Solexforum logo
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
#143117 14/11/23 06:39 PM
Joined: Nov 2023
Posts: 2
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2023
Posts: 2
Hallo allemaal,

Ik ben Jacky 28 jaar uit Bocholt (Belgi�) en ben sinds kort eigenaar van een Solex 3800. Hij start en rijdt, maar nog niet zoals hij zou moeten, rijdt ongeveer een 20 km/h.
Na veel zoeken op verschillende pagina's op het internet ben ik nog steeds niks wijzer over het juiste bouwjaar van mijn solex.
Op de motor is een alu plaatje geklonken met het nummer 5010XXX. In de velgen staat in het diamantje het nummer 76 dus ik ga ervan uit dat hij wel van ongeveer dat jaar gaat zijn.
Wat ik ook nergens ben tegengekomen maar mijn solex wel heeft zijn 2 lichtspoelen. Is hier ergens meer info over te vinden?
Onderaan de link naar een paar foto's.

Alvast bedankt voor de hulp en info,
Mvg,
Jacky



https://postimg.cc/gallery/xnpnZdr

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
inderdaad goed dat je de velg laat zien dat geeft aan 76 met 3 lichtspoelen kom je niet veel tegen, meen zelf dat dat oa voor canada en amerika is gebruikt vaak voor een remlicht ) ook ken ik de zwarte spoel niet ( meen ik ooit gebruikt door hongaarse en chineesche maar zeker weten doe ik dat niet, Kun je aan spoel 3 zien of dat "eigenbouw" is ( aangepaste originele spoel door wat lamellen weg te zagen) ook het koplampglas ziet er groter uit dan origineel 3800 je komt ze zo tegen op de chineesche uitvoering ( en mogelijk ook hongaars)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Een 3800 moet toch gewoon 32 km/h kunnen rijden. Of heb ik het mis. 20 is wel erg traag.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Nov 2023
Posts: 2
J
Aan het inrijden
OP Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Nov 2023
Posts: 2
Alvast bedankt voor de info Joan, zou het mischien kunnen dat ze een nieuwer blok in een frame van 76 gezet hebben? Op het frame vind ik nergens een nummer, maar ik heb gelezen dat ze dit op meerdere modellen niet gedaan hebben.
In verband met de snelheid, ik ga het blokje eens open doen en kijken als er niet teveel kool aanslag in de uitlaat zit die hem mischien een beetje dicht knijpt.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
inderdaad. demonteren en controleren alvorens te proberen


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Jul 2004
Posts: 362
T
Aan het inrijden
**
Offline
Aan het inrijden
**
T
Joined: Jul 2004
Posts: 362
Heeft u ook al eens gekeken of de keerring niet lekt als u er niet uit komt mag u wel eens langs komen ik woon bij u in de buurt

Last edited by theohendriks; 15/12/23 07:07 PM.
Joined: Dec 2023
Posts: 12
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Dec 2023
Posts: 12
Dag aan allen: ik heb na een aantal pogingen mij aangemeld op dit Forum he/he
en bezit een VeloSolex 3800 uit 1972 na +/- 800 uur werk het dametje geheel uit elkaar, geschuurd / gelakt,motor hersteld en dan ja dan dan moet het lopen echter nog niet gelukt denk ontstekingsproblemen.
Maar nu een vraag aan een ieder van U: Heb het gedaan zonder dat speciale( echt noodzakelijke) gereedschap en dat zoek ik dus,>> nieuw erg duur, dus ik ga voor iemand die het dubbel heeft, niet meer gebruikt, de spoelplaat trekker(poelie trekker en dat driehoek plaatje heb ik al) is zo belangrijk merk ik,
ik hoor graag van een van of U wat heeft voor mij groet van Binkyboy
ps
zou graag een foto toevoegen maar dat zie ik niet zo gauw

Joined: Dec 2023
Posts: 12
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Dec 2023
Posts: 12
Dag aan allen: ik heb na een aantal pogingen mij aangemeld op dit Forum he/he
en bezit een VeloSolex 3800 uit 1972 na +/- 800 uur werk het dametje geheel uit elkaar, geschuurd / gelakt,motor hersteld en dan ja dan dan moet het lopen echter nog niet gelukt denk ontstekingsproblemen.
Maar nu een vraag aan een ieder van U: Heb het gedaan zonder dat speciale( echt noodzakelijke) gereedschap en dat zoek ik dus,>> nieuw erg duur, dus ik ga voor iemand die het dubbel heeft, niet meer gebruikt, de spoelplaat trekker(poelie trekker en dat driehoek plaatje heb ik al) is zo belangrijk merk ik,
ik hoor graag van een van of U wat heeft voor mij groet van Binkyboy
ps
zou graag een foto toevoegen maar dat zie ik niet zo gauw

Joined: Dec 2023
Posts: 12
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Dec 2023
Posts: 12
effe wennen hè!!
Binkyboy

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
onderaan de tekstbox staan 3 grijze vakjes , de meest rechtse zegt "'use full editor". als je dit commando indrukt kom je bij een andere tekstbox waar een extra commandootje bij zit om foto's toe te voegen. Echter daar gaat het meestal mis omdat huidige foto's te groot zijn ( in MB's) je moet ze eerst met een foto editor terugbrengen naar iets van ik meen 195 KB's . Dit soort forums beschikt niet over een inmense geheugencapaciteit dus er zitten limieten op ik maak de foto's in de editor meestal in "pixels" grootte en dan met behoudt van aspect ratio ( lengte versus breedte) de grootste maat 600 pixels. kan ik makkelijk onthouden even een screenshot gemaakt van mijn tekst 5 minuten geleden met de gekozen "full editor"pagina. dat ziet er niet uit maar met foto's gaat het wel goed na uploaden van je foto wel even op "done"klikken want dan weet het systeem dat je gedaan hebt wat je wilde doen of je moet er 3 tegelijk doen dan schakelt hij je vanzelf over

Attached Images
pixels.jpg (88.17 KB, 134 downloads)
wiel als voorbeeld.jpg (176.57 KB, 132 downloads)
Last edited by Joan; 19/12/23 05:51 PM.

Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2023
Posts: 12
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Dec 2023
Posts: 12
[Linked Image]

Joined: Dec 2023
Posts: 12
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Dec 2023
Posts: 12
dag he / he gelukt zoals je ziet is de draad beschadigd bij het testen van het blok op de teststandaard, daar he ik er twee van.
Hoop dat ik het doe in de goedE rubriek want het was een zoekplaatje,>> een vraag welke schroefdraad is dit want de moer past er niet zonder geweld meer op, de condensator is stuk ( getest met boormachine aandrijving met die moer op de as) denk ik want wilde niet aanslaan. Is hier een snijplaatje en een tapeind voor ??ik volg nog met meer fotowerk maar hoor graag of ik zo goed zit of anders zeg me in welke rubriek ik dit moet onderbrengen foto wat groot maar probleem goed te zien ik verknoei verder de schroefdraad en de moer als ik ga forceren lijkt me duidelijk

Attached Images
1.jpg (138.91 KB, 141 downloads)
Joined: Dec 2023
Posts: 12
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Dec 2023
Posts: 12
[Linked Image]

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
m10x 1,25 ik heb daar een gespleten snijplaat voor zodat ik hem om de kruktap kan vouwen op het stuk dat goed is en dan terug draaien om het foute stuk weer schoon te maken. als je aan het eind begint pak je de plek van het oude draad niet goed op en snij je kompleet nieuwe en daar is geen materiaal voor want er is al eens gesneden


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Dec 2023
Posts: 12
B
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
B
Joined: Dec 2023
Posts: 12
Dank voor de info.Solex meester, wel dat is dus nog te herstellen als ik je goed beluister?
Heb jij een afbeelding van die deelbare snijplaat M10 x1,25 en kan ik dat bij de Munt in Soest kopen aan jouw vast bekend .
Hoogland /Baarn is ook overbrugbaar zou dat tot de mogelijkheid behoren, hoor het graag want anders heb ik zo niks meer aan dit blokje, eeh voor mij omdat ik niet het opknap gereedschap bezit netzo als de noodzakelijke spoelplaat trekker.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
kom dan maar naar Hoogland want zo een deelbare moet je zelf maken


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oei, altijd lastig zo'n kapotte draad. Joan, maakt het wel in orde. Zelf heb ik en keer een moer doorgezaagd, een 2 tal zaagsnede dwars over de draad aangebracht. De 2 helften erover heen gezet. Met een klem hard aangedraaid en dan terug draaien. Het was gelukt. Maar Joan zal een beter ding hebben. Niet zelf gaan prutsen, net als ik, anders gaat het fout en moet er een andere oplossing voor komen. Stukje draad erop lassen.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Mar 2024
Posts: 2
J
Aan het inrijden
Offline
Aan het inrijden
J
Joined: Mar 2024
Posts: 2
Even voorstellen
Ik heb samen met mijn kleinzoon een solex 6000 gekocht op de beurs afgelopen weekend in hardenberg
Helemaal in onze sas
Geweldig leuk project
Helaas heeft dd verkoper de bobine eraf gehaald
Wisten we natuurlijk niet
Jammer Jammer
Ik mis nu dus de bobine incl. Houder en de condensator
Heeft iemand deze liggen of weet hij/zij waar ik dit kan bestellen?
Heel graag raad
We lopen een beetje vast helaas
Groet jan en tim

Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Originally Posted by janentim
Even voorstellen
Ik heb samen met mijn kleinzoon een solex 6000 gekocht op de beurs afgelopen weekend in hardenberg
Helemaal in onze sas
Geweldig leuk project
Helaas heeft dd verkoper de bobine eraf gehaald
Wisten we natuurlijk niet
Jammer Jammer
Ik mis nu dus de bobine incl. Houder en de condensator
Heeft iemand deze liggen of weet hij/zij waar ik dit kan bestellen?
Heel graag raad
We lopen een beetje vast helaas
Groet jan en tim


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Sep 2010
Posts: 9,022
Likes: 4
Oei, dat kan lastig worden. Wel lullig van die verkoper om het niet te melden. Toch zijn er leden die wel wat hebben denk ik.


Groetjes Alfons

Oto goudbies 1966 en Zundapp KS 50 1967
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
6000 is de solex met cardan, die werden veel gebruikt als donor omdat delen niet of nauwelijks te krijgen zijn en dan dus kennelijk weer "weggezet" het is letterlijk en figuurlijk een buitenaards systeem weet niet hoe handig je bent maar met frutten kun je er een grasmaaier bobine op zetten die werken ook zonder punten net als bij kettingzagen een buitenwerkse bobine dus. De plaats waar hij opgesteld wordt ten opzichte van de magneten die eronder door draaien bepaalt waar hij vonkt


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
1 members (Gerard_Jan), 89 guests, and 2 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.056s Queries: 61 (0.019s) Memory: 1.1154 MB (Peak: 1.3974 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-27 13:18:01 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS