Vanmiddag nog even een blokje opengemaakt welk ik cvorige week extra bij een Solex heb aangeschaft. De vorige eigenaar wist er vanaf dat er weinig Compressie was. Bij het lichten van den Pet was de oorzaak al snel gevonden. Kijk ook even linksboven naat de slotspeling :
Hier nog even een indicatie van de cilinderdiameter :
Deze heeft erg overdreven speling, je komt het nog wel eens tegen. Ik heb er zo ook een paar gehad. Nieuwe cilindersetjes voor besteld en ze lopen weer als nieuw
Ik weet niet of er 40+ zuigers zijn en ja, hij komt boven maar dat is geen probleem als het niet zo zou zijn, die halve milimeter daar heb je geen last van, slechte compressie door lekkage wel.
Ja, die zijn 40 maar de cilinder is al 40,2mm , dan zit je al aardig ruim , nau ja , die zuiger dan dusss 40,1 zou mooi zijn, het hoeft geen RaceSolex te worden
Ik had vandaag ook een leuke: oud motortje uit de berg getrokken en uit elkaar gehaald. Blijkt het carter gescheurd
Dit is een 3800 carter met de brede keerring.
mijn vragen, misschien weet een van jullie dit al? Kun je hiervoor gewoon een ander carter met smalle keerring nemen? past de krukas dan? Hoef je de ring die tussen keerring en krukas zit niet te gebruiken?
Cartertjes heb ik nog wel maar niet van die oudere types
Ik had vandaag ook een leuke: oud motortje uit de berg getrokken en uit elkaar gehaald. Blijkt het carter gescheurd
Dit is een 3800 carter met de brede keerring.
mijn vragen, misschien weet een van jullie dit al? Kun je hiervoor gewoon een ander carter met smalle keerring nemen? past de krukas dan? Hoef je de ring die tussen keerring en krukas zit niet te gebruiken?
Cartertjes heb ik nog wel maar niet van die oudere types
gewoon doen, bij montage van de rolunit en de dubbele moer voor de koppeling wel effe opletten dat er iets zijdelingse speling op de trommel blijft bestaan, onderste moer dus niet zomaar aandraaien tot deze vast zit
Vanmiddag toch maar dat blokje met die ietwat te kleine zuiger uit elkaar gehaald. Het viel niet mee, de rolunit zat zo vast op de as dat deze er niet op een normale manier vanaf te halen was. Uiteindelijk de hele as in een keer uit rolunit en krukaslager moeten drukken. Op alle 3 de punten waar de lagers zitten roest .(passingroest) Denk dat de as er de vorige keer kurkiedroog is ingezet.
Maar je hebt het nettjes uit elkaar zonder stukken en dat is prima toch. Nu kun je hem keurig opbouwen en heb je een mooi reserve blokje. Zelf heb ik ook nog genoeg onderdelen om een blokje in elkaar te zetten. Alleen een nieuw lager en rol nodig.
Inderdaad zonder stukken maar het scheelde niet veel , het was buigen of barsten. Ook nog even de cilinder opgemeten : 40,23mm. Is wel erg overmaats maar ik heb er een zuiger voor gevonden dus dat is ook weer opgelost. Overigens een van de weinige carters waar het krukaslager wél vast in zat, carter in de oven gelegd en halverwege de koffie hoorde ik hem eruit vallen , leuk geluid is dat, denk dat het carter op dat moment zo'n 160 graden was.
Vanmiddag nog even een blokje opengemaakt welk ik cvorige week extra bij een Solex heb aangeschaft. De vorige eigenaar wist er vanaf dat er weinig Compressie was. Bij het lichten van den Pet was de oorzaak al snel gevonden. Kijk ook even linksboven naat de slotspeling :
Er zit veel kool op de zuiger en dat geeft een gehavende "indruk". Op de spoelen staat 1961 gedrukt, een onderdelenopmaker ?? geen idee.
even mijn fout: er zijn 2 definities van "onderdelen opmaker" die vanuit de fabrikant waarbij dus onderdelen die nog in het magazijn liggen gebruikt worden om nog op te maken terwijl ze al met een ander type bezig zijn.
en "onderdelen opmaker" van de hobbyist die nog even gauw iets wil wegzetten en dan maar aan elkaar broddelt wat nog ergens in een doos over is, soms ook wel aangeduid als "werkbank opruiming", deze laatste bedoelde ik
Inderdaad de laatste. De motor zit overigens wel netjes in elkaar geschroefd met de juiste boutjes en ringetjes op de juiste plaats en goed vast. Wat dat betreft is het niet eventjes in elkaar gezet zodat het erop lijkt. De krukas is er al eens eerder uigeweest , te zien aan de schroeven van de lagerborgplaaten er kurkdroog weer in teruggezet. Alleen de combinatie van een zuiger van 39,5mm met een cilinder (DO) van 40,23 mm is een Missertje.
Ja best lekker weertje vandaag (bij ons dan) Die eerste halve liter smaakt altijd Vandaag weer met de motor naar het werk, wat een verademing! Maar helaas, de winter is nog niet weg, morgen kans op natte sneeuw
Niet aan de Solex maar aan de scooter van Mirjam. Ze zei je moet eens naar mijn scooter kijken want de mensen kijken naar me en hij maakt wat lawaai. HAAaaaha, was de hele voorpijp van de cilinder eraf. Wat een herrie maakte dat ding. Geweldig. Het mooie was, ik had al een keer aan de uitlaat bezig geweest en 1 tapeindje was afgedraaid en de andere zat helemaal vastgerot. Ik heb toen voorzichtig toch dat tapeindje vastgedraaid en gelukkig niet afgedraaid, maar nu was hij volledig verdwenen en kon ik gelukkig zo een boutje M6 erin draaien. Dat viel dan weer mee. Gek eigenlijk dat hij eerst totaal vast zit en nu gewoon verdwenen. Het zal wel door trillingen zijn gekomen en door steeds warm koud enz... Het zit weer allemaal op zijn plek dus karre maar. Peugeot Viva City.
ik heb vandaag wat tijd gevonden om een velg te vlechten en ik begin het al aardig onder de kie te kennen morgen het nog even richten als ik nog wat tijd vind wand ik heb het nogal druk met de kinder molen die ik gekocht heb gelukkig stonden er nog drie mooie bromertjes op groetjes pierre
ik heb vandaag wat tijd gevonden om een velg te vlechten en ik begin het al aardig onder de kie te kennen morgen het nog even richten als ik nog wat tijd vind wand ik heb het nogal druk met de kinder molen die ik gekocht heb gelukkig stonden er nog drie mooie bromertjes op groetjes pierre
hier een fotootje van mijn nieuwe aanwinst gr pierre
Een hele tijd bezig geweest er achter te komen waarom een solex erg gevoeling reageerde op de stand van de mengselhendel, een paar mm naar links of rechts en de solex loopt voor geen meter, uiteindelijk was de oorzaak een opgeboorde luchtsproeier, een originele er in met de goede boring en klaar...wat is het soms een zoektocht!
Een hele tijd bezig geweest er achter te komen waarom een solex erg gevoeling reageerde op de stand van de mengselhendel, een paar mm naar links of rechts en de solex loopt voor geen meter, uiteindelijk was de oorzaak een opgeboorde luchtsproeier, een originele er in met de goede boring en klaar...wat is het soms een zoektocht!
kun je nagaan wat een effect het heeft als je er 1 in stopt die je zelf hebt gemaakt met een nog kleinere boring
Ik kom erop terug, eerst even verder afwerken en testen.
zitten ook op veel scooters, oppassen met het kastje wat erbij meekomt daar zitten verschillende karakteristieken tussen en je moet wel de goede hebben. Ik heb hier diverse uitvoeringen tot aan 6 spoelen aan toe en ook met verschillende "trigger"systemen, sommige buiten het vliegwiel, sommige binnen het vliegwiel, allemaal kei goede ontstekingen
Beursneuzen op motormarkt Hardenberg, kan me niet herinneren ooit op deze beurs ondergesneeuwd te zijn, iedereen gelijk onder dak, kwam even flink wat uit de hemel. Wel redelijk veel solex spul deze keer.
Vandaag alleen maar aan de Solex gedacht, ben met broeder naar autocross in Kessel geweest. Halve dag staan te verrekke van de kou Toen het begon te sneeuwen maar naar de auto gevlucht en snel naar huis gegaan
Vandaag geen Solex aangeraakt, raar is dat. Een dagje weggeweest (Skiën, niets gebroken ). Onderweg naar de auto kwamen we deze tegen. We stonden eerst oog in oog maar voordat je een foto kan maken heeft hij z'n kont al naar je toe gekeerd .
Gisteren wat zaakjes bij elkaar gezocht voor mijn dochter. (15) Zij vindt het leuk om te sleutelen, en heeft een blokje uit de stapel getrokken, Uit elkaar gehaald, schoongemaakt en gaat nu weer monteren.
Ben benieuwd of de vonk (bij haar) echt overslaat, zou wel leuk zijn
Met de deskundige adviezen van jou John, komt het helemaal goed. Heb een aantal meiden reeds in de klas gehad, en die zijn allemaal heel goed. Puur door motivatie leren ze heel veel. Ben benieuwd of je dochter het leuk gaat vinden. Sleutelen is altijd leuk he.
Vandaag aanhanger van de club opgehaald, die is gestraald en gespoten, die kan weer een paar seizoenen mee !! Kunnen we hem mooi gebruiken voor de bloesemtocht(?) van Pegalex in Herveld zondag a.s.
Wat heb je vandaag gedaan aande Solex? restauratie van een koffertje is bijna klaar, zou mooi zijn als ik nog een originele bougiedop en achterlicht zou vinden.
Hup, weer 1tje gered van de schroot. Ja zo'n bougiekap is nog wel te verkrijgen denk ik, maar zo'n lichtje wordt denk ik moeilijker. Succes met zoeken Roelof. Vraag eens aan Carl die heeft soms wel eens van die rare dingen.
Gered van de schroothoop is voor deze idd wel van toepassing, een bougiedop kan ook nog wel eens lastig worden wat het moet een stalen dop zijn die door de haak gebogen is en de meesten zijn haaks, achterlichtje zal ook moeilik worden maar wie weet.
Gered van de schroothoop is voor deze idd wel van toepassing, een bougiedop kan ook nog wel eens lastig worden wat het moet een stalen dop zijn die door de haak gebogen is en de meesten zijn haaks, achterlichtje zal ook moeilik worden maar wie weet.
Ik zal eens kijken, heb een hele stapel van die gestoorde bougiekappen "Philips" ( op zich al uniek) of daar "door de haakse" tussen zitten