Ben bezig met een OTO op te knappen. Alles werkt (benzine loopt prima door) alleen slaat de motor niet aan. De bougie vonkt wel prima. Heeft iemand een idee wat dit kan zijn en wat de mogelijke oplossing is?
Soms heb je hardnekige weigeraars dan wil het wel eens helpen om steeds tijdens het aanrijden ( al fietsend met de motor op de band en dus draaiend geheel) even de decompressie aan te trekken. Dus even pfft en dan weer laten draaien. Dat wil wel eens helpen.
Verder kun je ook even zonder luchtfilter rijden en dan tijdens het aanrijden af en toe even de duim bovenop de aanzuig opening van de carburateur te leggen.
Controleer ook of je gas wel open staat ( zoals het hoort) tijdens het aanrijden. de gasgever wil soms nog wel eens blijven hangen (zeker bij de oudere van der heem met de spaakbediening
Hoe controleer ik de compressie? Hij heeft eerst wel gereden (als een speer zelfs (blijkbaar opgevoerd in het verleden) alleen nu met origineel tankje dus niet meer.
Kan het met de decrompressie bovenop de cilinder te maken hebben? Hoe stel ik die nu precies goed af?
Hoor het graag. Ik heb de longen al uit mijn lijf gefiets maar hij wil nog steeds niet aanslaan!
Compressie (indicatief) : draai snel aan het vliegwiel en je dient dan ter plaatse van "rupture" een behoorlijke weerstand te voelen ( de geoefende hand voelt meteen of het fout is).
Afstellen decompressie: met alle onderdelen gemonteerd dient er speling te zitten tussen de moer ( JA HET IS EEN MOER) op het steeltje van de decompressieklep en het heveltje naar de decompressieklep toe. Is deze speling er niet dan de moer iets verdraaien ( meestal moet je dan eerst wat demonteren) hoop daarbij maar dat de klep niet meedraait.
Aan je verhaal merk ik dat er veranderingen zijn aangebracht . Voor die tijd reed hij wel. Waarom is er verandert. Wat is er verandert cq eveneens "los" geweest en weer gemonteerd. Wie heeft het verandert.
De decompressie hevel zit nu zeer strak erop; dit kan het dus zijn; hij staat dan dus te 'hoog' toch? Dit ga ik aanpassen. Of niet?
Jouw vragen:
Voor die tijd reed hij wel.
Waarom is er verandert: hij had 10 jaar stilgestaan na een eerste schoonmaakbeurt heeft hij kort gereden (hard/zuiger is ooit afgevlakt). Echter er zat toen een Koffer tankje op dus heb ik het originele tankje er weer opgezet. Toen reed die overigens nog steeds. Echter later sprong die niet meer aan.
Wat is er verandert cq eveneens "los" geweest en weer gemonteerd. >> Alles eraf en erop. Doordat die niet aansprong heb ik dus wel met de decrompressie klep lopen klooien.
Raar!! De decompressie inderdaad kunnen bijstellen maar vanavond even in het donker een rondje gefietst en wat blijkt: ik zie het vonken in het blok bij het vliegwiel! Door het plastic waarmee de bougie kabel vast zit in het blok zie ik het vonken als ik met de rol erop fiets. Het lijkt er dus nu op dat het overal vonkt behalve waar het moet. Na enkele minuten fietsen is overigens ook het spruitstuk nat van de benzine.
Een solex die niet start maar wel benzine pompt heeft toch toevoer van benzine. Deze benzine wordt ook door de sproeier heen gedrukt de aanzuigbuis in. Hierdoor verzuipt de solex. Om dit te voorkomen heeft men zeker bij de latere typen een kanaaltje uitgespaard in de gasgever die ( met name als hij dichtstaat) de benzine die doorloopt naar buiten laat "zeiken". Vieze dingen die solexen.
Met betrekking tot dat vonken: koop eventueel een nieuwe bougiekabel die je direkt aan de bobinespoel vastmaakt niet solderen maar een oogje buigen aan afgestript materiaal en dat om de koperen lip heen vouwen. Kabel met doorvoer tule vastzetten in je carter.