Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#77452 10/06/12 12:35 PM
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Beste medesolexisten,

Ik vraag mij nu heel sterk af of het volgende origineel is. er bestaan kogellagers met rubber afdichting, metalen afdichting en lagers zonder afdichtingen...

ik heb nu twee keer een solex 3800 blok gedemonteerd, en tot twee keer toe was er aan de kant van de krukwang een lager gemonteerd dat aan de krukwangkant open was en een rubber afdichting had aan de keerring kant...

dit kan toch niet origineel zijn lijkt mij? ik bedoel, dan zou die keerring toch drooglopen en veel sneller slijten?
of heeft solex origineel lagers in die 3800 blokken gebruikt die aan 1 kant open waren?

Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
30000km gereden
***
Offline
30000km gereden
***
Joined: Nov 2000
Posts: 3,251
Ik ken ze ook met open "zicht"-kant

Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
J
10000km gereden
****
Offline
10000km gereden
****
J
Joined: Jun 2009
Posts: 1,161
Een 3800 solex heeft standaard een aan twee zijden open lager,
Deze mag gerust vervangen worden door een lager met aan een of aan bijde kanten een metalen deksel omdat deze niet helemaal dicht zijn (voor olie zijkn ze zelfs gewoon olpen ).
Lagers die aan bijde zijden voorzien zijn van een kunststof afdichting zijn niet beter voor een solex (eigenlijk slechter)
Deze dunne velletjes kunnen de carterdruk toch niet tegen houden en breken na verloop van tijd er gewoon af (hoef je niet te geloven maar ik kan verscillende lagers laten zien die het velletje zijn verloren door het teveel heen en weer flapperen ).
Dan wik ik toch weer even proberen wijs te maken dat bij een 3800 het lager eigenlijk voor eens en vooral altijd een vaste konstruktie is,maar met veel geweld is er veel mogenlijk.
Er is wel een redelijk goede mannier om het lager te vernieuwen en dat heb ik al een paar keer geschreven.
Dit lager is eigenlijk nooit versleten ( zeer overbemeten ) zodat hetkan blijven zitten ,tenzij water en het fijn gedeelte van onze aardkorst toch in het zeer fijne micro mechaniek van de solexmoter heeft kunnen komen om zijn om zijn zeer schadelijke werk te verichten en daardoor het lager onbruikbaar heeft kunnen maken .veel succes met het moteren van een goed lager.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: Jan Vennix
Een 3800 solex heeft standaard een aan twee zijden open lager,
Deze mag gerust vervangen worden door een lager met aan een of aan bijde kanten een metalen deksel omdat deze niet helemaal dicht zijn (voor olie zijkn ze zelfs gewoon olpen ).
Lagers die aan bijde zijden voorzien zijn van een kunststof afdichting zijn niet beter voor een solex (eigenlijk slechter)
Deze dunne velletjes kunnen de carterdruk toch niet tegen houden en breken na verloop van tijd er gewoon af (hoef je niet te geloven maar ik kan verscillende lagers laten zien die het velletje zijn verloren door het teveel heen en weer flapperen ).
Dan wik ik toch weer even proberen wijs te maken dat bij een 3800 het lager eigenlijk voor eens en vooral altijd een vaste konstruktie is,maar met veel geweld is er veel mogenlijk.
Er is wel een redelijk goede mannier om het lager te vernieuwen en dat heb ik al een paar keer geschreven.
Dit lager is eigenlijk nooit versleten ( zeer overbemeten ) zodat hetkan blijven zitten ,tenzij water en het fijn gedeelte van onze aardkorst toch in het zeer fijne micro mechaniek van de solexmoter heeft kunnen komen om zijn om zijn zeer schadelijke werk te verichten en daardoor het lager onbruikbaar heeft kunnen maken .veel succes met het moteren van een goed lager.


Helemaal mee eens, die 3800's is maar tobben. ben blij dat het me hobby is en niet mijn werk, kan je nog eens wat laten liggen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
ik ben het volledig met jullie eens met die lager borg constructie van een 3800. als hij verder goed is, mooi laten zitten inderdaad. dit blokje liet mij geen keus, omdat het onder een lekkend afdak heeft gestaan zonder bougie en dus water in het carter heeft gestaan.
ik heb de krukas er ook niet uit gekregen door hem via de as er zelf uit te meppen, maar een bus gedraait die langer was dan de krukas en over de krukas heen geschoven, langs de keerring, tegen het lager aan, zodat ik de kracht via de buis naar het lager breng en niet via de as, waardoor deze krom kan raken.

zijn hier ook mensen die ervaring hebben met een 3800 krukas door middel van een hydrolisch handbedient persje er weer in te persen?
aangezien ik het een eng idee vind om die krukas in dat cartertje van brokkelig zamak met geweld er weer in te moeten beuken.
(ik vind solex oto-motortjes toch wel vele malen fijner om aan te sleutelen, die zijn wat beter uitgedacht lijkt het)

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: grastukker


zijn hier ook mensen die ervaring hebben met een 3800 krukas door middel van een hydrolisch handbedient persje er weer in te persen?
aangezien ik het een eng idee vind om die krukas in dat cartertje van brokkelig zamak met geweld er weer in te moeten beuken.
(ik vind solex oto-motortjes toch wel vele malen fijner om aan te sleutelen, die zijn wat beter uitgedacht lijkt het)



De laatste tijd pers ik de krukas er met een handpers weer in, achterkant lagerpassing binnenkant carter ondersteun ik met een stuk dikwandig buis rond 40mm lengte 70mm, zo komt er eigenlijk geen stress op het carter bij het inpersen, krukas een nachtje in de vriezer en net voor het monteren het lager een beetje opwarmen en je perst de krukas er zo in.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Waarom moet de as in het lager geperst worden ??
Dat hoeft toch niet zo strak, de as wordt toch vastgeklemd op de binnenring van het lager met de moer die de koppeling vastzet ??


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Bij een 3800 zit de krukas in het krukaslager met een perspassing, krukaslager moet ook goed vast in het carter liefst met een velsrand er voorlangs dan kan het geen kant meer op.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
maar, moet je nu eerst het lager in het carter monteren of eerst het lager op de krukas en dan het geheel in het carter? nu wordt ik wel benieuwd...

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Zeker eerst het lager monteren en die moet je er weer in velzen, schuin kantje aan het lager slijpen en dan de rand er weer voorlangs velzen, maar als je dat nog nooit gedaan hebt??weet waar je aan begind.

Last edited by Roelof; 11/06/12 03:58 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
denks eens na ?
Hoe kan je het lager vastvelzen als er een krukwang voor zit ?


en de boel wordt NIET zoals bij een DO of OTO door de moer ( en de juiste vulbussen) tegen het lager aan geborgd om zo ook de krukas tegen te houden NEE de krukas moet al vast zitten in het lager want de rol met zijn prullaria aan glijlagers moet kunnen zweven.

Speciaal gereedschap dat is de bonus om aan een 3800 te kunnen werken.
De klus kun je in een kwartier doen, voor het gereedschap sta je uren achter een draaibank.

Voordat ik het juiste gereedchap had heb ik eerst met onjuist gereedschap ( ook al speciaal ) eerst een carter uit elkaar getrokken, harde leerschool.

Heb van anderen gehoord dat ze dezelfde ervaring hebben.
gelukkig is het maar een 3800


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Origineel bericht van: Joan
denks eens na ?
Hoe kan je het lager vastvelzen als er een krukwang voor zit ?


en de boel wordt NIET zoals bij een DO of OTO door de moer ( en de juiste vulbussen) tegen het lager aan geborgd om zo ook de krukas tegen te houden NEE de krukas moet al vast zitten in het lager want de rol met zijn prullaria aan glijlagers moet kunnen zweven.


Dat wist ik niet, zover heb ik de 3800 niet uit elkaar hoeven te halen.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
Origineel bericht van: Joan
denks eens na ?
Hoe kan je het lager vastvelzen als er een krukwang voor zit ?


en de boel wordt NIET zoals bij een DO of OTO door de moer ( en de juiste vulbussen) tegen het lager aan geborgd om zo ook de krukas tegen te houden NEE de krukas moet al vast zitten in het lager want de rol met zijn prullaria aan glijlagers moet kunnen zweven.

Speciaal gereedschap dat is de bonus om aan een 3800 te kunnen werken.
De klus kun je in een kwartier doen, voor het gereedschap sta je uren achter een draaibank.

Voordat ik het juiste gereedchap had heb ik eerst met onjuist gereedschap ( ook al speciaal ) eerst een carter uit elkaar getrokken, harde leerschool.

Heb van anderen gehoord dat ze dezelfde ervaring hebben.
gelukkig is het maar een 3800


nou, ik heb tot nu toe over de meeste dingen, en dan vooral bij de demontage goed nagedacht. Dit forum is toch ook bedoelt om advies in te winnen? of niet soms? het spijt me dat ik dan niet zoveel ervaring heb, maar ik ben 26, heb vanaf me 15 alleen maar met honda viertakt gesleuteld, ook veel blokken gereviseerd, maar ik kan je vertellen dat een honda blok toch echt een heel stuk makkelijker is om te kunnen reviseren dan een solex 3800 motor. dus geef me alsjeblieft even de gelegenheid om wegwijs te worden in hoe het allemaal werkt in de solex wereld, want ik ben hier niet voor niets aan begonnen, ik vind solexen nou eenmaal machtig leuke machientjes en wil graag leren in hoe je ze weer in originele staat kunt brengen.

en nu zeg je wel "het is maar een 3800", maar wat is er los van de krukasmontage en de bronzen lagerbussen in de rol mis met deze blokjes? want ik weet nog niet echt wat de nadelen zijn van een 3800 motor ten opzichte van die van een oto. ik hoor wel vaker negatieve klanken op dit forum over 3800 motoren. en dat vind ik opzich niet erg, maar het maakt me gewoon wel nieuwschierig over wat de zwakke punten zijn van deze motortjes...

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Denk niet dat het zo bedoeld is, we helpen jou graag grin en samen komen we er wel uit.

3800 zijn best goede blokjes alleen je moet ze even kennen.

Ik weet niet hoever je het motortje al uitelkaar hebt maar ga niet gelijk het lager er uit halen, misschien is het niet nodig, ga anders naar iemand toe die het vaker gedaan heeft, zou zonde zijn als het mis gaat.


Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
ik schaam me er niet voor, het krukaslager van een 3800 vernieuwen, daar begin ik niet aan. Dat laat ik aan de ervaren rotten over die het vaker doen wink


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
@ Roelof, ik snap je punt. maar zoals ik eerder in dit topic schreef heb ik het oude lager er al uit gekregen met beleid en door middel van een zelfgemaakte bus die ik over de as heen schoof zodat ik niet op de krukas zelf hoefde te meppen.

en om heel eerlijk te zijn had ik ook weinig keus, want doordat het lager jarenlang door water in het carter flink is gaan roesten, viel er geen enkele eer meer aan te behalen om dat ooit nog fatsoenlijk aan het draaien te krijgen. daarbij was de keerring ook inmiddels een btje versleten zeg maar(Dat was trouwens het grote model keerring, dus eerste type 3800 motor)

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Misschien een verkeerd idee van mij, omdat ik te weinig ervaring hier mee heb, maar kunnen we die assen niet wat bijschuren of zoiets om dat lager wat makkelijker erop te krijgen of erin te krijgen. Of zet dat zamak teveel uit zoadat wanneer het warm wordt het lager los komt te liggen?


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Origineel bericht van: grastukker
@ Roelof, ik snap je punt. maar zoals ik eerder in dit topic schreef heb ik het oude lager er al uit gekregen met beleid en door middel van een zelfgemaakte bus die ik over de as heen schoof zodat ik niet op de krukas zelf hoefde te meppen.

en om heel eerlijk te zijn had ik ook weinig keus, want doordat het lager jarenlang door water in het carter flink is gaan roesten, viel er geen enkele eer meer aan te behalen om dat ooit nog fatsoenlijk aan het draaien te krijgen. daarbij was de keerring ook inmiddels een btje versleten zeg maar(Dat was trouwens het grote model keerring, dus eerste type 3800 motor)


ok daar had ik even overheen gelezen, je zal dus een nieuw lager moeten monteren, hopelijk is er nog genoeg materiaal van de lagerpassing om voor het nieuwe lager langs te krimpen, het nieuwe lager moet je een schuine rand aan slijpen om daar het randje weer voorlangs te krimpen, carter wel eerst verwarmen dan valt het lager er zo in, dan proberen weer materiaal voor het lager langs te krimpen.

Attached Images
021 (Small).JPG (67.64 KB, 837 downloads)
Last edited by Roelof; 11/06/12 10:01 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
@ alfons: ik snap inderdaad je idee, maar zoals je zelf ook al aangeeft, het zamak zet inderdaad teveel uit, want dat lees ik zelfs in die bekende stukjes over locktite tijdens de lagermontage bij een 3800 als oplossing: dat werkt ook niet. doordat het gegoten carter(van zamak dus) uitzet, en zelfs iets meer dan het lager, zal dus die lijmverbinding uiteindelijk worden verbroken en heeft de locktite geen nut gehad...
die gegoten velsrand die het lager tegen houdt is volgens mij echt met de franse slag bedacht... ik bedoel... bij ons van der heem wisten ze wel hoe het moest, namelijk 2/3 metalen plaatjes met verzonken schroeven die het lager tegen houden zoals solex oto blokjes en de oudere modellen...

hoe moeilijk kan het voor een fransman zijn om zoiets te bedenken?

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Online Happy
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Tja wat een stokbrood allemaal met een mens kan doen he.

Dan is er maar 1 manier en dat is idd zoals zovelen zeggen het ene verwarmen en het andere koelen.
Je heb hem al eraf dus opbouwen zou ik zeggen.
Suc6 kerel.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Origineel bericht van: grastukker

nou, ik heb tot nu toe over de meeste dingen, en dan vooral bij de demontage goed nagedacht. Dit forum is toch ook bedoelt om advies in te winnen? of niet soms? het spijt me dat ik dan niet zoveel ervaring heb, maar ik ben 26, heb vanaf me 15 alleen maar met honda viertakt gesleuteld, ook veel blokken gereviseerd, maar ik kan je vertellen dat een honda blok toch echt een heel stuk makkelijker is om te kunnen reviseren dan een solex 3800 motor. dus geef me alsjeblieft even de gelegenheid om wegwijs te worden in hoe het allemaal werkt in de solex wereld, want ik ben hier niet voor niets aan begonnen, ik vind solexen nou eenmaal machtig leuke machientjes en wil graag leren in hoe je ze weer in originele staat kunt brengen.

en nu zeg je wel "het is maar een 3800", maar wat is er los van de krukasmontage en de bronzen lagerbussen in de rol mis met deze blokjes? want ik weet nog niet echt wat de nadelen zijn van een 3800 motor ten opzichte van die van een oto. ik hoor wel vaker negatieve klanken op dit forum over 3800 motoren. en dat vind ik opzich niet erg, maar het maakt me gewoon wel nieuwschierig over wat de zwakke punten zijn van deze motortjes...

Wat je doet is goed , eerst vragen en overleggen voordat je de boel demonteert.
De opmerking "het is maar een 3800" , ze zijn inderdaad slechter, maar toch ook heel erg solex. De opmerking is meer bedoeld in de richting dat je voor een 3800 nog nieuw spul kan krijgen, als je daar wat sloopt is het niet meteen het einde, dat is voor ander modellen vaak anders en erg lastig om als je wat vernielt de boel weer op orde te krijgen

Last edited by Joan; 12/06/12 06:54 AM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jan 2011
Posts: 66
G
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
G
Joined: Jan 2011
Posts: 66
okee, bedankt voor de toelichting. heb inderdaad gemerkt dat delen voor een oto nogal een stuk lastiger zijn dan voor de 3800. maar een oto motortje is dus ook veel beter te reviseren en zal na revisie ook meestal stiller lopen dan een gemiddelde 3800?

Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Solex meester monteur
****
Offline
Solex meester monteur
****
Joined: Oct 2002
Posts: 10,035
Over het algemeen is een oto carter iets degelijker als van een 3800, klinkt ook anders, een 3800 zit een beetje een fluittoontje in, wel leuk, beide zijn mooi rustig lopend te krijgen.
Ik kom de laatste tijd zoveel gescheurde oto carters tegen dat op het moment de 3800 mijn voorkeur heeft ondanks dat het niet zo eenvoudig is om het lager er goed vast in te krijgen.

Last edited by Roelof; 16/06/12 09:39 PM.

Vriendelijke groeten

Roelof
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Jan Offline
55000km gereden
****
Offline
55000km gereden
****
Joined: Jun 2006
Posts: 5,541
Likes: 5
Het blokje waar ik nu al 2 jaar mee rij is een 2200, zelfde probleem met het hooftlager.
Ik heb het zo opgelost, zie foto.
Wel gebruik ik altijd een kuststof ring om het lager, en dan een plaat aluminium ervoor. Lager kan dus niet meer weg, de krukas plaatdikte terug draaien en een beetje lood onderin voor de balans. Bij deze zit ook nog een stalen drijfstang, dus zwaarder en dus i.p.v. lood wolfram. Maar als je een originelen drijfstang gebruikt kan je het met lood goed halen.

Binnenkort (tijd cry) ga ik naar het CNC carter, Eindelijk echt aluminium laugh

Attached Images
2200.jpg (45.14 KB, 971 downloads)
22003800.jpg (51.66 KB, 741 downloads)

[Linked Image from jandelaat.nl]
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ik doe precies hetzelfde, maar voor wat extra gewicht plaats ik nog een RVS plaat net achter de drijfstang met een groot gat voor het bigend oog die ik even Tig las aan de wang van de krukas , daar is ruimte zat omdat de stalen drijfstang ten opzichte van die van een solex een stuk dunner is, in feite komt het gewicht dat eerst achter de wang zat nu voor de wang, dat scheelt ook iets in de dwarstrillingen omdat het effect van "scheefhangen" ( beetje massa uit het midden zoals dus het complete bigend) minder word


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joan #77905 24/06/12 05:39 AM
Joined: Jul 2008
Posts: 154
W
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
W
Joined: Jul 2008
Posts: 154
Wie weet welke schroefdraad er op de as zit om het wiel in het frame vast te zetten?
Wie weet waar ik deze moeren kan kopen?

wijnand #77909 24/06/12 06:12 AM
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
Ik ben laatst bij een fietsenmaker geweest die had ze op voorraad.


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 69 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.057s Queries: 71 (0.022s) Memory: 1.1862 MB (Peak: 1.5174 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-26 21:52:32 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS