De JAG uitlaten hebben soms de neiging verstopt te raken doordat de vulling die er in zit loskomt en voor het eindpijpje gaat zitten.
Even met fotootjes erbij hoe ik het oplos:
Eerst zagen we met de gatenzaag een gat in de pot.
Haal alle vulling eruit:
Draai een M6 draadeind in de pijp en zet vast met 2 moeren.
Zet er een vliegwieldekseltje op met de holling naar binnen, sluit perfect af met een M6 moertje.
Effe zwartspuiten en voila.
Let op: dit is geen race uitlaat. Je remt het gas een beetje meer maar met rijden merk je er niks van, geen snelheidsverlies. Als je wilt boor je een of twee extra gaatjes voor het boutgat.
Last edited by John Meisters; 15/07/1908:04 PM. Reason: Laatste regel
leuk idee zo ja persoonlijk zou ik het boutje er toch oplassen toch een aardige blokkade denk waar ook cool aan blijft zitten
ook makkelijk zo weer een 2de keer schoon te maken
De gatenzaag heeft een boor om voor te boren en die is al door de buis voordat de zaag klaar is. Ook is het niet lekker lassen daarbinnen, vet-olie en maar heel dun.
Raadzaam idd om gaten in het buisje bij te boren, zeker als je op normale benzine rijdt. Met Aspen is amper koolafzetting.
leuk idee zo ja persoonlijk zou ik het boutje er toch oplassen toch een aardige blokkade denk waar ook cool aan blijft zitten
ook makkelijk zo weer een 2de keer schoon te maken
ik gebruik een stukje platstaf met een lengte groter dan de diameter van het gat , lepel die erin en heb daar een boutje aan. niet te vast draaien anders verbuigt de platstaf maar in feite heb je dan een "losse" constructie
Die binnenpijp gaat het gas doorheen, waar is de opening waar het uitkomt. Klinkt heel dom maar heb nog nooit een uitlaat van binnen gezien en dacht dat de binnenpijp aan het schuine buitenpijpje zat.
Die binnenpijp gaat het gas doorheen, waar is de opening waar het uitkomt. Klinkt heel dom maar heb nog nooit een uitlaat van binnen gezien en dacht dat de binnenpijp aan het schuine buitenpijpje zat.
Aan de achterkant zit een grote sleuf in de binnenpijp. Het gas komt eerst in de pot en gaat dan via het dunne pijpje naar buiten.
Die binnenpijp gaat het gas doorheen, waar is de opening waar het uitkomt. Klinkt heel dom maar heb nog nooit een uitlaat van binnen gezien en dacht dat de binnenpijp aan het schuine buitenpijpje zat.
Aan de achterkant zit een grote sleuf in de binnenpijp. Het gas komt eerst in de pot en gaat dan via het dunne pijpje naar buiten.
de binnen pijp hoort ook vast aan de achterkant van het potje, dat is een extra steun, anders zou het potje kunnen gaan "scharnieren" op de las waar het pijpje het potje in gaat en dan scheurt de las uit. Er is een type uitlaat geweest waar de pijp halverwege het potje plompverloren stopte , daar scheurde het potje nog wel eens los van het pijpje
Bij gebruik van caustic soda is een waarschuwing wel op zijn plaats! Met ingieten kan het spul omhoog spuiten en overal terecht komen. Alles van kleding wordt door het goedje opgevreten met gaten tot gevolg.
MAAR VEEL ERGER: Het kan ook op de persoon (ja, op jezelf!) terecht komen met verwondingen die nog het meeste aan brandwonden doen denken. Komt het in je ogen? Meteen overvloedig spoelen met water!
Mijn tip: koop dan voor een paar tientjes een nieuwe uitlaat. Ik doe dat ook regelmatig. Verstoppingen komen weleens voor maar het vaakst krijg ik een scheur op de plaats waar het spruitstuk in de pijp scharniert.
Vroeger was het mode om met witte vlekken in je jeans rond te lopen :-)
Een nieuwe kopen of achoonmaken als de begin post lijkt me zeker het beste. Een nieuwe uitlaat kost 25 euro ongeveer...
ik had een hele mooie uitlaat van AvH gekocht in Drunen op de beurs, volgens zijn zeggen heeft hij er 1500 laten maken en kan daarom scherp aan de prijs zijn. Ik heb er een heel beetje minder voor betaald dan die 25 euro
en volgens AvH ook een perfecte pasvorm op het spruitstuk buisje om lawaailek ( en dus ook oliespat) tegen te gaan . Dit type uitlaat heeft ook weer een gefelsde achterwand in plaats van een rondom gelaste. ziet er heel strak uit EN goed in de lak ( NIET over het soldeervloeimiddel heen gespoten zoals bij een andere serie)
en volgens AvH ook een perfecte pasvorm op het spruitstuk buisje om lawaailek ( en dus ook oliespat) tegen te gaan . Dit type uitlaat heeft ook weer een gefelsde achterwand in plaats van een rondom gelaste. ziet er heel strak uit EN goed in de lak ( NIET over het soldeervloeimiddel heen gespoten zoals bij een andere serie)
en volgens AvH ook een perfecte pasvorm op het spruitstuk buisje om lawaailek ( en dus ook oliespat) tegen te gaan . Dit type uitlaat heeft ook weer een gefelsde achterwand in plaats van een rondom gelaste. ziet er heel strak uit EN goed in de lak ( NIET over het soldeervloeimiddel heen gespoten zoals bij een andere serie)
Dat ziet er goed uit, heb er 10 besteld. Mijn uitlaten (JAG) krijgen allemaal een scheur bij de aansluiting op het spruitstuk. Ik verdenk de aansluiting met een veer, als die met kracht aantrekt gaat het daar wringen. Ik ben alweer aan het testen zonder veer.
De oude zijn natuurlijk te maken maar voor 17 euro begin ik daar niet aan
vandaag gepast, op een 3800. Heb aardig wat moeten bijwerken, de beugel voor de schetsplaat wees naar beneden en te ver van de pijp af kwam daardoor net tegen de "banaan" en dan zakt de motor niet verder, omhoog gebogen en naar achteren om de gaten van beugel en schetsplaat in lijn te brengen.
Eindpijpje bij gebogen Naar de demper toe en naar beneden EN 1 cm eraf gezaagd, Dat was bij de aankoop al gezegd dat dat enigszins aangepast moest worden, zoals hij is steekt hij in het spatbord. Om de beugel die aan het spatbord komt bij het boutje te brengen heb ik de grote bocht iets kleiner moeten buigen ( de pijpen aan beide kanten van de bocht iets naar elkaar toe drukken zie pijlen in de foto ) . pijpuiteinde die om het spruitstuk bolletje heen moet vallen goed moeten inolien en verf iets verwijderen om hem glad over het bolletje te krijgen , past berestrak en lekt absoluut niet . Solex loopt er goed mee
Heb ze sinds gisteren binnen. Aanpassen / bijbuigen is bij de JAG ook meestal nodig, al is montage met een veer flexibeler. Sinds ik met het originele boutje monteer merk ik ook dat de pasvorm niet echt je dat is. Met deze dus niet anders. Maarrrr…… ze lekken niet. dat is al heel wat
vandaag gepast, op een 3800. Heb aardig wat moeten bijwerken, de beugel voor de schetsplaat wees naar beneden en te ver van de pijp af kwam daardoor net tegen de "banaan" en dan zakt de motor niet verder, omhoog gebogen en naar achteren om de gaten van beugel en schetsplaat in lijn te brengen.
Eindpijpje bij gebogen Naar de demper toe en naar beneden EN 1 cm eraf gezaagd, Dat was bij de aankoop al gezegd dat dat enigszins aangepast moest worden, zoals hij is steekt hij in het spatbord. Om de beugel die aan het spatbord komt bij het boutje te brengen heb ik de grote bocht iets kleiner moeten buigen ( de pijpen aan beide kanten van de bocht iets naar elkaar toe drukken zie pijlen in de foto ) . pijpuiteinde die om het spruitstuk bolletje heen moet vallen goed moeten inolien en verf iets verwijderen om hem glad over het bolletje te krijgen , past berestrak en lekt absoluut niet . Solex loopt er goed mee
Jag uitlaten is bij mij de pasform prima voor zowel oto als 3800, enige min puntje is de te ruime hals, die klop ik in en dan past dat ook weer perfect. De A v H uitlaten moet je eerst knikje hier knikje daar beetje buigen en trekken en dan past het ook wel, stuk van de railpijp af slijpen want meestal zit die tegen de band, de hals past direct goed, grote voordeel is dat je er per uitlaat een kop straalgrit in de demper gratis bij krijgt.
, grote voordeel is dat je er per uitlaat een kop straalgrit in de demper gratis bij krijgt.
bedankt voor de tip van dat grit, nog niet tegen gekomen maar zal eens goed onderzoeken WANT: dat grit kan gaan dwarrelen en je snapt niet hoe het kan maar dwarrelt terug de cilinder in, heb ik met een ander type uitlaat ook eens gehad
Heb er vandaag ook een gemonteerd die vrij aardig paste. Het schroefgaatje voor de schetsplaat met de priem moeten synchroniseren maar dat was een eitje. Niks hoeven buigen. Ook geen eindpijpje hoeven inkorten. Er zit inderdaad iets van grit in maar dat is geen handje vol.
Heb er vandaag ook een gemonteerd die vrij aardig paste. Het schroefgaatje voor de schetsplaat met de priem moeten synchroniseren maar dat was een eitje. Niks hoeven buigen. Ook geen eindpijpje hoeven inkorten. Er zit inderdaad iets van grit in maar dat is geen handje vol.
Ik heb gisteren een sportuitlaat binnen gekregen en gemonteerd op een Oto. Ik hoorde bij het schudden, ik denk: 2 korreltjes grid. Alles paste perfect, niks aan hoeven te veranderen. Maakt wel iets holler geluid.
Gisteren een uitlaat gesloopt, maar ze stellen echt niets voor. Ik denk dat ik voor die van mij het potje ga vervangen voor het einspotje van een expansie uitlaat Voordeel is dat je die mooi kan demonteren en schoon kan maken alleen of die genoeg tegen druk leverd ???
Gisteren een uitlaat gesloopt, maar ze stellen echt niets voor. Ik denk dat ik voor die van mij het potje ga vervangen voor het einspotje van een expansie uitlaat Voordeel is dat je die mooi kan demonteren en schoon kan maken alleen of die genoeg tegen druk leverd ???
heb je nog race fotos van mijn solex 24 uur teams, kijk daar eens naar de uitlaten heb pijpjes van 30 mm lang en inwendig 10 moeten monteren om inderdaad nog wat druk over te houden en dan krijg je weer dat de demping van de wol tekort schiet , verleden jaar bijna op uitgevallen omdat ik een ander minder hard type wol had gemonteerd en dat werd meegezogen door de gaatjes resultaat weer TE VEEL tegendruk en stilvallen qua topsnelheid, dames vielen daardoor terug van de eerste naar de vierde plaats ( 2018 resultaat) en dat is niet genoeg