Mijn ervaring met de "snelle": - Geen snelheidswinst maar ook geen verlies. - Langere pijpje aan de onderkant is wel prettig; voorkomt een vieze spatlap. - Meer herrie. - Lak bladdert al af als je er naar kijkt. - Door de dikkere pijp wel makkelijker te buigen zodat ie ook op een kleine 5000 past.
* Hieronder een originele met een klein potje voor een OTO Buis Ø15 mm Taillepijpje inw. Ø6 mm
* Een "JAG" uitlaat Past niet mooi op het kogelgewricht,optromping in de buis is te groot, behoorlijk luidruchtig en taillepijpje inw. Ø 8mm blaast recht op de spatlap. Buis Ø 16 mm
* Mijn favoriet,de SITO uitlaat.Past perfect op het kogelgewricht,mooi beschaafd geluid,taillepijpje inw. Ø 6mm blaast naar beneden.Helaas moeilijk verkrijgbaar. Buis Ø16 mm
De Sito is een mooie en degelijke uitlaat maar LETOP, bijna alle lassen zijn te ver doorgelast en de kans is groot dat het tailpijpje dicht zit, je moet een hele goede 6mm staalboor hebben die niet zo maar breekt om het pijpje door te boren.
De Sito is een mooie en degelijke uitlaat maar LETOP, alle lassen zijn te ver doorgelast en de kans is groot dat het tailpijpje dicht zit , je moet een hele goede 6mm staalboor hebben die niet zo maar breekt om het pijpje door te boren.
Vandaag spatlap gemaakt voor de ami. Was al een tijdje zoekende naar een geschikt materiaal.
Ik heb nu iets gevonden wat er aardig op lijkt, komt uit de transportbanden wereld, ze zijn tussen de lagen gewapend en de kleur is niet gek. Had iets ligter grijs mogen zijn.
Mooie spatlapjes. Ik moet mijn Ami ook eens gaan restaureren.
leuk winterwerk Peter.
De coater belde dat hij zover klaar is. Vandaag of morgen terug halen, en de biezen erop zetten, dan weer terug om de blanke lak erop te laten coaten. De biezen poets je er dan niet meer af
De Sito is een mooie en degelijke uitlaat maar LETOP, alle lassen zijn te ver doorgelast en de kans is groot dat het tailpijpje dicht zit , je moet een hele goede 6mm staalboor hebben die niet zo maar breekt om het pijpje door te boren.
geen last van gehad,nog niet meegemaakt
Ik wel, een heel goed uitlaatje, maar wel even de boor erdoor tijdens het boren wel even perslucht erop, anders komt die rommel in je uitlaat te zitten.
Ik heb eens 1 doormidden geslepen, de demper is van binnen bekleed met geperforeerde plaat voor de demping daarom is het ding ook zo zwaar, wat ik ook zag is dat de uitlaatpijp en de tailpijp tegenelkaar aan lagen en opelkaar afdichten, dat was de oorzaak waarom de Solex voor geen meter liep.
Vandaag spatlap gemaakt voor de ami. Was al een tijdje zoekende naar een geschikt materiaal.
Ik heb nu iets gevonden wat er aardig op lijkt, komt uit de transportbanden wereld, ze zijn tussen de lagen gewapend en de kleur is niet gek. Had iets ligter grijs mogen zijn.
En als je ze over hebt wil ik er wel een paar van je kopen.
Blokje van een 5000 met het rolletje van 36 mm op de Oto gezet. Een tijdelijke transplantatie zodat ik de Oto motor eens goed onder handen kan nemen. Bestaande schetsplaten van de Oto gebruikt en verder is het 5000 blokje voorzien van Nicasil cilinder en de carburateur en spruitstuk van de Oto.
Resultaat: "enorme" trekkracht maar wel sneller slippen van de rol (Peter je had gelijk). Maximum snelheid op de standaard is 42 km/h. bij een heleboel (6000) toeren. Praktijk weet ik nog niet.
Tegenvaller: Door het kleine rolletje kwam het spatneusje tegen de band. Nou is dat wel een neus van het formaat Holleder, maar toch. Eerst die hanenkam maar eens verwijderd zodat ie wat hoger tegen de valbeugel kwam te liggen. Het is toch maar een afdankertje (die neus). Dat hielp al wat, maar ik ben nog niet tevreden. Waarschijnlijk ga ik de neus halveren of ik verzin iets met de schetsplaten. Al met al wel een leuk experiment en ik bewaar de originele delen zorgvuldig zodat er altijd een weg terug is. Op die neus dan na...
Wordt vervolgd als ik klaar ben (videootje of zo).
Misschien toch een paar 3800 motorplaten er aan wagen, motor op de band zetten op de goede stand/hoogte en dan de gaten aftekenen. Moet de gemeente het fietspad weer opnieuw bestraten?
ikn heb vandaag een 3800 motortje dat ik hier liggen had dat ik al zuivergemaakt had en er verder niet meer van gekomen was om het voledig af te werken het rare eraan is dat dit blokje weinig of geen weerstand heeft als je aan het vliegwiel draait dus heel weinig compressie en toch slaat hij goed aan en komt hij ook goed op zijn toeren wat ik raar vind dus zal ik het maar eens open doen en de cilinder en sigment ringen eens nakijken als ook de decomprecsie moer wand ik denk als ik hem zo op een solex zet ik weinig of geen trekkracht ga hebben gr pierre
Misschien toch een paar 3800 motorplaten er aan wagen, motor op de band zetten op de goede stand/hoogte en dan de gaten aftekenen. Moet de gemeente het fietspad weer opnieuw bestraten?
Fietspaden en Gemeente Rdam is een slecht huwelijk! Ik ga inderdaad wat doen met de schetsplaten. Heb er nog wel wat liggen, zowel 3800 als Oto. Ik meet nu zo'n 2 cm ruimte tussen de rol en de band als de motor gelicht is. En die band is knetterhard opgepompt. Als ik de hele boel een cm laat zakken via aangepaste platen dan duikt de motor een stuk minder naar voren. Eén ding is zeker, overal is een oplossing voor, alleen duurt het soms even voordat je de juiste hebt.
Jou poten kan ik hier in de werkplaats ook richten Tim!
Willem de op MP aangeboden teller is een leuk ding en draaid ook de goede kant op en zaten op de wat jongere Solexen maar de Peperbussen zat de grote verchroomde.
Hoe de teller is , dat is moeilijk te zien op een foto. Vraag wel aan de verkoper welk opneemwieltje erbij zit ,dat zwarte tandwieltje, je hebt ze voor verschillende wielmaten. Als het goed is staat dat op dat tandwietje , 23 , 24 of 26. In jou geval zou er voor de peperbus een 26 op moeten staan.
Vandaag een solex meegenomen van mijn werk, daar was iemand die wist dat ik weleens wat aan solexen sleutelde, deze moet technische inorde gemaakt worden ( staat al een eeuwigheid stil werd gezegt ) dus weer een poosje van de straat, maar er zit geen haast bij hoor.
Vandaag een solex meegenomen van mijn werk, daar was iemand die wist dat ik weleens wat aan solexen sleutelde, deze moet technische inorde gemaakt worden ( staat al een eeuwigheid stil werd gezegt ) dus weer een poosje van de straat, maar er zit geen haast bij hoor.
Vandaag een solex meegenomen van mijn werk, daar was iemand die wist dat ik weleens wat aan solexen sleutelde, deze moet technische inorde gemaakt worden ( staat al een eeuwigheid stil werd gezegt ) dus weer een poosje van de straat, maar er zit geen haast bij hoor.
Groetjes carl
Altijd leuk zo'n klusje. veel sleutelplezier
Het had nog leker geweest dat ik deze had kunnen kopen van die man . Eerst uitrekenen wat het allemaal gaat kosten, dan gaat hij misschien wel overstag Maargoed het is iniedergeval wel leuk dat zo'n iemand het vraagd.
Vandaag spatlap gemaakt voor de ami. Was al een tijdje zoekende naar een geschikt materiaal.
Ik heb nu iets gevonden wat er aardig op lijkt, komt uit de transportbanden wereld, ze zijn tussen de lagen gewapend en de kleur is niet gek. Had iets ligter grijs mogen zijn.
En als je ze over hebt wil ik er wel een paar van je kopen.
Vanavond de transfers aangebracht op het Koffertje, de nieuwe Vinyl transfers zijn toch een heel stuk makkelijker aan te brengen als de watertransfers.
Vandaag spatlap gemaakt voor de ami. Was al een tijdje zoekende naar een geschikt materiaal.
Ik heb nu iets gevonden wat er aardig op lijkt, komt uit de transportbanden wereld, ze zijn tussen de lagen gewapend en de kleur is niet gek. Had iets ligter grijs mogen zijn.
En als je ze over hebt wil ik er wel een paar van je kopen.
Dit is toch zeker een carnaval grap Ad? Je kunt me veel wijsmaken, maar ik geloof nooit dat een Solex motortje dit voor elkaar krijgt en als het wel zo is dan moet je heeel zuinig op dat motortje zijn. Of heb je een spuitbus remmenreiniger erin leeg gespoten en toen een aansteker erbij gehouden?
Nouja, dan zal er toch wel wat leuke dampjes erin hebben gezeten. Kool bevat natuurlijk benine en is eruit gedampt. Je hebt de mazzel dat er precies de juiste concentratie inzat. 1 vonkje of vlammetje erbij en boemmerdeboemboem. Ach heb je dat ook weer eens meegemaakt en is altijd leuk om in het cafe te vertellen. En natuurlijk later op de avond wordt de boem en poef altijd groter he. HahHAAAAaa. Succes met de volgende uitlaat. (he ik zit net een nieuwe naam voor je te verzinnen "trommeltje knalpot")
Wil ik m`n motertje een keer laten proefdraaien ,zegt de uitlaat ..poef. Het motertje toch teveel "gekietelt" denk ik
nou jongens dit was van mij een geintje hoor. Heb een opengemaakt uitlaatje gemonteerd en een foto hiervan gemaakt. Was eigenlijk gewoon benieuwd hoe zo`n JAG uitlaat er van binnen uit zou zien na dik 2000km.Vrij verrassend,behoorlijk droog en de spons niet erg vet.Eigenlijk geen reden om deze uitlaat te vernieuwen.De binnenpijp is over een vrij groot gedeelte schuin afgezaagt voor een grote gasdoorlaat.
Toch blijf ik je vanaf nu TROMMELTJE KNALPOT noemen.
(zag het al JA JAA .., zo zal het nooit openbarsten, en je ziet de slijpstrepen)Zelf heb ik op school 2 uitlaten die opengeklapt zijn door benzine ophoping. Zal er foto's van plaatsen. (voor je collectie knalpotje)
HHAhHA Trommel, blijft leuk he een beetje katte. Maar de pot zag er nog goed uit naar 2000 km. Motor loopt dan ook goed als er zo weinig troep inzit. Nettjes hoor. We weten nu hoe hij eruit ziet.
HHAhHA Trommel, blijft leuk he een beetje katte. Maar de pot zag er nog goed uit naar 2000 km. Motor loopt dan ook goed als er zo weinig troep inzit. Nettjes hoor. We weten nu hoe hij eruit ziet.
Zo is dat Alfons,hier was ik ook benieuwd naar en dat wilde ik met jullie delen.
Maar als ik het nu goed begrijp, rij je nu met een Sita uitlaat, toch?
Vorig jaar ook zo'n 2000km gereden met de uitlaat die er nu op zit, maar weet zeker dat hij niet zo mooi schoon is van binnen want mijn spatlap is meer een snotlap, veel olietroep erop.
Ikk had het bij mijn eerste racer waar ik het "aan/uit" systeem gemaakt had zoals de anderen namelijk door er een carburateur op te zetten die alleen vol gas kon en dan maar de ontsteking steeds uit te schakelen als je "gas terug" modig had, steeds mijn potjes uit elkaar. vanaf die tijd toch maar steeds de moeite genomen er een gasklep in te zetten ( "butterfly")
Vandaag effe de valbeugel en de vliegwielkap van de solex afgehaald die ik deze week mee naar huis genomen heb van m'n werk om tekijken of het blokje niet vast zat, het blijkt een koffertje van begin jaren zestig tezijn met koppeling.
Verder aan mijn sportbrommer bezig geweest.
Dit weekend mijn solex weereens warmdraaien denk ik.
Vandaag de hele dag aan mijn 2200 frame staan schuren. Daarna voor de eerste keer in de primer gezet. Ik gebruik de primer van de Action, daar zit roestomvormer in. Zo worden de restjes roest ook gelijk aangepakt. Volgens mij goed spul voor weinig.
Lijmpistool ga ik morgen gelijk proberen maar ben bang dat het te snel stolt, jij had toen 2k lijm van bison...zelfde ligt bij de Hema voor de helft vant geld.
Lijmpistool ga ik morgen gelijk proberen maar ben bang dat het te snel stolt, jij had toen 2k lijm van bison...zelfde ligt bij de Hema voor de helft vant geld.
Dat is/was ook een heel goed idee die lijm van de hema. En ja, ik ben ook bang dat het te snel stolt. Maar even proberen.
Gaat goed met het lijmpistool maar wel bij kamertemp. werklaats is te koud, en dat spul is erg heet zegt mijn vinger ik vraag me af of die foliecondensators die temp. kunnen verdragen.
Veel. Motor eraf. Spruitstuk pakking vernieuwd, was stuk. Schertsplaten eraf en schoonmaken. Motoras vernieuwd. Motorveren vernieuwd. Contactpunten vernieuwd. Schoonmaken, alles gecontroleerd. Excentriecken verwijdert, motor hangt nu toch anders. Motor erop, starten binnen 5 meter en rijden maar. Alles oke.
Foto's. Amuse zonder motor. Niet best, aangepaste pakking toch stuk. (nu de goede van Jouke)zuigerveren bijzonder. Pakking stuk. Hoonstrepen en geen kool. Amuse weer happy.
Zondag eerste tocht van dit jaar gedaan, gelukkig geen regen, wel fris, de eerste 80 km zitten er weer op. Zijn naar Duitsland geweest om schnitzel te eten, is gelukt hoor
Gisteren Bacchus verzopen. Ik was het hele seizoen de chauffeur. (cadillac Limousine, V8 )
Alleen gisteren niet, toen was ik Solex-tandem bestuurder. Met de verzopen Bacchus achterop nog diverse prins-aftredens bezocht, gewoon met de tandem de zaal ingereden
Nee Joan, dat is al zo vanaf het begin. Zit prima vast. Ik heb, toen ik het de eerte keer los had 2 moertjes op gezet om te kijken of deze verder erin wilde maar zat toen gewoon goed. Dit tapeindje zal waarschijnlijk iets langer zijn. Goed gezien maar gelukkig niets aan de hand.
"heb je ze niet dan is het donderen" Ik heb er vandaag 2 moeten plaatsen , beide in het carter om de cilinder vast te zetten. En ook nog een solex opgehaald in Rotterdam.
"heb je ze niet dan is het donderen" Ik heb er vandaag 2 moeten plaatsen , beide in het carter om de cilinder vat te zetten. En ook nog een solex opgehaald in Rotterdam.
Bij deze was (is) een stuk uit de velg geroest , dat remde wat lastig dus toch maar een ander roestig velgje opgezet met een ononderbroken remvlak . Let wel even op dat geweldige (roestarme) motorbeugeltje De tweede , een roestig blokje , zit niet vast en de binnenkant is schoon.
ik heb vandaag mij bezig gehouden met een oto vierkantig lichtkapje schoon te maken dat hadden ze zwart gespoten zonde gelukkig gaat de zwarte verf er nog redelijk vanaf en komt er een mooi grijs kleurtje te voorschijn groetjes pierre