Vandaag is Kees ( kemon ) bij mij geweest en hebben wij samen twee tankje open gemaakt naar aanleiding van de beschrijving van Opa Ris. Nu moet ik wel zeggen dat het openmaken de eerste keer wel ff goed kijken is en dat het niet vanzelf gaat hoor. Maargoed bijde tankjes liggen open en zijn gedeeltelijk uitgedeukt, indergeval zien deze er nu al stukken beter uit en later gaan we hiermee verder.
ik heb vandaag de schroeven wat nagekeken van de solexen en die wat losgekomen zijn terug wat aangedraaid zodat alles goed vastzit voor de volgende ritten groetjes pierre
Vandaag een oude ami uit de schuur gehaald om te gaan restaureren, maar verder dan dat ben ik niet gekomen. Bezoek gehad van o.a. Ad (trommel) en Hans. Deze had iets heeel lekkers bij, en had een goede tip om te filmen. Bij de lidl was namelijk een HD pocket -camcorder in de aanbieding voor 75 euro, Praatpaaltje gelijk in de auto en we hebben er nog een. Leuk klein ding. Hopelijk kan ik dadelijk onze ritjes mooi gaan vastleggen.
En paar tankjes uitelkaar gesoldeerd en uitgedeukt, daarna van binnen gestraald en vertint...dit gaat geweldig mooi, een staaf tin40/60 en S39..kosten per tankje een paar euro en het roest nooit weer. Mooie tip van oa Aad Rissema
Ja, geen Solex vandaag, maar het leven onderwater bekeken en op een kameel naar de duikplek gereden ( ongeveer 1 uur) , een Solex rijden is makkelijker. En dit alles bij 23 graden en volle zon. Dit alles in de Sinaï in Egypte.
En paar tankjes uitelkaar gesoldeerd en uitgedeukt, daarna van binnen gestraald en vertint...dit gaat geweldig mooi, een staaf tin40/60 en S39..kosten per tankje een paar euro en het roest nooit weer. Mooie tip van oa Aad Rissema
Die Aad, helaas.
Ik moet er binnenkort ook aan beginnen, maar mijn hobby is het niet.
Het is een eitje Jan, ik zag er ook tegenop maar een maal aan de gang en het gaat geweldig, vlink wat tin smelten en de tank ronddraaien en blijven verwarmen...gaat allemaal vanzelf, anders stuur maar op..grapje.
Het is een eitje Jan, ik zag er ook tegenop maar een maal aan de gang en het gaat geweldig, vlink wat tin smelten en de tank ronddraaien en blijven verwarmen...gaat allemaal vanzelf, anders stuur maar op..grapje.
Ik stuur er deze week wel een stelletje op
Het lukt me wel goed, maar als er mensen zijn die het liever doen dan ik...GRAAAG.
WillieWortel....ziet er geweldig uit, is dit nou een nieuwe opstelling?
Nieuwe opstelling, de oude blijft zou, maar het duurt lang voordat die meetopstelling klaar is. De juiste sensors, de interface en het programeren gaat even duren.
Dit apparaat kunnen we een tijdje lenen, het is de vibrobalancer 41 van schenck. professioneel ding. Helaas is dit intrument niet te betalen, ook niet met een krantewijk erbij.
Maar ik ga aantonen dat deze moeite niet voor niets is.
Vanmiddag bij Jan d L geweest .Altijd een gezellige boel daar. Buurten,kletsen ,zwetsen èn een heleboel info opsnuiven . Vanavond nog ff op zolder geweest waar onze solexen staan. Nog even de solexlucht opgesnoven haha.Motortjes liggen half uitelkaar.Wat onderhoud doen dus. Cilindertje laten honen enz.
WillieWortel....ziet er geweldig uit, is dit nou een nieuwe opstelling?
Nieuwe opstelling, de oude blijft zou, maar het duurt lang voordat die meetopstelling klaar is. De juiste sensors, de interface en het programeren gaat even duren.
Dit apparaat kunnen we een tijdje lenen, het is de vibrobancer 41 van schenck. professioneel ding. Helaas is dit intrument niet te betalen, ook niet met een krantewijk erbij.
Maar ik ga aantonen dat deze moeite niet voor niets is.
Zeker krijg jij dat voorelkaar, we blijven het volgen.
Onder het dekentje gekeken ,ze staan er nog allemaal. Even lekker toegedekt en weer naar binnen gegaan.
Peter
Dat is dan ook weer een geruststelling Peter, dat de solexen daar lekker droog staan, nog ff en dan kunnen deze weer naar buiten ( de temperatuur is al boven niveau )
ik heb me gisteren nog even bezig gehouden met het gasgeef-mechanisme op de 3800.
De laatste ombouw met het Tomos handvat bevalt heel goed. Deze ondergaat de duurtest (alleen het weer werkt niet mee ) Ik heb er 4 in de loop van de tijd experimenteel omgebouwd met schakelhandvatjes (draaisysteem). 3 daarvan zijn naar redelijke tevredenheid en blijven nog even zitten. 1 heb ik gisteren afgebroken en maak ik vandaag weer origineel 3800 systeem, in afwachting van kapotte tomos gashandvaten
Ik heb vandaag een testrit gemaakt op de 3800 van z'n 6km. Het was best weer lekker om te tuffen. Het weer is goed (het zonnetje schijnt), droog en af en toe best veel wind. Met wind mee reed hij z'n 32km en met wind tegen z'n 24 km. Bij 1 rukwind (ik reed er pal tegen in)viel hij terug naar 14km.
Ik ben van de week ook op de solex weg geweest maar toen regende het. Na een paar honderd meter viel de snelheid enorm terug en het toerental bleef het zelfde. Eerst dacht ik dat de koppeling slipte, maar die blijkt na deze testrit toch goed te zijn. Waarschijnlijk was het de rol die slipte over de band. Toch nog maar eens nakijken als het weer regent.
Vandaag nog ff beziggeweest met het tankje waarmee we gisteren zijn begonnen, het is nu geheel schoon van binnen en buiten, ook heb ik alvast het leidinkje weer vast gezet aan de binnenkant ( zomaar met een punt, de rest komt later wel, ik heb geen soldeertin liggen vandaar ) Het tankje ziet er nu al negentig procent beter uit dan dat we er aan zijn begonnen.
Wel vindt ik dat het nog niet tegen valt omdat het de eerstekeer is, maargoed het is nog niet lekdicht hé, dat komt nog.
Ben vrijdag naar Frankrijk gereden om 7 Solex op te halen, kwam zaterdag met 8 stuks terug. De Fransman vond het zo leuk dat ik zo ver kwam rijden dat ik er nog 1 voor niks uit mocht zoeken en meenemen Ook had hij nog een voetsteun van een 2200 liggen die ik nog zocht en een aluminium fietspomp, deze mocht ik ook zo meenemen. Its a gift for you sprak hij met zwaar Frans accent.
ik ben vandaagnog naar jan weltjes gegaan om nog wat onderdelen aan te schaffen wat die allemaal heeft steken is bijna niet te geloven wat solex betreft groetjes pierre
Ben vrijdag naar Frankrijk gereden om 7 Solex op te halen, kwam zaterdag met 8 stuks terug. De Fransman vond het zo leuk dat ik zo ver kwam rijden dat ik er nog 1 voor niks uit mocht zoeken en meenemen Ook had hij nog een voetsteun van een 2200 liggen die ik nog zocht en een aluminium fietspomp, deze mocht ik ook zo meenemen. Its a gift for you sprak hij met zwaar Frans accent.
Han
Hoi
Als op het pompje zefal staat is het orgineel voor een 3800.
ja edgard als daar ooit brand moest uitbreken daar blijft helemaal niks van over en dan nog over de reclameborden gezwegen die hij daar allemaal buiten hangen heeft ik vind het zonde dat het daar allemaal overhoop licht hij weet zelf niet wat die allemaaal heeft steken groetjes pierre
Vandaag de motor weer op de 3800 gezet, toen toch maar weer het tankje schoongemaakt. De benzine eruitgeheveld en even de kwaliteit van de mengsmering geproeft. Was niet goed meer! Toen was er moment van de proefrit, maar een blik naar buiten heeft dit verhinderd. Toen maar "bankzaken" gaan doen.
Vandaag een overgangsmodel in elkaar gezet en al heb ik er al tientallen gemonteerd ik had de konstruktie onder het zadel net een bout verkeerd in elkaar.
Ben vrijdag naar Frankrijk gereden om 7 Solex op te halen, kwam zaterdag met 8 stuks terug. De Fransman vond het zo leuk dat ik zo ver kwam rijden dat ik er nog 1 voor niks uit mocht zoeken en meenemen Ook had hij nog een voetsteun van een 2200 liggen die ik nog zocht en een aluminium fietspomp, deze mocht ik ook zo meenemen. Its a gift for you sprak hij met zwaar Frans accent.
diverse sproeiers 26, 28, 30 en 32 geprobeerd met de 3800 in de takel, ben niet zo uitgerust dat ik een proefbank heb. wel het wiel mee laten draaien maar verder onbelast. 28 gaf dus toch weer het beste resultaat Groet Dreke2
Nee, probeer ze wel allemaal aan het lopen te maken, 2 ervan (3800) ga ik aan buren overdoen, dan worden die misschien ook behept met de "Solexziekte".
De anderen ( 1700 en 3300 ) doe ik ook weer weg en 1 houdt ik voor mezelf (2200), de laatste staat niet op foto, dit was de gift van de Fransman
Ziet er niet verkeerd uit en doe vooral je best om de buren aan te steken, hoe meer zielen hoe meer vreugd.
Pas op met een 2200 motortje, er zit geen krukaskering in maar een soort rubber dopje, die lekken altijd, ook de lagerborgring gaan vaak los, ik heb daar een oplossing voor, zal die op het forum wel een keer uitleggen.
Vanavond de holle ruimte van de nieuwe velgen voor mijn 2200 vol gespoten met tectyl ter voorkoming van roest van binnen uit. Gaat prima, er zitten gaatjes in waar je een dun rietje in kan stoppen. Van bovenaf er in spuiten totdat het er aan de onderkant uitkomt. Voorkomen is beter dan genezen.
Verder het tankje wat ik afgelopen zaterdag samen met Carl los heb gesoldeerd aan de binnenkant schoongemaakt en nog een poging gedaan om het nog wat beter uit te deuken. Veel beter gaat niet meer, de rest straks met plamuur recht trekken.
Goed bezig, is ook niet nodig om de tank perfect uit te deuken als je hem toch gaat spuiten, goed vetvrij maken en met polyesterplamuur opvullen zo krijg je hem weer super strak. Eventueel de binnenkant vertinnen dan roest dat ik nooit weet.
Ja ik was inderdaad van plan de binnenkant te vertinnen. Maar daar wacht ik nog even mee, ga ik samen met Carl doen. Pakken we zijn tankje ook gelijk aan.
gisteren een bus gedraaid inwendig 17 uitwendig 40 om een carter in de draaibank te kunnen zetten de bus op de plaats van het krukaslager die valt over een as 17 die al in de draaibank zit. van 2 carters daarna de binnenkant netjes centrisch gedraaid.
3800 voor de buurman keuringsklaar gemaakt. Leuk ding, weinig aan versleuteld en niet erg vuil van binnen, maar nu helemaal schoon en hij loopt weer (altijd mooi moment). Remmen doen, verlichting werkt, bel zit erop. Kortom alleen een afspraak bij de RDW en karren maar!!
weer eens bewezen dat het beter is voor een motortje na een lange tijd stil gestaan te hebben om hem eerst te inspecteren en van binnen schoon te maken in plaats van "even"te proberen of hij het nog doet. Motor zat goed los, draaide soepel klaar om aan te starten DUS?
ik heb vandaag het sleutelgat motortje terug gedimonteert omdat hij terug begon te lekken aan het rolletje volgens mij is het carter waar het krukas lager zit uigehodert want het lager komt telkens weer los te zitten en daardoor de lekkage en het niet meer starten ik ga alles overbouwen op een ander holands carter groetjes pierre
weer eens bewezen dat het beter is voor een motortje na een lange tijd stil gestaan te hebben om hem eerst te inspecteren en van binnen schoon te maken in plaats van "even"te proberen of hij het nog doet. Motor zat goed los, draaide soepel klaar om aan te starten DUS?
"Daar word ik niet vrolijk van" zou die gozer van de Smaakpolitie zeggen en sommige tapgaten van het carterdeksel zien er ook wat aangedaan uit.
Vanavond het eerste wiel van mijn 22oo in wording gespaakt. Ik wilde er een voorbeeld naast leggen en kwam er achter dat mijn 3800 solexen anders gespaakt zijn dan de oudere Franse modellen. Dit ondanks het feit dat de wielen dezelfde diameter hebben. Bij de 3800 zitten de oogjes bij de as allemaal dezelfde kant uit, Bij de oudere Solexen zitten ze om en om. Ik denk dat het laatste beter is omdat de spaken bij het kruisen elkaar nauwelijks of niet raken en daar dus ook niet slijten.
ik heb vandaag het sleutelgat motortje terug gedimonteert omdat hij terug begon te lekken aan het rolletje volgens mij is het carter waar het krukas lager zit uigehodert want het lager komt telkens weer los te zitten en daardoor de lekkage en het niet meer starten ik ga alles overbouwen op een ander holands carter groetjes pierre
Toeval of niet, dat is net wat ik gisteren gedaan heb, ook zo een blokje uit elkaar gehaald. Hier hadden ze geprobeerd om de lagerpassingen van krukas en carter "op te leuken" door met centerpunten het materiaal op te hogen. dat werkt dus echt niet. Ook dit carter uitgedraaid om er een betere lagerborging in te maken, er komt een plaat in het carter.
Ja dat klopt Carl, vandaag bezig geweest met het afstellen van de 5000. Deze loop al een tijdje niet zoals het hoort. Het is nog niet gelukt om hem goed draaiend te krijgen. morgen weer een kans. Verder heb ik nog wat geschuurd en gestraald aan de 2200.
Ook heb ik nog wat andere klusjes gedaan in huis, dus dat is niet interessant voor dit forum
Vandaag een helicoil laten zetten. Een heel heel dure!!
Mijn tandarts noemt het anders. Die zegt heel deftig "implantaat". Dat verklaart waarschijnlijk ook het prijsverschil. Kun je een leuke Solex voor kopen. Nou ja, de eerste kies die echt vervangen moest worden dus het valt nog wel mee voor mijn leeftijd.
Kees (kemon) spaken zitten altijd om en om kijk maar naar de gaten in de velg die zitten ook zo dat de spannig beter verdeeld wordt, dat ze tegen elkaar zitten geeft alleen maar meer stijfheid dus geen probleem.Kijk in het voorjaar bij die belgische wieler klassiekers met die keien passages maar naar die wielen dan rijden ze het liefst met lage velgen dan zit er nog enige vering in dus langere spaken Mvg Hans Welp
Om en om is idd beter, maar van '64 tot op heden worden bij de solexen de spaken aan één kant van binnen naar buiten met één kruising gestoken, geeft eigenlijk nooit geen problemen.
Hans, dan zitten ze op de twee 3800 Solexen die ik in mijn schuur heb staan dus verkeerd, dacht ik al.
Ik heb het wiel van de 2200 gisteren wel om en om gespaakt. Is goed gelukt maar ik moet hem nog wel richten. Dat doe ik pas als het andere wiel ook klaar is. Maar bedankt voor de info.
Van het andere wiel heb ik vanavond de as uit elkaar gehaald en schoon gemaakt. De as die ik laatst via E-bay gekocht heb zag er aan de buitenkant picobello uit, was volgens mij geglaspareld of zo. De binnenkant was anders, de lagers waren helemaal droog en de kogeltjes een beetje mat, de conussen ook. Ik denk dat ik de kogeltjes ga vervangen en de conussen zal ik proberen te polijsten.
ja johan zo zie je maar wat ze allemaal uitsteken met zo een motortje ze proberen van alles en dan lukt er niks meer en als er dan zo eentje bij jou komt dan word die toch nog goed hersteld maar ik ben niet zo een knobbel dus ik ben verplicht om een ander cartertje te nemen groetjes pierre
hallo solexfanaten even (opnieuw) aan jullie voorstellen tweetakt, roepnaam bert van een 3800 die op stapel staat had ik kous/cups nodig leek op zoeken naar de naald in de hooiberg. een ingeving bracht mij bij sunder bromfietsen (den hoorn bij delft). en zowaar kon sunder mij helpen en voor de ouderwetse prijs van 5 euro het is niet org solex maar wel exact passend de maat van de konusis 2 mm korter maar dat is met een ringetje op te lossen met solexgroet van tweetakt
ik heb vandaag nog wat onderdelen gepoets en mijn voorste wiel van de tandem wat bij aangedraait er was zeidelinksespeling opgekomen staat nu weer netjes in elkaar groetjes pierre
Hier ligt pekellllllll! dat is brrrr voor de solex.
Ja , Pekel is ook meer voor Haring .
Maar vanavond rijden ze het zout/pekel hier met bakken tegelijk de straat op, dus mijn solexen blijven binnen , dan maar kijken of er onderhoud aan zit of poetsen enz
Vandaag nogmaals ff naar het tankje gekeken en nu moet de rest maar met een beetje plamuur verdwijnen hoor.
Verder nog een cartertje van een 3800 schoongemaakt, hieruit hebben we vorige week zaterdag de krukas gehaald. Nu na de schoonmaakbeurt kan het geheel weer netjes gemonteerd worden zodat het motortje weer de weg opkan.
Deze week aan de Cyclemaster geknutseld, lakdoeken kettingkast raakte de trommel waar de motor in zit. De fiets is van het merk Fongers en is eigelijk kwa plaats niet zo goed geschikt van deze aandrijving. De as is eigelijk te kort om kettingkast netjes te installeren. Toen maar een groot stuk van de kettingkast afgeknipt. Resultaat: kast raakt niet meer en beschadigd de achterkant van de trommel niet meer.
Vandaag niet zo veel tijd gehad. Maar toch, vooras in orde gemaakt, nieuwe kogeltjes er in lekker in het lagervet gezet en weer gemonteerd en afgesteld. En daarna het wiel gespaakt. Nu eerst eens een beugel zien te maken om de wielen in te zetten zodat ik ze gemakkelijk kan richten. Wilde daar eerst een oude 3800 voorvork voor gebruiken maar dat gaat niet omdat de achteras te breed is door het freewheel.
Is dit gespoten of gecoat Roelof, het lijkt de kleur van velgenspray wel tezijn. Trouwens je hebt me wel op een idee gebracht hoor, omdat mijn zadel ook nog steeds in de grondverf staat van mijn oto.
Vandaag naar Scheveningen geweest,de kouwe klaewe tocht / bijeenkomst meegemaakt. Heel veel puchjes maar geen solxen. Was de moeite waard om een eind te rijden.
Nee Ghost, mijn Cyclemaster zit in opoe-fiets, ik bedoel dus een heren oma-fiets. Merk is Fongers, heren 60, akelig orgineel, loopt prachtig en is op kenteken.