Mooie Solex, ik heb wel wat met die kleurtjes, zijn tank en kapjes gespoten of is het rood kunstof.
nee ze zijn gespoten roelof ik weet eigentlijk niet of ze te verkrijgen zijn in de rode kleur wand al dat zo moest zijn dan zal ik ze zeker kopen groetjes pierre
Was het met dit type solex niet zo dat de lichtkap in de zelfde kleur als het frame was en de tank en vliegwiel kap in wit? die witte tank en kap zijn wel te koop.
Vandaag met de buurman rondgereden aan wie ik laatst een Franse 3800 heb verkocht. Hij keek al gelukkig dus ik denk dat weer iemand het virus gekregen heeft...
Nieuw carter aan het opbouwen voor mijn tour oto, dit keer aangepast met kunstof ring om het krukaslager en echte kering, morgen verder afmaken en kijken hoe het loopt.
zo te zien handbediend. ik heb dezelfde gehad, werkt goed. maar omdat er vaak 4 - 5 per dag ingehangen worden heb ik er een electrisch takeltje voor gehaald, Cranenbroeck 60 euro, reuzehandig
toevallig zag ik gisteren bij LIDL in Belgie voor 99 euri een kraan met statief.
Vandaag contact gehad met de meneer waar ik Solexen had gekocht in Frankrijk, hij heeft er weer 4 voor me klaar staan. Deze kan ik op te terugweg van de vakantie in Frankrijk meenemen. Ik heb nog nooit zo'n zin in vakantie gehad
Ja leuk! ik ben ergens in 2006 ook begonnen met Solexen uit Frankrijk. Deze zien er heel goed uit vergeleken met de bral van mij destijds ik moet nog ergens een foto hebben
vandaag heb ik de 2200, waar sinds kort een kenteken opzit , weer in elkaar gezet. heb eerst alles schoongemaakt, nieuwe pakkingen geplaatst, nieuwe bougie, contactpunten en luchtfilter. als ik met de hand een ruk aan het voorwiel geef start ie meteen en hij loopt nu als n zonnetje. heel, heel, heeeeeel lang geleden had ik n honda 500XR en waste het luchtfilter eerst met benzine uit en masseerde er dan olie in. doen jullie dat ook bij de solex of is dit overbodig? ben nu bezig met de 1010 klaar te maken voor de keuring en daarna wil ik hem helemaal oplappen (spuiten met 2k-lak en blanke lak.
Eigenlijk meer een luchtzeef dan een filter. heeft dan ook geen zin om het met iets "NAT" te maken. sommigen smeren de binnenkant van het kapje licht in met vet, het "dwarrelvuil" kan daar dan aan verkleven. verder zuipt de solex het doorgevoerde vuil gewoon op, valt er tenminste iets te slijten inwendig. Ik mijd zelf stoffige heide en bos paadjes maar met het huidige weer heb je daar geen last van
Vanmiddag met z'n vieren een flinke rondrit door de polder gemaakt . Halverwege begeeft de keerring van die gekke chinees . De snelheid ging behoorlijk omlaag maaarrr , het was mooi weer en de terasjes waren gezellig vol . Dus al met al toch een geslaagde middag.
Dat is een 2200 blokje, het lager zit er alla 3800 met een borgplaat in het carter gevelst, het plastic dopje is de carterafdichting als die lekt heb je een probleem.
Had een probleem , is al weer opgelost door er een simmering in maken . Ik had vandaag al in de gaten dat het een onderdeelprobleem zou worden ,das nu opgelost.
NEEEEEEE ,EEErder , vanochtend al ,bij het demonteren van het blokje. Vanmiddag onderdelen gehaald , carter uitgedraaid ,bla, bla , enzv. Straks het cartertje verder opbouwen en morgen Roooken . (geenslapende buren , of zo, wakker maken)
Nou , ik heb niet zo'n aantrekking tot het mannelijk geslacht, dusss....
Plaatjestijd : even een opmerking vooraf : ik heb dit niet zelf verzonnen !! Deze (eerste) foto is overigens van een Oto carter.
gewoon een gat draaien ........
En vervolgens een ring inzetten , in dit geval heb ik er een extra ijzeren ring bijgeplaatst omdat de wanddikte van het carter niet zo veel is. (iets van 3mm)
Ik heb het alla 3800 opgelost, de eerste foto (is wat onduidelijk) zie je het originele plastic dopje dan nog een randje aluminium en dan een zwart randje...dat is de kering die zit achter het lager, zo blijft alles origineel aan de buitenkant en het dopje doet nog een beetje dienst als stof kering, voelerbandje 0,02mm om het lager om weer een goede passing te krijgen en om het lager weer te borgen het randje weer voor het lager langs tikken.
Ik heb er 1 3800 bij waar de ring aan de rolkant zit , geweldig !! Bij aanschaf bleek de ring verdroogd en gescheurd. Ik hoefde alleen de rol eruit te halen en kan de as met lager laten zitten. De ring is dan eenvoudig te vervangen. Dat zal overigens niet zovaak zijn.
gisterenavond een carburateur van 3800 gedemonteerd die moet op de kotterbank om een overmaat gasschuif erin te maken. verder een JRT cylinder aangepast ( overstroom kanalen en uitlaatpoort)
Nou , ik heb niet zo'n aantrekking tot het mannelijk geslacht, dusss....
Plaatjestijd : even een opmerking vooraf : ik heb dit niet zelf verzonnen !! Deze (eerste) foto is overigens van een Oto carter.
gewoon een gat draaien ........
En vervolgens een ring inzetten , in dit geval heb ik er een extra ijzeren ring bijgeplaatst omdat de wanddikte van het carter niet zo veel is. (iets van 3mm)
Nou mazzels als dat precies centrisch is, ik doe meer moeite om een carte op te spannen, ik ga ervan uit dat ik de lagerboring als enig betrouwbare referentie kan gebruiken en heb dan ook een 40 mm doorn om het carter op te spannen. De binnenkant van het carter is nooit centrisch ten opzichte van de lagerboring, als je deze binnenkant dus als zodanig gebruikt om op te spannen introduceer je een uitlijnfout. voor sommige carterbewerkingen doe ik eerst een "lijnboring" om het carter en (zijdeksel) pasvlak wel centrisch en in lijn te krijgen met de lagerboring. daar gaat dan best wel wat materiaal weg.
Plaatjestijd : even een opmerking vooraf : ik heb dit niet zelf verzonnen !! Deze (eerste) foto is overigens van een Oto carter. gewoon een gat draaien ........
En vervolgens een ring inzetten , in dit geval heb ik er een extra ijzeren ring bijgeplaatst omdat de wanddikte van het carter niet zo veel is. (iets van 3mm)
Nou mazzels als dat precies centrisch is, ik doe meer moeite om een carte op te spannen, ik ga ervan uit dat ik de lagerboring als enig betrouwbare referentie kan gebruiken en heb dan ook een 40 mm doorn om het carter op te spannen. De binnenkant van het carter is nooit centrisch ten opzichte van de lagerboring, als je deze binnenkant dus als zodanig gebruikt om op te spannen introduceer je een uitlijnfout. voor sommige carterbewerkingen doe ik eerst een "lijnboring" om het carter en (zijdeksel) pasvlak wel centrisch en in lijn te krijgen met de lagerboring. daar gaat dan best wel wat materiaal weg.
Wat je niet ziet op de foto is dat het inderdaad op de lagerboring geklemd is. En dan uitklokken op het bestaande gat wat uitgedraaid wordt. Dit is ,als het goed is ,ook een gat wat gelijk met de lagerboring bewerkt is , om de bus netjes in het gat te laten draaien.
Ik heb er 1 3800 bij waar de ring aan de rolkant zit , geweldig !! Bij aanschaf bleek de ring verdroogd en gescheurd. Ik hoefde alleen de rol eruit te halen en kan de as met lager laten zitten. De ring is dan eenvoudig te vervangen. Dat zal overigens niet zovaak zijn.
We gaan er van uit dat dit de komende 40 jaar niet meer nodig is.
Vanmiddag m`n eerste ritje na de "winterstop" gedaan (17 km) met de OTO waarvan de cilinder is gehoond en een nieuw zuigertje in zit. Geweldig,goede trekkracht en een mooie snelheid.Loopt als een hertje. Later deze week gaat de andere OTO "de straat op"
Vanmiddag m`n eerste ritje na de "winterstop" gedaan (17 km) met de OTO waarvan de cilinder is gehoond en een nieuw zuigertje in zit. Geweldig,goede trekkracht en een mooie snelheid.Loopt als een hertje. Later deze week gaat de andere OTO "de straat op"
Jaha "trommeltje knalpot" je krijgt de kriebels he. ( eehh ik ook)
Vanmiddag m`n eerste ritje na de "winterstop" gedaan (17 km) met de OTO waarvan de cilinder is gehoond en een nieuw zuigertje in zit. Geweldig,goede trekkracht en een mooie snelheid.Loopt als een hertje. Later deze week gaat de andere OTO "de straat op"
Jaha "trommeltje knalpot" je krijgt de kriebels he. ( eehh ik ook)
( moet nog een ietsie pietsie warmer worden,ben nogal een koukleum )
gisteren 2 OTO carters gestraald, het vuil rondom de rol was zo met het carter materiaal gereageerd dat er een dikke witte koek was ontstaan die nauwelijks weg te steken was, stralen was nog de enige optie om schoon te maken, daarna gaan ze in de verf om tegen verder rotten te beschermen.
( moet nog een ietsie pietsie warmer worden,ben nogal een koukleum )
Vanmiddag even in Alblasserdam een kentekenplaat opgehaald. Zonder handschoenen en regenbroek ,inderdaad béétje te fris . Oto blokje verder in elkaar gezet en remschoenen bij den 3800 vervangen.
Vanavond nog effe en pompje schoongemaakt van de oto waarmee ik bezig ben voor iemand anders. Pompje erop gezet en het motortje heeft gedraaid maar kwam niet op toeren ( ik denk dat het pompje niet voldoende benzine pompt / of zou het toch aan de ontsteking liggen, eerst maar een nieuw pompje erop zetten maargoed dat moet ik eerst effe bestellen dan )
Vandaag een Frans 1400 blokje getest wat ik zelf samen heb gesteld van losse onderdelen die ik zelf nog had en verder overal vandaan heb gehaald. Blokje loopt mooi maar is nog vrij traag, ik schat ongeveer 22 km. Ben er best wel trots op dat het gelukt is, lang aan bezig geweest. Het is de bedoeling om dit blokje als reserve blokje op de plank te zetten.
Het was donker en kon dat niet goed zien, wel zag ik belletjes !!
Groetjes Carl
Kan ook zijn dat de koppelingen niet 100% afdichten. Ik had laatst zelfs eentje die onder het pompdeksel door lekte. Solex liep slecht, en na reparatie weer perfect.
ik heb vandaag er weer eentje gaan halen een 3800 alhoewel ik er geen plaats meer voor heb maar ik kan ze toch zo moeilijk laten staan en zeker als de prijs te betalen is maar ik verkoop hem mischien wel door aan een forum lid voor de prijs wat ik betaald heb ik zal er morgen eens een foto van maken en plaatsen groetjes pierre
Gisteren de rand van een 3800 krukas lager afgedraaid om ruimte te maken aan de rand van het carter zodat hij weer aangeklonken kan worden, hij ging nogal tamelijk van links naar rechts, zit inmiddels weer, de "rondom"speling hopelijk opgelost met loctite
en hier is hij dan ik heb wel de leidingen en het bezinnen tankje en filter gekuist en het plaatje zat ook verkeert in het pompje dus het mototje wekt nu prima als er iemand intresse moest voor hebben op het forum dan hoor ik het wel ik heb hem 175 € aan gegeven en hij mag van mij aan de zelfde prijs weg aan een forum lid groetjes pierre
Over eitje (Berini M13) gesproken. Die moet natuurlijk met Pasen weer mee. Dus ook nog nakijken. Werk genoeg dus.....
1 Ei is geen Ei, 2 Ei is een 1/2 Ei, 3 Ei is een Paas Ei, inderdaad voorlopig werk zat. Je ziet de laatste tijd wel dat steeds meer spullen voor Ei aangeboden worden op beurzen.
1 Ei is geen Ei, 2 Ei is een 1/2 Ei, 3 Ei is een Paas Ei, 4Ei is een Kwartet , inderdaad voorlopig werk zat. Je ziet de laatste tijd wel dat steeds meer spullen voor Ei aangeboden worden op beurzen.
Een paar benzine pompjes in de ultrasoon reiniger gehad, gewoon water met en beetje afwasmiddel in het bakje, het is jammer dat je op de foto niet kan zien hoeveel rommel er uit wolkt, je ziet gewoon de rommel los trillen, de trillingen komen tot diep in het pompje, ze werken allebij weer perfect.
Gewoon water met een beetje afwasmiddel, er is ook speciaal reinigingsmiddel, weet niet of dat beter werkt.
ik heb dezelfde. volgens de gebruiksaanwijzing hoort er water in met een beetje afwasmiddel. ik heb er wasbenzine in gekiept. werkt perfect. hij zou eigenlijk wat groter moeten zijn, zodat er een compleet blokje in past
Een paar benzine pompjes in de ultrasoon reiniger gehad, gewoon water met en beetje afwasmiddel in het bakje, het is jammer dat je op de foto niet kan zien hoeveel rommel er uit wolkt, je ziet gewoon de rommel los trillen, de trillingen komen tot diep in het pompje, ze werken allebij weer perfect.
zitten er in deze pompjes ook twee kogeltjes in roelof het zijn zo te zien toch de pompjes met een schroef dekseltje waar zo een ronde filter inzit of niet gr pierre
Gewoon water met een beetje afwasmiddel, er is ook speciaal reinigingsmiddel, weet niet of dat beter werkt.
ik heb dezelfde. volgens de gebruiksaanwijzing hoort er water in met een beetje afwasmiddel. ik heb er wasbenzine in gekiept. werkt perfect. hij zou eigenlijk wat groter moeten zijn, zodat er een compleet blokje in past
Deze is van de Aldi en kost bijna niks, een grotere moet je meer aan de portemonnee
zitten er in deze pompjes ook twee kogeltjes in roelof het zijn zo te zien toch de pompjes met een schroef dekseltje waar zo een ronde filter inzit of niet gr pierre
al dagen bezig om een "snel" potje pas te maken op een solex klopt echt geen drol van de pasvoering pijpje om het kogelgewricht heen te lang bij kantelen van motroblok loopt spruitstuk dan tegen zijkant en verbuigt de hele boel. er zit een bocht in de pijp naar voren toe net BOVEN de bevestigingslip zodat deze lip ongeveer bij het boutje van de frictie demper uitkomt en dat is toch echt het verkeerde boutje Bij een originele pot zit de knik naar voren net ONDER de lip dan de positie van het potje, ca 3 cm te veel naar voren en 5 cm teveel naar onderen ten opzichte van het ophangpunt. gelukkig heb ik een buigtang 18 mm en een brander, pijp geheel moeten verbouwen. geen incident, ik heb twee van die pijpen/potjes beiden identiek
vandaag de tandem maar eens bovengehaald en een ritje gemaakt van +- 35km en hij rijd supper nu en terwijl ik op een terasje zat waren ze hem volop aan het fotograveren ja wa groetjes pierret wil je dat zien ze niet alle dagen hé
wouw die zijn mooi roelof en het prijskaartje groetjes pierre
Ik weet het niet Pierre, heb meerdere onderdelen laten verchromen en was een totaal prijs, denk dat een kapje tussen de 10 en 15 euro zal zitten, er zit een beetje slijp werk aan.
Vandaag een rustig dagje. 1 nieuwe band, 2 uitlaten vastgezet, een nieuwe remkabel, 1 decompressiehendel vernieuwd en daarna lekker niksen in het zonnetje