Vandaag eens een nieuw voorbandje en de wiellagers voor- en achter voorzien van nieuw vet.Voorbandje werd canvas zichtbaar.
Heeft ie wel verdiend; Eergisteren door de regen van Groningen naar Harlingen VV gereden. Gemiddelde snelheid 33.4 km/h ! Verbruik: PRECIES 2 tankjes over een afstand van 166 km.
Het ziet er degelijk en kompleet uit maar voor mij te groot . Ik heb er simpelweg geen plaats voor , helaas .
op het ogenblik heeft buitelaar een hoop leuke draaibanken in de aanbieding, ik zou er haast een derde bij kopen want van 1tje zit ik wel te watertanden, oa met digitale uitlezing
Ik ben er afgelopen vrijdag nog even binnen geweest. Ze hebben daar inderdaad een vracht aan draai en freesbanken staan . Het glimt en ziet er uitnodigend uit , zo van : Koop Mij , Koop Mij.... Had ook nog overwogen om daar een freesmachine te kopen maar heb daar vanaf gezien omdat ik de hoogteverstelling helemaal niets vind (handwieltje bovenop de achterkant ) Op MP stond een samengestelde machine , de onderbouw met kruisslede van Deckel (degelijk Zwitsers) en daar bovenop een HBM spil/motor. Deze staat nu bij mij in het onderhuis . Enig nadeel is dat de dat de motor bij belasting nogal wat terugvalt in toeren . Dat systeem (regelbaar toerental) zit ook op de kleinere draaibankjes , dus wat zwaarder verspanen kan nog wel eens tegenvallen omdat niet het volle motorvermogen benut wordt en een gedeelte van het vermogen door de regelaar opgesnoept wordt. Verder leuk spul .
Oproep : is er nog iemand die een spantanghouder over heeft (alleen de houder dus) E25 MC2
Vandaag de hele dag op het Folklore Festival Op De Kloeten in Exloo gestaan met mijn Solex verzameling, het is toch elke keer weer leuk die spontane reacties van mensen die de Solex nog van vroeger kennen...
Vandaag niks uitgevoerd, het weer is toch om te huilen! Vanaf morgen 14 dagen vakantie, ga dan mijn blauwe 3800 opbouwen. Heb een doosje onderdelen besteld bij Solex Noord en dan gaan we echt eens lekker aan de gang. Heb alleen nog een stuur nodig met een pen van 21 mm, was niet op voorraad. Mijn stuur is roestig en verbogen.
Klopt een aantal hulpmotortjes..Rex..Zundapp. Mosquito...paar Zundapjes en een hele verzameling Yamaha Fs1 met die van mij er ook bij, we hadden veel bekijks..
Vandaag ook nog een "nieuwe" hulpmotor alvast een beetje aan het passen en monteren. Het is niet zeker dat straks de ketting langs het brede achterspatbord kan.
En ik moet nog een aantal onderdelen hebben. Zoals een nieuwe trapas met lagering voor een transportfiets. Deze zijn zwaarder uitgevoerd als een normale trapas. En nog twee nieuwe 26 x 2 banden. Wat zou het mooi zijn als ik die nog in het wit (crème) zou kunnen kopen.
Wat ik nog wel ergens op de plank had liggen was een mooie standaard voor een 26 inch fiets.
Die motortjes zijn er al jaren, kan me herinneren dat een man tijdens de TT drenthe deze motortjes aan de man wilde brengen, moet zeggen dat het goed liep, kon een Solex voor blijven, hoeveel cc weet ik niet.
Ik zo'n hulpmotortje in china zelf gekocht. Hij ligt al jaren in een doos. Ik mis het tandwiel dat aan het achterwiel moet. Dat is ergens tussen de aankoop en het verzenden verdwenen. Ik kocht het motortje voor 30 euro. In de stad waar ik was mochten ze niet meer gebruikt worden. Alles moest elektrisch. Groet Thijs
Dankje Ghost, Weet jij welk kettingwiel ik nodig heb. Er staan er meer op en weetje hoe het kettingwiel gemonteerd wordt en waar ik daarvoor moet bestellen?
als ik thuis ben zal ik kijken, en voor een langere trapas, oa zundapp heeft hele mooie gebogen trappers om langsheen de geforceerde koeling kap te komen, persoonlijk vindt ik dat een mooiere oplossing dan een trapper die ergens 10 cm uit je bracket begint
ik heb nog wel een setje backelitte handvaten liggen peter als je wilt neem ik ze wel mee naar hans en marta kostprijsje gratis trouwens een mooie fiets groetjes pierre
Vanochtend op verzoek een vastzittend blokje opengemaakt en zie hier het resultaat. Zuiger vast ,krukas vast ,volgens mij heeft deze een tijdje zonder luchtfiltet in de regen gestaan en heeft er 1,5 à 2cm water in het carter gestaan. De zuiger met drijfstang is al weer uit de cilinder.
goed dat het blokje bij u beland is ronald dan is het zeker in goede handen ik heb vandaag de velo vap afgewerkt en is dus klaar om een testritje te maken maar daar wacht ik nog even mee tot het wat droger is ik zal er morgen een foto van plaatsen groetjes pierre
ik denk met de flandria maar ik ga hem nog eerst eens proberen zodat ik niet in pan zou vallen wand ik heb er nog maar ene keer mee gereden en het is toch wel even wennen groetjes pierre
Vanmiddag in luilekkerland voor de mensen met een draaibank geweest...bij de schroothandelaar dus, bergen en bergen oude metalen met veel bruikbaars om dingen van te draaien....maar toch nog een heel gezoek om een stuk halfduims dikwandig buis te vinden, ik heb wel 20mm hardchroom zuigerstang gevonden om busjes van te maken (oude schokbreker binnenpoot)
Halfduims buis kan je mooie carterhals busjes van maken, ivm met de kering die ik in oto carters plaats moet die een paar mm langer worden dan origineel.
Hardchroom busje voor een vrijlooplager.
De peperdure 17mm staalboor is al weer opgerookt toen ik op een puntlas stuite, borenslijpen is niet mijn sterkste kant
Vanmiddag in luilekkerland voor de mensen met een draaibank geweest...bij de schroothandelaar dus, bergen en bergen oude metalen met veel bruikbaars om dingen van te draaien....maar toch nog een heel gezoek om een stuk halfduims dikwandig buis te vinden, ik heb wel 20mm hardchroom zuigerstang gevonden om busjes van te maken (oude schokbreker binnenpoot)
Schokbrekers, maar ook luchtclinders gebruiken hardchroom, 20 mm is een veel voorkomende maat die je nodig hebt.
Halfduims buis kan je mooie carterhals busjes van maken, ivm met de kering die ik in oto carters plaats moet die een paar mm langer worden dan origineel.
Hardchroom busje voor een vrijlooplager.
De peperdure 17mm staalboor is al weer opgerookt toen ik op een puntlas stuite, borenslijpen is niet mijn sterkste kant
Breng hem de volgende keer mee, dan slijp ik hem.
beter is, eerst boren op 16,5. Daarna uitdraaien. Zorg dan wel dat je werkstuk niet slingert
Vanmiddag in luilekkerland voor de mensen met een draaibank geweest...bij de schroothandelaar dus, bergen en bergen oude metalen met veel bruikbaars om dingen van te draaien....maar toch nog een heel gezoek om een stuk halfduims dikwandig buis te vinden, ik heb wel 20mm hardchroom zuigerstang gevonden om busjes van te maken (oude schokbreker binnenpoot)
Schokbrekers, maar ook luchtclinders gebruiken hardchroom, 20 mm is een veel voorkomende maat die je nodig hebt.
Bedankt voor de tip dan weet ik waar ik naar zoeken moet, ik heb het voor niks.
Ben nog wel buis nodig met een buitenmaat van 36.5 of iets groter en een wantdikte van 5mm of iets meer....stoomleiding misschien??? of maak je dat van massief rond.
Halfduims buis kan je mooie carterhals busjes van maken, ivm met de kering die ik in oto carters plaats moet die een paar mm langer worden dan origineel.
Hardchroom busje voor een vrijlooplager.
De peperdure 17mm staalboor is al weer opgerookt toen ik op een puntlas stuite, borenslijpen is niet mijn sterkste kant
Niet laten oproken, je zult zien dat als je je draaisnelheid terug steld, je boren langer meegaan.
Hoe groter je boor, hoe langzamer je moet draaien.
Halfduims buis kan je mooie carterhals busjes van maken, ivm met de kering die ik in oto carters plaats moet die een paar mm langer worden dan origineel.
Hardchroom busje voor een vrijlooplager.
De peperdure 17mm staalboor is al weer opgerookt toen ik op een puntlas stuite, borenslijpen is niet mijn sterkste kant
Breng hem de volgende keer mee, dan slijp ik hem.
beter is, eerst boren op 16,5. Daarna uitdraaien. Zorg dan wel dat je werkstuk niet slingert
Slijpen moet ik zelf kunnen anders ben je zo afhankelijk...komt wel goed.
Halfduims buis kan je mooie carterhals busjes van maken, ivm met de kering die ik in oto carters plaats moet die een paar mm langer worden dan origineel.
Hardchroom busje voor een vrijlooplager.
De peperdure 17mm staalboor is al weer opgerookt toen ik op een puntlas stuite, borenslijpen is niet mijn sterkste kant
Breng hem de volgende keer mee, dan slijp ik hem.
beter is, eerst boren op 16,5. Daarna uitdraaien. Zorg dan wel dat je werkstuk niet slingert
Slijpen moet ik zelf kunnen anders ben je zo afhankelijk...komt wel goed.
Veel doen, dan komt het goed. Pak een nieuwe boor, liefst een grote. Zet je slijpsteen of schuurband stil, en probeer de hoek/ronding van je boor over de slijpsteen te laten lopen, zodat je de "slag" te pakken krijgt.
Zeker een goede vinding van jou vader en werkt perfect.
Is ooit uitgedokterd voor de Solexrace. Die opgevoerde Solexen trekken pas echt goed bij een hoger toerental. We mosten dus iets hebben dat we sneller uit de bocht weg konden accelereren. Op een gegeven moment waren we weer aan het brainstormen en er lagen wat andere bromfietsspullen rond te slingeren, toen ik een koppeling van een Sachs automaatje aan het bekijken was. Deze bleek precies in een Solex koppelingstrommel te passen. En van het één kwam toen het ander.
Deze koppelingen werden destijds ook nog lichter gemaakt en de veer werd strakker gemaakt. Uiteindelijk pakte de koppeling pas bij ruim 4500 ~/min. Om deze Solexen aan te kunne trappen was wel een terugslagkoppeling nodig die in de rol gebouwd kon worden. Heeft toch lang geduurd voordat de concurrentie er achter kwam hoe het kon dat wij zo snel uit langzame bochten bij hen konden wegrijden.
Later kwamen we er achter dat de Tomos koppelingen ook die zelfde maat hadden en makkelijker te veranderen waren. Maar het is begonnen met die Sachs koppelingen die toevallig in de werkplaats lagen. Ik heb nu in mijn toersolex ook nog steeds zo'n Sachs koppeling zitten.
Er is er ook nog eens ooit eentje gemaakt met een koppeling van een Peugeot 103. Dat was een Solex met een plaatkoppeling die bediend werd doordat er kogels via een oplopende baan naar buiten werden geslingerd door het oplopend toerental. Dat vond ik eigenlijk de mooiste koppeling. En dat was helemaal apart om dat in je Solex te hebben. Was echter veel meer werk om te maken.
Ik gebruik ook wel eens een puch maxi koppeling, daar moet je dan wel iets meer aan doen, maar heeft ook voordelen. Ik boor een paar gaatjes in de trommel, en koppelingshuis. nu kan ik makkelijk van buitenuit de sterkte van de veren verstellen, en dus het moment dat de solex gaat "pakken"
Een motor aangepast met vrijlooplager en de standaard Solex-koppeling , eenvoudig aangepast met behulp van 1 grote sluitring waarbij de koppeling op stationair vrijloopt.
Voor de hardchroom bus heb ik een stuk van de schokbreker van een Polo gebruikt ,krijgt dat ook een tweede leven in/aan een voertuig , anders had het misschien ,na omsmelten , een peperclip of spijker geworden.............
Gents, bedankt voor de tips, het is gelukt en de spullen liggen bij de poeder coater..even anderhalve week wachten...of eigenljk de "losse" deeltjes poetsen.
Vandaag het oude retourslangetje vervangen door een nieuwe, de oude stond er al veel te lang op. De brandstof had door de tijd heen de ftalaten in het plastic aangetast waardoor het stug werd, bruin verkleurde en begon te lekken. Voor het eerst zag ik de overtollige benzine door het pijpje terugstromen.
"La légende de la bicyclette qui roule toute seule"
Gisteren van een goed rijdende 3800 ( ca 35 km) het potje afgehaald en een serie andere potjes geprobeerd die als reserve aan het plafond hangen en die van diverse typen solexen afkomen. resultaat, snelheid van 22 km tot 32 km, geen enkel potje haalde meer de 35 km. resultaat: normaal staat de chokehevel op 2/3 vanaf links, door de meestal hogere tegendruk moest de chokehevel helemaal naar rechts en bij sommige potjes bleef hij overslaan ( "viertakten") aan sommige potjes kon je al zien dat ze problemen zouden geven, enige mate van dichtkoling al te zien. van andere zou je het niet verwachten.
Misschien een rede om een nieuwe ( eventueel "snelle") achter de hand te houden om je solex te testen in geval van problemen. Kun je meten of je een eventueel probleem in de uitlaat moet zoeken of ergens verderop in het blok. een "testreserve" dus.
Vandaag een prachtige tocht gereden met ons clubje in de omgeving van Drouwen, mooi weer en geen spatje regen, we hebben nog een bezoekje gebracht aan een verzamelaar van oude stationair motoren, nog nooit van de man gehoord en toch vlak bij Exloo voor de mensen die dit ook leuk vinden op 1 sept. is er een opendag waar een aantal verzamelaars hun verzameling tentoon stellen.
vandaag de oorzaak gezocht van het af en toe afslaan onder het rijden ,heb de bougie op 0,4 gezet en alle contackten van de bougie kabel schoon gemaakt ,en voor een beter contackt vanaf de spoel ! en hij loopt weer als een solex zoals ie hoort te lopen.
van het weekend even wat JRT cylinders nagekekekn die al een tijdje gelopen hadden, ze hadden allemaal dezelfde aanloopstrepen op de nicasilwand staan, eigenaardige onrondheid in de cylinder . eentje bijgewerkt, ik hou ze in de gaten.
van het weekend even wat JRT cylinders nagekekekn die al een tijdje gelopen hadden, ze hadden allemaal dezelfde aanloopstrepen op de nicasilwand staan, eigenaardige onrondheid in de cylinder . eentje bijgewerkt, ik hou ze in de gaten.
Hoe ziet die onrondheid erdan uit Joan? En waar bevinden zich die strepen?
de breedste rechts naast de uitlaatpoort dus eigenlijk in het verlengde van de inlaat, tot bijna helemaal bovenin de cylinder. aan de zuiger zie je helemaal niets, is dus een interactie tussen de zuigerveren en de cylinderwand. Moet nog eens onderzoeken of de zuigerveer groef niet te ondiep is . als dat zo is dienen de zuigerveren iets bijgewerkt te worden ( minder hoog) Mogelijk dat daarom sommigen claimen dat ze vermogensverlies hebben bij heet worden, de zuigerveren zouden wel eens vast kunnen lopen tussen zuiger en wand
Ja, dat zou dan ook maar eem kwestie van dienden zijn. Ik zal ook mijn kopje er eens afhalen en kijken hoe het eruit zie. Maak wel foto's. Eerst pakkingkje bestellen, is op. Hoop niet van die enge strepen te zien.
Ik volg ook het FS1 forum en daar kwam dit probleem ook aan de orde met de alum. nicasil cilinders, oorzaak is meestal het te strak aandraaien van de cilinder kop, de sporen zitten altijd naast de kopbouten of ingeval van de FS1 de draadeinden.
Dat zou zomaar de oorzaak kunnen zijn. Het is best goed om op andere forums te zitten (zelf op Puch forum, want daar kom je ook heel veel kennis tegen. Bij die Puch's zitten ook een aantal slimme mensen.
Ik volg ook het FS1 forum en daar kwam dit probleem ook aan de orde met de alum. nicasil cilinders, oorzaak is meestal het te strak aandraaien van de cilinder kop, de sporen zitten altijd naast de kopbouten of ingeval van de FS1 de draadeinden.
Bekend verschijnsel oa bij kart motoren, vandaar dat er overgegaan is op carter flensen met bouten en losse draadeinden bovenin de cylinder, maar dat heeft solex al en dus ook de alu cylinders. dus er is geen reden voor de cylinder om door te strak getrokken draadeinden binnen in "bol" te gaan staan
zundapp had in de kleine cylinders stalen bussen rondom de draadeind gaten
Straalkast leeg en schoongemaakt, zand er uit aluminium oxide er in....valt niet tegen en stuift bijna niet, nieuwe folie achter het ruitje..nu zie ik weer wat ik doe. Ik zit nog te twijvelen om de glasparel bij door het grit te doen, krijg het er later niet meer uit.
Straalkast leeg en schoongemaakt, zand er uit aluminium oxide er in....valt niet tegen en stuift bijna niet, nieuwe folie achter het ruitje..nu zie ik weer wat ik doe. Ik zit nog te twijvelen om de glasparel bij door het grit te doen, krijg het er later niet meer uit.
Wat zou het voordeel zijn om scherp (alu-oxide)grit en bot (glas) door elkaar te mengen ?? Iedere gritsoort heeft zijn eigen specifieke eigenschappen/toepassing. Ik denk niet dat je hierdoor een soort van Allround straalmiddel krijgt.
Ik heb het net even doorgelezen : "om een wat gladder eindresultaat te bereiken"
Maar als je wat ernstigere roest of wat taaiere lak weg wilt stralen dan is glasparel erbij ongewenst (kan je speedblast nemen maar dat heeft een kortere standtijd , is een zachter materiaal)
Het is wel zo dat ze dan 2zakken tegelijk kunnen verkopen.
Ik heb de kast voor het wat eenvoudige werk het grote spul laat ik stralen, en om elke keer te wisselen ondanks dat mijn kast ook een uitstortkoker heeft vind ik te lastig, en een beetje experimenteren hou ik wel van, sommige vindingen druisen tegen alle principes in maar ze werken wel, vraag dat maar aan Jan Vennix.
Waarom zo moeilijk Ikgebruik het goedkoopste spul wat ze verkopen en staal er alles mee(dat spul verkopen ze in zaken waar ze ook van die goedkope straalpistolen verkopen). en gaat zeer goed. Dat middel wordt van zelf fijner en minder scherp en door het gebruik van een afzuig cycloon wordt het fijn spul afgeschijden en weer terug in de ton gestort en het nog fijnere en stof komt terecht in het stoffilter. Het komptete spul met wat retoer spul gebruik ik voor het grovere werk. Voor het fijne werk gebruiuk ik het spul uit het filter en dat doe ik in een emmer die ik gewwon in de straalbak zet en er de aanzuigslurf inhang en krijg ik een zeer mooi bijna blinkende oppervlak. Het fijne spul komt nu wel in de straalkast terecht maar dat is geen bezwaar en is er in een mum van tijd er weer uitgestraalt an afgezogen. Ik hoef dus nooit te verwisselen (ik gebruik nooit glasparel want dat is veel te gouw versleten) en wat er in het fiter komt te zitten is veel beter en neemt ook nog het water op wat in de blaaslucht zit. Soms is het beter om eerst te stralen met grit en daarna na testralen met het stof uit het filter dan gaat het veel vlugger
Interessant (voor degenen die met zo'n alu cilinderset rijden dan). Hou ons op de hoogte van je bevindingen Joan.
Zou je dan de groeven in de zuiger niet wat dieper kunnen steken ?
ik heb gisteren een willekeurige alu cylinder uit mijn voorraad gehaald, de zuigerveren hebben van deze genoeg speling en ook de zuigerveer groef is net aan diep genoeg.
Als je zeker wil zijn van goede kwaliteit zuigerveren voor de alum. nikasil cilinderset kan je het beste een origineel setje Yamaha FS1 zuigerveren 40mm bestellen, kijk dan niet naar de prijs.
Als je zeker wil zijn van goede kwaliteit zuigerveren voor de alum. nikasil cilinderset kan je het beste een origineel setje Yamaha FS1 zuigerveren 40mm bestellen, kijk dan niet naar de prijs.
Dat zal niet gaan lukken, Yamaha heeft "keystone" veren en die hebben een trapezium groef nodig en geen rechthoek
Joan, ik heb mijn kopje er eens afgehaald en onderzocht. Totaal geen krasje of streepje of wat dan ook. Lastig om foto's te maken, want het spiegelt behoorlijk. Hier toch wat foto's. Zonder schoon te maken de foto's genomen. 2200 km gereden inmiddels.
Als je zeker wil zijn van goede kwaliteit zuigerveren voor de alum. nikasil cilinderset kan je het beste een origineel setje Yamaha FS1 zuigerveren 40mm bestellen, kijk dan niet naar de prijs.
Dat zal niet gaan lukken, Yamaha heeft "keystone" veren en die hebben een trapezium groef nodig en geen rechthoek
Klopt Joan FS1 zuigerveren zitten standaard om de zuiger van de Solex aluminium nicasil cilinders, naar zeggen hebben de originele een nog betere passing en aanlegdruk.
maar hoe krijg je die originele FS1 veren dan in je groef ?? Ik monteer niet graag trapezium vormige veren in een rechthoekige groef ( howel een rechthoek natuurlijk ook wel een trapezium is maar dan een bijzondere)
Als je zeker wil zijn van goede kwaliteit zuigerveren voor de alum. nikasil cilinderset kan je het beste een origineel setje Yamaha FS1 zuigerveren 40mm bestellen, kijk dan niet naar de prijs.
Dat zal niet gaan lukken, Yamaha heeft "keystone" veren en die hebben een trapezium groef nodig en geen rechthoek
Klopt Joan FS1 zuigerveren zitten standaard om de zuiger van de Solex aluminium nicasil cilinders, naar zeggen hebben de originele een nog betere passing en aanlegdruk.
Je snapt hem nog niet geloof ik, ze zitten er standaard op! pak even een JRT setje en kijk zelf.
Die kinderen vinden het prachtig om achter op de Solex/hulpmotor te gaan rijden.
Mijn vader had afgelopen weekend de fietskar voor de hond achter zijn Solex gemaakt. Mijn zoon van 5 erin en gaan! Zoonlief vond het prachtig! Nu heb ik zelf ook een fietskar, maar had er nog nooit over gedacht om hem achter de Solex te maken. Nu kunnen zoon en ik er toch samen met de Solex op uit!
Ik denk dat het vliegwiel uitgeslagen is of iets dergelijks. Aan de krukas is niets te zien. Ik dacht eerst dat de vliegwielmoer einde schroefdraad zat en daarom het vliegwiel niet vast kon. Ik heb afgelopen week een ring tussen moer een vliegwiel gezet en het geheel vastgezet. Dat scheen te helpen en ik heb een proefrit gemaakt van ± 20 km. Het vliegwiel bleef vast zitten, dus ik dacht dat ik het gefixt had. Nu gingen we rijden en na 3 kilometer hoorde ik weer die bekende rammel. Kijken en inderdaad vliegwiel weer los. EN het vreemde is dat ik zo in/aan het vliegwiel ook niets vreemds zie. Dat zal niet zo makkelijk reviseren zijn, vrees ik.
voor zover ik weet ook een zinken vliegwiel, de nok zit toch los op de krukas ? de schroefdraad van de moer is wel erg grof, die lopen makkelijk los, heb ik bij eitje ook wel meegemaakt en de spie om de boel vast te houden stelt niets voor. misschien nog eens een hoge flensmoer proberen ( die lopen minder makkelijk los vanwege de extra wrijving op de vaste flens)