Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Hop To
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Solex Koffertje 1961 (met koppeling). Koude start probleemloos. Maar eenmaal warm zeer moeilijk aan de praat te krijgen. ik moet dan al trappend flink vaart maken en na 500 meter ineens een paar klappen en loopt hij meteen mooi. Loopt hij eenmaal dan is er niets aan de hand. Haalt probleemloos 30 km/h en trekt goed.

Het valt mij op dat er veel luchtbellen in de retourleiding zit. Ook de hoeveelheid benzine die terug loopt is erg weinig. Ik zoek het dan ook in het brandstop systeem. De ontsteking (condensator) is goed.

Ik heb de benzinepomp en membraam vervangen. En natuurlijk het plastic pompplaatje goed gemonteerd met de holle zijde naar het membraan zodat die lekker kan flapperen.

Als hij loopt is er niets aan de hand. Vorige week nog 70 kilometer gereden met de Airborn Solextocht. Als hij loopt loopt hij goed (met wel veel luchtbellen in de retourleiding). Als hij 10 minuten stil heeft gestaan is hij vrijwel niet meer aan te praat te krijgen. Je moet dan proberen om door hard te fietsen het motortje veel toeren te laten maken zodat je voldoende benzine toevoer hebt.

- filters en tanks zijn schoon
- Benzine leidingen zijn schoon en open.

Het valt mij op dat de benzineleiding die bij de carburateur naar binnen gaat geen kunstof pakkingtje heeft (of die moet in de carburateur achter gebleven zijn. En de leiding gaat wel heel ver de carburateur in. Wat is normaal?

Dit moeilijke starten is ineens vanuit het niets opgetreden. Voorheen sloeg hij altijd binnen enkele meters aan.

Kortom wie heeft een tip waar ik het probleem moet zoeken.


Groet, Koos
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
20000km gereden
*
Offline
20000km gereden
*
Joined: Jul 2016
Posts: 2,387
Likes: 51
Als ik goed geluisterd heb kan de condensator defect zijn.


solexliefhebbers.nl
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
85000km gereden
***
Offline
85000km gereden
***
Joined: Apr 2007
Posts: 8,873
Likes: 12
Draai je bougie eruit na een mislukte startpoging.

Bougie nat is ontsteking probleem
Bougie droog is brandstofprobleem

Dan weet je tenminste waar je moet beginnen.
Kom gerust hier terug met de uitslag


Hou het simpel wink
Groeten, John.

Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
90000km gereden
***
Offline
90000km gereden
***
Joined: Oct 2009
Posts: 9,085
Likes: 8
EN !! vergeet vooral niet dat Solexrijden bij 30 + graden de benzine lichterlijk aan de kook gaat. (vapour lock)

https://technisch-specialist.nl/index.php/technische-en-natuurkundige-begrippen/145-vapour-lock


Groet , Ronald & Conny


Altijd normaal is ook niet normaal crazy
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
de leiding die klemt met het nylon busje en die je daardoorheen kunt schuiven gaan inderdaad behoorlijk de carburateur in, bovenkant dient net onder de overloop te blijven zodat hij de brandstof niet direct weer naar buiten spuit. houdt je hem te laag staat er qua volume teveel brandstof in de carburateur ( die plek wordt niet meer ingenomen door het koperen pijpje )en bij stilzetten loopt dit via de sproeier de cilinder in en verzuipt de motor ( of zijkt naar buiten via de gasgever met speling krijg je vette meuk)


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ik denk dat het nylon busje de boosdoener is. Dit busje was keihard en zat muurvast in de carburateur. Ik heb eerst geprobeerd om het tonnetje met een schroef eruit te trekken. Maar te vergeefs. Daarom maar voorzichtig uitgeboord. Het zou mij niet verbazen als de brandstofleiding door het verharde tonnetje niet meer goed afsloot. Nu eerst een nieuw tonnetje scoren en het zaakje weer monteren.


Groet, Koos
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
De brandstofleiding van de pomp naar de carburateur is aan de carburateur zijde aan de bovenkant dicht en heeft net onder het (dichte) uiteinde twee kleine gaatjes aan de zijkant waar de benzine uit komt. Is dit een typisch Solex dingetje of een stukje huisvlijt van een vorige eigenaar?

Last edited by Koosolex; 13/09/23 02:20 PM.

Groet, Koos
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
W
Wim Offline
Aan het inrijden
***
Offline
Aan het inrijden
***
W
Joined: Sep 2006
Posts: 327
Likes: 6
Zo hoort het.

Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
ja zo hoort het anders krijg je een fontein naar boven ben je ook je brandstof kwijt en vlekken op je kleren


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
K
Aan het inrijden
*****
OP Offline
Aan het inrijden
*****
K
Joined: May 2019
Posts: 253
Likes: 3
Ondanks al mijn inspanningen bleef er maar bitter weinig brandstof (meer luchtbellen) door de retourleiding lopen. Maar als het motortje liep had hij wel voldoende brandstof. Loopt dan mooi en heeft voldoende trekkracht. Maar bij aantrappen maakt het motortje te weinig toeren om nog voldoende benzine te krijgen. Na héééél lang trappen een paar klappen en komt het motortje tot leven. En loopt ook meteen mooi.

De enige manier was om systematisch alles na te kijken. Ik heb dus eerst het hele brandstof systeem gedemonteerd. Tank, pomp carburateur en leidingen. Daarna één voor één alles weer monteren en bij elke stap controleren of je benzine krijgt.

- Tank brandschoon (enkele jaren heb ik hem losgehaald en vertint van binnen), filter brandschoon en ik kan flink wat lucht blazen door de koperen leiding. Monteren dan maar.
- Pomp gecontroleerd met de blaas en zuig proef. Lijkt goed. Pompje is ook nieuw en had ik samen men het membraan al vervangen omdat ik eerst hier de oorzaak zocht.
- Pomp gemonteerd en toevoer leiding aangesloten. Motor op de band gezet en aan het voorwiel draaien. Er stroomt een flinke straal benzine uit het gat van de afvoerleiding van de pomp. Dus oké
- Leiding naar carburateur is goed open en kan dus gemonteerd worden. Eerst even naast de carburateur gehouden en een merkteken gezet op de leiding om te zien hoe ver hij erin gestoken moet worden.

En dan valt mij wat op. De leiding liep boven de onderste bevestigingsbout van de benzinetank. En kwam daarmee ook echt een flink stuk in de carburateur. Het eindstuk zat misschien wel boven het retouruitlaatpijpje. En volgens het Solex Doe Het Zelf Boek moet hij daar juist onder zitten. Zou dat de oorzaak geweest zijn? Na nu ook de carburateur weer gemonteerd te hebben en alles netjes afgemonteerd het motortje weer gestart. En voila; ik krijg weer een mooie straal benzine (zonder luchtbellen) door de retourleiding.

Ik heb nu geen tijd voor een uitgebreide testrit. Maar ik denk/hoop het probleem verholpen te hebben. De tijd zal het leren.


Groet, Koos
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
Solex meester monteur
***
Offline
Solex meester monteur
***
Joined: Oct 2000
Posts: 16,159
Likes: 81
inderdaad de uitstroomopeningen ( zijkant pijp) dienen net onder de uitgang te zitten anders spuit je de brandstof gelijk weer weg


Groeten Just One Anomalous Nerd (J.O.A.N.)

Moderated by  Joan, John Meisters 

Link Copied to Clipboard
Solex liefhebbers
Solexservice
Solex onderdelen Nederland
Solextochten Roermond
Who's Online Now
0 members (), 188 guests, and 0 robots.
Key: Admin, Global Mod, Mod
April
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.5
(Release build 20201027)
Responsive Width:

PHP: 5.6.40 Page Time: 0.039s Queries: 37 (0.010s) Memory: 1.0191 MB (Peak: 1.2069 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-28 04:53:15 UTC
Valid HTML 5 and Valid CSS