Ik had er weer eentje, of ik een solex een winterbeurt kon geven. Oud blok zonder koppeling WEL een CFX gemonteerd. ALS je dat doet heb je toch je motor open ?? Kijk dan eens even in het carter, nu moest ik dat doen , wilde controleren of er bij die CFX ook meteen een naaldlager drijfstang was gemonteerd want er werd ook met ecomax 1:50 gereden.
Nou niet dus EN een partij bagger, dat had beter bij montage van zo een cilinder gelijk aangepakt moeten worden. een harde kwast en wasbenzine kom je een heel eind.
tot overmaat van ramp ook nog een dolle cilindervoet carterbout
Dat betekent dus dat het glijlager van de drijfstang de geringe smering heeft overleefd? Of toch niet? Succes! Groet, Cor (Kok18)
moet nog vragen hoe lang ze dat gebruikt hebben, meen dat het heel recent was vanwege die overgang naar E10 ook de CFX heeft er kennelijk nog niet lang op gezeten. Glijlager nog redelijk, de bronzen bus was nog niet in het alu gaan draaien, wat normaliter de eerste doodsteek is want dan zijn de smeergaten niet meer in lijn
deel twee van EFFE kijken, de solex van de vriend van het meisje dat de solex voor EFFE kijken deel 1 aan leverde.
Soort van OFF-ROAD solex. zo vreselijk vuil. Ik had al een half conservenblik vuil weg gewerkt voordat ik sowieso de motor trekveren en carter zijkanten kon zien ( 4 rode pijlen geven aan waar al dat vuil al weg gewerkt is ) Daarna de omgeving rond de rol gekuist , kom je toch onderdelen tegen die waarschijnlijk ooit door Bobby geleverd zijn ( grijs gespoten koppeling carter en gereviseerde rol ) . Omdat het zo vuil is verwacht je een gescheurd carter, bij demontage zuiger/cilinder/carterdeksel blijkt het carter nog goed, er zat wel ergens een plekje met rare metaalkrullen. Zuiger en cilinder hadden een aardige boodschap gedaan, haalt je de koekoek als je OFF-ROAD rijdt met een gaasje als filter, daar zate wat gras sprieten op en IN het filterhuis diverse plekken met modderzand, dat gaat dus voortaan verder met een twin-air. En dan die tank he, Ook deze, van die andere tank heb ik bij het artikel "fijnstof" al een verhaal . geen plek meer voor foto's hier om dat nog eens te laten zien . Foto's van mankementen aan het frame laat ik ook maar. Die 8-kantige moeren van het trapstel wisten amper nog dat ze een functie hadden om het frame bij elkaar te houden
zie ook de inzending hiervoor. niet genoeg plek voor alle foto's/ Luchtfilter nog te plaatse EN bij opstarten bleek er een koppeltje Kanaries in het vliegwiel te zitten, erg tsjilpen voor voer of zoiets, blijkt de nok volkomen droog, met rroest stof op de nok en ook verstoven naar de bakeliten isolatienok van de punten, die dan ook nogal versleten was. om dat ooit te compenseren waren de "vaste" puntjes maar verbogen om zo toch nog de punten open te krijgen als de nok omhoog kwam , de gleuven van de stelschroefjes konden het "vaste" puntje niet meer ver genoeg stellen
Ik heb nu een solex onderhanden die aangebracht werd omdat hij door zijn remmen heen ging, de beckson aan gruis en van de voorrem blijkt de buiten kabel door het gat, waar hij op moet leunen in het handvat, er dwars doorheen getrokken. Gevolg geen rem en hendel komt niet terug want die leunt tegen de buitenkabel
Bij deze solex ook EFFE kijken wat er is want omdat de beckson naaf niet meer remt en het tandwiel is vastgeslagen is de ketting door geknipt en er is gevraagd dit te repareren, nou je komt wat tegen.
Als ik de foto's van dit Solexje zo bekijk vraag ik mij af of de eigenaar ooit wel onderhoud aan het fietsje gepleegd heeft. Dit lijkt mij geen leuk projectje om aan te sleutelen.
Als ik de foto's van dit Solexje zo bekijk vraag ik mij af of de eigenaar ooit wel onderhoud aan het fietsje gepleegd heeft.daar werd ik al voor gewaarschuwd, de eigenaar is overgehaald om er toch wat aan te laten doen en dat is terecht Dit lijkt mij geen leuk projectje om aan te sleutelen. wel af en toe een bedenking "zonde toch" maar ik heb wel solexen gehad die kompleet versleuteld waren en daar heb ik wel regelmatig een serieuze "AU" bij en een "waarom toch"
Zit die banaan nou verkeerd om of kan ik de foto niet goed plaatsen...?
dit is een 24 inch koffertje/DO deze hebben de banaan aan de schetsplaten zitten en de frictie platen met een spiraalvormig gewonden veer ( anders is er geen plaats onder de spoelenplaat) aan het M6 spatbordboutje. hier is de constructie aan de kant van de tank kwijt, daar is ruimte zat en frut ik er wel een later type frictie veer tussen
even bewerkt, bij nader onderzoek zie je dat er weldegelijk wat verkeerd zit namelijk de schetsplaat zit binnen ( aan de rechterkant en niet buiten
Toch ook respect voor zo’n solexje dat maar blijft rijden. Ik schiet al in de stress als hij een slagje overslaat. Leuk om te zien!
kijk maar eens naar de rest in de andere inzending en ik kan maar 5 foto's per bericht plaatsen, heb er al een paar "gemerged" om ze in 1 bericht te krijgen
En dan willen zo ook nog 40km rijden met zo'n barrel. Moet er niet aan denken wat er kan gebeuren.
dat was die andere, deze heb ik "as-is" weer gemonteerd rijdt nu goed en een 30+ dat was in dit geval voldoende
Moet je het vandaag nog een keer proberen met wind mee
dat was bij die andere verleden week ook al veel wind in de polder, bij 49 op de GPS het gas maar dicht gedaan want ik wil niet dat het vliegwiel mijn been amputeert . Denk dat je nu die snelheid ook wel haalt met de motor van de band af en een beetje rechtop zitten . die 747 van de KLM op weg naar Schiphol hangt nu al een 1/2 uur boven mijn huis