Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: Mar 2024
Posts: 9
C
Crelesy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Mar 2024
Posts: 9
Hallo, ik ben al zo mar 15 jaar in het bezit van de oto 5000. 2 jaar terug maar eens gekeken of I t nog wilde doen. Na wat gerommel aan t blokje,
9mm imitatie carburateur
Ander spruitstuk (en gasdicht krijgen)
Nieuw membraan in de pomp
Nieuwe achterplaat die niet plat is voor de pomp.
Zuiger vernaggelt
Uitlaat en cillinder ontkoold
Koppakking weggelaten. ( is wel dicht)

Liep I eigenlijk nog slecht. Tenminste, startte makkelijk. Reed langzaam. Slechts 22 maximaal.Voor dat ik aan de zuiger begon maar net 15 en geen vermogen. Dus dat heeft wel iets geholpen op zich.

Na zeg 300 km gereden te hebben op aspen. Stopte t torretje plotsklaps en was allen maar aan te krijgen door in de tank te knijpen met een vinger op t tankdopgaatje zodat de benzine via de retour in de carburateur kwam. Wel heel beroerd..

Ik denk of pompje weer kapot ( vreemd net nieuw) Of de keerring ligt er uit zodat I geen vacuüm meer heeft om te pompen.

Nu ga ik 'm voor deze zomer weer aan rammelen.

Ik denk alleen dat deze Oto met een goed blok op de 5.2 mm best harder kan dan nu met ( denk ik ) versleten zuigerveren en de 9.5 mm imitatie rommel die er nu op staat.
T doel is 30 35 kmpu.

Kan iemand dat voor mij bevestigen?

Plan is nu t blok compleet open te trekken en alles te vervangen wat redelijk is. Zoals lagers, keerring, cillinder nameten, zuigertje. En dan zo goed als origineel beginnen. Pas als I origineel goed mooi loopt te kijken waar ik meer trekkracht en snelheid uit kan halen.

Maar wat is normaal de snelheid van de oto 5000? Is dat bekend?


Oude meuk is leuk!
Renault R4 1975
Suzuki Samurai 1992
Solex 5000 euh.. '80? Geen idee..
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Als je benzine in de carburateur krijgt door op de tank te knijpen dan zijn er 2 dingen:
1) je tank zit hartstikke vol of je duwt de tank ongeveer plat.
2) je hebt een verstopping ergens want anders kwam de benzine wel op de normale manier in de carburateur.

Heb je ook de leidingen schoongemaakt? Nieuw tankfilter geplaatst? Dat zou ik als eerste nakijken. En kijk tijdens het starten of er benzine retour loopt via het retourslangetje.

Verder heeft een grotere carburateur weinig zin als je de originele 5000 cilinder erop hebt want die heeft een busje in de inlaatpoort om de toevoer te knijpen. Dat zal er dus eerst uit moeten.

Verder… je uitlaat, hoe is die? Origineel moet de 5000 een snelheid van 25 km/u kunnen halen.
Ook is de 5000 rol kleiner van diameter, ook dat scheelt in snelheid.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2024
Posts: 9
C
Crelesy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Mar 2024
Posts: 9
Dank voor de reactie.

Ik heb gisteren heel t motortje open gehaald. En inderdaad, de leiding naar de carburateur zat dicht.

Dat zal de boosdoener zijn geweest. Ik heb wel alles open gehaald, simpelweg omdat ik eigenlijk nooit naar de basis terug ben gegaan. Nooit alles heb gecheckt.
Ik ben terug gegaan tot de krukas. En maar goed ook. Daar zat een keerring waar de veer van over dwars over de lip heeft gelegen. De keerring was helemaal hard en broos en heeft nooit echt goed afgedicht zo. Ik denk dat ik 'm daarom zo moeilijk sneller kreeg. Vind t wonderlijk dat I zoizo nog liep. Tip: draai de nieuwe keerring om, met de veer naar binnen. Je hebt namelijk totaal geen zicht op de keerring tijdens montage, grote kans dat het weer fout gaat.

Restricties zijn er uit. Dat was al zo.
Ik heb voor nu alle pakkingen, zuigerveren en de betreffende keerring besteld. Ook de dichtinge voor de carburateur op t spruitstuk.

Ik ben een week in Tsjechië nu. Ik hoop volgend weekend tijd te hebben om 'm weer netjes op te bouwen. Vandaar uit kijk ik verder.

De kleine rol laat ik voorlopig zo. Lijkt me meer trek kracht geven en als de ongelimiteerde motor van een 3800 45 haalt, moet ik best ergens richting 30 redden denk. Harder mag, maar hoeft niet per se. . Een 3800 motor rijdt normaal ca. 32-33 km/u.

Last edited by John Meisters; 19/03/24 12:57 AM. Reason: Nog niet af..

Oude meuk is leuk!
Renault R4 1975
Suzuki Samurai 1992
Solex 5000 euh.. '80? Geen idee..
Joined: Mar 2024
Posts: 9
C
Crelesy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Mar 2024
Posts: 9
Hey, das gemeen. Als u t bericht aanpast, zie ik niet dat er een reply op is. grin

Oke dus de snelheid ligt standaard lager. Oke. Ik zal zien wat I straks doet en dat delen.

Om eerlijk te zijn , de keerring andersom monteren is geen goed idee denk ik. Ik begrijp de beredenering dat je nooit het eind resultaat kan checken. Maar de werking van de keerring is nu eenmaal zo dat de kant van de veer aan de binnenzijde moet zitten hier.
Zelfs een dubbel lipper keerring heeft een werkende zijde en een stoflip.
Maar de krukas is vrij glad met een minimale verdikking waar de keerring zit. Ik denk dat ik met de denk ik 100den keerringen die ik al heb vervangen door de jaren heen dat wel durf.


Oude meuk is leuk!
Renault R4 1975
Suzuki Samurai 1992
Solex 5000 euh.. '80? Geen idee..
Joined: Mar 2024
Posts: 9
C
Crelesy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Mar 2024
Posts: 9
Zit t nog eens te lezen en in mijn start post zit een fout. Ik heb geen 9mm immitatie carburateur maar een 6.5mm. Kwam ik zondag achter.

Ik zet straks gewoon de originele 5.2 mm carburateur er op. Deze is al opgeboord/ geruimd naar 6mm. Ook het kogeltje aan de zijkant is er uit en t koper pijpje naar de sproeier is weer netjes gemaakt. Kogeltje is vervangen voor iets anders. Maar wil dat nog eens proberen met lood gieten en dan weer een 6mm er door om t weer netjes glad te maken van binnen. Vind de kwaliteit van de 6.5 mm immitatie carburateur niet echt om over naar huis te schrijven.

En origineel spruitstuk is bijna overal 6 mm, dus die gaat er op.
Het immitatie spruitstuk is meuk. Die past niet zo lekker en is ook geen 6.5 mm precies. Daar zou ik dan eerst voor t mooie de grondplaat moeten vlakken.

Vind t met het originele spul gewoon veel mooier zitten. En zeker weten zonder valse lucht lekkages. Anders krijg ik t nooit goed afgesteld.


Oude meuk is leuk!
Renault R4 1975
Suzuki Samurai 1992
Solex 5000 euh.. '80? Geen idee..
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Crelesy
Hey, das gemeen. Als u t bericht aanpast, zie ik niet dat er een reply op is. grin
foutje van mij, sorry

Oke dus de snelheid ligt standaard lager. Oke. Ik zal zien wat I straks doet en dat delen.

Om eerlijk te zijn , de keerring andersom monteren is geen goed idee denk ik. Ik begrijp de beredenering dat je nooit het eind resultaat kan checken. Maar de werking van de keerring is nu eenmaal zo dat de kant van de veer aan de binnenzijde moet zitten hier. ja en nee. Het “zou zo moeten” ben ik met je eens, maar de praktijk leert dat de veer vaak in de verdrukking komt. Daarbij is de functie van deze keerring toch al twijfelachtig. Afdichting gebeurt niet over de krukas maar over de bronzen bus van de rol. Lekkage tussen rol en krukas blijft dus bestaan. Ik geef de voorkeur aan een goede vlakke ring tegen het krukaslager, daar heeft de oto het altijd goed op gedaan, de keerring is dan van het “dubbel genaaid houdt beter” principe.
Zelfs een dubbel lipper keerring heeft een werkende zijde en een stoflip.
Maar de krukas is vrij glad met een minimale verdikking waar de keerring zit. Ik denk dat ik met de denk ik 100den keerringen die ik al heb vervangen door de jaren heen dat wel durf.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2024
Posts: 9
C
Crelesy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Mar 2024
Posts: 9
ja en nee. Het “zou zo moeten” ben ik met je eens, maar de praktijk leert dat de veer vaak in de verdrukking komt. Daarbij is de functie van deze keerring toch al twijfelachtig. Afdichting gebeurt niet over de krukas maar over de bronzen bus van de rol. Lekkage tussen rol en krukas blijft dus bestaan. Ik geef de voorkeur aan een goede vlakke ring tegen het krukaslager, daar heeft de oto het altijd goed op gedaan, de keerring is dan van het “dubbel genaaid houdt beter” principe.


Hmm. Die snap ik nog niet helemaal. Ik heb alles uit elkaar liggen. Ik heb de rol met inderdaad bronzen bussen er ook uit. Dan kijk ik op een keerring met daarachter de krukas lager. Dat leger heeft inderdaad nog een extra ring er op. Er blijft maar een kleine kier zichtbaar.
Maar het mengsel is gas en kan daar makkelijk doorheen. Ik heb nog nooit een 2 tact gehad die zonder keerringen werkte. Er is dan toch totaal geen onderdruk om te spoelen.

Ik weet en lees aan de post hier op t forum dat u bijzonder veel ervaring heeft, en dat gaat bij mij altijd voor op algemene kennis. Maar ik begrijp eigenlijk niet zo goed hoe de bronzen bus van de rol de afdichting verzorgt van t carter.
De keerring heeft de binnendiameter van de krukas. En de buitendiameter van t carter. Deze dicht m dus perfect af lijkt me.

Nu zie ik alleen even niet voor me hoe nu de rol in t midden gehouden wordt, dan mis ik inderdaad nog iets van vulbussen die tussen de 2 lagers staan. En alleen draaien als t wiel stil staat en de motor loopt. Of hangt I aan dat linker carterdeel waar ook het koppelingshuis in zit.. ja dat was t geloof ik. Ik ga even tekeningen kijken.


Oude meuk is leuk!
Renault R4 1975
Suzuki Samurai 1992
Solex 5000 euh.. '80? Geen idee..
Joined: Mar 2024
Posts: 9
C
Crelesy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Mar 2024
Posts: 9
https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/16004/re-sleutelen#Post16004

Dit is precies zoals t bij mijn 5000 ook zit. Keerring op de krukas en de rol wordt op z'n plek gehouden door t linker carterdeel en koppelingshuis.

Of zie ik iets over t hoofd?

Last edited by Crelesy; 21/03/24 10:05 PM.

Oude meuk is leuk!
Renault R4 1975
Suzuki Samurai 1992
Solex 5000 euh.. '80? Geen idee..
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Crelesy
https://solexforum.nl/ubbthreads.php/topics/16004/re-sleutelen#Post16004

Dit is precies zoals t bij mijn 5000 ook zit. Keerring op de krukas en de rol wordt op z'n plek gehouden door t linker carterdeel en koppelingshuis.

Of zie ik iets over t hoofd?

In dat topic zie ik meer foto’s maar je zult die bedoelen met het carter, krukas en keerring.
En die keerring raakt de krukas niet, daar past de bus van de rolunit in.

En wat de carterafdichting betreft: Solex is ook voor mij het enige merk dat ik ken dat de afdichting middels een platte ring heeft geregeld. 3800-5000 heeft een (voor mij fake-) keerring. Eerdere modellen hadden alleen een vlakke ring, meestal gecombineerd met een verende “bloemring “.
De 3800 heeft Eén krukaslager met een dunnere binnenring. Dat lekt behoorlijk en dan moet die zielige keerring alles opvangen. Die vervang ik sowieso door de dikkere binnenring waardoor afdichting met een vlakke ring al heel veel effect heeft.


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2024
Posts: 9
C
Crelesy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Mar 2024
Posts: 9
Vandaag de keerring gemonteerd. En t blok weer dicht gebouwd. En nu snap ik wat je bedoeld.

Als ik tijd heb om foto's te verkleinen zal ik even op een andere plek mijn 5000 plaatsen. En de foto, van wat ik ben tegen gekomen.
In t kort: ik heb inderdaad de keerring andersom geplaatst met de werkende kant richting t eventuele vuil van de roller.
Ik heb even het een en ander gemeten en daarom de keerring op deze manier geplaatst. Anders loopt t zoizo kapot.
De keerring is 3.5mm buitenmaat dikte. En de binnenring 4.5mm de plek waar de keerring in past is 4 mm diep. Dit houd in dat als je 'm de (normaliter) juiste kant op zou monteren, deze met een halve millimeter zou aan lopen of zichzelf er constant uit zou drukken.
Dus het past ook gewoon niet anders. En inderdaad de bronze of messing bus van de rol gaat er doorheen. Dus inderdaad de afdichting is zeer twijfelachtig.
Ik heb de bussen en de krukas gesmeerd met keramisch vet. Dit loopt door temperatuur niet weg en geeft hoop ik iets meer afdichting.

Blokje loopt in ieder geval weer. Ik had eerst geen koppakking er tussen. En hij trok lekker en liep tegen de 30. Das harder als eerst. Maar stotterde op top. De kop zweete wat, dus ik heb een (dunste die ik kon vinden) koppakking er tussen gedaan. Dit had meteen negatieve invloed op de trekkracht en t stotteren op top werd erger.

De ontsteking met lamp bekeken, die staat ongeveer 1.5 cm voor t rupture punt. Das denk ik wat te gek.
De sproeier is nu 28 en de lucht hevel kan niet verder van start af. Dus mag kleiner nog.
En de gas schuif( busje wat verdraait als je gas geeft) lekt best veel! Hoe los ik dat netjes op?


Oude meuk is leuk!
Renault R4 1975
Suzuki Samurai 1992
Solex 5000 euh.. '80? Geen idee..
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Originally Posted by Crelesy
Vandaag de keerring gemonteerd. En t blok weer dicht gebouwd. En nu snap ik wat je bedoeld.

Als ik tijd heb om foto's te verkleinen zal ik even op een andere plek mijn 5000 plaatsen. En de foto, van wat ik ben tegen gekomen.
In t kort: ik heb inderdaad de keerring andersom geplaatst met de werkende kant richting t eventuele vuil van de roller.
Ik heb even het een en ander gemeten en daarom de keerring op deze manier geplaatst. Anders loopt t zoizo kapot.
De keerring is 3.5mm buitenmaat dikte. En de binnenring 4.5mm de plek waar de keerring in past is 4 mm diep. Dit houd in dat als je 'm de (normaliter) juiste kant op zou monteren, deze met een halve millimeter zou aan lopen of zichzelf er constant uit zou drukken.
Dus het past ook gewoon niet anders. En inderdaad de bronze of messing bus van de rol gaat er doorheen. Dus inderdaad de afdichting is zeer twijfelachtig.
Ik heb de bussen en de krukas gesmeerd met keramisch vet. Dit loopt door temperatuur niet weg en geeft hoop ik iets meer afdichting.alles wat je kunt doen om betere afdichting te krijgen is goed. Op de lange termijn zal het wel wegspoelen maar tot die tijd heb je er voordeel mee.

Blokje loopt in ieder geval weer. Ik had eerst geen koppakking er tussen. En hij trok lekker en liep tegen de 30. Das harder als eerst. Maar stotterde op top. De kop zweete wat, dus ik heb een (dunste die ik kon vinden) koppakking er tussen gedaan. Dit had meteen negatieve invloed op de trekkracht en t stotteren op top werd erger.

De ontsteking met lamp bekeken, die staat ongeveer 1.5 cm voor t rupture punt. Das denk ik wat te gek. ja dat is erg vroeg. Meestal krijg je op dat punt al problemen met je vonk (te zwak)
De sproeier is nu 28 en de lucht hevel kan niet verder van start af. Dus mag kleiner nog.
En de gas schuif( busje wat verdraait als je gas geeft) lekt best veel! Hoe los ik dat netjes op? ik heb best veel nieuwe gasschuiven besteld. Er zit onderling best veel maatverschil in. Ik zoek de best passende en monteer die. Ook de “meeneem” arm die dat schuifje bedient kun je lichtjes buigen zodat de gasschuif goed binnen blijft


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Mar 2024
Posts: 9
C
Crelesy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Mar 2024
Posts: 9
Hmm dan is die 1.5 cm (gekeken met een timing lamp met draaiende motor) denk ik de reden dat de vonk al niet zo bijster fel leek. Met een Champion L86C kreeg ik 'm niet eens gestart. Ik had nog een ngk b6hs liggen en daar startte die wel mee. De motor toert dan zelf niet op. Moet m echt helpen de eerste keer, en stationair lopen is er ook niet bij. De motor is dan niet sterker dan de koppeling. Het is altijd beter om m van de band te halen, maar ik moet m er echt af halen, anders is de motor uit.
Volgende week kan ik weer verder kijken of de puntjes stellen tot ik een paar mm voor rupture zit wat verbetering brengt. Pas met een goede vonk weet ik zeker dat de sproeier echt kleiner moet. Nu lijkt t wel zo, maar kan naar mijn mening ook zeker door de matige vonk komen.

Er komt echt wel veel benzine door de gasschuif heen. Er zit een uitsparing in de gasschuif een soort uitgeslepen kraag waar wellicht een o ringetje in past. Maar dan wel een hele dunne. Maar ik zie dat nergens, ik neem aan dat er niets hoort en dat t gewoon zo is. Tot dat ik een dus een beter passende heb.


Oude meuk is leuk!
Renault R4 1975
Suzuki Samurai 1992
Solex 5000 euh.. '80? Geen idee..
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
wij denken niet in cm's waarschijnlijk praat je over de omtrek van het vliegwiel, dat is per vliegwiel(diameter) verschillend maar we denken OF in krukasgraden OF in MM voorontsteking dat is dus de zuigerstand ten opzichte van het bovenste dode punt en 1,5 cm ( op de omtrek) is al erg ver want het "timing" merk geeft al aan waar de meest ideale ( volgens solex dan) vonk zou moeten vliegen. Zelf zet ik het merkje op het vliegwiel liefst tegenover waar de rand van het carter net begint dat is ca een 1/2 cm ( op het carter dan ) eerder in krukasgraden is dat maar heel weinig

Last edited by Joan; 26/03/24 06:45 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Mar 2024
Posts: 9
C
Crelesy Offline OP
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
C
Joined: Mar 2024
Posts: 9
Ha ik had de lamp er op. En dan was t vanaf rupture gedacht wel in cm uit te drukken. In graden zal t niet heel veel zijn. Maar had geen weet van de vonk verzwakking die dat teweeg brengt.

Hoop dit weekend ff tijd weer te hebben.


Oude meuk is leuk!
Renault R4 1975
Suzuki Samurai 1992
Solex 5000 euh.. '80? Geen idee..
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
er zitten maar twee magneten in het vliegwiel, om daar vier polen van te maken zitten er aan elke kant van de magneet een stuk metaal ( vier stuks dus) om het magneetveld naar de spoelen te kunne leiden. Omdat ze elkaar niet mogen "zien" zit daartussen een kale ruimte, je hebt dus in totaal ook 4 kale ruimtes daar is geen magneetveld. zet je je ontsteking te vroeg dan staan de uiteinden van je spoel net in zo een magneetveld loze ruimte er kan dan geen stroom door de draad getrokken worden door het magnetisme want dat is er niet


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 129 guests, and 1 robot.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.052s Queries: 45 (0.016s) Memory: 1.0672 MB (Peak: 1.2838 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 16:29:08 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS