Ik heb de Solex drager verlengt voor 2 Solexen, maar ik ga toch voor een aanhangwagentje, want als ik daar mee wordt aangehouden dan ben ik bang dat ik niet verder mag. Het is stevig genoeg want met min 94 kg erop geen enkel probleem. Maarja niet goedgekeurd he. Voor 1 Solex geen probleem, want het ziet er goed uit zoals jullie weten.
niets wij hebben vandaag een uitstapje gedaan naar edgard en zo door gereden naar peter vannix om een motortje berini spiegelei te laten nakijken en het beloofde berini fraem af te leveren we bebben er echt van genoten zo een prachtige mensen zijn dat wij zijn echt goed ontvangen bij edgard en peter en heb ervan genoten om hun verzameling te zien echt wouw nogmaals bedankt edgard en zijn en vrouwen zoontje en ook peter en wilma groetjes pierre en krista
Gisteren bezig geweest aan een blokje van een koffertje, de ontsteking vonkt niet en nu nog niet ( ik denk dat de spoel overleden is of de condensator )
Het probleem zit hem erin dat dit blokje niet van mezelf is en dat het ook niet teveel mag kosten, vandaag toch noch maar eens verder kijken !!
Vandaag het frame opgehaald bij Pierre. Gezellige middag
Pierre had nog wat vreemde carburateurs liggen, een ervan kende ik terug, is van een JLO (Sparta Batavus of dergelijke). Omdat Pierre er niets mee doet heb ik hem meegenomen. Nu zoek ik dus een Sparta zonder carburateur om de brommer compleet te maken Nee ik ga niet op zoek, het moet toevallig op me afkomen dat is het leukste
Het frame ziet er perfect uit! Als het vantevoren had gezien geloofde je echt niet dat het nog zo mooi kon worden. Pierre weer bedankt! (en ik onthoud de pompjes )
zoals eerder al gezegt het oto motortje terug in elkaar gezet en vandaag geprobeert resultaat het motortje slaat meteen aan en het komt ook heel goed op toeren en het luistert ook goed op de gas maar als ik hem op stasionair laat draaien dan wilt hij stilvallen ik heb ook wel veel luchtbellen in het terugloop slangetje zou het kunnen dat ik het bezinnen leidinkje te ver in de carburator heb gestoken ik heb het tot aan hetterugloop buisje gestoken is dit te ver of moet het verder zitten of kan dit aan nog iets anders liggen groetjes pierre
Leidingkje moet tussen het kanaal naar de hoofdsproeir ziten en de terugvoer Pierre. Dus iets lager.
ik dacht het wel dat ik het iets te hoog zitten heb ik zal het morgen eens wat lager zetten en zien of hij dan nog zoveel broebeltjes heeft het leek wen champange groetjes pierre
Met de drie ijzeren paarden gereden vandaag. My Amuse, Amuse 2 en de Roadrobber. (Mijn Solex, Mirjams Solex en de Puch) Alles draait prima en effe allemaal goed warm gereden. De kilometerteller van de Amuse deed het niet meer omdat het batterijtje op was. Nieuwtje erin en het werkt weer.
Ben je toch weer een midagje mee bezig. Heerlijk gewoon.
vandaag niets gedaan aan de solexen en ook geen goed nieuws gekregen van de poolse buuren het fabriek bij hun in de buurt chromeren ze niet alleen poederlakken maar dat kan ik hier ook goed laten doen dus ze brengen ze gewoon terug mee dus als er iemand nog goede oto velgen heeft liggen of een goed adres weet voor nieuwe dan hoor ikhet graag groetjes pierre
gisteren avond mario forum naam the-fons een werkkameraad van john over de vloer gehad om mijn verzameling te bewonderen en ik heb hem het virus meegegeven wand nu wilt hij ook een oto om op te maken en gelijk heeft hem groetjes pierre
gisteren avond mario forum naam the-fons een werkkameraad van john over de vloer gehad om mijn verzameling te bewonderen en ik heb hem het virus meegegeven wand nu wilt hij ook een oto om op te maken en gelijk heeft hem groetjes pierre
Nog bedankt Pierre om me nog meer met het beruchte Solex-virus op te zadelen :-D 't Is inspirerend om u zo bezig te zien met solexen!!
Vandaag mijn remmen op punt gezet maar tijdens het starten van de solex brak opeens mijn decrompressieheveltje in 2. Morgen eventjes overtekenen en dan zelf namaken. Zoals een BV (Roger) bij ons zegt: "Wat je zelf doet, doe je meestal beter"
Nog bedankt Pierre om me nog meer met het beruchte Solex-virus op te zadelen :-D 't Is inspirerend om u zo bezig te zien met solexen!!
Vandaag mijn remmen op punt gezet maar tijdens het starten van de solex brak opeens mijn decrompressieheveltje in 2. Morgen eventjes overtekenen en dan zelf namaken. Zoals een BV (Roger) bij ons zegt: "Wat je zelf doet, doe je meestal beter"
deze zijn nog nieuw te verkrijgen mario bij voorbeeld bij marchel van de ven en niet duur groetjes pierre
Decompressieheveltjes gaan gauw kapot: de oude worden bros en van de nieuwe scheuren de gaatjes door. Zelf maken is best te doen, en ehh beter dan origineel is in dit geval goed haalbaar.
gisteren avond mario forum naam the-fons een werkkameraad van john over de vloer gehad om mijn verzameling te bewonderen en ik heb hem het virus meegegeven wand nu wilt hij ook een oto om op te maken en gelijk heeft hem groetjes pierre
????
"opmaken" doen vrouwen ook en dat in meerdere betekenissen.
ik hou meer van het woord "opleuken" maar dat krijgt ook al meerdere betekenissen
Vandaag een mooie testkast binnengekregen. Je kunt er spoelen, bougies, bobines en condensatoren mee testen.
electroden-afstand is regelbaar tot 12 mm. maar voor spoelen is 5-7 mm genoeg (volgens de gebruiksaanwijzing). Toerental is ook regelbaar van 50 - 10.000 toeren.
Het is zelfs mogelijk de spoel zodanig aan te sluiten dat hij zichzelf opwarmt, zodat je daarna in warme toestand kunt testen (onze bekende bron van ergernis ).
De gebruiksaanwijzing is echter een kopie, en waar ik de bobine moet aansluiten om op te warmen, dat is op de schets weggevallen
Maar we komen er wel achter. Kent iemand dit soort kasten? Ik weet dat zo'n apparaat vroeger bij onze fietsenmaker stond, en hij heeft toen weleens een spoel van mij getest. Maar ja, ik was toen 13-14 jaar
De dag vrolijk begonnen met het ophalen van een blauw gespoten 3800 frame Nu wat minder vrolijk nu blijkt dat de bagagedrager is doorgezakt en ik hem al gemonteerd heb.
De dag vrolijk begonnen met het ophalen van een blauw gespoten 3800 frame Nu wat minder vrolijk nu blijkt dat de bagagedrager is doorgezakt en ik hem al gemonteerd heb.
Ik ben gisteren bij Jan de Laat langs geweest voor informatie. Het was erg gezellig daar in zijn werkplaats. Jan heeft me een aantal zaken duidelijk uitgelegd, waaronder hoe je kunt meten of de cilindervoet wel loodrecht op het carterdeksel (krukas) staat. Nu dat bleek dus voor mijn OTO carter niet het geval te zijn. Vandaag heb ik in mijn koude garage een begin gemaakt met het loodrecht maken van de cilindervoet. Als dat klaar is, zijn hopelijk mijn big end problemen opgelost. Bedankt Jan, als het OTO blokje weer rijdt laat ik het weten.
Hierbij een link naar een recent filmpje van de Stoom Solex.
Ik heb hem niet opgespoord, dat heeft Frans Peet een aantal jaren geleden gedaan. Ik ben wel bij hem langs geweest om wat informatie te verzamelen over zijn Stoom Solex construct in het kader van 65 jaar Solex in Nederland. Al met al een heel bijzonder apparaat.
vandaag gebeld voor mijn velgen die al 4 maand binnen zijn om te chromeren maar ze waren nog niet klaar ik moet binnen 14 dagen nog eens terugbellen gr pierre
Ik heb vandaag en gisteren testritjes gemaakt. Ik heb de Solex over de sneeuw vanaf mijn huis naar het fietspad getild. Dat was droog. Dus geen of weinig pekel rond de rol.
Als het fietspad daar sneeuwvrij was ( dat zal wel door middel van pekel zijn ) en ook opgedroogd is dan zou ik er nog niet zo gerust op zijn hoor, ( droge pekel geeft ook schade / althans niet direct op wel op termijn )
Zelf laat ik alles lekker binnen staan, lekker droog !!
Jouw analyse klopt wel. Ik ben van plan om de volgende week als mijn buitenkraan weer te gebruiken is, de rol en het carter met flink veel water schoon te spuiten. Ik wilde weten hoe het gemodificeerde blok reed, vandaar de testritjes gisteren en vandaag.
Bij mijn OTO blok was de cilindervoet van het carter scheef t.o.v. het carterdeksel vlak. Deze meetmethode heeft Jan de Laat me uitgelegd. Dit blokje heeft in 4 jaar 7 big enden 'versleten/in de soep gedraaid'. Op de foto's staat een primitieve versie van de meetmethode. Met een stalen rij kreeg ik hetzelfde 'scheve' resultaat. Na wat vijlwerk is deze mogelijke oorzaak weggewerkt. Ik heb meteen een nieuwe krukas gemonteerd omdat de 'oude op zijn'.
toen ik dit motortje kocht was de rol prima beschermd tegen pekel.
Ik ben toch wel erg huiverig geworden van jullie verhalen & foto's. Als ik dat had geweten was ik vandaag niet op de Solex gestapt.
Ik heb het blokje eraf gehaald, op zijn kant gelegd boven een emmer en de rol en het carter rond de rol met lauw water schoongespoten. Overtollig vuil ook verwijderd. Er zat een aardige bruine drap in de emmer.
Zou dat voldoende zijn om de pekel te verwijderen?
Oke, dat is dan opgelost. Ja alles moet haaks staan anders komt de kracht op het big-end idd scheef erop en dat geeft natuurlijk een kapot big-end op den duur. Straks met goed weer effe wat kilometers maken en kijken of het goed is. Had je ook bijgeluiden?
Een Solex loopt best rauw en produceert verschillende rammeltjes en resonanties. Ook de uitlaat is niet geheel en al stil. Om nu te zeggen dat ik het big end kon horen, nee. Maar als het big end eruit liep dan hoorde je best wel enge geluiden. Meestal begon het met langzamere rijden en binnen een paar kilometer was het dan over en uit. Dan bleef fietsen over, gelukkig kan dat best goed met een Solex. Je kunt ermee thuis komen of bij een treinstation.
Van de Solex OTO, die in de laatste 5 jaar 7 big end's heeft versleten, is de cilindervoet van het carter haaks t.o.v. het carterdeksel gemaakt. Ook is een nieuwe krukas gemonteerd (zie vorige post). Toch liep de Solex niet bijzonder, met weinig fut ondanks de JRT cilinder. Net aan 30 km/uur en het viaduct over de A12 af nauwelijks 35. Vandaag keek ik bij het opruimen naar mijn verzameling uitlaten. Ik heb 3 z.g.n. 'snelle' uitlaten, alle drie vrij nieuw. Ik zag tot mijn verbazing dat de dunne pijpjes verschilden. Twee hadden een interne diameter van 7 mm en van een was de diameter 8 mm. De pijp met het 8 mm eindpijpje erop gezet en de OTO liep ineens als een zonnetje. Trekkracht prima voor een solex en weer snelheden boven de 35 km/uur.
Moraal van dit verhaal. Een aluminium cilinder is erg gevoelig voor de juiste uitlaat. Het is waarschijnlijk de juiste tegendruk want het loshalen van de uitlaat gaf alleen maar herrie en geen extra snelheid of trekkracht.