, zou mooi zijn als ik nog een originele bougiedop en achterlicht zou vinden.
andere werkplaats ?
Al 25 jaar de zelfde, de inrichting veranderd/groeid wel.
Gered van de schroothoop is voor deze idd wel van toepassing, een bougiedop kan ook nog wel eens lastig worden wat het moet een stalen dop zijn die door de haak gebogen is en de meesten zijn haaks, achterlichtje zal ook moeilik worden maar wie weet.
Ik zal eens kijken, heb een hele stapel van die gestoorde bougiekappen "Philips" ( op zich al uniek) of daar "door de haakse" tussen zitten
Zou mooi zijn....anders word het idd een plastic dopje.
O jee, gisteren heeft het virus weer toegeslagen. Nu is mijn broer aan de beurt, sinds Heeswijk-Dinter sluimerde het al.
Een Oto van 1962, met 2200 voetenplankje, onvervalst origineel. Op wat kleine zaakjes na volledig rijklaar.
Hij heeft een grote werkplaats dus laat dat virus maar even woekeren
leuk John, jullie rijden toch wel mee
Dat denk ik ook , kwestie van Tijd (nog ruim 3 maanden) Als je in de buurt van 112 en 113 een plaatsje vindt dan heb je een monteur en hoef je nog maar één Rijder erbij te vinden , simpel toch
[Dat denk ik ook , kwestie van Tijd (nog ruim 3 maanden) Als je in de buurt van 112 en 113 een plaatsje vindt dan heb je een monteur en hoef je nog maar één Rijder erbij te vinden , simpel toch
Heeft die dan al niet genoeg te doen ?????????, elke stop die ik verleden jaar meemaakte werden de frames compleet nagekeken op losse bouten moeren en scheuren en dan ging er ook nog verse brandstof in
vandaag heeft mario (de fons) zijn solex fraem bij mij gebracht om te stralen en te poederlakken toffe kerel die mario en ook heel slim op pc gebiet hij heeft die van mij eens goed onder handen genomen jonge wat die allemaal kan hoedje af nu is mijne pc goed in orde nog eens bedankt mario groetjes pierre
Zo vandaag 12km gereden. Lekker hoor. Kon het niet laten. Zonnetje erbij maar goede jas aan. Windkrachje 4 tegen is toch koud. Ik verheug me op volgende week.
Ja we blijven positief he. Hoop wel dat het dan zondag droog is want dan hebben we de eerste rit hier met de brommerclub. De Kapelle_rit, erg mooi en leuk. Eerst zelf naar Goes rijden en dan naar Heinkenzand en dan de rit zelf en dan weer terug. Zal wel in de buurt zitten van 120km of zoiets. Mooi man.
Net terug van prachtige tocht rondom Herveld, de bloesemtocht maar alleen bloesems op foto gezien . Ruim 60 km, fris maar mooi weer. Er staan wat foto's in de link.
Dus een Flandria frame en een Solex blok erop. Mmmhhhhh, Is dat ding wel gekeurd? Een apart ding, maar of ik hem nu mooi vind?
Keuren is geen probleem als er een framenr. in staat. Welke motor erop zit, daar wordt volgens mij niet zwaar aan getild.
Smaken verschillen uiteraard, en het is niet origineel, maar ik vind het niet misstaan. In elk geval is er een hoop werk en liefde in gestoken, dat straalt er wel van af
Afgelopen week een warmloper onderhanden genomen met een speciaal opstellinkje (foto)
Cilinder in gemonteerde toestand opgewarmd totdat de zuiger wat zwaarder door de cilinder ging, overigens wel met smering. OP de zuiger zaten wel een stuk of 6, 7 plaatsen waar je aan kon zien dat deze toch wat te dicht langs de cilinderwand was gegaan. De hoge plekjes weggehaald en nogmaals de "Warmtebehandeling" gegeven en hierna nog wat plekjes weggehaald . Dit herhaald totdat de zuiger, bij een rokende cilinder, geen tekenen meer gaf van klemming in de cilinder. Hierna alles weer op de juiste motor gemonteerd,hij loopt weer prima
Wat mij wel opviel is dat de zuiger op best wel veel plaatsen , ongelijk/asymetrisch plaatsen de cilinderwand raakte. Mogelijk is er bij de productie van de zuiger geen warmte behandeling (spanningvrij gloeien??) gedaan waardoor de spanningen bij gebruik ervan vrijkomen.
Niet draaien ,niet slijpen , gewoon wegpoetsen, Waterproof en dan polijstlinnen. Met draaien moet je hem binnen 0,01mm uit kunnen richten en daarna 0,01mm of minder Afraaien , dat wil op mijn draaibankje niet lukken. Wat Jan Vennix zegt: zolang er een oliefilm tussen zuiger en cilinder blijft , is het goed.
ik heb vandaag het fraem van the fons binnen gedaan om te stralen en te poederlakken en de goede man is mij komen opzoekken op de kermis in borgloon en vrouw en kindje leuke mensen groetjes pierre
Hallo,mijn koffertje is eindelijk klaar.
Gisteren een uitgebreidde testrit gedaan...redelijk goed bevonden.Topsnelheid is eerder beperkt (20 koude motor en 25km/h bij warme motor.
Vandaag een 60ies helmpje gevonden.
Groeten
Cyriel
Hallo,mijn koffertje is eindelijk klaar. Gisteren een uitgebreidde testrit gedaan...redelijk goed bevonden.Topsnelheid is eerder beperkt (20 koude motor en 25km/h bij warme motor. Vandaag een 60ies helmpje gevonden. Groeten Cyriel
UIt 21 stukken gietijzer waarin ook 21 stukken aluminium in pas gemaakt waren ,uit dat gietijzer nog wat stukken materiaal weggehaald wat nog in de weg zat ( waarom gebruiken de fabriken zoveel gietijzer als het met veel minder een veel beter lopende moter kan maken). Weten julie iemand waarom ze dat doen.
Oke dan. Nee dan weet ik niet precies waarom ze dat doen. Kan alleen maar gaan gokken maar dat doe ik niet snel. Ik zal het eens vragen aan mijn collega. Die is gieter geweest. Om duidelijk te zijn naar mijn collega, kun je dan precies aangeven wat er nu echt bedoelt wordt?
Oh, hahahah nu snap ik het. Ja die gaatjes kunnen beter he bij zo'n Solex. Slaat in principe nergers op die poortjes. Maarja we moeten het ermee doen. Blijft dan een mooi Solex karakter.
Volgens mij heeft hij wat gietijzer weggehaald bij de in- en uitlaatpprt en bij de spoelpoorten. Oftewel even de amandelen geknipt voor wat meer rendement
Niet te veel uitleggen want dan is er niets meer te raden .
Ben er even een uurtje tussenuit en het antwoord staat er al , dat is snel ........ .
UIt 21 stukken gietijzer waarin ook 21 stukken aluminium in pas gemaakt waren ,uit dat gietijzer nog wat stukken materiaal weggehaald wat nog in de weg zat ( waarom gebruiken de fabriken zoveel gietijzer als het met veel minder een veel beter lopende moter kan maken). Weten julie iemand waarom ze dat doen.
Ik kan me zo voorstellen dat de ontwerpers een simpele, zuinige, goedkope en vooral veilig voertuig wilden promoten. En dat doel is bereikt dacht ik.
Als je ziet welke snelheid een fiets met trapondersteuning kan bereiken, daar kan je een oude Solex mee bijhouden En bij die fiets heb je de snelheid zelf nog in de hand (=Voet)
UIt 21 stukken gietijzer waarin ook 21 stukken aluminium in pas gemaakt waren ,uit dat gietijzer nog wat stukken materiaal weggehaald wat nog in de weg zat ( waarom gebruiken de fabriken zoveel gietijzer als het met veel minder een veel beter lopende moter kan maken). Weten julie iemand waarom ze dat doen.
Zijn daar ook foto's van te maken ? Heb er al over gelezen bij verschillende topics maar ik durf het niet aan zonder duidelijk voorbeeld. Ben bang dat ik cylinders vernaggel, vandaar
UIt 21 stukken gietijzer waarin ook 21 stukken aluminium in pas gemaakt waren ,uit dat gietijzer nog wat stukken materiaal weggehaald wat nog in de weg zat ( waarom gebruiken de fabriken zoveel gietijzer als het met veel minder een veel beter lopende moter kan maken). Weten julie iemand waarom ze dat doen.
niet helemaal met je eens, volgens mij hebben ze juist veel te weinig gietijzer gebruikt. ik moet steeds opletten als ik weg wil halen wat ECHT weg moet dat ik niet in de buitelucht sta te frezen, dus van mij hadden ze wel wat meer mogen gebruiken. Er zijn geweldige DKW cylinders, geheel uit gietijzer die zo met een flens op een solex kunnen waar veel meer gietijzer aan zit, en waar zo 6 pk uit komt ( ex bakfiets) helaas is de flens een kwart slag gedraaid
Als we dan toch productie aan het draaien zijn ( 21 cylinders is niet niks) ik heb gisteren 4 frames met de hand en een kwast zwart staan lakken. nu is het ideaal weer om dat te doen, weinig stof nog en een goede luchtvochtigheid, droogt perfect op ( Histor) een vorige sessie met Gamma huismerk was een drama, na een dag zakte alles in 1 keer uit en had je vreselijke druipers, heeft een jaar moeten drogen voordat het schuurbaar was en dan nog "rulde" het eraf in plaats van te poeieren, misschien leuk voor hout maar niet voor ijzer
Ik wil jullie wel even uit de droom helpen voor het aanpassen van die stukken gietijzer. Deze aanpassing maak ik voor de solex verhuurders want die willen voor de (meeste ongedoopte ) huirders een solex die goed wil doortrekken en gemakkelijk in beweging komt. Daarvoor pas ik de kanalen in het gietijzer en soms ook in het aluminium aan om oderin het vermogen van een opgevoerde te verkrijgen maar die toch niet sneller gaat rijden dan 29 tot 31 k.m. (mogen niet sneller ) Na deze aanpassing zal de snelheid wat te hoog zijn. Deze gaan we nu temperen met boven in het inlaatpijpje een 10 m.m. lang busje te klemmen met een doorlaat van 5,o m.m. tot een diam. van hooguit 6.0 m.m. ( oplopende diam. ) Het busje zit er klem in door een zeer smal gleufje te zagen . Door de beter stroming in het gehele systeem zaldoor het kleinr doorlaat tot ongeveer 30 k.m. voldoende door het nauwe keelgaatje kunnen stromen. De meeste busjes die ik heb moeten maken waren van 5.0 tot 5,3 m.m. Deze blokjes kunnen met zo een kleine doorlaat tot ongeveer 28 k.m. goet vooruit komen,daarna komen ze snel in ademnood en houdt het bij 30 k.m. op,. Dat komt omdat de tijd te kort is om voldoende vulling met zo een kleine doorlaat te verkrijgen. Ik heb al meer dan 200 van deze busjes moeten maken tot grote tevredenheid van de verhuurders . Geen race problemen en ze rijden allen gelijk.
Idd mooi werk. Dat is een van onze problemen: verschil in snelheid. Hierdoor is het moeilijk de groep bij elkaar te houden. Wij lossen dit op door de langzaamste voorop te laten rijden, en een inhaalverbod aan de rest te geven. Werkt goed bij de meesten
niet vandaag maar gisteren: uren met dat mooie weer buiten achter de straalcabine, allerlei onderdelen weer ontdaan van vuil, verf en roest . Had ook delen gekregen van iemand die al bezig geest was om onderdelen in de primer te zetten. bij stralen bleek het roest eronder gewoon nog aanwezig te zijn, zag je buiten niets van, maar goed dat het weg is want de verf houd dan niet lang, voor FF leuk maar een seizoen verder sta je weer met werk.
Weer om een rond stuk zalmac wat beter stukjes van de aardkorst vastgemaakt om wat minder slip te hebben op de banden.. Weer zeven stuks van nieuw schoensel voorzien. En de deksels waar deze inzitten weer ontdaan van pekel en wat zinkpest zodat het spul weer goed uitziet.
Vandaag een Solex op de werkbank gehad die slecht liep. Contactpuntjes vonkten behoorlijk, ondanks goede (eigenbouw) condensator. Garage verduisterd, toen zag ik vonkjes overspringen waar het schilderijhaakje de bougiekabel ingaat.
Haakje uitgedraaid en schoongeborsteld, en een cm. van de bougiekabel geknipt. Vonkjes weg, ook bij de contactpunten. Weer lopen als vanouds.
De puntjes vonkten nauwelijks tot helemaal niet meer, perfect dus. Het schroefoogje was behoorlijk zwart. Vonkjes sprongen van de kabelkern naar de bougie, vlak onder het moertje. Alleen in het duister was het goed zichtbaar.
Vandaag een Solex op de werkbank gehad die slecht liep. Contactpuntjes vonkten behoorlijk, ondanks goede (eigenbouw) condensator. Garage verduisterd, toen zag ik vonkjes overspringen waar het schilderijhaakje de bougiekabel ingaat.
Haakje uitgedraaid en schoongeborsteld, en een cm. van de bougiekabel geknipt. Vonkjes weg, ook bij de contactpunten. Weer lopen als vanouds.
Ik heb recent een overgangsmodel gekocht voor een prikkie. Motor had 41jaar stilgestaan maar was nog los. Na check-up kwam de motor weer tot leven. Alleen lekte die een druppel olie/benzine aan de rol (kant van de carter). Daarom John Meisters geraadpleegd. Is toch handig als we samenwerken op een bedrijf, kom ik veel van te weten. Vandaag alles gedemonteerd maar de as laat ik hem demonteren. Als je er geen kennis van hebt, kan je er beter een vakman aan laten werken.
Vandaag een Solex op de werkbank gehad die slecht liep. Contactpuntjes vonkten behoorlijk, ondanks goede (eigenbouw) condensator. Garage verduisterd, toen zag ik vonkjes overspringen waar het schilderijhaakje de bougiekabel ingaat.
Haakje uitgedraaid en schoongeborsteld, en een cm. van de bougiekabel geknipt. Vonkjes weg, ook bij de contactpunten. Weer lopen als vanouds.
Is dat een kabel met Koperkern ??
Jazeker. Ik gebruik niets anders. Heb ik op de rol. Op de laatste electronische ontstekingen zit wel een koolstofkabel. Tot nu toe geen probleem mee gehad.
Vandaag de kleine met de Ami naar school gebracht, die had echter veel lawaai ( de Ami). Dus maar even uitlaatveeromhooghoudtplaatje ( ) gemaakt, scheelt 60db.
Ik heb eens bij de kringloopwinkel een "ringveer" gekocht van een wasmachine, droger oid. Ik heb daar al zeker 5 uitlaatveren van geknipt en ben nog niet op de helft
Zoiets wil ik ook nog eens monteren. Wat voor een veer heb je gebruikt?
Ik heb een motorveer gebruikt, het is zeker aan te raden om te doen, bij m'n bleu luxe had ik het al gedaan en die is voor een 3800 mooi stil. Maar toen ik vanmiddag weer op de Ami zat moest ik bij wijze van spreken af en toe aan het blok voelen om te voelen of de motor nog liep, zo weinig geluid.
Vanavond het krukaslager vervangen van de Oto van The Fonz. Blijkt dat er geen "veerring" in zat. Zie foto: links heb ik uit een ander carter gehaald, rechts zat erin.
Er zat bij demontage geen pakking bij het carterdeksel, dus wij dachten al dat het blokje nooit open was geweest.
Carterdekselboutjes hadden stalen ringetjes, normaal zit daar koper, Dus ook hier de vraag of dit af fabriek kan zijn.
Die stalen ringetjes onder de carterboutjes ben ik al diverse keren tegengekomen. Prima ringen , die blijven erop. Vraag me af waarom er koperen onder zitten in plaats van staal er hoeft niets afgedicht te worden.
Mijn idee, ik denk dat de ringetjes helpen tegen loslopen, sommigen beweren dat ze een onderdeel van de afdichting zijn maar dat zie ik niet, de boutjes komen buiten het carter uit en niet in de carterruimte.
Op t benzinepompje zit altijd een koperen ringetje, dat moet ook afdichten. De meeste motortjes van mij hebben koperen ringetjes maar die zijn mogelijk al eens los geweest.
Het carterdeksel is van aluminium. Koperen ringetjes lijken mij dan gezonder. (Puur gevoelsmatig).
Het motortje van the_Fonz is naar mijn idee nooit open geweest.